Visa studentum.se som: Mobil

Digital Analytiker

Medieinstitutet
Sammanfattning
YH-utbildning
Malmö
1,5 år
Heltid
CSN-berättigad
Startdatum: 2022-08-31 - Malmö
Sista ansökan: Reservplatser finns
marker Öppen för sen anmälan / har restplatser
Digital Analytiker

Om utbildningen

Digital analys – företagets viktigaste insikter för den digitala organisationen

Som analytiker arbetar du med att kartlägga hur företagets kunder orienterar sig i det digitala landskapet. Din uppgift sträcker sig från att samla in data till att analysera data om digitala beteenden, till att ta ut de mätvärden och nyckelindikatorer på att företagets försäljning, kommunikation och affärsstrategi är effektiv i digitala kanaler.

Lär dig analysera mätpunkter och indikatorer som driver försäljning och konvertering hos företaget

Allt fler företag är idag datadrivna, vilket innebär att de fattar sina beslut utifrån statistik och analys av hur den potentiella kunden beter sig. Detta kräver en yrkesroll som:

  • klarar av att teknisk samla in och bearbeta data i webbanalysverktyg
  • kan ta ut de mätvärden och indikatorer som driver försäljning och konvertering
  • kan implementera insikter och data i företagets organisation så att rätt person får ta del av rätta data

Utbildningen består av två delar

Utbildningens innehåll kan delas in i två stora delar. Den första delen handlar om förståelse för mätdata, trafik, försäljning, annonsering, interaktion, beteenden med mera. Den andra delen är teknik- och verktygsorienterad och går igenom de mätverktyg och program som används i branschen för att praktiskt förstå hur besökaren och  beter sig. Du lär dig hur du tekniskt påverkar och styr programmen för att få ut rätt data med rätt konfiguration. Du kommer att få gedigna kunskaper i viktiga branschverktyg som t.ex. Adobe Analytics (SiteCatalyst) och Google Analytics – med möjlighet att skaffa dig värdefull certifiering.

Exempel ur innehållet:

  • Webbanalys – köpprocesser, kommunikationsmål, digital strategi, trafikanalys, attribution, signifikanstestning, etc.
  • Spårningsteknik – spårningskod, javascript, tracking, tag management-verktyg som Google Tag Manager och Adobe Tag Management, etc.
  • Konvertering – konverteringsoptimering, A/B-testning och multivariata tester, testverktyg.
  • Mätetal och mätpunkter – analys av stora datamängder, ta fram relevanta KPI (Key Performance Indicator), begrepp och funktioner
  • Analysverktyg / tracking system – Google Analytics etc.
  • Digital marknadsföring – SEM & SEO, display, retargeting, content marketing, digital annonsering, prisjämförelse, etc.
  • Webbteknik – HTML, Javascript, jQuery, Local storage och cookies, DOM/BOM, SQL, etc.
  • Rapportering och presentation – visualisering av data, presentation av data, den data-drivna organisationen, etc.

Läs gärna mer om kunskaper och färdigheter efter avslutad utbildning och titta gärna närmare på utbildningens innehåll.

Digital analytiker är en yrkesroll som ökar i takt med att digitala marknadsinvesteringar får allt större betydelse. Det är en yrkesroll som har en gigantisk tillväxt de kommande åren då fler och fler företag har en allt större digital närvaro och på så sätt får ett allt större behov av att kartlägga de digitala kanalerna och hur kunderna rör sig i det digitala ekosystemet.

Denna kompetens eftersöks av såväl digitala byråer, konsultföretag inom internetmarknadsföring, men i hög grad också av företagens marknadsavdelningar.

Praktikperioder

Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb

Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

Nära samarbete med branschen

Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad

Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma.  Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN). Se filmen om studiemedel

Vi följer riktlinjerna från FHM

Utbildningen genomförs utifrån de riktlinjer och råd som gäller från Folkhälsomyndigheten.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:

  • Digital analytiker
  • Webbanalytiker
  • Konverteringsoptimerare
  • CRO-konsult
  • Kampanjanalytiker
  • Marknadsförare, analytiker



För mer information om Digital Analytiker, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Varför välja Medieinstitutet?

CSN-berättigad

Praktik/LIA

Eftertraktad utbildning

Så ansöker du

För att du ska vara behörig till denna utbildning krävs att du har:

1. Grundläggande behörighet: 

  1. avlagt en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom
    kommunal vuxenutbildning (lägst betyget Godkänt i minst 2250 gymnasiepoäng),
  2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven
    enligt punkt 1,
  3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är
    behörig till motsvarande utbildning, eller
  4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet
    eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar
    att tillgodogöra sig utbildningen.

Reell kompetens och fri kvot

- Om du saknar en viss del av behörigheten men anser att du har motsvarande kunskap genom t ex arbetslivserfarenhet eller utlandsvistelse, kan vi granska din reella kompetens för att se om vi kan validera dina kunskaper mot behörighetskraven.

- Om du saknar viss del av behörigheten, men det ändå finns omständigheter som gör att vi anser att du har goda förutsättningar att klara utbildningen och senare kunna verka inom yrkesområdet, kan du antas via fri kvot. Det finns ett begränsat antal platser som kan vikas åt fri kvot-ansökningar.

Examen & Intyg

Kostnader

Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigad.

Kostnader för eventuell  kurslitteratur tillkommer. 

Vi tillhandahåller teknik, men rekommenderar antagna att köpa en egen dator för att kunna arbeta flexibelt och hemma och med egna projekt. 

Medieinstitutet

Kvalitetsutbildningar inom digital kommunikation

Medieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Med anledning av coronaviruset...


Läs mer om Medieinstitutet och visa alla utbildningar.

Intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Digital Analytiker

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt

Hitta till utbildaren

Medieinstitutet

Gustavslundsvägen 151 D
167 51 Bromma


Recensioner
Recensioner
Det finns ännu inga recensioner för utbildningen.

Skolrecensioner
(3,6)
Baseras på 9 recensioner.
Se alla skolans recensioner
Gör intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Digital Analytiker från Medieinstitutet, fyll i följande uppgifter: