Studier på London Metropolitan University - Forum

2011-05-04 20:13   Effie

Hej

Jag undrar om det är någon som har studerat/ska studera/studerar just nu på London Metropolitan University (LMet) som kan berätta lite om skolan, hur lärarna är, om skolan är bra, hur kurserna är osv?

Jag funderar nämligen på att söka dit till hösten men behöver veta så mycket som möjligt om skolan innan jag beslutar mig!

Vore tacksam för svar!


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-05-29 21:06   Ash

Hej

Skolan är inte högt rankad alls, däremot erbjuder den bra program och kurser då jag känner folk som studerar där. Ibland är det nämligen så att man väljer sämre universitet så man kommer in på sitt val av studier. Vad funderar du på att studera? Har du kommit in?

Själv startar jag på Middlesex till hösten, journalistik. Den är heller inte högt rankad, däremot är de en av 20 institut i landet som erbjuder topp-media utbildningar.
Jag var nära att söka till Metropolitan men då jag upptäckte skillnaden i just mitt val av ämne så fick det bli som det blev.

Har du sökt boende? Själv letar jag efter några att hyra lägenhet med, hör av dig om du är intresserad att haka på!

Mvh,


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-05-30 10:50   Effie

Hej

Tack för svaren! Att programmen är bra är nästan det viktiga, trots sämre status på skolan, ju högre status desto högre skolavgift också :P Jag har sökt 2 olika program, PR och marknadsföring men väljer sen vilket program det blir när jag har fått veta om jag har blivit antagen eller ej, vilket sker om ungefär 3 veckor.

Bra gjort tycker jag! Med en bra utbildning och bra lärare på skolan kan studierna funka mycket bättre och lättare än om man bara söker till en skola pga dess popularitet. Vet du om du om du har blivit antagen än? Hur lång är din utbildning?

Nej, jag har inte sökt boende än, jag tänkte göra det då jag vet att jag blivit antagen först men funderade då på att bo på campus/i halls, i alla fall det första året. Det är ju så man lär känna nya studenter och kommer in i det hela lite enklare. Hade du tänkt hyra en egen lägenhet eller på campus/i halls?

Mvh

Effie


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-07-18 01:59   Marte

Hei. Jeg reiser ned i september. Starter på fashion marketing. Gleder meg. Funnet ut hvor du skal bo?? :)


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-08-08 10:14   Effie

Hej

Vad kul! Blir det ett program eller en kurs? Nja, inte riktigt, har några hus/lägenheter på gång men har inte bestämt mig än för exakt vart. Har du hittat nånstans att bo än? :)


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-08-08 17:40   .

Det blir ett program, 3 år:) Har ikke funnet et sted å bo ennå heller.. men skal bo på campus hvert fall..! Skal du starte på London Met. ??


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-08-09 16:19   Effie

Ok, men jag rekommenderar att du söker boende så snart som möjligt då de billigare alternativen oftast brukar gå åt ganska snabbt. mitt program är också 3 år och, ja, på London Met :D Ska du också plugga på London Met? :)


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-08-09 23:44   .

ahaa.. har du funnet et sted å bo? Hvor mye betaler du i så fall..? Ja, jeg skal også starte på London Met, fashion marketing. Hvilket program tar du?


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-08-12 14:13   Effie

Nja, inte riktigt, har hittat några roommates som jag ska dela hus/lägenhet med men vi har inte riktigt hittat själva boendet än men vi är på gång. Vi kommer då inte betala mer än £100 per person och vecka är det tänkt. Vad kul! :) Har du nån aning om vart du ska bo än? Jag ska gå public relations programmet :) När åker du till London?


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-08-24 01:39   Oneport

Jag har också planer på att läsa Public Relations på London Met, dock först nästa höst då jag ska resa runt lite i vinter. Det jag undrar är om man måste läst Matte C för utbildningen, samt om man måste ha läst tidigare på universitet/högskola eller kan komma med svenska gymnasiebetyg. Jag tyckte det var lite luddigt. Berätta gärna om hur du upplevde att ansökningsprocessen till London Met var. Lätt/Krånglig?


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-08-27 15:04   Effie

Hej
Vad kul att höra att du också kommer att göra det! Nej, man måste inte ha läst matte c innan för att kunna söka den utbildningen, inte heller måste man ha pluggat på nån högskola/universitet innan. När man skickar en ansökan går de ofta på gymnasiets slutbetyg men man kan även lägga till högskolebetygen om man har det, vilket kan ju alltid vara bra, ju fler bra betyg att skicka in, desto bättre. Jag ansökte via gostudy, vilket underlättade en hel del. De hade hand om hela processen och all kontakt med skolan, allt man behöver göra är att skicka in de papper som behövs till gostudy som i sin tur skickar de vidare till skolan.


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-09-22 04:12   Oneport

Hejsan!

Tänkte kolla om du nu har börjat på London Met? Jag har mer eller mindre bestämt mig för att söka till PR programmet till nästa år, det som dock gör mig tveksam är att jag har läst e del negativt om skolan så skulle jätte gärna höra vad du tycker.

Har du haft några lektioner ännu? Verkar programmet bra? Svårt med språket?
Hur är campuset?
Ligger de (norra campuset) helt off från centrala London?


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-09-26 01:21   Effie

Hej!

Jag har inte riktigt börjat än, min inspark börjar imorgon och det är då vi får vårt schema och lite mer information om kursen och lärarna. Själva undervisningen börjar dock den 3 oktober så tyvärr kan jag inte berätta om hur det är i skolan men jag kan uppdatera dig så for vi börjar :) Du kommer att plugga på north campus och det ligger inte alls långt från centrala delen, typ 15-20 min med t-bana om inte ens det så vill du åka in till stan från north campus går det fort!

Jasså, vad för negativa saker har du hört om skolan?


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-09-27 03:40   Oneport

Jag skulle verkligen uppskatta om du ville återkomma med info om skolan och utbildningen i allmänhet, jag har säkert 1000 frågor! Vilken ålder är dina klasskamrater i ca? 18-23, 23-28, 30+?
Vad tycker du om North campus,området, faciliteterna, lokalerna osv.?
Bor du i student hall? Berätta gärna lite om schemat!
Själv ska jag på gostudys studiemässa på Onsdag här i GBG och får då träffa representanter från skolan.

Det jag hade läst om London Met som gjort att jag tvekade lite var att de tydligen ahr dragit in ca 70% av deras kurser och att utbildningen inte skulle hålla så hög kvalitet så jag hoppas att detta inte stämmer :)


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-10-18 13:24   Effie

Hej

Nu äntligen kommer jag med lie mer information angående skolan :P Den uppfattningen som jag har fått, än så länge, av skolan är att den inte alls är så dålig som du har fått höra, utan snarare tvärtom, föreläsarna/seminarielärarna är ganska bra, en del av de i alla fall. Beroende på vilka de är så kan de göra själva föreläsningarna mer intressant och rolig än vad de annars brukar vara och att de hålls på engelska är inte alls några svårigheter. Du kommer enkelt att hänga med även om du kanske inte förstår allt så förstår du helheten av det de säger.

De som går mina kurser är i olika åldrar, de kan vara alltifrån 18-19 till 27-30 någonting eller äldre till och med så det är en salig blandning.

Jag gillar byggnaderna, de har precis renoverat en del av skolan så faciliteterna är väldigt moderna och fräscha. Jag gillar området för det tar inte alls så långt tid att ta sig in till stan som jag sa innan och det är alltid ett plus :)

Nej, jag bor inte i halls för det är så extremt dyrt om man vill på ett någorlunda bra student hall som också ska ligga nära till North Campus men det kan alltid vara bra för att lära känna andra studenter på skolan. Men jag skulle även rekommendera att skaffa eget boende med andra personer, då det kan vara billigare om man delar på hyran och räkningarna och plus att det kan vara skönt med eget också.

Schemat här är lite annorlunda jämfört med de i Sverige, här har man olika delkurser varje dag och samma för varje dag, tex om man pluggar marknadsföring på tisdagar gör man det varje tisdag samma tid osv. Föreläsningarna/seminarierna varar ungefär i 2-3 timmar varje. Om du undrar över något mer är det bara att fråga, jag svarar gärna :)


RE: Studier på London Metropolitan University
2011-11-08 02:48   Oneport

Stort tack för dina meddelanden! Håller i detta nu på med min ansökan till skolans PR program HT 2012. Tänkte kolla hur de känns för dig nu när terminen har hållit på ett tag.
* Var de lätt för dig att träffa nya människor i samma ålder? Socialt sätt. Var bor de flesta? Halls? Släktingar? Lägenhet?
* Nöjd med undervisningen?
* Upplever du att studietakten är jätte hård? dvs.svårt att hänga med?
* Tänkte även fråga om du fått höra något om en ev. praktik? Eller har man någon praktik på programmet?
* Helhetsbilden, bra? dåligt? Vad är bra o vad är dåligt i din mening?

Många frågor men jag funderar mycket. Trots allt ett stort steg att ta. Hoppas att du vill svara på dem :)


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀