Veterinär i Ungern - Forum

2011-06-10 16:24   lisarm287
Hej! jag har sen jag var liten drömt om att bli veterinär men har inte betyg som räcker för att komma in på den utbildningen i Uppsala. Funderar därför på att söka utomlands exempel Ungern. men då funderar jag på de här med teminsavgifterna? kan man få CSN-bidrag som täcker dessa utgifter? eller måste man stå för de själv? Mvh Lisa

RE: Veterinär i Ungern
2011-07-11 16:14   Ezi

Hej,

Som det är nu kan du låna så mycket av CSN så det täcker kostnaderna för teminsavgifterna i tex Ungern. Tänk på att du måste stå för alla andra (levnads-)kostnader själv då (om du lånar till de kostnaderna av t ex släktingar eller har eget sparat kapital). Räkna med att de kostnaderna är lika höga som i Sverige. Maten är oftast ngt billigare än i Sverige, men det beror på vilka vanor du har, ost är tex dyrare där.

Tänk dig noga för innan du åker dit och pluggar! De har helt andra system än vi har här i Sverige, och studenternas rättigheter är väldigt begränsade! De har kvar sin "öststatmentalitet", och kan ändra sig när som hellst! Information är inte deras starkaste sida...


RE: Veterinär i Ungern
2011-08-09 11:04   Johanna

Hej Lisa.

Ungern är ett utmärkt alternativ om man inte kommer in i Sverige.
Avgifterna behöver du inte oroa dig för, CSN ger dig i dagsläget ca 140 000kr om ÅRET varav ca 100 000kr går till terminsavgifter. Så beroende på hur fint du bor, äter, festar etc så går du + eller -. Hyran för en bostad i Budapest går på ca 1500-5000 beroende på kvalitet. Det är bra att ha en liten buffert för jag tyckte det var svårt att leva enbart på csn's pengar...

Vad gäller den ena kommentaren så stämmer det att dom lever kvar lite i en "östmentalitet". Man ska ha kavaj och kjol på examen. Man ska helst tilltala dom Dr eller Prof. Allt utvecklas dock ständigt. Det positiva är att skolan har gott renomé, studenterna där är kända för att vara duktiga inom sitt område!.

Mitt tips: åk ner och pröva första året! Du kan alltid ta en paus sen om du behöver jobba etc. Allting är möjligt!

Lycka till


RE: Veterinär i Ungern
2011-11-20 21:32   Rebecca

Hej Johanna!
Studerar du i Ungern? Jag är jättesugen på att söka dit och skulle gärna vilja ha lite info.
Min mailadress är: rebecca_backman@hotmail.com

mvh

Rebecca


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀