Utslängd från läkarutbildning om man inte klarar tenta? - Forum

2005-01-16 18:00   em
Hej! Jag undrar om någon vet var det är för krav på läkarstudenterna i Danmark, jag har hört att man har halvårstentor men vad händer om man inte klarar dem, hur många chanser får man. Är det svårt? MVH

re: Utslängd från läkarutbildning om man inte klarar tenta?
2005-01-17 19:32   anonym
Detta undrar jag med!! någon som vet?

re: Utslängd från läkarutbildning om man inte klarar tenta?
2005-01-19 19:06   Karolina
Hej! Klarar man inte en tenta efter tredje gången så "åker man ut". Det är ganska jobbigt att tänka så men samtidigt vad gör man inte för att få arbeta som läkare? Kram!

re: Utslängd från läkarutbildning om man inte klarar tenta?
2005-01-20 17:24   Anonym
Är det sant!? men på vilken nivå ungefär ligger tentorna? är de svåra, svårare än i Sverige? kanske lite svårt att svara på..förresten vet du om det är många som "åker ut", i så fall ung. hur många? Gäller samma regler över hela Danmark, eller beror det på Universitetet? och när jag ändå håller på å frågar, vet ni någon sida där man kan hitta betyggsnittet för läkarutbildningen i Köpenhamn/Århus/Odense några år bakåt? vet redan vad snittet ligger på i nu läget..men skulle vara intressant å veta hur det låg till längre bak..typ 04,03,02 etc. Tack Tack...

re: Utslängd från läkarutbildning om man inte klarar tenta?
2005-01-28 09:46   Sofia
Hej! Vad ligger snittet på i Danmark till läkare nu..? Funderar över olika alternativ, men visst är även kurslitteratur och dyl. på danska i Danmark? eller är det engelska?

re: Utslängd från läkarutbildning om man inte klarar tenta?
2005-01-28 12:27   J
Betygsnitten i Danmark 04: Köpehman; 19,1 Århus: 19,5 Odense, 19,4 Jag tror att det är litteratur på både danska och engelska faktiskt, eller det borde vara så..någon annan som har bättre koll?

re: Utslängd från läkarutbildning om man inte klarar tenta?
2005-04-05 19:23   Susanne
vart kan man annars studera till läkare?? finns det någonstans där det inte krävs så höga betyg?

utslängd?
2005-09-02 12:08   AL
Hej ! Har en vännina som just böjat i Danmark, Köpenhamn. Dem har halvårs tentor och jag tror att du får två försök på dig, om du inte klarar så för du gå om den terminen.

hej Al! hur har din vän det i DK?
2005-09-03 14:00   lizzie
hej! Skulle inte du kunna förmedla vad din vännina säger om att plugga i köpenhamn (svårighetsgrad, bemötande av studenter/lärare, några tips) mm. vore jättetacksam! (fiskelizabeth87@hotmail.com)

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀