Grundnivå (Högskole- och Kandidatexamen)

Dataspelsutveckling - 3D-grafik

Längd
180 hp
Utbildningstakt
Heltid
Studiestöd
Studiemedelsberättigad
Nästa startdatum
2 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Klassrum
Antagningshistorik
Längd
180 hp
Utbildningstakt
Heltid
Studiestöd
Studiemedelsberättigad
Nästa startdatum
2 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Klassrum
Antagningshistorik
Få mer information om utbildningen 👍

Dataspelsutveckling - 3D-grafik

Om programmet

Programmet Dataspelsutveckling – 3D-grafik är en grundläggande utbildning inom spelgrafik med en fördjupning inom 3D-grafik.

Under större delen av utbildningen studerar du tillsammans med andra studenter från grafikutbildningarna med inriktning mot animation och 2D-grafik. Du kommer att läsa kurser som ger en allmän kunskap om spelgrafik, men du kommer även studera grunderna inom områden som bildteori, konsthistoria och medierepresentation. Du får också lära dig att presentera och skriva texter ur ett vetenskapligt perspektiv, för att utveckla kritiskt tänkande och objektivitet.

En 3D-grafikers uppdrag består till stor del av att arbeta fram 3D-grafiska karaktärer, objekt och miljöer. Inom utbildningen läser du fyra kurser som är specialinriktade på 3D-grafik, då du kommer att lära dig både estetiska och tekniska aspekter av digital skulptering, 3D-modellering och texturering (färgläggning) av spelgrafik. Du får öva på att följa olika grafiska stilar och att skapa material utifrån olika tekniska förutsättningar.

Undervisning om 3D-grafik sker främst i programmen Autodesk Maya, Pixologic Zbrush, Substance Painter, och Unity.

Det här läser du på programmet

Under första året blir du introducerad till området spelutveckling med fokus på grafik, och lär dig grunderna i att skapa 3D-grafik för spel med fokus på tekniska aspekter. Du genomför också en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar, där du får prova på alla yrkesroller inom spelutvecklingsteamet. Du kommer också att arbeta med en mindre spelprototyp tillsammans med ditt team.

Andra året fördjupar du dig inom det 3D-grafiska hantverket med särskilt fokus på att skapa enhetliga miljöer och karaktärer optimerade för spel. Du lär dig att utföra grundläggande forskningsstudier inom spelområdet samt genomför ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2).

Under tredje året fördjupar du dina kunskaper inom 3D-grafik ytterligare med särskilt fokus på områden som du själv önskar att lära dig mer om. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.

Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.

De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska. Vissa lärare är också engelsktalande och de genomför sin undervisning på engelska.

Passar det här programmet mig?

Dataspelsutveckling – 3D-grafik passar dig med intresse för estetik och teknik. Du är kreativt lagd, har känsla för formspråk och ett intresse av att lära dig nya tekniker för grafisk formgivning. Du vill förverkliga idéer om 3D-karaktärer och miljöer som är anpassade för spelproduktion.

Jobb efter examen

Efter examen kan du exempelvis jobba som ”3D Artist” eller ”3D Generalist” inom spelbranschen. Inom andra branscher kan du arbeta med film, marknadsföring, produktsimulering, interaktiva läromedel och interaktiva informationstjänster. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.

Läsa vidare efter examen

Programmet ger dig en kandidatexamen i medier, estetik och berättande. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa entreprenörskap om du vill driva eget företag.

För mer information om Dataspelsutveckling - 3D-grafik, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Kommande starter

1 tillgängligt startdatum

2 september, 2024

  • Klassrum
  • Skövde

Behörighet

Grundläggande behörighet.
Dessutom krävs: Engelska 6 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).

Urval

Betyg 67%, högskoleprov 33%.

Språk

Undervisningen ges på svenska och engelska. Vissa kurser (eller delar av kurser) ges helt på engelska.

Examen & Intyg

Kandidatexamen

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Dataspelsutveckling - 3D-grafik

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Högskolan i Skövde
Box 408
541 28 SKÖVDE

Kreativ miljö

Du kanske vill göra något nytt. Fördjupa dig inom det du redan gör, eller ändra på något som andra gör. Du kanske vill utmana dig själv och sättet du ser på världen. Du kanske vill förändra världen. Eller så vill...

Läs mer om Högskolan i Skövde och visa alla utbildningar.

Highlights