Utbildning genom utlandsstudieförmedlare - Forum

2008-07-07 09:09   TB
Jag studerar utomlands för tillfället och åkte genom en förmedlare. De skulle underlätta ansökningsprocessen för mig, men de talade aldrig om att de även tar betalt för att utföra jobbet. Det står inte heller någonstans, varken på deras hemsida eller katalog, att de tar avgift för deras jobb. Detta har kostat mig rejält. Mitt råd till alla som vill studera utomland är att det finns många agenturer man kan åka genom. Ta reda på deras villkor, jämför priser på deras 'service avgift'- vissa tar inget avgift alls och ibland bjuder de på administrationsavgiften. Innan ni skriver på ett avtal, läs igenom ordentligt vad som står och vad som gäller. Om det är någonting som inte stämmer på avtalet (kursnamn, datum, etc)skriv ej under, begär ett nytt avtal även om de säger att det inte spelar någon roll. Det spelar stor roll om det senare visar sig vara fel på utbildningen och vad agenten har utlovat, vilket har skett i många fall. Allt agenten säger och lovar begär det skriftligt, det kan hända att just den handläggare ni har talat med slutar och det som har lovats muntligt helt plötsligt inte kan bevisas. Låt er inte luras av paketpriser då det oftast blir dyrare. Program som agenturen erbjuder, innehållande kurs+boende+praktik, är oftast ett hopkok för att de ska kunna mjölka er på pengar. Praktik företag finns överallt nuförtiden och även skolan ni ska studera vid kan ha avtal med en praktik firma som de kan ordna för er, om ni vill ha arbetserfarenhet. Kostnaderna blir inte mindre om ni ordnar det genom agenturen. Ett annat råd är att själva söka till den universitet eller college ni vill studera vid. Det är enkelt och smidigt nuförtiden och kan göras direkt online, och ni sparar pengar. Jämför med vad ni kommer att betala direkt till respektive skola och vad ni kommer att betala till agenturen. Framförallt, ta reda om utbildningen eller kursen ni söker till verkligen är lämpad för er. Ta reda på kursinnehållet och vilka ämnen ni kommer att läsa. Om ni får råd av agenten i detta fall, se till att få det skriftligt. Jag är 35+ och har lärt mig av erfarenhet. Skriver inte detta för att jag är besviken och känner mig lurad, utan för att jag inte vill att unga ska göra misstag som kanske kommer att kosta dem pengar och framför allt TID.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀