Söker efter något som inte fördröjer min examen ! - Forum

2011-10-08 01:25   Adam Lind

Hade tänkt söka Juristprogrammet i Örebro efter studenten i sommar , och undrar lite över hur man kan ta ett år eller en termin utomlands (inom europa).

Grejen är den att ja söker efter någonting som inte fördröjer min examen här hemma i Sverige . Jag vet inte om det överhuvudtaget finns nåt sånt alternativ men vore väldigt tacksam för svar !


RE: Söker efter något som inte fördröjer min examen !
2011-10-10 18:46   Sussi

Kolla det tillsammans med en syo på den eller de skolor som du sen vill söka till. För att kunna tillgodogöra sig utbildning utomlands i en examen i Sverige, krävs det att det att det som man läser är godkänt av skolan som man söka att ha det i sin examen hos. Om man läser utomlands inom t ex juristprogrammet och sen vill ha med det man läst utomlands i examen. Att söka allt själv kan göra att det som man läser inte går att tillgodoräknas i examen. Så att prata med skolan innan man väljer vad man ska läsa utomlands är mycket viktigt.

Vill du läsa innan du börjar programmet så kan det va bra att testa samma kurser/utbildningar som skolan har godkänt att det går att räkna med i den examen du vill ha. Annars kan du läsa något utomlands för att utvigda den utbildning du får i Sverige, t ex om du skulle vilja kunna jobba med något som extrakunskaper inom området krävs, utan att ha det med i examen sen. Men vill du att det du läser utomlands ska kunna vara med på examenspappret, gör du bäst i att prata om det med de som avgör om det får vara med i examen eller inte.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀