Veterinär i Finland? - Forum

2006-10-22 10:22   Johanna
Hejsan! Jag vill bli veterinär, men mina betyg räcker inte till för att komma in i Uppsala, tyvärr. Jag har försökt via högskoleprovet, men jag tror inte att det är realistiskt att hoppas på 2,0 nu... så jag började fundera på utlandsstudier. Mina föräldrar är från Finland, och jag pratar finska flytande (om än lite svenskifierad sådan), så då började jag fundera på om jag har chans att komma in på veterinärutbildningen i Finland. Någon som vet? Förmodligen är det väl samma som här; att det är omöjligt, men det kostar ju inget att fråga. Om ni vet någonting om det kan ni maila mig, eller svara här. MVH //Johanna

Ang: Veterinär i Finland?
2006-11-06 11:59   manta
hei, jag har inte alldeles klart för mig hur man söker in i sverige till veterinärmedicinska, men i finland söker man in med studentbetyget (obs! inte gymnasiebetyget) + ett inträdesprov. Alla som söker in blir bjudna till provet och av betyget får du extra poäng om du har bra vitsord. Provet är samma som medicinska fakultetes och ganska svårt (boken: Galenos). Eftersom det bara finns ett veterinärmedicinskt i Finland kommer bara ungefär 5% in. P.g.a det är det flera finländare som söker utomlands. manta05@luukku.com

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀