Veterinärutbildning i England! - Forum

2005-11-08 18:18   Ida Lindahl
Någon här som vet hur antagningen till veterinärutbildningen ser ut i England? Är det riktigt höga betyg som gäller? Tacksam för svar! Mvh.Ida

Ang: Veterinärutbildning i England!
2005-11-21 18:44   Linda
Hej, jag läser första året på veterinärprogrammet i London, RVC och kanske kan bidra med lite hjälp! Det enda som du behöver göra är att ansöka genom UCAS (går att göra online) med alla dina utbildningar som du hittills har gått, dvs även komvux om du har gått där. Iom att man endast gör A-levels här under gymnasietiden betyder det att skolorna endast tittar på dina naturämnen, och inte på irrelevanta ämnen såsom historia eller religion osv. Iallfall, i dessa ämnen krävs det att du har mvg självklart, men om du har G i spanska - ja det spelar faktiskt ingen roll.. (Beroende på vilken skola det är så kan det även vara ok med VG i ett av dina naturämnen.) Du måste ha en referens, (min biologilärare skrev min.) och ett personligt brev. Dessutom kräver vissa skolor även att du gör ett BMAT test, som ex Cambridge, där du visar dina kunskaper inom naturämnerna, för att göra sållningen lite lättare... Bra att-ha-sidor; http://www.ucas.ac.uk http://www.bmat.org.uk/index.html Lycka till!!! /Linda

Ang: Veterinärutbildning i England!
2005-12-03 12:30   Ida
Tack så mycket för hjälpen! Synd att inte SLU gör likadant och går endast efter de relevanta naturämnena. Vad har det för betydelse om jag har G i ensamble A? Mvh. Ida

Ang: Veterinärutbildning i England!
2005-12-14 16:30   lotta
Hej! jag har mvg i biologi a o b, aven i kemi a men bara vg i b. fysik har jag inte gjort ännu. krävs fysik också? vet att det inte gör det i många länder. hoppas inte, jag får kanske mvg i a men tror inte i fysik b. Tar de med dina mattekunskaper också? Mvh Lotta

Ang: Veterinärutbildning i England!
2005-12-19 21:54   Linda
hej lotta! lite mer tips... till den skolan som jag studerar vid måste man som internationell sökande ha mvg i biologi, kemi samt ett annat valfritt ämne. dessutom måste man ha ett högt betyg i fysik, matte o engelska. (vilket innebär mvg men kankse kan det gå bra med ett vg...) Jag hade Vg i fysik A men det spelade ingen roll, kom in ändå. Tänk dock på att utforma det personliga brevet väl. Likaså att få en bra referens. De flesta skolor vill även att man har som minimum 6 veckors erfarenhet från ridkubb/djursjukhus/zoo/gård etc etc och då är det även kanon att få en bra referens även därifrån! som sagt lycka till!

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-01-02 18:13   Katja
Hej! Det finns tydligen 6 universitet i UK som har veterinärutbildning University of Bristol- Bachelor of Veterinary Science, BVSc University of Liverpool- BVSc University of RVC, London-Bachelor of Veterinary Medicine, BVetMed University of Edinburgh-Bachelor of Veterinary Medicine and Surgeon, BVM&S University of Glasgow-BVM&S University of Cambridge-BVetMed Vet ni vad det är för skillnad på dessa program/utbildningar de erbjuder? Gäller alla i Sverige? Tack! /Katja

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-02-15 17:20   Carolina Westlin
hej! vilken skola studerar du vid? trivs du? Jag funderar på att läsa till vet. i eng också, därav intresset. hur går uttagningen till? blir man kallad till intervjuv eller vad händer...?! tack på förhand

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-02-24 21:17   Linda
Hejsan, jag studerar vid The Royal veterinary College, London och har inte angrat en sekund. Jag kan medge att det var ratt tufft i borjan, men det ar svart att inte trivas, London liksom skolan ar verkligen kanon! Ja, aven internationella sokanden kallas till intervju. Den varade i ca 30 min och var inte alls sa jobbig som jag hade trott att den skulle bli. De som intervjuade mig var justa och det kandes som att de mest ville fa en uppfattning vem jag var. Jag mailade en annan tjej info om att lasa i england, sa har du din mailadress sa kan jag bara vidarebefodra det om du vill! lycka till! /L

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-03-07 13:39   Maria
Hej Linda! Dessa test mm... är de på engelska? Logiskt sett borde de vara det, men termer inom biologin har man ju lärt sig på svenska. Ska man lära sig dom, om igen, på engelska för att klara testet? När du är färdig med dina studier.. är du godkänd veterinär i Sverige då? Hur klarar du den ekonomiska frågan? Jag antar att du inte hinner med ett extraarbete parallellt med dina studier. Vänlig hälsning

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-03-08 10:05   Linda
Hejsan Maria, Testet ar pa engelska, men det skall inte vara nagra problem om du har bra koll pa spraket. Gar du in pa www.bmat.org.uk sa kan du hitta gamla prov att ladda ner som kan vara hjalp som ovning. Och javisst nar jag ar klar sa far jag jobba i Sverige da Storbritannien ar inom EES och hogskolan ar godkand av jordbruksverket. (skolan dar jag gar ar aven en av de 4 i europa som ger tillstand om att arbeta i USA!) Den ekonomiska biten? CSN... och sparande. (inget x-jobb) Och visst det ar dyrt, men man far se det som en investering istallet. (tank pa att lonerna ar battre har an i Sverige, och tillfallet att betala av studieskulderna blir pa sa satt lattare an vad det hade blivit i Sverige...) mvh/ L

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-05-02 12:24   ss
Hej Linda! Jag vill gärna bli veterinär, men de är ju lite svårt här i Sverige minst sagt. Så jag undrar hur du kom in i Eng och hur du fianiserar studierna? Är det enklare att komma in i England? Mvh En tjej i behov av svar!!!!

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-05-29 11:02   Emelie
jag går här i tankar om att läsa till vet. i england och undrar om de går på själva slutbetygen eller om de godtar upplästa/upptentade ämnen också? danmark gör det ju inte. tacksam för svar. maila gärna allehanda information du/ni har, jag skulle bli så glad. tack! //Emelie, empan50@hotmail.com

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-06-25 13:55   Linda
Hejsan ss!! Jag skulle inte vilja pasta att det ar lattare da du aven maste bidra med ett personligt brev samt referenser fran helst din larare (eller nagon annan lamplig person) forutom dina betyg. Sedan ar det endast en viss andel som tas in som internationella sokande, pa min skola ar det bara ca 10% av klassen som ar internationella. Det som ar en fordel ar att du endast soker pa dina naturamnen (from gymnasie, komvux aller hogskolan). Alla dina andra amnen ingar inte in i sokningen Sa lattare vet jag inte, men du slipper "koa" med dina betyg som du maste i Sverige da de utgar fran dig som person, tack vare brevet och din referens, an bara dina betyg. CSN hjapler mig med min veckopeng :-). Dyrt javisst, men du far se det som en investering istallet. Lonerna i England gar inte att jamfora med i Sverige och ar du beredd att stanna kvar ett par ar efter utbildningen ar over sa har du betalat tillbaka en hel del mer an vad du klarar av att gora i Sverige. Lycka till!

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-07-13 22:38   Karolina
Hej Linda! Jag undrar om du behövde göra BMAT-testet för att komma in på skolan i London? Eller kom du in på enbart betyg, referens och intervju? Jag är 27 år. Stämmer det att man inte behöver betala terminsasvgift om man är över 25? Om du har info gällande studierna i England får du gärna maila mig! karolinaskoog@hotmail.com Tack!///Karolina

Ang: Veterinärutbildning i England!
2006-10-20 22:31   Emma
Hej Lina! Jag funderar på att flytta till England och läsa till veterinär jag har lite frågor till dig och jag hoppas du kan besvara dom:) jag undrar vad det kostar att läsa till veterinär i England? Kostar det för varje år eller betalar man en klumpsumma? Bor du på skolan eller har du en lägenhet i stan? Vad kostar boendet? Mvh Emma

LINDA Ang: Veterinärutbildning i England!
2007-12-15 19:15   Susanne Andréason
Hej Linda! Jag såg att du skulle maila någon annan tjej info om det du hade mailat angående att plugga i storbrittannien. SKulle du kunna skicka mig det mailet också? Om du har kvar det vill säga... Hur är det med stipendier? Är det supersvårt att få ett? Hur länge har du pluggat nu? Hoppas att du läser det här! /Susanne

RE: Veterinärutbildning i England!
2011-10-24 14:34   sandra

Hejsan,
Vet du hur intagning gå till för studenter som redan har läst 1 år i ett annat EU land?
Hoppas på ett svar,

Sandra Eriksson


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀