Vilka betyg krävs det för att bli vetrinär utomlands? - Forum

2006-07-06 17:31   Svante
Hejsan, jag har fått upp ögonen att kanske jag borde försöka fixa upp mina betyg för att kunna plugga till Vetrinär utomlands. För mina betyg är just nu inte de bästa, och jag finner det rätt svårt att nå upp till 20.0 eller 2.0 i högskoleprovet Så istället tänkte jag att man fixar betyg som "duger" och så man har behörighet för att söka till Vetrinärlinjen i länder som Ungern,Polen vilka mera finns att plugga på? Givetvis skulle andra länder fungera bra också. Men det jag undrar över är krävs det fortfarande ett visst snitt eller är det betyg i vissa ämnen som krävs + slutbetyg? Läste nämligen att slutbetyg krävs för att få pengar av CSN och det var runt 2450 om jag läste fel. I dessa betyg som krävs för behörighet krävs det MVG i de? Eller är G fullt godkänt isåfall? Tack på förhand.

Ang: Vilka betyg krävs det för att bli vetrinär utomlands?
2006-07-27 19:02   Malin
Det krävs inte lika höga betyg utomlands, i alla fall inte om man ser till de forma östländerna. Generellt sett går universiteten utomlands mer efter hur du är som person och om du är lämplig, man får göra intervjuer och prov.

Ang: Vilka betyg krävs det för att bli vetrinär utomlands?
2006-07-27 19:31   Malin
Du kanske kan kika på utbildning i Tjeckien också! Man ska ha slutbetyg från gymnasiet för att komma in. Det är nog inte bara ett krav från CSN utan även från skolorna. Sedan ska du ha betyg i kemi, fysik, matematik och biologi. Det är en fördel om du har bra betyg i dessa ämnen. Det krävs inte att du har MVG i alla ämnen, men det är en fördel. Många skolor baserar antagningarna på personliga intervjuer och prover.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀