Studera i Japan - Forum

2007-05-12 13:44   Jimmy Larsson
Hej. Jag är intresserad av att plugga i Japan. Jag har dock en massa frågor som jag vet kanske kommer att vara svåra att svara på men som jag skulle vara tacksam över att, om inte få svar på, kanske få ett tips om vem som skulle kunna veta. Det gäller college/universitet nivå. Hur mycket kostar ett college eller universitet i Japan? finns det någon chans till stipendium, atletiska, akedemiska eller kanske något annat genom staten, Eu eller något liknande? (kanske är jag helt ute och cyklar men men...?). Går det att överföra betygen från ett amerikanskt college, då de felsta kurserna är av 100 poängs nivå, dvs vädligt enkla. Går det att åka, till att börja med, som utbytesstudent när man pluggat i USA i fyra terminer? Går det att läsa något film program på engelska? eller bara någon kurs? Är det svårt att bli antagen till ett college eller universitet? Det skulle vara jättebra om någon visste något om detta. Jag förstår om mina frågor kan vara lite svåra att svara på eller kanske till och med att förstå. Tack. MVH. Jimmy Larsson.

RE: Studera i Japan
2009-02-03 10:30   Emanuel
Generellt sett sa behover du ha klarat hogsta nivan pa det nationella japanska spraktestet JLPT. De flesta universitet har ocksa intagningsprov dar de testar dig inom maths, science etc pa japanska. Hur svart det ar att bli antagen varierar mellan universitet och undervisningsavgiften ligger pa runt 40000SEK/termin. Om du inte redan pratar flytande japanska sa behover du formodligen minst 1-2 ar pa sprakskola i Japan for att ta dig till den niva du behover vara pa. Japanska staten delar ut en del stipendier som tacker bade undervisningsavgift och levnadskostnader, kontakta Japanska ambassaden for mer info om dem. Generellt sett sa spelar det ingen roll vad du laser pa universitetet utan mer vilket universitet du laser pa. Efter att ha pluggat 12 ar fran morgon till kvall i skola och cram school sa blir universitetet vanligtvis 4 ars semester for japaner. Nar jag var dar sa var jag inte speciellt imponerad alls av det japanska utbildningssystemet eller nivan pa utbildningen. Inga riktiga krav pa kallor och referenser, rote learning och mer fokus pa narvaro an forstaelse av amnet i fraga. Som svensk sa kanns det mer som gymnasium an nanting annat. Och engelskan.... du kommer lara dig japanska langt innan engelska blir vardag i Japan.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀