Möjligheter att skapa värdefulla kontakter

Simon Alestig Blomqvist, 31 år läser andra året på Webbkommunikation/Sociala medier på Medieinstitutet i Stockholm och tar examen våren 2014. Simon valde Medieinstitutet efter rekommendationer, men också för deras goda relationer till branschen och arbetslivet. Ett val som inte bara har gett honom en bra utbildning, utan även ett spännande projekt som han nu driver vid sidan om studierna.

Läs mer om Simons studier på Medieinstitutet och hans tankar inför framtiden.

Medieinstitutet

Varför valde du att läsa Webbkommunikation/Sociala medier på Medieinstitutet?

– Jag valde Medieinstitutet dels på grund av rekommendationer, men också för att skolan verkade ha väldigt bra kontakt med branschen/arbetslivet. Jag kommer från detaljhandeln och har jobbat många år som butikschef och säljare. Jag gillade kontakten med människor och kommunikationen med kunden, men kände att jag ville från golvet och jobba med kommunikation på ett nytt plan.

Berätta lite kort om din utbildning. Vad läser ni och hur arbetar ni?

– Den första tiden var det mycket skrivande, både journalistiskt och kreativt, men också bildbehandling, olika publiceringsverktyg och SEO. Under den första terminen blev det en del inspirationsföreläsningar och vi började ”nosa” på många ämnen. Skolan utbildar främst för beställarsidan, vilket märks av i kursplanen. Ändå känns nivån ofta tillräckligt hög för att det ska gå att axla rollen som producent på byråer, eventuellt med viss fördjupning på egen hand. Men visst, det är inte lika mycket specialisering och djupdykning som det är bredd.

– När det gäller praktik är de 26 veckorna indelade i tre perioder, en sex veckors praktik och två tio-veckors och det upplägget har känts bra. Det ger möjligheter att prova på olika yrkesroller och arbetsplatser.

Simon läser Webbkommunikation/Sociala medier på MedieinstitutetHur är lärarna och lokalerna? Klassen?

– Våra utbildningsledare har en otrolig koll på branschen och de lärare och föreläsare vi haft har på det stora hela varit väldigt bra. I klassen har vi haft en bra sammanhållning och hjälpt varandra framåt i allt, så det känns lite vemodigt att tänka att det är så kort tid kvar. Vi går ut på den sista praktiken i februari och efter det är vi i princip klara.

Vilka karriärmöjligheter finns efter examen?

– Just nu känns tillvaron som en stor sal med mängder av gläntande dörrar och det känns både roligt och knepigt. I fantasin har jag under studietiden rört mig mellan mängder av möjliga jobb; redaktör, kommunikatör, social media manager, webbproducent, SEO-konsult, reporter, med mera. Idag är jag nyfiken på content marketing och digital strategi och kommer att försöka fortsätta på det spåret efter ett lyckat projekt jag och två kursare drivit vid sidan om studierna. Jag har nog inte ett drömjobb utan massor och jag går mycket på det som känns rätt just nu.

Tror du att du kommer att plugga mer framöver?

– Svårt att säga, jag har alltid trivts som bäst i arbetslivet och med att lösa ”riktiga” problem, men det har så klart varit utvecklande att studera också. Om jag känner att det är något specifikt jag saknar, så självklart, men just nu är jag nog mest intresserad av att kasta mig ut på djupt vatten.

Vad är det roligaste du har gjort under utbildningen?

– Det har varit många saker som varit roliga, men det mest spännande jag ägnat mig åt under den här tiden är Boksmakarna – ett projekt som jag driver tillsammans med två kursare - Jonas Tornberg och Jens Arnstad. Det är en webbtjänst/podcast som erbjuder provlyssning av böcker. Det är vi tre som producerar och vi gör också intervjuer med författarna till böckerna vi presenterar.

– Det började med att vi pitchade en idé för Forma books. De ville gå vidare med det och vi utvecklade idén till ett koncept. Jag, Jonas och Jens ledde själva projektet och jobbade med det i tio veckor under vår andra praktikperiod och vi har nu efter praktikens slut fortsatt att driva Boksmakarna. Vi har fått förmånen att driva ett eget skarpt projekt från start och vara med alla steg på vägen - från idé och konceptutveckling till strategi, producering, införsäljning och utveckling, vilket har varit fantastiskt roligt och spännande.

– Jag var också med i finalen för Guldlådan 2013, med bidraget ”Alla borde bära klänning” för Hjärt-lungfonden. Vi tävlade mot skolor som Berghs och Beckmans och trots att Medieinstitutet inte är en reklamskola så tog vi oss till final. Vi fick livepitcha vår idé för en jury och en stor publik. Skrämmande, men också väldigt häftigt och lärorikt.

Varför skulle du rekommendera utbildningen till andra?

Närheten till arbetslivet och en relevant kursplan. Även fördelningen av de 26 praktikveckorna är bra - de första sex veckorna gav i alla fall mig en värdefull inblick i hur branschen ser ut och fungerar. Skolan ger också stora möjligheter att skapa värdefulla kontakter för framtiden.

Vilket är ditt bästa råd till en blivande student vid din utbildning?

Skapa din egen väg och lägg din tid på de områden du vill utvecklas inom. Alla kan sitta och lyssna på en föreläsning, men det är vad du gör när föreläsningen är slut som spelar roll.

En person jag träffade nyligen sa att han anser att alla borde byta bransch några gånger i livet och jag tycker det är sunt. En större rörlighet på arbetsmarknaden vore inte dumt. Så för er som funderat på att börja studera, men som av någon anledning tvekar: Var inte rädd för att göra något bara för att du inte gjort det tidigare. Strunta i ”rationella” människor som är bekväma och tycker du också ska vara det. Det är bara döda fiskar som simmar med strömmen.




Läs mer om Digital kommunikatör SoMe

Gör en intresseamälan


Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om: Medieinstitutet

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.