Veterinär - Forum

2006-05-09 12:27   Malin
Hej! Jag har kommit fram till att jag vill bli veterinär... och nu återstår den svåra biten, att komma in (har förstått att det är svårt) Först måste jag läsa in naturämnena då jag gick samhäll på gymnasiet.. nu har jag 17,3 i snitt och när jag räknat kan jag som högst få ca 17,8 och jag tror inte jag kan få riktigt mvg i alla naturämnena.. så nu känns det lite hopplöst! Sverige verkar ju väldigt svårt att komma in på och jag har många betyg att läsa upp om jag ska ha 20.0 i snitt (har en massa vg och alltså inte bara några g att läsa upp som då höjer mycket) 20.0 kanske man kan hoppas på på högskoleprovet, men det verkar ju inte ens vara säkert att man kommer in då..=( Danmark är ju ett annat alternativ men räcker mina betyg till där? Vad tror ni? andra lösningar (hade helts inte hamnat allt för långt från sverige) Kommer det svenska systemet ändras? har hört något om intervju...(hade dom inte det innan?) Tacksam för svar/ Malin ( ångrar att jag inte la mer krut under gymnasiet)

Ang: Veterinär
2006-05-10 17:12   Gunilla
Ett tips till dig! Sök till Slovakien, deras utbildning är godkänd och rätt många svenskar som går där nästa år. Veterinärutbildningen ligger i Kosice

Ang: Veterinär
2006-05-10 17:18   Gunilla
Ett tips till dig! Sök utbildningen i Ungern eller Slovakien, många svenskar som pluggar där och inte alltför långt hemifrån. Dessutom är utbildningen bra. Lycka till!

Ang: Veterinär
2006-05-11 12:43   Maria
Jag skulle kolla upp Danmark om jag var du...deras snitt i kvot två tror jag ligger på 14 någonting...Lycka till.

Ang: Veterinär
2006-05-30 10:31   Kristina
Hej Malin! Det verkar som jag har hittat min själsfrände. :) Jag är i exakt samma situation som dig. Har oxå kommit fram till veterinär efter ett antal års velande, och nu återstår att välja stad och komma in i stad. Jag har hört att i Danmark kommer man antingen in på beyg (upplästa räknas ej) eller på praktik med djur. Jag håller på att kollar upp detta för fullt, kanske vi skulle kunna kolla tilsammans och hålla kontakt? Varför var man en latis på gymnasiet? /Kristina

Ang: Veterinär
2006-06-28 15:04   Johanna
Hej. Tänkte bara tala om att jag sökte till köpenhamns veterinärutbildning förra året (-05) och kom inte in. Jag har 18,36 i slutbetyg. Omräknat i det danska betygssystemet så hade jag 9,3 och 9,4 fick en stand by-plats. (stand by-plats= garanterad plats nästa år bara man skickar in ansökningsblanketten. hälsn. johanna

Ang: Veterinär
2006-06-28 18:37   Kristina
Hej!! Tack för svaret. Undrar, vet du någon som läser till veterinär i Danmark? Känner du någon eller så? Och vet du någon bra hemsida att kolla upp? Ha d gott, kristina

Ang: Veterinär
2006-06-28 18:40   Kristina
Oj, jaså? Men vet du om man alltid får det, om man söker två år på raken? Eller måste man ha nåt visst i betyg? Vet du någon man kan kontakta för att höra sig för om det ens är någon idé att söka på de betygen man har? Har du kanske någon mailadress? tack på förhand, kram

Ang: Veterinär
2006-06-29 17:31   Johanna
Den danska skolan har webadress www.kvl.dk Gå in där och kolla. Jag har mailat en massa till studievägledningen. Även varit på information för nordiska ansökanden. Lycka till.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀