Vilka betyg krävs för läkarlinjen? - Forum

2006-07-06 17:21   Svante
Hejsan, jag har fått upp ögonen att kanske jag borde försöka fixa upp mina betyg för att kunna plugga till läkare utomlands. För mina betyg är just nu inte de bästa, och jag finner det rätt svårt att nå upp till 20.0 eller 2.0 i slutbetyg. Så istället tänkte jag att man fixar betyg som "duger" och så man har behörighet för att söka till läkarlinjen i länder som Ungern,Polen vilka mera finns att plugga på? Men det jag undrar över är krävs det fortfarande ett visst snitt eller är det betyg i vissa ämnen som krävs + slutbetyg? Läste nämligen att slutbetyg krävs för att få pengar av CSN och det var runt 2450 om jag läste fel. I dessa betyg som krävs för behörighet krävs det MVG i de? Eller är G fullt godkänt isåfall? Tack på förhand.

Ang: Vilka betyg krävs för läkarlinjen?
2007-01-10 19:36   helena
man ska ha cirka 15 i snitt eller något sådant i alla ämnen tror jag men huvudsakligen tittar de på de naturvetenskapliga ämnena och inte på alla som här i sverige. Du kan altså gott ha G i religion eller tyska 2 :P De kräver minst VG har jag för mig på alla Kemi AB Biologi AB Fysik A.. detta är jag cirka 70% säker på.. men gå in på sklornas hemsidor och leta efter "scandinavain representants" och meila dem så du är fullständigt säker. / Helena

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀