veterinär - Forum

2004-09-23 19:09   sara bodeby
Hej! Jag har velat bli veterinär ganska länge nu men har inte de högsta betygen i alla ämnen. Undrar om någon vet vart det kan vara värt att läsa, om man ska läsa utomlands. Skulle vara kul om någon hade samma planer! //Sara

re: veterinär
2004-09-24 19:07   Emelie
hej!jag vilkl också bli veterinär men har inte betygen för det, dessutom så har jag den behörighet heller eftersom jag läst ett sam program, så jag tänkte kanske läsa på komvux näst termin. Jag har hört att det går att läsa i Nroge och Ungern men jag har ingen aning om vad dom kräver lr vilka skolorna är. Vore snäll om du ville maila mig i fall du skulle få reda på nåt./MVH Emelie miranda_eme85@hotmail.com

re: veterinär
2004-09-28 12:18   vettis
Hej! Min högsta dröm i livet är också att bli veterinär och jag har nyligen sökt till några skolor i Storbritannien. Där är det inte viktigast med 20.0 utan att man har bra betyg i relevanta kurser som biologi, kemi, matematik osv. Sen så ska ni be någon att skriva ett rekommendationsbrev som är väldigt viktigt för om ni kommer i eller inte. Där tar man alltså hänsyn till egen motivation och lämplighet och inte bara betygen. Jag har även tidigare sökt till Danmark men där är det nästintill omöjligt att komma in om man inte redan ligger på över 19.5 i medel....jag försökte med 19,5 och fick inte ens en reservplats. Och detta trots att jag har över 7års veterinärpraktik och egen kennel osv. Man kan även söka till Ungern då de har en bra Engelskautbildning där. Om Ni vill veta mer och få adresser och information hur man söker osv. så är det bara att maila så ska jag hjälpa till så gott jag kan...har varit ute mycket på nätet och jag har pratat med många skolor...så jag har lite info i varje fall. Vänliga hälsningar Magdalena!

re: veterinär
2004-09-29 10:14   Vettis
Såg att emailen inte kom med: Du kan maila till: marinebears_newfs@yahoo.se

re: veterinär
2005-02-26 15:44   Helena
Konstigt att du inte kom in på 19,5 i danmark! de senaste åren har det aldrig legat under 19,0....källa: http://www.kvl.dk/ dok/S/ UDDANNELSESVEJLEDNING/SVENSK%20VET-INFO.PDF Helena

re: veterinär
2005-02-28 14:33   vettis
Hej igen=) Det betygsmedlet som de skiver om på KVLs hemsida är minsta möjliga betyg för att i över huvud taget kunna söka utbildningen, precis som vi kräver G i vissa ämnen i sverige, det är alltså INTE det betyg som krävs för att komma in! Bland alla av de som sen har över ~15 i betygssnitt tar man sedan ut de med bäst betyg...närmare 20.0..=( Jag önskar ju att det vore så bra att de bara krävde ~15 ...visst kräver de inte 20.0 som i sverige men de ligger inte långt ifrån. Som sagt ...jag har sökt till danmark med över 19.5 i betygssnitt och bl.a. 7års erfarenhet som djursjukvårdare och är uppfödd på en liten går men kom ändå inte in. Det finns inga större genvägar...man måste plugga för att bli veterinär. Vänliga hälsningar Magdalena!

re: veterinär
2005-02-28 14:37   vettis
Hej igen!!! Glömde säga....jag kom in på veterinär i England!!!!! jag är SÅÅÅÅ glad. =D I höst bär det äntligen av...... Vill ni ha tips till att söka till Storbritanninen...maila:marinebears_newfs@yahoo.se Där slipper ni sveriges idiotiska utlottning bland de som har 20.0 utan man får komma på intervju om man har bra betyg (20.0 inget måste) och bra erfarnehet av olika djurslag.

re: veterinär
2005-02-28 17:07   Helena
vet inte om du får mail från min mail eller härifrån, så jag skriver igen...:) Har du verkligen läst allt nu? Eller är det jag som är korkad? :) Jag ser också att det står att 14,8 är vad som krävs för att överhuvudtaget söka..MEN lite längre ner på sidan står det klart och tydligt (tycker jag iaf) att det de senaste åren har krävts mellan 18,5 och 19,0 för svenska studenter att komma in! Om jag ändå har fel...hur i hela friden kom min bekant med 18,9 i snitt in och intre du? Frågan kvarstår... Kul att du kom in i England! Jag hade 19,3 i snitt, men fixade till ett högskoleprov på 2,0 vilket räcker tom i Sverige :) så jag är också glad.. Lycka till med studierna! Och är det så att jag ändå fattat fel med danmarksintagningen kan du väl skriva och förklara! Är nyfiken :) /Helena

re: veterinär
2005-02-28 20:57   vettis
Hej Helena! Nej..du är verkligen inte dum! 2.0 på högskoleprovet bevisar ju det ..STORT GRATTIS! Va kul att du kom mer in! Jag kan inte förklara varför jag inte kom in på veterinär i Danmark. Det var 2 år sedan jag sökte så jag vet inte om det var så annorlunda då. Låter dock konstigt att det ska ändras så över 2 år. Jag hade 19.51 i medel det året jag sökte så jag vet inte varför det inte räckte...jag hade ju också hört att det skulle vara så "lätt" att komma in i Danmark så jag blev förvånad när jag inte kom in trots betygen. Ända anledningen jag kan se är att jag hade 17.8 i slutebetyg och sedan har höjt resterande betyg på komvux. Jag vet ett par andra länder som inte räknar komvuxbetyugen utan att det bara är slutbetygen som gäller, jag vet inte om det är så i danmark dock...jag valde att satsa på UK istället. Hoppas det förklarar lite! =) Anledningen till at jag säger att man måste plugga, är inte till dig utan för att det finns de som vill bli veterinärer men har mycket lägre betyg än 18/19. Jag önskar verkligen att det inte skulle vara betygen som avgör allt utan att det fanns bättre antagningssätt, men just nu räcker det inte med 15-16 i snitt... så plugga på alla ni som vill bli veterinärer..det är verkligen värt det!!! Kram Magdalena!

re: veterinär
2005-03-02 18:06   Evelina
HEJSAN! Här hoppar jag på era meddelanden. Jag funderar även jag på att söka till veterinär förutom här i Sverige. Nu ahr jag som tur är redan 20,0 men det är ju chans på att mna inte kommer in ändå, vilket är så snopet! Funderar på Tyskland eller Norge isåfall, skulle så gärna vilja veta lite mer om dessa. Försökte hitta någon hemsida men det gick lite trögt när jag inte visste vad jag skulle söka efter för namn. TACK! /Evelina

re: veterinär
2005-03-17 22:23   cattis
har lite funderingar om vet.assistent. vad krävs av mig och var finns utbildningarna någonstans? i sverige alltså....

veterinär
2005-06-05 15:41   sk
vettis! jag har mailat dig. ztephie@hotmail.com!

Vetrinär i england
2005-07-20 19:33   Lina
Hej där! Jag vill oxå väldigt gärna läsa till vetrinär men kom inte in i Sverige. Vet inte vart jag ska leta för att hitta utbildningar i England, har du nåt tips? Tack på förhand! Kramen

Veterinär i Storbritanien
2005-08-07 23:24   Kattis
Hej! Vart kan man läsa till veterinär i Storbritanien? Finns utbildningen på flera satällen? Var kan jag hitta information om utbildningen?

Ang: veterinär
2006-09-25 16:13   Elli
Kan någon lägga ut några webbsidor till Vet. utbildningar i tex Storbritanien, ungern, m.m. eller maila till mig på ellinorhallett@hotmail.com

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀