Grundnivå (Högskole- och Kandidatexamen)

Kompletterande pedagogisk utbildning för årskurs 7 - 9 och gymnasiet - Matematik, naturvetenskapliga ämnen eller teknik

Längd

1 tillgängligt startdatum

Höst 2024

• Distans

Om utbildningen

Har du redan läst 90 hp i ett ämne från universitet och högskola? Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) är en kortare utbildning som kompletterar dina tidigare studier med en pedagogisk utbildning och ger ämneslärarexamen. Programmet är 90 hp långt och beroende på om du läser på helfart eller halvfart är du färdig lärare på 1 ½ år eller 3 år.

Så ansöker du

Grundläggande behörighet. Särskild behörighet till utbildningen har den som har ämneskunskaper omfattande minst 120 högskolepoäng ämnesstudier i undervisningsämnet naturkunskap i gymnasieskolan, eller minst 90 högskolepoäng ämnesstudier i ett av undervisningsämnena i grundskolans årskurs 7-9: biologi, fysik, kemi, matematik eller teknik. Särskild behörighet till utbildning som avses i föregående mening har också den som - har ämneskunskaper som har sådan relevans för undervisningsämnet att det kan anses motsvara de poängkrav som anges där, eller - genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Examen & Intyg

Ämneslärarexamen
Umeå universitet
901 87 Umeå

Välkommen till Umeå universitet

Att studera är första steget mot en spännande framtid. Att studera är också att ha kul under tiden. Gör det tillsammans med 36 000 studenter från hela världen! För att studierna ska fungera riktigt bra är det viktigt med en miljö att trivas i....

Läs mer om Umeå universitet och visa alla utbildningar.

Highlights