Studera utomlands, bara dyra alternativ? - Forum

2016-05-09 15:56   Benjamin
Hej alla, Jag är i en ganska svår situation just nu och behöver lite råd. Jag fick mina högskolebehörigheter från en folkhögskola 2004, jag läste året innan på ett gymnasium men hoppade av efter första året (lite dumt nu kan man tycka, men tänkte inte så vid den tiden). Jag kompletterade somsagt på en folkhögskola och fick mina högskolebehörigheter. Förra året examinerades jag från YH (Yrkeshögskolan), inom turism, och nu skulle jag vilja plugga en kandidatexamen inom detta område. För att få den, måste jag börja om på nytt och läsa på ett Universitet i Sverige från början, eller så kan jag komplettera mina YH studier på ett Universitet utomlands, där de tillgodoräknar mina delkurser och då kan jag på kortare tid erhålla min kandidat (bachelor) examen. Problemet med detta är att dessa studier, som då endast ges på privata högskolor, kostar väldigt mycket pengar. Då jag redan har en skuld från CSN, vill jag helst inte skuldsätta mig ännu mer, och nu söker jag alternativ, helst i Barcelona eller närområde (eftersom min flickvän bor där), men annars vartsom helst, som kan vara billgare för mig och ger mig möjligheten att studera upp min kandidat/ bachelor examen. De högskolor man kommer i kontakt med via svenska byråer verkar iallafall väldigt dyra. Jag vet inte om någon känner till något annat? Somsagt så är jag inte i behov av någon dyr, flashig privat hlögskola egentligen, utan bara ett sätt att läsa min bachelor utomlands, billigt och vanligt som de flesta andra gör. Jag hoppas någon kunnig inom detta område kan ge mig lite hjälp och råd. Ni får gärna tipsa mig också vart jag kan vända mig för råd angående detta. Stort tack för hjälpen! Benjamin

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀