Vaccinationskort - VAR? - Forum

2006-11-16 15:00   Future
Hej! Nu är det så att när man söker till läkarutbildningar utomlands, kräver många vaccinationskort. Vad jag har hört så kräver de inte att man ÄR vaccinerad mot något men dom måste veta vad jag är vaccinerad mot, därför vill de ha en kopia av mitt vaccinationskort. Nu är det så att jag av någon anledning inte har/hittar inte mitt vaccinationskort. Vet ni var dessa uppgifter finns registrerade? Var/vem ska jag vända mig till för att få ett nytt vaccinationskort? Tack på förhand! future

Ang: Vaccinationskort - VAR?
2006-11-18 09:50   Tess
I vanliga fall brukar kortet skickas till din skolsköterska på gymnasiet du gick på. Efter detta vet jag inte, om du är äldre och har tagit studenten. Själv fick jag vända mig till skolsköterskan på min högstadieskola. Den fanns kvar där! Du måste kontakta skolor du gått på innan alltså! Lycka till!

Ang: Vaccinationskort - VAR?
2006-11-20 20:24   Future
Okej! Jag fixade nu det från min skolsyster på gymnasiet! Asså ser det ut som ett stort A4 papper där det inte står så väsrt mycket? haha låter konstigt men vill va säker på att det är rätt! Sedan lät jag skolsystern signera och stämpla med skolstämpeln på det räcker det eller måste jag gå till min husläkare eller någonting liknande?

Ang: Vaccinationskort - VAR?
2006-11-21 13:21   Läkarstuderande
Det verkar vara rätt ja. Så länge pappret berättar om alla dina vaccineringar sedan du var liten så är detta helt ok. Stämpel och signtur ska räcka, så det finns inte mer du behöver göra. Förrutom att du ändå måste göra en läkarundersökning innan du söker. De papprena ska också skickas med. Fast det är inte lönt att göra denna nu eftersom att universitet vill ha en "färsk" rapport om hur det står till med din hälsa när du söker in! Lycka till! Kul att jag kunde vara till hjälp. MVH

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀