Sjukt att man ska behöva lämna Sverige!! - Forum

2007-11-08 19:01   alex
Hej! Jag som så många andra fundera på att läsa till läkare. Eftersom man inte kan läsa till läkare här i sverige utan högsta betyg, ska jag söka till polen nu i vår. Jag tänker söka till Gdansk och Warszawa. Jag och några polare har även tänkt åka ner och kolla om det är så jävligt som det låter att studera där. Vore bra om man kunde få prata med någon som redan studerar där om hur det är att leva där och hur svåra intagnings testerna va osv. För det är ju trots allt ett sjukt stort beslut man tar när man lämnar allt här hemma. alex_erik131hotmail.com

Sjukt att man ska behöva lämna Sverige!!
2007-11-13 09:27   kristina
hej alex! jag pluggar i gdansk, har varit här i snart två månader och jag trivs jättebra! det e klart att det var ett jättestort beslut och jag saknar min familj och så, men asså... man vänjer sig, det är inte så farligt trots allt! det viktigaste för mig är att jag får plugga nåt som jag verkligen gillar. Och att bo här bland alla mina klasskamrater (som nästan bara e svenskar) är jätteroligt. Alla är ju i samma situation, så man stöttar varandra. Gdansk är en rätt mysig stad. Fast det viktigaste är vilken inställning man har.

Ang: Sjukt att man ska behöva lämna Sverige!!
2007-11-13 20:22   alex
Hej Kristina! Tack för ditt svar! Det låter som ni har bra sammanhållning där ner i allafall:) Jag undrar ifall i.provet var svårt eller inte? om dom går på betyg också eller bara i. prov? sen undrar jag ifall det är mkt tentor första året? ha d MVH Alex

Lakare i Polen
2007-11-14 02:39   Emelie
Hej! Jag har ocksa lite funderingar over att plugga till lakare i ett annat land, mojligtvis polen. Men hur funkar det egentligen? Racker det att bara gora detta provet? For pa gymnsaiet gick jag samhall sa kanns ju ganska svart annars hehe.. Vore tacksam for svar. / Emelie

Ang: Sjukt att man ska behöva lämna Sverige!!
2007-11-14 22:04   carl
Låter kanon. Ska försöka komma in på Semmelweis i Budapest. Hur ligger det till med möjligheterna att få fortsätta sin utbildning i Sverige efter en tid?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀