Filtrera efter
Inköp
YH-utbildning
Plats
Utbildningsform
Fler filter
Visar 1-20 av 35 träffar
1
2
Annonser

Populära platser

Reportage inom Inköp

En inköpare och upphandlare köper in varor och tjänster åt antingen privata eller offentliga organisationer. Som inköpare bör du vara duktig på att förhandla och kommunicera samtidigt som du har kunskap om de lagar och avtal som styr inköp och upphandlingar.  

I utbildningen till inköpare ingår bland annat praktik, även kallat för LIA (lärande i arbete). Under LIA-perioden får du möjlighet att prova på din framtida yrkesroll och få värdefull erfarenhet redan under studietiden. Du kan även knyta värdefulla kontakter som du kan ha nytta av efter din utbildning.  

Kurser som ingår i utbildningen är bland annat affärsjuridik, avtal och avtalsformer, ekonomi för inköpare och examensarbete.  

YH-utbildning till inköpare och upphandlare

Det finns flera olika YH-utbildningar till inköpare och upphandlare. Utbildningarna är vanligtvis två år, antingen på distans, fysiskt på plats eller en kombination av båda. De flesta YH-utbildningarna är CSN-berättigade. För dig som redan har en utbildning inom inköp och har några års arbetslivserfarenhet inom området finns det YH-utbildningar med specifika inriktningar, till exempel mot hållbara inköp.

Vad krävs för att gå en utbildning till inköpare?

För att läsa en YH-utbildning krävs grundläggande behörighet, vilket innebär att du måste ha en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser. Vissa utbildningar kräver även särskilda förkunskaper, till exempel att du måste ha godkända betyg från vissa specifika kurser från gymnasiet.  

Det är utbildningsanordnaren som själv sköter antagningen till utbildningen. Även om du inte har den behörighet som krävs kan du till vissa utbildningar åberopa reell kompetens i din ansökan. Det innebär att du i din ansökan tydligt måste beskriva dina kompetenser och skicka in intyg som styrker dina kunskaper och erfarenheter. 

Det kan du arbeta med efter en YH-utbildning till inköpare

Inköpare och upphandlare ansvarar för att välja leverantör för varor och tjänster. Du har kontakt med både befintliga leverantörer samtidigt som du hittar nya. I din roll ingår även att utvärdera leverantörerna, bland annat utifrån kvaliteteten på deras produkter och prissättning. Du följer även upp och utvärderar tidigare avtal, och kan utifrån din analys av både behov och vilka leverantörer som finns begära in offerter eller anbud.  

Som inköpare och upphandlare måste du ta hänsyn till flera lagar, till exempel lagen om offentlig upphandling, LOA, som ställer krav på hur en upphandling ska göras. Innan avtal skrivs med leverantörer kommer ni förhandla om bland annat pris och leveransvillkor.  

Du kan välja att arbeta inom både privat och offentlig sektor. På privata företag kallas du för inköpare och inom offentlig sektor, som till exempel kommuner och landsting, kallas du för upphandlare. Du kan även vara anställd inom konsult- eller bemanningsföretag.  

Källa: arbetsförmedlingen.se