Rumänien/Cluj - Forum

2007-11-21 21:15   Miss Dracula
Hej! Jag läser första året till läkare i Rumäninen, Cluj. Jag håller med Viktor om att man kan fixa allting själv men man kan oxå gå via plugga-medicin för att göra det lätt för sig med papper och böcker. Dock tycker jag att man ska fixa lägenhet själv vilket betyder att man endast söker läkare via plugga-medicin och Inte kryssar i för att man vill ha lägenhet. Vi är många svenskar här och vi kommer alla att ställa upp för er som kommer hit nästa år. Och till dom som undrar, NEJ man behöver inte ha läst naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Ses i plugget Viktor ;)

tandläkare//läkare
2007-11-26 02:54   ???
ok men om du var i mina skor och tänkte söka till universitetet i rumänien men bara ha läst samhälle skulle du åka på direkten eller läsa ett naturvetenskaplig basår först

Ang: Rumänien/Cluj
2007-11-27 23:36   läkare
tjena tänkte bara fråga dig hade du läst natur ämnena innan du åkte dit, eftersom du sa att man inte ha läst natur i gymasiet tack

Ang: Rumänien/Cluj
2007-12-10 12:37   Miss Dracula
Ja jag har last natur. Men det finns manga i min klass som inte har det.

Ang: Rumänien/Cluj
2007-12-10 12:59   Miss Dracula
Hej, det ar en svar fraga men jag vet valdigt manga som ej last natur och det gar bra for dom. I dina skor hade jag inte last natur basaret MEN jag hade definitivt last Kemi A och B. Det ar det enda jag starkt rekommenderar annars kommer det bli tufft. Allt annat man laser pa basaret kommer du inte ha nytta av.

Läkare i Rumänien
2007-12-10 22:56   Fredrik
Hej! Är intresserad av att läsa till läkare i Rumänien men undrar hur det funkar om man har tex läst upp betyg på folkhöskola? jag vet att komvux fungerar men har inte hittat någon info om hur det är för folkhögskolebetyg, vet någon så vore jag väldigt tacksam för svar MVH. Fredrik

Till Miss DrAcula
2007-12-11 01:35   BY
Hej Miss DrAcula. Jag har heller inte läst naturvetenskapliga programmet. Har dock läst till anetesisjuksköterska och jobbar med det. Är nyss fyllda 30 och har länge tänkt att ta steget vidare till medicinstudier innan tiden rinner sin väg. Jag har följt dina inlägg här på forumet och tänkte fråga dig om det finns utrymme (mölighet) till att läsa in Gymnasiekemi på egen hand parallelt ??. Jag funderar starkt på att söka till våren 2008.Skulle du rekomendera att jaggjorde så... Tacksam för svar. Benjamin erito77@hotmail.com

Ang: Rumänien/Cluj
2007-12-11 20:38   Miss Dracula
Hej Benjamin! Jag ska vara ärlig med dig. Det är mkt plugg och du kommer inte hinna läsa ngt parallelt med studierna, speciellt om du satsar på höga betyg. Man får ta sig an att ta ledigt från studierna ibland för att ha roligt och du kommer inte vilja sitta där med Kemin då, det kan jag lova. det finns ingen vårintagning här så läs Kemi A och B våren 2008 eller över sommaren på egen hand och sök hit nu till hösten.

Tack!
2007-12-13 20:26   BY
Tack så mkt för tipset Dr,acula. Jag ska genast börja med en gammal kemibok, sedan har jag tänkt läsa lite Matte C till våren. Hoppas jag blir antagen... :) Frid. /Benjamin

Till Benjamin
2007-12-15 10:47   Miss Dracula
Låter fint! Sök så fort som möjligt bara och säg till mig om du får några problem så ska jag försöka hjälpa dig.

Till Miss DrAcula
2007-12-17 01:32   Benjamin
Hej! Tusen tack för uppmuntran! Nu har jag skickat in handlingarna så det återstår bara att se.... annars så har jag har satt igång med Kemin hemma. Ska hålla dig underättad om hur det går. Frid /Benjamin

Till Dracula
2007-12-17 02:04   Förvirrad
hej hej.. jag har en massa frågor som jag skulle vilja ställa angående läkar utbildningen i rumäninen..om du vill så skulle det vara till stor hjälp om vi kunde maila varandra..atoosa_@hotmail.com...MVH

Till miss dracula, ang. studier i rumänien
2007-12-30 02:12   Sofie
Hej!! Skulle jätte gärna prata med dig "miss dracula" över mail eller msn. Har haft seriösa funderingar att börja plugga i rumänien, HT2008. Läser veterinär nu men det känns inte rätt, har sökt läkarlinjen 4 år i sverige men kommer aldrig in. försår att du inte vill ge ut din e-mail här. Men här får du min.. ellstromsofie@hotmail.com Blir såå glad om du skulle vilja hjälpa mig! Mvh Sofie

Bra
2008-01-05 17:38   Victoria
hej. jag funderar på att börja läsa ill läkare i Rumänien till hösten 2008. Hur tycker du att utbildningen har varit så långt? Fixade du allt själv eller genom pluggamedicin? Är det svårt att få tag i lägenheter? Kram Victoria

Ang: Rumänien/Cluj
2008-01-15 14:55   Helen
Hej Miss Dracula! Tack för uppmuntran, härligt att höra. Är en tjej som läst IB programmet med en mer naturinriktining, har därför A och B i biologi, kemi och fysik. Skulle vara jätte snällt om du kunde kontakta mig på min mail regndroppen89snabelahotmail.com. Har väldigt många frågor angående utbildningen och universitetet i allmänhet. Hur står sig utbildningen jämförelsevis med svenska läkarlinjen? Hur är tentorna upplagda? och när börjar terminen höst 2008? osv Tack på förhand MVH Helen

RE: Rumänien/Cluj
2008-01-21 22:34   Shakur
Hej! Jag heter Shakur och jobbar idag som biomedicinsk analytiker. Idag kör jag massa ultraljud på hjärta och kärl. Jag har allltid varit intresserad av medicinstudier och brinner för att läsa till läkare. Jag undrar om jag kan tillgodoräkna med något eller nån termin av mina tidigare studier? Eller om eventullet kan korta ner antal år något. Vore tacksam om nån kunde hjälpa med information. Ni kan maila till mig på min mail: shaq_our@hotmail.com eller adda mig på msn: shaqou@hotmail.com hälsningar Shakur

RE: Rumänien/Cluj
2008-01-24 22:05   Emma
Hej miss Dracula! Jag undrar hur antagningsprocessen ser ut till Cluj? Vilka förkunskaper krävs för att klara ett ev prov? Har bara läst samhäll på gymnasiet men funderar på att läsa in kemi i a f själv nu under våren och söka in till hösten. Skulle bli jätteglad om du skrev till mig och berättade om hur det är att studera medicin i Rumänien. Tack tack Emma Byström

Ang: Rumänien/Cluj
2008-01-25 00:25   Miss Dracula
Hej! skriv din mail så kan jag maila dig

RE: Rumänien/Cluj
2008-01-25 08:04   Sandra
Hej! Jag funderar pa att soka in till lakare till hosten, och Sverige ar riktigt svart sa det lutar at utomlands. Rumanien ar ju ett billigt alternativ, hur mkt betalar du? Vet du nagot om utbildningen i Constanta? Ar den likvardig med den du gar? Tacksam for svar!

RE: Rumänien/Cluj
2008-01-30 21:06   Manal=)
Hej jag skulle vilja komma in på läkarlinjen (eller tandläkarlinjen) på Universitetet i Cluj, men jag undrar om hur jag ska gå tillväga? skulle du kunna skicka ett e-mail eller adda mig på msn --> mb_89girl@hotmail.com Det skulle vara väldigt tacksamt om du kan hjälpa mig=) vänliga hälsningar Manal=)

RE: Rumänien/Cluj
2008-02-07 17:02   R
Hej Miss Dracula! Jag söker till utbildningen i Rumänien/Cluj med start ht -08. Liksom många andra här på forumet har jag en del frågor kring studierna och boendet. Har med stort intresse följt dina inlägg och har du möjlighet att svara på ytterligare frågor, får du gärna kontakta mig: rebermannen@live.se Mvh /R

RE: Rumänien/Cluj
2008-02-12 19:44   stefan
Tjena! Jag är i en liknande situation som Benjamin och har tänkt söka till vt-08!! Vad tror ni( miss dracula) om universitwetet victor babes i timisoara? Eftersom du går på cluj kanske du inte vet, men hur är staden cluj och förstås kvaliten på lektionerna? mycket tacksam för svar!

RE: Rumänien/Cluj
2008-02-14 19:34   Kanin
Hej Jag undrar vad terminsavgiften kostar i rumänien? och är det enkelt att hitta lägenhet..? mvh Kaninen

RE: Rumänien/Cluj
2008-03-11 19:35   Fruzzi
Hej Miss Dracula! Skulle vilja byta några ord eller två med dig ang studier till läkare i Cluj. Skriv gärna på min mail:Fruzsina_87@hotmail.com MVH// Fruzzi

RE: Rumänien/Cluj
2008-03-13 19:02   Miss Dracula
Hej! Terminsavgiften ligger på 11 500 kr just nu. Jag kommer inte ihåg i dollar vad terminsavgiften är och beroende på valutavärdet kan summan komma att skifta. Och om boendet, så tycker jag att det är relativt lätt att hitta boende men kom hit innan terminen startar om du vill hitta något bra.

RE: Rumänien/Cluj
2008-03-13 19:12   Miss Dracula
Hej! Jag betalar 11 500 kr/termin just nu men det skiftar med valutaändringen (kommer inte ihåg hur mkt avgiften i dollar ligger på). Rumänien är billigt vad gäller universitetsavgiften men det är ganska dyrt att leva här. Vet dock ingenting om utbildningen i Constanta så du får ta kontakt med Rumänska ambassaden och se om dom kan svara.

RE: Rumänien/Cluj
2008-03-13 19:23   Miss Dracula
Hej! Jag har faktiskt aldrig varit i Timis men jag har hört att det är en fin stad med ett bra universitet. Cluj är en ganska liten stad med nästan bara studenter och nu är vi ganska många svenskar här också. Kvaliteten på studierna är helt ok, intensivt och tajt schema. Men nu har jag vart här så pass länge att jag glömt bort hur det var att läsa i Sverige :) Nämen det är bra, man vänjer sig. Du får nog komma hit och avgöra själv. Men majoriteten av oss har iallafall stannat, bara några få som hoppat av.

RE: Rumänien/Cluj
2008-03-15 19:31   Dr Acula
Tja... Ni får ursäkta mig... Ja har int vart in här på riktigt länge, har inte heller kollat min mail o så, har vart bortrest o så var de mycket plugg ett ta där också.... Men men... Ja vet inte ifall alla ni vet de, men iaf så sa ja förut(tror ja iaf) att ja skulle snacka med dekanatet på Universitetet här i Cluj, alltså skoladministrationen..... Ja gjorde de nu i tisdags denna vecka.... O de var BARA bra nyheter för er som vill söka nu till hösten....! Ja tog reda på all ny info ang ansökning o så, o fick no reda på de mesta som folk frågat mig.... vilket är bra.... Så, känns lite väl dumt att tagga allting här, eftersom man vet ju int hur många som läser, men men.... För er som inte vet då så pluggar ja här i Cluj, första året.... De bra nyheterna för er, är iaf att de är precis lika "lätt" att söka själv som via något så kallat(!!!!) 'företag'........... Vilket ja vill att alla ska veta.... Ja ska försöka att ta mig in här nu lite sådära hela tiden, för att kolla läget lite... men bara så ni vet, kan skriva de nu, de är inte brottom... Skolan vill inte ha in något innan Maj, o de är för att terminsavgiften för nästa år inte är fastställd än, och så ska Dekanatet kanske byta plats, vilket gör att dom måste flytta alla saker o så... Så problemet dom har nu, är att dom inte kan(får) skriva in nytt folk i systemet än, och eftersom dom inte kan de så vill dom inte ha in nåra papper eftersom risken för att dom tappar bort papperna finns.... Så inga ansökningar innan Maj....!!! Dom har också ändrat lite sen när jag(vi) sökte förra året, alltså vad det är dom vill ha in, då syftar jag alltså på papper o sånt som skall skickas eller lämnas till skolan...! Så ni kan ta de lugnt nu ett ta iaf, de är inte brottom me att skicka in grejjerna... Antar ni har frågor o så... ja hatar att skriva mail, ifall ni vill ha kontakt så är de bara att dra min msn "virpan_87@hotmail.com", eller om ni absolut inte vill de så kan ni, i 'värsta fall :)', maila på "viktor.bokstrom@gmail.com"... Hade gött så hörs vi förhoppningsvis /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-03-16 22:49   jawa
hej,,,,, alla "förvirrade" studenter som vill söka till cluj,,,,,, ja studerar till tandläkare i cluj och är inne på min andra termin. Är ni oroliga eller på något sätt skeptiska för att ta steget så finns ja för att klargöra eventuella problem. Något som jag ser att många är oroliga över är hurvida man läst samhäll eller natur samt om utbildningen är så bra... kort o gott kan ja säga så här självfallet så underlättar det om man läst natur men de säger absolut inte att man inte klarar sig om man "bara" läst samhäll..... för mer info så finns ja på mail..................

RE: Rumänien/Cluj
2008-03-28 18:12   Miss.Helle
Hej! Jag är intresserad av att söka in till läkarprogrammet i Cluj, Rumänien nu till HT-08. Skulle gärna vilja maila med någon av er som redan är på plats och har kommit in i livet därnere. Vad jag framförallt undrar är antagningskraven, finns det något maxtak på hur många som tas in varje år, eller kommer de svenskar som söker till skolan in? Fungerar det bra att plugga på engelska? Eller blir det mycket extraarbete? Hur är livet nere i Cluj? Är människorna trevliga och hur är klimatet? Är man hyffsat säker att gå ut på kvällar och dylikt i centrum? Gärna andra bra saker som ni själva hade velat veta innan ni började plugga därnere. Min mail är: im_helena@hotmail.com Hoppas höra från er snart! //Helena

RE: Rumänien/Cluj
2008-04-01 23:10   Dr Acula
Tja... Bara för alla som är sugna på att söka, vare sig själva eller via 'företag'... Skolan har bytt rektor, dom kommer begränsa platserna, dom vet inte än hur dom kommer solla bort folk, kanske betygen, kanske intervju, dom vet inte riktigt än... Och till dig Helena ---> Det blir väl så nu att alla inte kommer komma in, förut sa dom det men efter rektorsbytet så ändrades det drastiskt till det sämre... Ja tror nog att alla tycker att det fungerar bättre än vad man trodde att plugga på engelska, iaf så känner jag så... Människorna är ändå ganska trevliga, äldre folk snackar int engelska, dom yngre gör det, de finns trevligt folk men så finns de såklart otrevligt folk, för grabbar är de säkert här, känner jag iaf, tjejer är de no faktiskt ganska säkert här också, ja vet int, Miss D du kan ju kanske säga hur de känns för dig på gatorna... ;)? Men ja tror faktiskt att det i allmänhet är ganska så tryggt... Klimatet är ganska gött, varma o hyffsat långa somrar o så... vintrarna har snö, framförallt i berger där de går att åka skidor o bräda... Sommarvärmen håller i sig ganska länge, när vi kom ner där i slutet av September förra året, så hade vi shorts på oss i början... "Våren" verkar vara lite regnaktig o dann, iaf har denna vart det, men snart kommer nog sommarn så =)... Hade gött ;) Tjaaa

RE: Rumänien/Cluj
2008-04-02 17:35   MIss Helle
Hej Dr Acula! Tack för infon!:) Va tråkigt att dom kommer begränsa platserna, då får man kanske inte hoppas på alltför mycket då. Man hoppades ju slippa fokus på betyg och kunna satsa på ett drömyrke.Hoppas dom tar ett beslut snart då så man får veta hur det blir. Allt annat lät ju topp!:) Förresten sökte du via pluggamedicin eller på egen hand? Jag har sökt via dem men inte hört nått från dem sen jag mailade dem och skickade in ansökan. Är de seriösa och duktiga i sin buisness? Ha det gött du med!// Helena

RE: Rumänien/Cluj
2008-04-07 16:25   George och Ninos
Hej! Vi har haft svårt att få kontakt med plugga medicin. Vet någon varför? Om det är någon som har kommit i kontakt med dem vore det snällt om ni kunde berätta hur ni har gått tillväga. kan någon som studerar där även berätta när sista anmälningsdagen är. Vi båda börjar känna oss väldigt stressade nu när det endast är någon månad kvar till sommarlovet och tanken över att vi missar sista anmälningsdagen finns där. Tack på förhand // George och Ninos. George_Gourie@hotmail.com är min e-post. det går bra att maila när ni vill xD

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-02 18:50   Jeanette
Hej Miss dracula! Vad roligt att hitta det här forumet och hitta dig som redan studerar på skolan! Jag hittade "pluggamedicin.se" och blev helt chockad, det låter ju helt enkelt för bra för att vara sant! Både billigt och inga betygskrav! Men det jag undrar då är VAD baserar de antagningen på? Är det intervjuer eller antagningsprov kanske? Jag är lite sent ute, så jag antar att det är för sent att söka till i höst (2008) så det får bli till hösten efter. Vad tror du om mina chanser att komma in? Meriter: *gymnasium 18,3 * Naturkunskap B (MVG) * Engelska B (MVG) *Tekniskt basår Ma A-E, Biologi A-B, Kemi A-B och fysik A-B (i dessa kurser fanns endast betyget godkänt eller icke godkänt. Jag är godkänd i alla, räcker det om man ska visa upp betygen för Cluj universitetet?) * Ca 4 års arbete inom vården *Ett år inom vården i England Skulle vara superschysst om du kunde ge mig lite tips! Hur ska jag bäst spendera det här året fram tills jag söker 2009? Bör jag läsa mer kurser? Satsa på någon kvalificerande praktik? Tack på förhand Miss Dracula!!

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-05 11:11   Läkarstudent.Cluj
Hej Jeanette Jag studerar själv nere i Cluj du är inte ALLS sen ute, enligt min bedömmning kommer du att bli antagen nu till HT 2008 ifall du är intresserad. Du har alldeles för bra meriter. När jag sökte in ställdes det inga krav förutom att man hade slutbetyg, eftersom söktrycket har varit/kommer vara stort i år så kommer urval att ske. Urvalet kommer säkerligen basera på att ha naturvetenskapliga betyg, jobb inom vården etc. Vilket du uppfyller om inte mer. Så är du intresserad av att söka till hösten 2008, så hör av dig så kan jag hjälpa dig vidare. Mvh Läkarstudent

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-05 15:34   p
hej Jag undrar bara när sista dagen för att ansöka till cluj???? och en fråga till vart gör man hälsokontroll? jag har ringt till vårdcentralen och fick svart att det är inte dom som göra såna saker när man ska utomlands och plugga. Tack

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-05 19:53   Jeanette
Tack för hjälpen! Det är jag otroligt tacksam för!!! Jag tänker göra ett försök och skicka in en ansökan för att försöka komma in i höst. Har jag förstått allt rätt att det är följande som ska skickas in *fotokopia på mitt svenska gymnasiebetyg, samt ett översatt till engelska (inte rumänska hoppas jag?). Snålisarna på mitt gymnasium vägrar översätta betyget föresten, så känner någon en billig auktoriserad translator så tipsa gärna! *svart/vit kopia på passet *personbevis på engelska *4 st passfoton i färg * application for the issuance of letter of acceptance to studies (ska den också skickas till universitetet eller utbildningsministeriet?) * Hälsodeklaration. Här undrar jag om det finns en speciell mall med de undersökningar/uppgifter de önskar? Man kanske kan ladda ner något? Är det något som fattas? Känns ju som att det borde krävas någon ansökningsblankett till själva skolan.. Ska allt skickas till universitetet? Denna adress hittade jag på deras hemsida, (av nån anledning kan jag inte ändra den till engelska trots maniskt tryckande på engelskaknappen!) Adresa: Str. Emil Isac 13, 400023 Cluj Napoca, Romania Är det till den adressen jag ska skicka ansökningen? Återigen tack för hjälpen och för att du tar dig tid!! mvh Jeanette

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-05 20:37   Läkarstudent.Cluj
Hej P Jag vågar inte svära på när det är sista dagen att söka men varför vänta sök in redan nu. Hälsokontroll går att göra iallafall på privata husläkarmottagningar vilket kan bli dyrt. Många av mina vänner när dom sökte in så gjorde dom hälsokontroll på plats i rumänien. Mvh Läkarstudent

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-06 08:17   Miss Dracula
Hej Jeanette och P! Det stämmer att sista ansökningsdagen inte har gått ut. Till mig har dom som har hand om ansökningarna sagt att dom vill ha in ansökningarna från och med 1a Juni pga att dom inte vet hur dom ska sätta kriterierna för urvalet. Sista ansökningsdagen ska vara i juli ngn gång och andra omgången i september eller något sådant. Lite oklart. I vilketfall som så ska man kunna göra en hälsokontroll hos sin husläkare (har kompisar som har gjort det). Alla har rätt att göra en hälsokontroll hos sin husläkare och det är väl inte så svårt för en läkare att bara skriva ett intyg på eng om att du är fullt frisk... Jag gjorde dock ingen hälsokontroll och nästan ingen annan heller i min klass och vi läser fortfarande i Cluj?? Lycka till!

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-06 14:13   Fredrik
HejJeanette Skumt att din skola inte vill översätta ditt betyg, då det är typ tre knapptryckningar på datorn. Förutsatt att det är engelska du önskar och du inte läst något program med en massa lokala kurser. Dessa finns nämligen inte översatta i den stora betygsdatabasen. Själv gick jag till vuxenutbildningscentrum på Hornsgatan (Stockholm)och fick mitt betyg översatt pga att mitt gymnasium inte finns kvar. Finns säkert något motsvarande i din kommun om du inte bor i Stockholm.

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-07 16:41   Peter
Tipsa mig oxo ifall ni hitta någon billig auktoriserad översättningsbyrå. Min gamla gymnasieskola vägrar oxo översätta mitt betyg snålisarna. Peter

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-07 17:25   Jeanette
post Hej Peter! Skolan har som sagt ingen skyldighet att översätta betygen tyvärr vilket är otroligt frustrerande . Jag ringde runt och fick tag på en Anthony Bristol i Huddinge som är specialist på detta. Eftersom jag kontaktade honom direkt istället för att gå via en byrå (typ 1000 spänn) så får jag pappren hemskickade redan på fredag eller måndag för runt 500 spänn!! Vidare har jag pratat med ambassaden idag, och de var mycket hjälpsamma och pratade bra engelska. Det är superviktigt med att allt, vare sig det är original eller kopior man skickar ska stämplas av en notarius publicus, och det ska vara en HAGA- stämpel, inget annat!(det kostar pengar för varje stämpel, rör sig om hundringar). Friskintyg på engelska kan man få utfärdat bl a på sturehälsan i stockholm för 875 kronor. Verkar som du och jag är i samma sits peter! vi kan kanske hjälpa varandra? adda mig om du vill sanette_andersson@hotmail.com Jag efterlyser den korrekta adressen att skicka ansökan till, nån som har den? Jeanette

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-07 17:26   Jeanette
post Förlåt, jag menade inte huddinge utan Tullinge!

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-07 18:22   Manal=)
Hej, vet någon hur mycket årsavgiften är? Jag har nämligen fått höra lite olika vissa säger 13 000 kr andra säger 25 000 kr vet inte vem man ska tro på:S... En annan fråga är om någon vet hur många tentor man har per termin vad gäller läkarprogrammet? Är väldigt tacksam för ett svar:)

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-07 20:58   Dr Acula
Tjennare Fokes... Sorry Helena att de tog sån tid att svara... ja jag sökte via plugga medicin... Nej dom är inte bra på det dom gör, det är vad jag tycker, (vill inte skriva något dumt här om det så ja lämnar den frågan....) Det är knappt någon som kan få tag på dom nu så...... Det är ändrat nu också... om hur ansökningen skall gå till... Detta är det senaste som är bestämt och det är även nu printat på papper, så detta är det som gäller och inte det andra som dom andra skrivit :P... Folk som söker innan 20:e Maj kommer komma in i skolan, för gott, inga krav o ingenting, dom vill alltså ha en komplett fil från personerna (hälsoundersökningen och LoA måste inte vara med just då...), Har dom en komplett "mapp" för en person innan 20:e Maj så kommer den personen vara inskriven i skolan... Om platserna inte är fyllda till den 20:e Maj så kommer dom ha en ny "slutdag" vilken infaller 15:e Juni eller Juli(kommer inte ihåg vilken månad det var), så är platserna inte fyllda efter 20:e Maj, så kommer dom fortsätta ta emot ansökningar, och är inte platserna fyllda då till den andra "slutdagen"(15:e Juni eller Juli) så kommer således alla som sökt innan den dagen också att komma in i skolan... sen så har dom en sista dag den 15:e September.... där samma sak gäller, men om det skulle bli så att platserna fylls redan vid 20:e Maj så finns det ingen chans att komma in på skolan om man int fixat in sina papper... Så man kan säga att det är en typ av först till kvarn aktig ansökningsprocess... Om det skulle finnas platser kvar efter 20:e Maj, och att det sedan blir överfullt där till 15:e Juni eller Juli, så vet ja faktiskt inte riktigt hur dom hade tänkt att välja ut vilka som ska komma in o vilka som inte ska, alltså då utav dom som sökt efter 20:e Maj.... Hälsoundersökningen kan man fixa här i rumänien senare innan skolan börjar... Filerna dom vill ha från varje person för att kunna skriva in dom i skolan är följande(!!!!): 1. Slutbetygen både på svenska och engelska, i original (vidimerad kopia på engelska versionen fungerar) 2. Personbevis från skatteverket, på engelska i original 3. 4 st passfoton i färg 4. 1 st kopia på passet, kan vara svartvit... Detta är de sakerna dom behöver för att skriva in en person i skolan, men sedan skall det även kompletteras med en hälsoundersökning innan skolan börjar, sen så kanske dom behöver Letter of Acceptance(lite oklart vad som gäller det för tillfället....) Är det något ni undrar så är de bara att fråga på.... Antingen här på forumet eller: Mail ----> viktor.bokstrom@gmail.com Msn ----> virpan_87@hotmail.com (effektivast) Hade gött!

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-09 10:41   Knut
hej! jag skall vara handledare för en rumänsk läkare som har flyttad till Sverige och vill gärna höra mera med er/dig om hur du upplever utbildningen så man kan få en känsla för vad han kan/lite om vad som känns konstigt rent kulturellt för Dig som svensk i Rumänien så man kan förutse och arbeta med vanliga kulturkrockar. Om Du hör av Dig vore det kul! mvh Knut Stokkeland

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-10 14:19   Dr Acula
jaaa

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-10 14:20   Dr Acula
Nu till Hösten 2008, så kommer terminen starta den 29:e September, sen så infaller nåra lovdagar där i slutet av November om ja minns rätt(skolan har nån planeringsvecka där varje år fick vi förklarat för oss), Sen så infaller Jullovet där runt den 20:e December(observera att första terminen ej slutar då), Sedan börjar skolan igen antagligen den 5:e eller så för det är en måndag... Sen så har man plugg nåra veckor, o sen så börjar den första tentaperioden som börjar runt den 15:e Januari och slutar runt den 15:e Februari, och direkt efter det så har man sportlov. Och då är första terminen avklarad, sen så efter sportlovet så börjar andra terminen, där man har ett påsklov som infaller i skiftet mellan April och Maj(eftersom det är ett ortodoxt land...), sen så fortsätter skolan efter denna 1 veckas lov, och sen så infaller den andra tentaperioden någon gång där efter första veckan i Juni (6:e Juni för oss) och håller på en månad.... Efter det så är det sommarlov, då man även måste göra 4 veckors praktik inom sjukvården...! Även tandläkarna skall göra sin första praktik som vanlig läkarstudent, alltså inte på en tandläkarklinik(!)... Aja, nu har ja skrivit massa saker här, men, hmm.... det skulle vara lite lättare för de som vill söka ifall det int skrivs så många 'felaktiga' saker här, då blir alla bara osäkra på vad som är rätt o vad som är fel, vem dom ska tro på och så vidare... Bättre att dubbelchecka faktan, antingen med oss som pluggar här eller på något annat vis, och inte skriva så mycket "jag har hört 'bubbelibubb'......" saker... Antar att de flesta håller med om det... :), Men alla som skriver här skriver ju för att hjälpa andra o cred till dom för det(!) :) Hade gött!

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-10 14:20   Dr Acula
Tjenare Igen.... Ser nu att det skrivits lite felaktiga inlägg i detta förumet.... Man behöver INTE några notarius publicus stämplar eller vad det nu var för något, skolan kräver över huvud taget inga internationella skumma stämplar, det dom kräver är att det är i original, men den engelska versionen av betyget kan vara en "legalized copy"... Hälsoundersökningen är ett skämt att betala 900 kr för... det skall kosta max nåra hundra kronor, en polare till mig gjorde det förra året för 189 kr, men de jag har pratat med nu säger att det kostar 500 kr, vissa säger 700, andra säger ännu mer, det är ett litet papper som säger att man är frisk, det är ett "helth certificate", det är inget som ska kosta nästan 1000 kr, Jag sade det till Ioana Dan som är kvinnan som har hand om utländska ansökningar, jag benrättade för henne att det kostar över 50 Euro att få ett helth certificate där, hon trodde inte det var sant, "What?! 50 Euros for a helth certificate.." o så skakade hon på huvudet.... Och som sagt så kan man göra det här i Rumänien istället, då behöver man inte betala mer än 200 kr, eller så kan man kanske få det gratis via skolan... Och till dig Manal, årsavgiften är inte bestämd än, den kommer bestämmas men det är bara att vänta och se så kommer dom fram till ett beslut så småningom gällande kurskostnaden för skolan, och den kommer vara högre mot vad vi betalar nu... Det du hört av folk, det dom menar, är rätt, vi betalar ca 26 000 kr per år, och på två terminer så blir det ju således 13 000 per termin, men betalningen är uppdelad i tre olika faser, Just nu, för oss som pluggar här nu, så har den första betalningen legat på 2800 Ron, den andra på 2700 Ron, och den tredje på 2800 Ron, Ron:en ligger i ungefärr 2.7 svenska kronor... www.forex.se , där kan ni kolla kursen ifall ni är intresserade... Och vad gällande tentorna så är de ju olika såklart, vi har fler tentor andra terminen eftersom vi har fler ämnen den andra terminen... Det var 8 tentor första terminen, och denna termin är det väl 14 tentor tror jag.... Och för er som inte vet det, men denna skola fungerar så att båda terminerna avslutas med en tentaperiod, där man har alla sina tentor... och under den perioden så har man ingen vanlig "skolgång" medan... utan man är helt ledig förutom då man har sina tentor inplanerade, vissa praktiska tentor görs innan tentaperioderna börjar...

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-12 17:29   jeanette
den där praktiken, den måste göras i rumänien eller hur?

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-13 16:54   thomas
Jag har tænkt søka till Cluj till høsten också, men nu har jag varit sent ute med allt, førsøker førgæves hitta information om vad som måste skickas in, till vilken adress, kostar ansøkningen något som det gør i ungern, tjeckien etc. Efter vad jag førstått så ær det inga intagningsprov eller intervjuer, stæmmer det? Tacksam før informationen som står hær men ær fortfarande lite førvirrad. Vilken adress ska alla papper skickas till. Direkt till skolan? Vem / vilken avdelning ska det vara adresserat till? Tack på førhand

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-14 01:02   Dr Acula
Nej, skolan uppmuntrar en att göra praktiken i sitt hemland... Man behöver inte ens göra den första veckan av de fyra praktikveckorna här i Rumänien, ... Man kan göra alla 4 veckorna i Sverige.....

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-14 12:39   Lolo
Hej, Letter of acceptance, när skall man få det?? Och när får man svar efter att man sökt till cluj?? mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-15 20:50   P
hej Jeanette! Jag undrar om du har fått tag på nån mall för hälso grejen??

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-16 01:49   Dr Acula
Tja. LoA är inget man får från skolan, det är något som Utbildningsminestriet i Bukarest utfärdar (enligt skolan så kan även den Rumänska Ambassaden i Stockholm utfärda det, men själva säger ambassaden att dom inte kan det...) Som jag skrev innan, så kommer alla som fixat in sina papper till skolan, innan den 20:e Maj, att komma in, inga undantag eller någonting, alla som har papper inne blir inskrivna...! Svar från skolan tror jag inte att man får, eftersom det alltid har vart så att alla som söker till skolan har kommit in, alla tidigare år har det vart på detta sättet, men detta är no de första året då dom har fått lägga upp ett system, som kan solla bort folk, och dom valde att göra det genom att göra en typ av först till kvarn sollning... Och eftersom terminsavgiften inte är fastställd än, alltså den nya avgiften som kommer vara dyrare än vad den vart tidigare, så har skolan inget riktigt färdigt papper till det, men det kommer nog inom kort, kanske nåra veckor eller så... Lolo har du sökt själv, eller har du tagit hjälp av något företag eller liknande, när du får besked beror på hur du gjort.... Hade gött Tjaaa

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-16 12:42   Lolo
Hej Dr Acula Jag har sökt själv, Betyg, foton etc etc har jag skickat till :Str. Emil Isac 13, 400023 Cluj Napoca, Romania . Och Ansökningsblankett för "Acceptance letter" har jag skickat till Bukarest adressen, har inte det tillgängligt just nu, men det står på den blanketten längst upp till vänster. Du har sagt att alla som söker innan 20 maj kommer in garanterat, men har jag skickat mina papper till rätt ställen?? Och man måste ju på något sätt få svar, ifall man kommit in elle rinte, för har man gjort det då behövs information om tex när studierna börjar, vilka böcker som skall köpas in etc etc. Lolo

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-16 19:15   Josefh
Jag är i precis samma sits som du, Lolo. När skickade du in ansökningen? Det vore ju väldigt underligt om man inte får något antagningsbesked.

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-17 15:29   Dr Acula
Tja Hmm ok, det l[ter ju finfint de ! Ja du har skickat till ratt stalle, det ar Str Emil... Det ar po den gatan som Dekanatet ligger... Nar skickade du dina papper do, det varierar mycket hur lang tid det tar for brev att komma fram hit.. Ja de personer dom skriver in i systemet innan 20:e Maj blir inskrivna i skolan... Som de ser ut nu sa maste alla komma ner innan 15:e September o skriva kontrakt o betala skolan och so... Vilka bocker du ska kopa o so kan inte skolan saga, det ar battre att froga oss som pluggar har... Som ja skrivit so borjar skolan 29:e September detta aret, men man moste va har innan 15:e September for att fixa de sista sakerna... Ja vet inte hur skolan tanker gora med det, ang antagningsbevis fran skolan.. men ja pratar med dom om det, har namnt det forut for lange sen, o hon skulle da kolla upp det sen sa hon... Hade bra Tjaaa Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-19 14:45   lolo
Hej, Jag sökte för 3 veckor sen, cirka. Okej, men det bra, hoppas mina papper har kommit fram då, annars blir d problem. Jag har fan försökt ringa i 2 veckor nu, men det verkar verkligen vara svårt å få tag i någon. Altså, får jag inget svar under maj månad, så åker jag ner o försöker fixa allt. Det är väl det bästa alternativet eller? Dr acula El bör jag vänta mer?? fan ja e såå förvirrad lolo

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-19 21:58   Thorsa
Hej, Jag har sökt via pluggamedicin och fått besked att jag är antagen till HT08. Jag undrar hur andra sudenter bor där (lägenhet eller studentrum) och vad det kostar och vad ni rekommenderar? Har kryssat i att jag vill ha hjälp av pluggamedicin med att fixa bostad, men det kanske går att lösa ändå. Har många frågor och funderingar så det vore trevligt att snacka med någon som vet eller befinner sig i samma sits. Kan adda eller mejla på c_thorsell@msn.com Mvh Christoffer

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-20 14:32   lolo
thorsa när sökte du?

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-20 19:00   Dr Acula
Tja Hmm, hur skickade du brevet? De borde ha kommit fram om du skickade de för 3 veckor sen..! Vad är hela ditt namn Lolo(kan kolla om de kommit in....)) Man får inget svar från skolan, int nu iaf... Dom vet int riktigt hur dom ska meddela folket... Och terminskostnaden är inte fastställd än, så skolan kan inte heller skicka ut något officiellt... Tade lugnt nu ett ta bara så... Ok Christoffer, Alla svenskar bor i lägenheter.... och lägenhetspriserna är helt olika, beroende på var du vill bo, om du vill bo nära skolan, hur fin lägenheten ska vara, om den ska vara ny, fräsh o alla sånna saker, du kan finna skitbilliga lägenheter lite närmare skolan, men då ser dom ut som stryk oftast, annars så är de billigare lägenheterna, längre från centrum, o skolan, men dom kan va ruskigt fina, o inte kosta så mycket... men vill man bo nära skolan o ha en ny fin lägenhet, så kostar det lite mer, så.... Sen även om mna vill bo själv eller ifall man vill bo fler... Ja det går att lösa ändå... det me lägenhet själv alltså... Hade Tjaa /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-20 19:41   Thorsa
Hej, Tack för den informationen Viktor. På Plugga medicins sida står det 3000-5000 kr för en 2:a centralt, och jag antar att att centralt också innebär nära till skolan? Låter det som rimliga priser? aningen dyrt tycker jag. Blev lite orolig när jag såg vad som stod i DN om plugga medicin. Hur ska man då bära sig åt för att fixa lägenhet själv? Kan man komma ner i sommar eller nått? antar att de flesta åker hem under sommaren. Lolo jag sökte via plugga medicin och skickade mina papper för flera månader sen. Jag har bara fått svar från plugga medicin att jag har kommit in, och alltså inget från skolan än. Ska få hem papper enligt dom. Mvh Christoffer

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-21 00:52   Tatjana
Hej Acula Jag har sökt via pluggamedicn förra året, jag kom in och fick en plats, jag betalade avgift 2000 kr, men jag kunde inte flytta ner dit med så kort varsel, så jag skulle få behålla min plats till ht-08 istället, nu försöker jag förgäves få kontakt o höra med dem om jag finns med i planeringen eller om dom har sullat bort mig, behöver de några speciella papper från mig för att jag ska få mitt antagningsbevis, jag vet typ ingenting och ansökningstiden har ju gått ut redan, jag har sparat alla mail som tur är från förra året, det är det enda bevis jag har på att jag är lovad en plats på skolan. Det är klart att du Acula inte kan lösa detta åt mig, ja ville bara beklaga mig lite ..;) och kanske få ett tröstande ord..känner mig så orolig att de drullat bort mig, då blir man ju ståendes här med långnäsa!Skulle det vara så då kommer jag att anmäla dom ordentligt, för jag har gjort radikala förändringar i mitt liv inför denna höst..sagt upp jobb mm mm

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-21 13:15   stefan
tjenna nån som sökt till Lasi.......skulle va glad o komma i kontakt med nån

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-21 17:01   lolo
Hej JO det skulle vara jätte snällt Dr Acula, om du kunde kolla upp ifall mina papper har kommit fram :)...Jag har mailat dig mitt namn och efternamn. mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-21 19:06   lolo
Stefan Har du sökt till Iasi?? Hur gick du tillväga?? lolo

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-22 19:01   stefan
sökte via studentum....till lasi har skickat mina papper till de...väntar på svar

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-22 20:13   josefh
En vän som kan rumänska ska i morgon ringa till universitetet för att ta reda på ett telefonnummer till den engelska fakulteten. Lägger senare upp numret här.

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-23 10:41   josefh
Läste precis ett dokument från universitetet om ansökningar. Det står: "Foreign students, students of the University of Medicine and Pharmacy enrolled at the english and french sections are studying in years 1-3 in the study language thay have applied for, continuing to study from the 4th year in the romanian language." Så efter tre år fortsätter utbildningen på rumänska?

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-23 12:32   abbe
Sista ansökningsdatum för Lasi Är 1 Juli.....

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-23 15:30   Rohlin
Tjennare, Jag och 3 andra kompisar sökte läkarutbildningen i Rumänien via plugga medicin och vi har alla fått besked att vi är intagna och allt är lugnt. Vi får lägenhet av dom till en början, sen får man la försöka fixa nått själv eftersom de e lite dyrare att hyra utav dom, men men. Skulle bara se efter om det är någon annan här som kommit in i Cluj till hösten. Skulle va trevligt o snacka. Ni kan höra av er på min mail, är inte inne på denna sidan allt för ofta. matchoo_1@hotmail.com Ha de // Rohlin

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-23 15:34   tandläkare
Hej jag skulle fråga dig om du visste nåt om tandläkare programmet där?

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-23 21:46   U2
Hej! Tänkte bara höra om det är någon som blivit antagen till hösten nu år 2008 via plugga medicin, som INTE har ansökt om lägenhet via dem? Om ni har det, så får ni gärna skicka ett mail till mig och säga det: cooolboy_87@hotmail.com

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-24 01:42   jawa
hej ja pluggar tandläkar linjen adda mig för mer info jawa-88@hot...

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-24 13:15   Dr Acula
Tjennare...! Hmm, vi har ju talats vid nu Tatiana, så..... :) " www.umfcluj.ro/administratie/index.aspx " där har ni adressen till skolan, längst ner på sidan, o lite nummer o såntdära.... Om ni ringer dit, o får snacka me nån som int snackar engelska så bra, så kommer dom ändå höra att ni snackar engelska o så koppar dom vidare er till engelsktalande... De brukar dom göra iaf hehe :)... Och sen till dig "tandläkare"... Vem är de du ställer frågan till....? För personligen så pluggar ja nämligen tandläkare här... Men ja har koll på läkarna också ;) heha.... Så... Hade /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-24 18:52   Dr Acula
Och, för er som int vet... Så har ni hära ----> Mail : viktor.bokstrom@gmail.com Msn : virpan_87@hotmail.com Hat gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-25 16:20   lolo
Dr Acula Har du fått min mail??.. mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-25 18:08   Dr Acula
Tja... Sorry lolo, ja ja har fått de, o skrivit till dig... Ja har ditt namn nu ;) Hade // Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-26 17:30   CSN
Hej Jag undrar bara hur man gör med csn? Eftersom skolan inte skickar papper på att man är antagen till skolan. Tack

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-29 00:46   Dr Acula
Tja...! För er då som sökt själva, så är de lite mer "problematiskt" att fixa de me CSN... men de är int direkt problematiskt egentligen... grejjen är den att för tillfället så har skolan inte bestämt terminskostnaden, så de finns inget "slutgiltigt" antagningsbevis eller va man ska säga.... Däremot så tror jag, att om man skriver ett mail till skolan där man skriver sitt namn och kanske passnummer, så kan dom dra ett typ av antagningsbevis tillbaka till mailen... Men vänta ett ta me det, o ja vet att det inte är accepterat av CSN med en "kopia" på det, utan det skall komma i original, men ja har pratat med dekanatet om det förut, o dom skulle se hur dom skulle göra med det... Ja får kolla upp de om dom har kommit på något, men det är tid kvar än så länge, så... Men de kommer no bli så att på något sätt så kommer väl skolan skicka iväg det... förhoppningsvis.... Hade bra /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-29 14:23   U2
Vad tror ni att terminskostnaden kommer att hamna på då?

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-29 14:28   lolo
Dr Acula Tack så mycket för hjälpen och all info du ger till oss :) Du är guldvärd måste jag säga.

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-29 23:10   Konfunderad
Är det någon som går på skolan som vet om ifall utbildningen är på rumänska from år 4? Givetvis förstår jag att man måste lära sig rumänska för att kunna prata med patienter, men min fråga är om även föreläsningarna sker på rumänska?

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-30 00:01   konfunderad
är det föresten någon som har vågat skicka originalbetyg ner till skolan? Det låter ju helt vansinnigt!

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-30 11:10   U2
Skicka inte dina orginalbetyg, utan översätt dina betyg hos en auktoriserad betygsöversättare, så gäller även de som orginalbetyg. Så skickar du de betygen istället =P

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-30 11:26   Fruzzi
Jag gick till notarius publicus o bad om en kopia där dom skrev på och intygade att den kom från orginalet. Notariet är en slags advokat som skrivet på så man slipper skicka iväg original-papper. Jag själv gjorde så, kostade typ 150 kr. Jag skulle aldrig våga skicka ner original-papper..... Har själv sökt ner till tandläkare-utb nån mer som har gjort de? Kanske kan skriva en rad eller två..=) MVH// Fruzzi

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-30 12:10   lolo
Hej Jag har en fråga gällande lägenheter... Har antagits till medicin, men är det någon som vet hur man kan fixa någon billig bostad?, är det bäst o åka ned o kolla? Någon som vet om det finns ngn hemsida där man kan kolla på lägenhter??... lolo

RE: Rumänien/Cluj
2008-05-30 19:19   Dr Acula
U2: Terminskostnaden är som sagt int fastställd än, men den kommer vara lite högre än vad vi som pluggar här nu betalar, men hur mycket vet varken jag eller skolan än, dom måste besluta om det, men jag ska till dekanatet på Tisdag, ja kollar upp de då va dom tror att den kommer ligga på, ja har frågat förut men dom har sagt att dom int riktigt vet.... så.... vänta lite så kommer svar... lolo: Inga problem :) Konfunderad: Ja som de ser ut nu, så står det så i skolstadgan, att man även läser kurserna på rumänska i 4:an o frammåt... Men det kan tänkas att det kanske ändras då engelska sektionen växer... Men du har rätt, somd e ser ut nu så måste man läsa på rumänska.... Vilket kanske inte är något som man direkt ropar 'hurra' för... Och till er, angående originalbetyg eller Notarius stämplade kopior eller liknande... Skolan vill egentligen INTE ha något annat än original! Men eftersom kopiorna som man tar på en sådan, Notarius Publicus, ser ut som original, så verkar skolan 'typ' acceptera dom, men om dom vet att det är en kopia så skriver dom INTE in den som original...! Det skolan har sagt, är att dom vill ha det svenska betyget i original, men den engelska versionen kan vara en vidimerad kopia... "legalized copy".... Men som ja skrivit innan, så är de så, att 15:e September så skall varje fil vara komplett annars "kickar" skolan ut en... Det är det dom har sagt... Så innan 15:e September så skall kontrakten skrivas o betalning o sådant skall fixas... Det är så det ser ut just nu iaf...! Så, det bästa sättet att gå till väga då, om man inte vill skicka sina originalbetyg med posten hit, är att man ser till att ta med sig dom när man kommer hit innan 15:e September och lämnar in dom personligen till skolan, det funkar precis lika bra... Och skolan kommer inte tappa bort personers filer när dom väl har dom där inne, dom har koll på grejjerna i dekanatet...! Och sen även, för er som inte har sökt än o så, o kanske dom som är lite allmänt intresserade intresserade... Så var det 81 st personer som blev inskrivna på läkarlinjen i skolan innan 20:e Maj, som således helt säkert har kommit in(om deras fil är komplett till den 15:e September...) Totalt nu till hösten kommer dom att ta emot 200 läkare... Så de finns ganska många platser kvar än så länge... Och just nu är det typ 16 tandläkare som är inskrivna i skolan, innan 20:e Maj, och dom har totalt 90 - 100 tandläkarplatser denna höst... Vilket antagligen inte kommer fyllas...! Sen är det den 15:e Juli som kommer vara nästa "stopp", om platserna inte är fyllda tills dess, så kommer då alltså alla som sökt innan dess också komma in...! Men om det blivit överfullt till den 15:e Juli så kommer dom behöva solla bort folk på något sätt, som dom inte riktigt bestämt än, men det är bäst att skicka in sina papper så fort som möjligt iaf...! Det var nog allt för denna gången ... Mail : viktor.bokstrom@gmail.com Msn : virpan_87@hotmail.com Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-02 09:41   U2
Men om man nu läser dom sista åren på rumänska så innebär ju det att man kanske ödslar 3-4 år på läkarlinjen för att därefter ändå inte klara av det? Eller är det bara så att föreläsningarna är på rumänska sen, eller är även litteraturen det? Tacksam för svar! MVH Erik

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-02 10:57   U2
Om det nu är på rumänska fr.o.m år 4...innebär det att enbart föreläsningarna är på rumänska, eller ska man även läsa litteraturen på rumänska och svara på tentafrågorna på rumänska? Innebär inte detta i sådana fall att de 3 första åren är bortkastad tid, eftersom man antagligen inte kommer fatta ett skit om det är på rumänska? MVH Erik

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-04 19:52   Dr Acula
Tja! Lolo: De kan va lite problematiskt, eftersom de kommer vara många som letar, men de är lite meck me att hitta en lägenhet, som är nära skolan.... de är många svenskar som bor lite längre från skolan... Men men, beror på vad man värderar högst, Fin lägenhet, Nära skolan, Nära kompisar, Priset.... eller vad man nu anser sig vara viktigast... Den "oficiella" sidan i Cluj, för att sälja saker, o hyra o så... är www.piata-az.ro , där finns alting, men den är på Rumänska.... För att ta sig till sidan där de finns lägenheter att hyra så kan ni gå in här www.piata-az.ro/Inchirieri/Apartamente/Filtrare-Anunturi.aspx?Screen=1 Sen vid "Judet" så får ni sätta på "Cluj"... Sen "Cartier" är vilket område i Cluj som ni vill söka inom, Zorilor är där dom flesta svenskar bor, Ni kan ju söka efter en karta över Cluj, där områdena står med, så kan ni se var de är ni vill kolla lägenhet... Eller bara kolla för intressets skull bara... Och ja, man måste typ åka ner för att hitta lägenhet, det lättaste är att man snackar med en så kallad "agency", då hittar dom lägenheter med de krav man vill ha, o sen så åker man runt o kollar på lägenheter som dom hittar, tills man finner någon som man vill ta, o summan man betalar till agencyn är en halv månadshyra på den lägenheten man väljer, alltså så blir agencyn dyrare ju dyrare månadshyra man har..... Sen angående det med att man skulle läsa allt på rumänska efter 4:e året.... Så är de inte, snackade me en polare i klassen ida, sen så va ja ner till dekanatet också o frågade, ... Och det kommer alltså INTE vara så att man kommer läsa kurserna på rumänska, däremot så kommer man behöva kunna snacka rumänska då man måste kunna det då man praktiserar senare, med patienter här i Cluj... Men Universitetet, kurserna o allt sådant kommer vara på engelska...! Sen till er som vill söka till tandläkare, detta är en mycket bra chans till en riktigt bra tandläkarutbildning, Transylvaniska tandläkare är 'kända' för att vara riktigt bra... Så skippa int o söka för att ni kanske tror att de är oseriöst eller så... För den tanken är inget annat än än felaktig... :)... (lite reklam...) Hade gött! /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-04 21:20   Thorsa
Känns inte så bra om en del av utbildingen är på rumänska. Kan inte någon som pluggar i Cluj försöka kolla upp hur det ligger till?

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-05 13:06   Dr Acula
Tja! Thorsa, jo.. kollade upp de i Onsdas, skriver det igen nu, att hela utblidningen kommer vara på engelska, dom har kollat upp de nu me de nya skolreglerna och så.... Men när man börjar med de praktiska sakerna på riktiga kliniker här i Rumänien så kommer man behöva kunna konversera på rumänska... Men själav Universitetet är på engelska..! Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-05 14:03   handsomeunit
men fyfan. hade du tänkt bo i rumänien i (minst) 6 år och inte lära dig nog med rumänska för att kunna förstå en föreläsning? kom igen alltså efter 6 månader så kan man språket flytande... 4 år är inget problem

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-05 17:10   Dr Acula
Tja! Till "handsomeunit".... Tro mig, vi har vart här i snart ett helt år.... ingen av oss svenskar kan språket... man förstår endel o så, man kan säga endel saker o så, man snappar upp nytt hela tiden såklart, men eftersom de dels är så mycket svenskar, så snackar man mycket svenska, o me resten så snackar man engelska.... man använder inte rumänskan annat än när man kanske åker taxi, när man köper något i småaffärer eller så, det är inte precis så att man hela tiden använder rumänska... Så efter 6 månader kan du no glömma att kunna språket flytande... Skulle funkat om man bara hörde rumänska hela tiden, men så är inte fallet.... Men de är lugnt, språket är lätt o så, pluggar man de lite själv o så, o har lite intresse för att lära sig det, så kommer de, efter 2 år så är de lugnt skulle ja tro, då kan man no klara sig sisådär.... Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-05 17:19   Thorsa
Skönt att höra. Tack Viktor! Hehe, du har rätt. Kommer förhoppningsvis fastna lite rumänska iaf. Mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-05 17:57   Miss Dracula
hahaha va skön du e "handsomeunit".... inga som helst medkänslor för dessa stackars sökande som kanske aldrig har bott utomlands :) Om ni har läst Dr Acula's inlägg lite bättre så ser ni att han tagit reda på att INGA föreläsningar är på rumänska, alla 6 år är alltså på engelska. Det är endast på sjh när man gör det kliniska som man behöver lite rumänska. Och jag kan lova er att språket inte alls är svårt. Dessutom är det så överallt i världen, även i Sverige. Patienterna är ju inte direkt multispråkiga med 100 språk i huvudet utan man måste lära sig kommunicera med patienterna med det språket man talar i det landet. (Och till er på plugga-utomlands redaktionen: Varje gång ngn skriver ett inlägg får jag in 8 e-mails på min mail. Kan ni ta bort mig från den funktionen? Det räcker med 1 e-mail/inlägg. Kan nämligen få 50 automatic mails/dag)

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-05 21:35   jonny kasskawo
någon som vill åka ner till rumänien i juki o kolla lägenhet? maila mig då jonny-kasskawo@hotmail.com jag har hört att de e billigare då eftersom att de e inte så mycke studenter där då

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-10 15:51   /Sofia
Hej alla som ska plugga medicin i Cluj i höst! Jag ringde precis dekanatet på skolan i Cluj och frågade om lite olika saker bl a hur mkt skolavgiften kommer att gå på. Hon sa att det troligen kommer att hamna på 8200 Lei, alltså 2500 EUR/termin, de har med andra ord dublerat terminskostnaden för detta året så ni vet...det är ju fortfarande mkt billigare att plugga här än i resten av Östeuropa men med ett nytt EU-medlemskap i bagaget så stiger priserna snabbt! Lite synd men så e fallet iaf.

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-10 16:41   Dr Acula
Tja..! Tack där Miss Dracula ;), och du har alldeles rätt i det också... Ganska självklart att man måste kunna rumänska för de praktiska senare i undervisningen, alltså på sjukhusen... O inte bara där, utan även för tandläkarna.... Och Jonny, ja tror faktiskt att Dekanatet är stängt i Juli... Om man ändå åker hit, så skulle de no va gött o snacka lite me dekanatet o så kanske... om de inte är så att man bara är intresserad av att kolla landet o staden o miljön här nere.... Hade bra /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-10 19:11   Thorsa
Skaplig höjning! Är det den summan som gäller för alla 6 åren då, eller kan den höjas igen?

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-11 09:58   jeanette
oj, stängt i juli! Då hade jag också planerat att åka ner och prata med dekanatet och ev titta på lägenhet (om man kommer in). Hur har ni (som söker) tänkt att bo? Alltså är ni ute efter att dela lägenhet med några eller bo själv? Och går det att bara åka ner när skolan börjar och fråga runt då? Tänkte om det är som på högskolorna här, att anslagstavlorna är överfulla med studenter som letar efter roommates?

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-11 11:58   Dr Acula
Tja..! Dedär med höjningen av terminskostnaden är inte fastställt än... Kommer antagligen bli fastställt i Juli... Men jo de kan bli en rejäl höjning, även fastän dom förut sa att det inte skulle höjas så mycket... 8200 ron är det vi har betalat för ett helt år nu, är du säker på att det inte var det hon menade Sofia...? Vi har fått sagt till oss att den terminsavgift som skolan har då man börjar plugga, kommer man betala resten av skoltiden här... men man vet ju aldrig.... Kan kolla det... Jeanette, jag vet inte om dom har stängt... det kanske dom inte har men... kan kolla upp det... O de me lägenheter o så, alltså i princip alla svenskar som är här nu bor i lägenheter, inte studentboenden... Ingen aning om de sitter sånna lappar uppe, det tror jag inte att de gör... Hade /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-11 20:34   sm
hej! läser själv medicin i danmark och jag ska bara säga att det är mycket tuffa studier och fortsätt att kämpa för det är värt det. det är vissa stunder där man bara vill ge upp, vet inte om man ska gråta eller skratta, vet inte i vilken ände man ska börja läsa men det går. man ska bara stå ut och göra sitt bästa. så gör ni ert bästa för det är i slutändan värt det.ens liv blir mycket rikare så kämpa på och ge aldrig upp oavsett vad.

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-12 01:06   McSleepy
Tjena Blir mitt första inlägg här och ville bara säga tack till Dr Acula och Miss Dracula (och alla ni andra såklart) för all info ni plockat fram, uppskattas! Det jobbiga är bara att jag försöker orientera mig omkring på universitets hemsida.. vilket inte går så bra då jag inte kan aktivera den engelska versionen... Är det så bara för mig? Man vill ju gärna kunna läsa någon broschyr eller liknande. Jag är ute lite i sista minuten här, men har någon av er hört ifall platserna till hösten har fyllts? De kanske inte sjunger ut det, men om ni hört nått får ni gärna säga till :) Jeanette... Jag tänkte först köra solo, men rent ekonomiskt är det ju alltid en fördel å dela. Samtidigt trevligt med en study-budy :)

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-12 03:29   McSleepy
*Grr* Mitt första meddelande försvann... :( Så här kommer mitt första (andra) inlägg igen! Tack för all info so far! Tänkte höra med någon av er där nere om ni vet varför inte den engelska versionen av deras hemsida fungerar? De skulle ju varit lite enklare att få tag i all info då och slippa belasta er stackars studenter med alla frågor. :) Jag adda Dr Acula på Msn men hans dator låser sig hela tiden såfort jag frågar någonting, haha. :) Anyways, mina frågor: 1. Hur trivs ni som studenter? (kliché) 2. Man kan göra praktiker hemma? (har för mig att jag läste de) 3. Utbildningsagendan? Vad pluggas först, läser man flera ämnen samtidigt? 4. Billigst flyg och.. vart? 5. CSN *666* Några strul? Jeanette, jag funderade köra solo först, men det blir ju helt klart billigare att dela en lägenhet med någon. Så jag överväger.

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-12 10:19   jeanette
Hej McSleepy! Jag har försökt i en dryg månad att öppna den engelska versionen av sidan, men det har inte funkat för mig heller hittills så det verkar vara ett konstant fel på sidan. Jag tycker priset är acceptabelt, även om det nu är dubblerat.. Men som sagt då vill man ju ha någon slags garanti på att det inte höjs igen (csn ger max ca 50 000 per år i extra studiemedel till studieavgifter) personligen har jag redan slösat bort 1,5 av de sex åren man kan få studiemedel...:( Viktor har nog bättre koll på flyg, men det jag har kikat på så är det dels Malev Hungarian som har vissa flyg som tar bara ca 4 timmar med mellanlandning cluj- sthlm och kostar ca 220 t/r euro det datumet jag sökte. Annars finns wizzair som är ett lågprisbolag som flyger cluj- sthlm med mellanlandning, dock bara en eller ett par dagar mitt i veckan,vilket skulle vara ganska dåligt för oss efetrsom vi enligt viktor går i skolan varje dag. Funderar på att maila Wizzair och upplysa dem om att det finns en hel svenskkoloni i cluj, så de kanske utökar flygen. Skulle ju vara bra att ha ex flyg hem på fredagar och flyg tillbaka på söndagar! Om fler håller med mig så maila gärne wizzair ni oxå! McSleepy, hade du tänkt att åka ner och kika på lägenhet nån gång eller vad har du för plan? adda mig om du vill sanette_andersson@hotmail.com

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-12 11:24   Miss Dracula
Hej! Svar på dina frågor: 1. Jag tror dom flesta trivs bra här i Cluj. Det var dock mkt strul i höstas med alltifrån lägenhets sökande till att försöka förstå det här systemet. Ni kommer dock få det mkt enklare då vi redan är många etablerade svenskar som kan hjälpa er. Kom dock någon vecka innan skolstart för att lära er staden, köpa allt ni behöver osv. Glöm bara inte att detta INTE är Sverige och att allt tar lite längre tid än man räknar med. Det kan bli krångel med papper på dekanatet, kontokort som inte fungerar i alla bankomater (Ja just det, fixa ett extra kontokort från en annan bank ifall att bankomatkortet blir avmagnitiserat), lägenheter som visar sig ha vattenläckor osv osv. 2. Praktiken kan man göra vartsomhelst i världen 3. Termin 1 på läkarlinjen läses anatomi, biokemi, informatics (=statistik o data), och 2 obetydliga kurser Ethics o informatics) Allt läses parallelt. T2 läses cellbiologi, biofysik, biokemi, anatomi och fysiologi parallellt Undrar om jag har glömt ngt nu. 4. Billigast flyg är wizzair. Gå in på wizzair.com flyget går från Skavsta (sthlm), Malmö, Göteborg. På Malev Hungarian kan man också hitta om man bokar i tid. Man måste boka till Budapest och sedan kan man antingen ta buss från flygplatsen till Cluj eller boka flyg. Med wizzair kan man hitta Budapest-Cluj från 60 kr - 600 kr så BOKA I TID! Priserna stiger ju närmare man bokar och INTE tvärtom. 5. Inga strul med CSN vad jag har hört. Vet dock inte vad dina siffror står för... Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-12 12:02   McSleepy
Doh! Sorry för dubbelpost, jag missade att inlägget behövde godkännas först! :)

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-12 15:23   Dr Acula
Tja..! McSleepy, som du kanske märkt så kom båda dina inlägg med ;) haha.... Anledningen till att den 'engelska funktionen' inte fungerar, är att dom inte har fixat hemsidan på engelska än, så att försöka trycka på den knappen i timtal är slöseri med tid haha... Dom sa att dom skulle fixa det för typ 1.5 månad sen, att dom hade satt en person på det, men organisationen här är fortfarande lite på efterkälken så det har int blivit så att någon tagit tag i det än, men det kommer nog, förhoppningsvis inom en snar framtid... På läkarprogrammet till hösten kommer dom ha 200 platser totalt, just innan 20:e Maj så var det 81 personer som skrev in sig, med andra ord så är det 81 personer som är helt säkra på att komma in... Och just nu är det drygt 100 personer som är inskrivna,(101 personer i Onsdags), så det finns fortfarande knappa 100 platser kvar, vilket jag antar inte kommer att fyllas innan 15:e Juli, och fylls inte platserna tills dess, så kommer alla som sökt innan dess också att bli helt antagna och klara för hösten...!(Eftersom dom kör en typ av först till kvarn system iår...) Så McSleepy det är inte alls för sent att söka nu, se bara till att få in grejjerna innan 15:e Juli, så borde det vara lugnt!! Tandläkare har 90 - 100 platser iår, dom själva tror inte att det kommer fyllas... Det är runt 25 st som sökt än så länge... Samma sak gäller även för tandläkarprogrammet, det med 15:e Juli... Hahaha, Du kan faktiskt höra med resten som har mig på msn, om de är så att min data låser sig hela tiden... det är faktiskt sant :P... Den har sina bra o dåliga dagar, ha förståelse ;)... De flesta studenterna trivs nog bra här, personligen trivs jag riktigt bra och tänker inte försöka byta till någon annan stans... Vissa personer gillar det ju inte såklart, men det är ju från person till person, vissa klarar inte av förändringar i sina liv, tror att de ska vara precis som i Sverige och sådana saker... Men man får ha överseende, det är ju faktiskt ett land som precis gått med i EU, och staden, Cluj, är under uppbyggnad o dom bygger överallt, har redan skett mycket här de senaste 3 åren...! Så trivseln är nog upp till var och en, om man vill trivas så trivs man enligt mig..! Ja, praktiken kan man göra i Sverige, och det är så i princip alla gör, dom vill t.o.m att man skall göra det i sitt hemland...

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-12 15:23   Dr Acula
***De ämnen som läkarna läste första terminen var: Anatomi Biokemi Bioetik Infection Profylaxy Behaviorscience Informatics Rumänska Indrott *Andra terminen: Anatomi Biokemi Fysiologi Biofysik Cellbiologi Rumänska Idrott (+sociologi för de som inte klarade bioetik kursen eller om man ville göra den har ja för mig...) ***Tandläkare första terminen: Anatomi Biokemi Fysiologi Bioetik Infection Profylaxi Rumänska Idrott *Andra terminen Anatomi Biokemi Fysiologi Propadeutica(första tandl. kursen, 'tandens morfologi "anatomi"') Biofysik Cellbiologi Rumänska Idrott Man läser alla ämnena samtidigt, under hela terminen, och har alla tentorna sista månaden på terminen, det är så de två terminerna avslutas, med en en månaders lång tentaperiod(lite längre eftersom man gör några utav de praktiska tentorna veckan innan tentaperioden verkligen startar...) Första terminen avslutas inte vid Jul, utan den fortsätter till runt 15:e Februari, och sista månaden där (15:e Januari till 15:e Februari) så har man inget vanligt universitet, utan man är helt ledig förutom de inplanerade tentorna, efter det så är det sportlov... Näste tentaperdiod, som vi befinner oss i just nu, infaller likaså sista månaden innan sommarlovet, sommarlovet börjar i början av Juli, beroende på hur veckorna ser ut... De flesta gör så med resorna att de flyger med www.wizzair.com till Budapest, och därifrån tar man antingen ett nytt flyg med Wizzair från Budapest till Cluj(om det passar, är ganska ofta så att planen inte passar så för att ta ett plan vidare till Cluj så får man vänta ett dygn elelr en natt i Budapest...), eller så tar man en buss som går mellan Budapest och Cluj... De är många olika bussbolag som går sträckan Budapest - Cluj, det finns ett "företag" här i Cluj, dit man kan gå och boka buss, Voiaj Voiaj heter företaget. "" www.voiaj-voiaj.ro/?lang=ro&menu=contact "" Där har ni sidan, dom talar engelska där, så lättast är att bara ringa dit och beställa, dom vill veta Vilket bolag man kommer med och vilken tid och liknande saker... (Om man nu vill åka buss...) Bussen tar ca 6 - 7 timmar, beroende på trafiken och ifall busschaffisen kör fort(vilket de flesta gör), det är nästan alltid en minibuss man åker.. Då det inte är så många som åker den sträckan hela tiden... Det kan hända att Wizzair kommer börja flyga direkt från Sverige till Cluj... Det har vart på tal, får se vad som händer... Inget direkt strul med CSN, förutom första terminen då vi fick för lite pengar... Men även nu så är det tight faktiskt, personligen tycker jag att vi får för lite, dom räknar inte riktigt rätt när det gäller lägenhetshyrorna, för vill man ha en lägenhet som är helt ny o fräsh, o som ligger nära skolan o så, så får man betala mycket pengar, ibland mer än i sverige faktiskt... Men det kommer säkerligen att höjas nu för varje termin, då det mesta här blir dyrare och dyrare... Hade bra /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-12 16:16   lolo
Dr Acula Vet du när studierna tar slut? dvs sommarlov?.. Jag vet att det börjar 29 sept, det står på antagningsbeskedet, men det står inte hur länge..Och jag behöver skriva ett datum, nu när jag skall söka csn lån. svara fort snälla :)

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-13 01:07   Sasan Afshinnejad
Hejsan Miss Dracula. Jag har LÄNGE funderat på att läsa till läkare. Skulle gärna vilja maila med dig om hur allting fungerar där, samt behörighet för intagning. maila gärna mig på skh03saf@student.ki.se Tacksam för svar. /MVH Sasan Afshinnejad

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-13 10:53   Manal=)
Hej, lolo. Jag undrar bara om hur du fick ditt antagningsbesked?, sökte du till cluj privat eller fick du det via något företag? för jag har inte fått något antagningsbesked hitils och jag skickade in mina papper innan den 20:e maj :S men men... MVH Manal

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-13 13:46   Avalie
Jag har förstått att Cluj är ett statligt universitet, och då får utlänska studenter (eu medborgare) studera under samma förutsättningar som inhemska studenter. detta borde helt klart avvisa alla rykten om att dom kommer fördubbla avgiften till ca 50 000 kr per år. Eller vad tror ni? Avalie

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-13 14:40   Dr Acula
Tja...! Har ju snackat med dig om det nu 'lolo' :)... Men lika bra att skriva det här också... så... Detdär är bara ett "antagningsbesked..." men det som skall skickas till CSN är lixom, ett papper, där det står terminernas början o slut, och hur mycket terminskostnaden är på... Men ett sådant papper finns inte än eftersom terminskostnaden inte är bestämd än... så...! Så det är bara att vänta ett tag, dom sa att dom trodde att terminskostnaden skulle bestämmas i Juli månad... Så folk som tror sig fått ett "antagningsbevis från skolan"(via det omtalade företaget....) som dom kan skicka till CSN, borde nog tänka om lite, eftersom det kan INTE kan finnas något sådant då terminskostnaden inte är fastställd..! Meningen med pappret man ska skicka till CSN, pappret från skolan alltså, är att CSN skall kunna se att de datum man sökt lån o bidrag för är riktiga och att den terminskostnad man sökt lån för även den är korrekt... Så ett sådant papper kan inte ha blivit utskickat...! Sesan--> Inga behörighetskrav finns.... Typ först till kvarn som gäller...! Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-13 15:16   Sofia
Hej, angående flygbolag så kolla in German wings, de har ett direktflyg mellan Cluj och Arlanda, om man bokar i tid så kan man få en biljett t/r för 1200 SEK, så kolla in den sidan!! Ps. hittade det flygbolaget sträckan Sthlm - Cluj i tidningen Reseguiden.Ds

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-16 11:24   lolo
Manal Jag sökte privat, och skickade mail till någon av som jobbar på dekanen, dem svarade med ett "preliminärt besked", per mail då. Men det stod inte några terminskostnader el så, utan bara att man kommit in,etc etc..Den riktiga antagninsbeskedet kommer troligtvis senare, när dem har fastställt terminskostnaderna, som sagt. Dr Aqula ja, I know ;)..men det inlägget var skrivet Innan jag o du pratades vid :) fan hoppas dem skyndar på sig nu, börjar bli otålig nu!

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-16 12:16   NA
Jag har familj nere i Cluj och jag bad dem att ringa angående den förhöjda avgiften. Skolan säger att ryktena om att avgiften ska ha höjts till ca 50 000 kr för oss EU-studenter är FALSKT. Avgiften är ca 50 000 kr för studenter som kommer utifrån EU, inte för oss!

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-16 13:27   Manal=)
jaha okej då förstår jag. tack för informaton lolo=), jag har bara en till fråga, skulle du kunna ge mig deras mail så att även jag kan få kontakta dem? Du kan skriva deras mail här i forumet eller så kan du skicka den till mig via mail; mb_89girl@hotmail.com.

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-16 13:44   Dr Acula
Tja...! Ja Manal, du fick la svar på din fråga där två ggr... det är bara att vänta, så... Det där priset är faktiskt helt Ok Sofia, tror alla tackar dig här för det...! Haha Lolo, ja jag vet, men kände att ja ändå ville skriva något heha :)... Av egen erfarenhet, så vet jag att dom är mycket sega här, men men, får hoppas på det bästa iaf... Att folk har fått för sig att det skulle kosta 50 000 Svenskar Kronor att studera här är... ja ni, undrar vart folk fått det ifrån... Däremot så kommer kostnaden att höjas... Efter Jul så sa dom det att det inte skulle höjas mycket alls, utan att de i princip skulle vara samma avgift... men nu ser det ut som att dom kommer höja den iaf, kanske med 10 000 eller något sådant... Men det kommer ju fortfarande vara billigare än Polen och de ställena... Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-16 14:10   Dr Acula
Tjaa..! Såg int att ud skrivit där förut Jeanette ang flyg o det... Du har rätt där ang flygen och det, Sofia hittade ju nu även med nå tyskt flygbolag som verkade billigt... Japp, vi har skola varje dag, måndag till fredag.... För oss, tandläkare, så har vi denna terminen gått dessa tider: Måndag: 10 - 20 ( 10 timmar ) Tisdag: 10 - 12 + 16 - 18 ( 4 timmar ) (Vissa +2 timmar --> 6h ) Onsdag: 10 - 12 + 16 - 18 ( 4 timmar ) Torsdag: 10 - 19 ( 9 timmar ) Fredag: 08 - 16 ( 8 timmar ) (Vissa -2 timmar --> 6h ) Så har våra dagar sett ut... Det har vart på tal att Wizzair ska starta direktflyg... dom vet att det är många svenskar här och att det kommer komma fler, så jag antar att dom med stor sannolikhet kommer sätta in ett direktflyg, för de kommer tjäna bra på det, lågpris och så, alla kommer åka med det... Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-17 10:29   Rohlin
Ja, Rumänien e ju svinbilligt. Skulle dom nu höja 10 000. Va gör de lixom ? De e 5 000 mer per termin. De e ju inga pengar alls. Tycker inte jag iaf. En veckolön extra per halvår. Haha de e ju inget alls. Klart de e segt att dom höjer men tycker de e ovanligt mkt tjat kring denna "extreeeema" höjningen. De e la inga problems ? // "Svensson" - Rohlin ;)

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-17 12:03   Fruzzi
Halloj! Jag skulle vilja chatta eller maila med några som ska åka ner för att plugga till tandläkare/läkare nere i Cluj. Min msn är: Fruzsina_87@hotmail.com Börjar med bli lite otålig gällande besked o sånt när terminsavgiften faställs o hur mkt de blir, samt CSN o allt krabb man ska fixa o trixa med... Hoppas nån är intresserad av o snacka.. =) MVH// Fruzzi

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-18 02:14   AS.
Hej, läser som Victor 1 året här i cluj, fast general medicine (läkarlinjen). Ser att det är några som är oroliga för att hitta lägenheter. Finns massa mäklare här i stan som man kan ringa och prata med (kolla denna länk www.cluj4all.com/addresses/business,21/rent-spaces,102/ ). Men om man väljer att hitta lägenhet med mäklare så tar dom betalt mellan 50-70% av en månadshyra. Om man vill slippa betala till mäklare, så får man komma ner hit och söka själv (förslagsvis köpa tidningen Piata som ges ut två gånger i veckan). Jag själv hittade en lägenhet genom Piata. Ni som är intresserade av vilka ämnen vi kommer läsa under hela utbildningen, hur många poäng varje ämne består av etc. kolla denna länk på universitetets hemsida: www.umfcluj.ro/facultati/facultatea-de-medicina/oferta-educationala/plan-de-invatamant.aspx Har en jättefräsch 2-rums lägenhet, 10-15 min gångavstånd från skolan nu som jag kommer lämna i juli. Någon intresserad att ta över? maila mig på saqures@gmail.com AS.

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-18 09:12   Dr Acula
Tja... Mäklarna ja snackat med har tagit 50% av en månadshyra av lägenheten som man väljer, som avgift... Så om man tar nån agency som tar 70% så är de ett dåligt val haha... Piata har även en hemsida: piata-az.ro/Imobiliare/Apartamente/Filtrare-Anunturi.aspx?Screen=1 Hittar Cluj under "Judet" och Cluj Napoca under "Oras", sen är "Cartier" vilket område man vill söka i... Och här är åren för tandläkare...: www.umfcluj.ro/facultati/facultatea-de-medicina-dentara/oferta-educationala/plan-de-invatamant.aspx Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-18 15:06   Dr Acula
Tja.. Ursäkta mig, att ja skrev att dekanatet antagligen var stängt i Juli... det var felaktigt... kollade upp det idag, det dom sa var att... Dekanatet kommer ha öppet hela sommarn, vardagar till kl 14:00(precis som det är just nu också...) Så de går att gå o snacka med dom o så o lämna papper om man ska komplettera något. Alltså för de personer som hade tänkt åka hit i Juli o kolla läget, leta lägenheter o hade hoppats på att dekanatet var öppet... så, det är öppet iaf.... Terminsavgiften är fortf. inte fastställd men de "högre makterna" på skolan hade lovat att de skulle bli klart innan Juli månads slut, men Ioana själv sa det att det inte alltid går att lita på det dom lovar... Fortfarande drygt 100 personer som sökt skolan... så platser finns, kommer antagligen inte bli fullt till 15:e Juli, vilket betyder att de som sökt innan dess även dom blir säkra... Tandläkare finns de massa platser kvar på... Tror la att de va allt... Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-18 15:50   Dr Acula
Tja... Kom på en sak som ja glömde skriva... Folk har frågat om terminsslut och andra terminens början och sådant... Det är inte heller fastställt från skolan än, o de gäller samma sak för det, att de ska va bestämt i slutet av Juli... säger dom.. men man vet aldrig om de blir så som sagt... Så de är ingen ide att söka CSN nu för er, utan vänta med det... och det skall ta 3 veckor för CSN att fixa en persons ansökan om lån och det, men hörde nu att dom sagt att de kunde ta upp till 6 veckor, eftersom de är så många som söker... Men de är ingen brådska nu iaf.... Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-18 17:46   Jeanette
Vad bra att du Sofie hade hittat billigt fly med Germanwings! Jag var ut och hittade flyg från cluj till stockholm (mellanlanding i köpenhamn eller charles de gaulle kommer ej ihåg), men inte det omvända.. Har du hittat flyg med avresa från stockholm-cluj? Jag har föresten mailat wizzair och önskat en direktlinje åt oss. * Ni som redan är på plats, har ni tagit en extra försäkring? *Kan man börja förbereda sig och köpa böcker redan nu? Eller är det väldigt lätt att få tag på dem på plats? Skulle gärna vilja veta exakt vilka böcker som blir aktuella om nån har tid och lust! När har ni som sökt in till hösten tänkt att åka ner och kolla på lägenhet? Jag vill gärna dela lägenhet med en eller flera så det kanske vore en ide att slå sig ihop och åka samtidigt? Alla som ska plugga medicin/tandläkare i cluj får gärna adda mig på msn! Vore schysst att kunna utbyta information snabbare och kanske försöka träffas ev under sommaren? sanette_andersson@hotmail.com mvh jeanette

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-19 09:44   Lolo
Dr Acula Hur kommer de att kontaka oss alla då när dem väl har fastställt terminskonstnaderna, datum etc....?..Mail eller post? aja,du vet nog inte heller det, men men , de la nånting du kan fråga nästa gng du är där..

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-19 10:32   Josefh
Nu har jag och en kompis skrivit på kontraktet för en helt nybyggd lägenhet i Zorlior, 10 min från universitetet! Den blev en tvåa för 450 euro per månad. Mäklaren vi använde oss av var jätteduktig och tog sig verkligen tid för oss. Han tog 50% av första månadshyran som kompensation. Är det några andra som bor eller har skaffat läghenhet i Zorlior? Det är som ni säger, CSN är ingen idé att söka nu. Förhoppningsvis kan man göra det i augusti, då man behöver ett papper på hur hög avgiften är osv. Ja, det vore verkligen roligt att veta vilka böcker man måste införskaffa. Har addat dig nu Jeanette! Och min msn är ajaxx08@msn.com, och mailen är josef@gosse.se

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-19 12:22   Dr Acula
Tja... Gällande försäkringen så gör man så att man kollar upp vad en "förlängt hemförsäkring" kostar, alltså en hemförsäkring som man förlänger så att det även blir en utlandsförsäkring... Iaf med mitt försäkringsbolag som jag har, så får jag 45 gratis dagar i utlandet varje gång jag vart i Sverige... Men sen resterande dagar/veckor/månader får man betala för... Och min förlängda hemförsäkring(hemförsäkring utomlands) är billigare än CSN:s utlandsförsäkring, således kan man få lån för sin egen förlängda hemförsäkring... Alltså, om inte ens förlängda hemförsäkrings kostnad överstiger CSN:s utlandsförsäkrings pris, så kan man få lån för det från CSN... Är hemförsäkrningen dyrare än CSN:s så får man inte lån... Ja man kan köpa böcker redan nu... Men de är ingen ide att köpa på sig massa böcker till alla ämnen som man sedan inte kommer använda sig av sen... Vilket hänt för många här...! Man får material från lärarna i typ alla ämnen, Cellbiologi, Biofysik, Fysiologi, Biokemi osv.... Så jag vet inte hur folk resonerar kring detta, finns ju alltid internet också som ofta är bättre än böckerna... Nästan bara anatomi som folk använder, men sen så finns de ju nåra böcker som kan vara bra att ha kanske... Anatomi är ett måste så detta är de böckerna alla har... Anatomi: Greys Anatomy och Sobotta 1 & 2... Anatomiboken skriven av Netter är bra också... En bok som heter " The Cell ", är typ grå/silverfärgad, riktigt tjock bok... kan vara bra att ha, ganska mycket som står där... I Biokemi så har ja personligen int tittat någonting typ... den biokemiboken som finns med i det omtalade "företagets" olika paket på inköp av böcker... Den biokemiboken är inte så bra, bättre med en allmän kemibok skulle jag tro... Har inte haft någon direkt hjälp av den boken iaf men.... Fysiologi så fanns även där en bok med i "paketet" som "företaget" föreslog... Många här tycker att den är värdelös, och i fysiologin får man all materiel man behöver i form av handouts..!!! Man köper även en bok, skriven av en lärare här, som alla labbarna står i... I biofysil o cellbiologi så är de föreläsningar, o anteckningar o o så i de teoretiska.. Finns även häften som cirkulerar där tidigare studenter skrivit ihop allt... Det praktiska så får man labbarna på papper och så... ***Så, enligt mig, och många andra, så är det bara onödigt att köpa på sig massa böcker som man sedan knappt öppnar.. så.. Jag vet inte om de va någon som frågade här, eller någon annan stans... men angående boendet iaf, I princip alla svenskar här bor i lägenheter, inte studentboende... Jag hörde med skolan, och skolan har studentboenden som dom äger o så.. men dom är främst för Rumäner så... Men som sagt, alla bor i lägenheter här, får ju lån för det så... Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-19 20:42   Sofia
Hej! Ang flyg mellan Arlanda och Cluj, gå in på www.germanwings.com och försök "provboka" mellan Arlanda och Cluj, det gjorde jag och det gick dirketflyg i båda riktningar, om du var sent ute kostade det dock 2200 t/r kr, men om du var tidigt kostade ca 1200 t/r. Ett hett tips :-)

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-22 21:07   McSleepy
Halloj igen och tack för svaren! Jeanette, jag har addat dig på MSN så kan vi fortsätta snacka där om du vill! En annan kul grej förresten... på SVT nyheterna pratade de faktiskt om läkarstudenter som pluggar utomlands. Ni kan kolla själva på svt.se/rapport. :)

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-23 11:43   Dr Acula
Tja... Josefh, Var ni hit o fixade lägenheten, eller gjorde ni det från Sverige...? Massa svenskar som bor i Zorilor... Det är typ där de flesta studenterna bor, i lägenheter... Området kring skolorna, alltså de olika byggnaderna man har lektioner i är Zorilor, och Hashdeu är en del av Zorilor typ där Anatomi och det ligger... Men, Zorilor är stort och sträcker sig en bra bit uppåt, från skolan.... Hat gött// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-23 13:20   Josefh
Tjena viktor, Vi var där nere förra veckan och åkte runt med en mäklare. Lägenheten vi skrev kontrakt på ligger typ i utkanten av Zorlior i ett nytt bostadsområde. Gatan är också ny och heter Str. Dsida Jenö. Var i Zorilor bor du?

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-23 13:37   Jeanette
Hej hej! Vad bra att du hittade billigt flyg sthlm- cluj!! DEt ska jag kika mer på! 450 euro för en tvåa! Shit det är ju typ svenska priser, men funkar ju absolut om man är två som delar! Hur mycket får man från CSN per månad? Antar att det inte är 7300 som här? Min pojkvän är läkare och har undervisat i anatomi på universitet och han ville absolut inte rekomendera "Grays anatomy" för att den är för detaljerad och skriven lite konstigt. Han tycker att det finns mycket bättre alternativ. Men det verkar ju som att alla har den som pluggar i cluj så det kanske är lika bra att skaffa den.. jag vet inte, vad har ni för erfarenheter av den? Tycker ni att den är bra? Om han rekomenderar någon annan bra anatomibok så skriver jag det här i forumet! Kul att så många har lagt till mig på msn! jeanette

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-23 15:02   Nikolas
Tjena! :) Hur ser det egentligen ut med läroböcker? Det spekuleras om dom i forumet men får man inte en riktig lista av skolan när man börjar? Och måste man ha inköpt böckerna innan skolastarten den 29:e september eller vad det nu blir, eller kan man köpa de på plats i Cluj när terminen startat? Sen undrar jag även om det fortfarande är 15:e september som gäller som sista dag för att skriva på kontrakt och liknande. Alla som ska plugga nere i Cluj kan gärna adda mig på msn, vore kul att lära känna så många som möjligt innan starten. MSN: Nikolas.abadji@hotmail.com Jättetacksam för svar på frågorna!

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-23 21:03   Miss Dracula
Hej! 2 böcker är ett MÅSTE att köpa. Grays Anatomy (for students) och Sobotta. En mycket bra kombination då Grays är en förenkling medan Sobotta är mer detaljrik och bilderna verklighets baserade. Och jag tycker att alla andra böcker är onödiga att köpa då vi får allt annat material och det endast är det som tentorna baseras på. Har man några frågor så finns alltid internet till hjälp. Köp böckerna i Sverige då risken är att dom kan ta slut här och dessutom har jag hört att dom är dyrare. Angående studentboende så glöm det. Jag har pluggat i Sverige och bott i korridor vilket är rena paradiset jämfört med studentboendena här. Man bor i 90 cm våningsängar med 3-4 andra studenter i pyttesmå rum. Badrummet delar man med andra i korridoren och så även köket. Dessutom är dom uppdelade i tjejbyggnader och killbyggnader så att ta med en tjej/kille "hem" kan bli problem då man delar rummet med andra. Har även hört att det finns vissa tider då man ej får ta med sin flickvän/pojkvän upp på rummet. Så skaffa eget och glöm studentboendet här. Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-23 22:21   lolo
Miss Dracula finns det ngt ISBN nr på dem böckerna som du nämnde ovan...? tack annars för all info.

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-24 00:44   Trillian
Hej! Såg att det pratats lite om böcker. Jag snackade med en tjej som pluggar läkare där nere, hon skrev upp vilka böcker hon rekomenderade och ISBnr jag tänktejag kunde skriva ner den listan här. Dessa böcker är för första året. En anatomi atlas color atlas of anatomi ISB 0-7817-9013-1 Eller atlas of clinical gross anatomi ISBN 0-3230-3744-5 (Alltså en av dessa, inte bägge) Grey’s Anatomi 2 böcker ISBN-13: 978-0-443-06612-2 och ISBN-10: 0-443-06612-4 (på Bokus finns ett paketpris på en av böckerna och anatomi atlas för 1373 och ISBnr 0080451209) Medicin ordbok nordstedts ISBN 91-7227-049-7 (inget måste, men bra och ha sa hon) Cellbiologibok: The Cell eller sammanfattning Essential cell biology ISBnr 081533480 När jag snackade med henne så rekomenderade hon the cell, men av egen erfarenhet är den för omfattande. Jag läste den Biomedicinska baskursen på veterinärlijen och då köpte de flesta Essential cell och det var nästan så att även den var för omfattande ibland. Och då läste vi "samma" kurs som läkarna. Detta är böcker hon rekomenderade och inget jag kan veta att det är det bästa alternativet. Men jag tror som Miss Dracula att det kan vara smart och iaf man köper de viktigaste böckerna här i Sverige, kanske både billigare och smidigare. Sen måste man tänka på det som Viktor påpekade att vi säkert kommer att få mycket hand outs och material från skolan med, så man kanske inte vill köpa böcker i onödan. Ta hand om er "blivande" klasskamrater!! Mvh // Sofie

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-24 14:30   lolo
Hejsan svejsan :) Jo, nu har jag faktiskt pratat med csn, och dem säger att man Kan skika in ansökan om studielån, fast än man inte har ett originalt antagninsbesked, för att man kan komplettera sen, sade de. Så till er alla som inte skikat in än, gör det om ni vill. kramis

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-25 11:46   Dr Acula
Tja... Lolo, skolan kontaktar inte någon automatiskt... man måste maila eller inga dom själva... När ja snackar med dom, så beklagar dom sig över alla svenskar som ringer, hela tiden, o skickat mail efter mail haha :), fast de är ju deras jobb, det är sånt de är till för... Hmm ok Josefh, tänkte ba så att ni int ringt dit o kanske blitt lurade eller så, men ok de låter ju bra de :), Ja bor i Hasdeu, längst ner i Zorilor typ... Om man vill ha en ny lägenhet här som ligger nära skolan, så är de typ dyrare än i Sverige, det får man räkna med...! Ja alla här har Grays Anatomy,endel här gillar den inte heller... Detaljerad MÅSTE den vara, vi(både läkare och tandläkare) läser mycket mer teoretiskt än i t.ex Sverige, tro mig, ni måste kunna detaljerna.. Kan ju hända att den är för detaljerad för läkarstudierna i Sverige, o defenitivt för tandläkarstudierna i Sverige, men absolut inte för detaljerad för studierna här... Jag vet att Netter's anatomibok är bra också, om inte bättre än Grays... Det är ingen idé att köpa på sig för många böcker, man får så pass mycket materiel i form av handouts, powerpoint, overhead papper och liknande i många ämnen så... Man får ingen lista från skolan med vilka böcker dom tycker att man skall innehava... Man måste inte ha några böcker, men det underlättar ju såklart..! Man kan no inte köpa alla böcker här, det är bättre att köpa de i Sverige, finns paketpris på t.ex Grays Anatomi + Sobotta 1 & 2 böckerna tillsammans... Sen så köper man några böcker här också, direkt från lärarna, vissa lärare har skrivit egna böcker och så, men de är inte så många... Att 15:e September skulle vara "den sista dagen" för kontraktpåskrivningen och betalningen och liknande, är det dom hela tiden har sagt, men det verkar som att det endast är för att dom skall hinna med o så att alla filer är klara innan skolstarten, den 29:e September.. Så, 15:E September gäller fortfarande, annars så säger jag till.... Alldeles riktigt där Miss Dracula ;), sen är studentboendena även främst för rumäner så... Hmmm, de första "anatomi atlasarna", vet inte jag något om Sofie :P.. Men eftersom de flesta här har Grays & Sobotta, och att de finns paketpriser på de 3 böckerna i Sverige, så är de typ lättast så, sakerna ligger på samma sidor i allas böcker, om man har samma likadana böcker hela bunten... Ja Lolo, man kan skicka in ansökan, men just nu handlar det inte om ifall det är i original eller inte, just nu handlar det om att terminsavgiften och terminsbörjan/slut inte är establerat, vilket betyder att CSN inte kan ge varken merkostnadslånet för terminsavgiften, eller lån och bidrag för Universitetsstudierna... Skolan har inte bestämt det än, men säger att dom fått lovat till sig, högre upp ifrån, att det skall beslutas innan Juli månads slut... Så, det är klart att man kan skicka in CSN ansökningen nu, men det kommer inte hjälpa något speciellt... eftersom CSN ändå inte kommer kunna göra något för tillfället... Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-26 13:29   Mikaela
Hej Sofia! Tänkte bara höra hur du gjorde för att få fram flyg mellan stockholm och cluj på germanwings, när jag kollar lyckas jag aldrig...=( Du får gärna maila mig på mikaela.lingefjard@gmail.com Ha det bra!

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-26 21:57   jeanette
hej! Sofie du skrev att det var två böcker från grays anatomy, men jag slog upp båda och det är samma bok! Då är det ju himla smart att bara köpa paketet!

RE: Rumänien/Cluj
2008-06-27 14:55   Trillian
Hej alla! Angående böckerna. Ja jag såg ju det Jeanette! Att det var samma bok. Måste vart läkarn jag prata med som yra :)Jag har beställt paketet jag hittade med greys och sabotta. Borde vara en bra start. Anatomibok och atlas. Kramar // Sofie

RE: Rumänien/Cluj
2008-07-06 14:10   Manal
Hej, vilken sobotta bok är det man ska beställa? skulle någon kunna skriva ner ISBN nummret om ni nu inte redan har gjort det:P tack på förhand

RE: Rumänien/Cluj
2008-07-13 00:21   Dr Acula
Tja... Här har ni Greys och Sobotta böckerna... www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0080451209&shopperid=4CF800210FB84D579FEDBB16A939CBFE Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-07-13 18:56   stefan
Tjena tjena!! Jag ska börja läsa i cluj i höst o tänkte styra upp nåra grjejor där runt den 20 julii, nån annan som ska läsa o befinner sig där runt den 20e å vill möta upp för att ordna saker??? Hare gott stefan

RE: Rumänien/Cluj
2008-07-20 15:58   Mikaela
Hejsan! Först och främst måste jag gnälla lite över ombyggnaden av forumet, det tar ju hur lång tid som helst att hitta tillbaka till den här tråden! Kommer åka ner i början av september, flyger till Budapest från Göteborg med Wizzair, och hoppas att flyget inte blir inställt eller ändrat (som det blev med germanwings, varning!). Är det någon som har koll på en bra sida där man kan kolla tåg mellan Budapest och Cluj? Har googlat lite men hittar mest sidor för backpackers som ska åka runt i hela östeuropa. Någon som har uppdaterad info angående terminsavgiften, datum för lov och så? Tror jag läste någonting om 5000 euro per år, men jag vet inte om det stämmer? Ha det bra, vi ses! /Mikaela mikaela.lingefjard@gmail.com

RE: Rumänien/Cluj
2008-07-21 12:42   Dr Acula
Tja... Mikaela... de flesta åker buss mellan Budapest och Cluj... " www.voiaj-voiaj.ro/?lang=ro&menu=contact " Där har du/ni sidan till det företag, som har alla bussbolag under sig... man ringer dit o så fixar sig allt då... dom kan bra engelska... Det är helt ok att åka dom bussarna faktiskt.. tar 6-7 timmar, minibuss oftast med 14 platser typ... stannar 2-3 gånger på vägen... Värt att nämna är att bussen tar kortare tid än vad tågen mellan Budapest o Cluj tar...! Terminsavgiften är inte bestämd än.. men den bestäms nu när som helst... 5000 Euro stämmer inte.. så mycket kommer det inte kosta, dom kan inte höja med 25000 kr/år bara sådär... Datumen för terminsbörjan/slut och lov är bestämt nu... Ja kan skriva det här i dagarna... OCH(!!) för er som sökt själva och så... Skolan fick "order" uppifrån att precis alla måste ha Letter of Acceptance! Även fastän man är med i EU, alla måste ha det... Har inte vart så förut, men tydligen var det något som tyckte det nu, så ni som sökt själva se till att fixa det då, behöver inte skicka in LoA till skolan innan eller så, utan de räcker med att ta med sig det där innan 15:e September så är de ingen fara... Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-07-30 17:57   Johan
Hejsan! Var inne på universitetets hemsida nu och såg att de har publicerat listan på de som har kommit in. Blev lite dock lite besviken när jag inte såg mitt namn i listan. Jag har fixat alla papper själv och jag har haft kontakt med rumänska ambassaden i Sverige där de rekomenderade mig att skicka alla papper till Ministry of education and research. Jag vet att de har fått alla papper den 7 juli men uppenbarligen har de inte lyckats få vidare de till skolan innan den 15:e. Jag skulle vilja kontakta någon på dekanatet för att få en bekräftelse på att de har fått mina papper. Någon som kan hjälpa mig med en mailadress eller liknande. Är det någon som har en aning om platserna kommer att fyllas, det är 136 som har kommit in i och med den här intagningen? Om det blir fullt är det bestämmt vad de ska sålla på t.ex betyg? Tack på förhand

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-03 13:41   U2
Plugga Medicin har skickat mail till mig och de skrev att terminsavgiften är på 14500:- DVS 29000:- per år

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-03 18:01   Dr Brat
Hej Dr Acula, du skrev att man måste fixa ett "letter of acceptance", jag sökte ju privat och ringt skolan och följt upp ifall de har fått mina filer osv vilket de hade. Men hur gör man om man ska ansöka om ett LoA? Är det bara att ta med typ en ansökan om LoA, fylla i på plats och lämna in till skolan före den 15:e? Eller måste men kontakta ambassaden här i Sverige för att få det? Skulle vara jättesnällt ifall du ville förklara hur man ska gå tillväga :-)! See you soon! /Sofia

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-03 22:40   Tatjana
Hej Du kan vara lugn, det finns många platser kvar, jag tror det är upp till 200 platser tot, du kan ringa dem på : +40 264 406841 eller faxa på +40 264 594289 /597257 eller maila på ioanadan@umfcluj.ro

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-04 15:33   CSN
Hej! Det är såhär att jag har kommit in på skolan, men nu undrar jag hur man gör med csn eftersom skolan inte skickar antagningsbeviset , man måste åka ner o hämta lr så kan man vänta tills 10sep då man måste vara där..men då tar det ca 3v innan dom fattar beslut.....då e d ganska sent. är det någon som vet ett annat sätt för att få tag på antagningsbeviset snabbar??

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-05 03:52   atasel
när exakt får vi reda på när terminen slutar osv? har fortfarande inte sökt till csn pga saknande information.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-05 12:22   Lolo
Ingen har sökt till csn än, dem somhar gjort det, har inte fått ngt svar då man inte har haft fullständiga dokument, såsom Ett antagninsbesked i original med terminskostnader och datum på etc etc..Som sagt så väntar vi på svar. Man hr inte kunnat göra någonting hittils, då dem har behövt ha hela Juli på sig för att kuna faställa datum å sådant. Och nu senast skrev ju "Dr acula" att dem kommer dessa dagar sätta datum, så då fastställer dem kostnaderna också snart. Angående "Acceptance of letter", tror man kan kontakta ambassaden för mer info, samt så kan man nog ordna det på plats. Jag själv skall ringa ambassaden imorgon, när jag fått reda på något nytt, så skriver jag det här. /Lolo

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-05 14:27   Josefh
Som sagt krävs dokument med information om kostnader och studietid från universitetet för att kunna söka lån hos CSN. Jag ska ner på söndag för att kolla läget och fråga om de kan ordna med ett dokument med kostnader och uppgifter om datum för lov etc som man kan skicka in till CSN. Studiekostnaden är ju fastlagd, så det borde inte vara några problem.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-05 14:49   atasel
Det var det jag tänkte, men är lite ängslig så tänkte bara fråga. Hur som helst om ni får reda på någon information i förväg så skriv det gärna här. :)

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-06 15:37   jeanette
Jag har ett letter of acceptance, fick det som REK några veckor efter att jag skickat in ansökan. Ansökningsformuläret kan laddas ner på www.edu.ro/index.php/articles/c371/ Leta lite längre ner på den sidan, så står det "application for the issuance of letter of acceptence to studies". Precis under står det "descarca". Om man klickar på det ordet så laddas blanketten ner. Skriv ut den, fyll i och skicka till ministry of education and research (adressen finns på blanketten). Följande dokument ska bifogas: V. Annex (authenticated translations of the respective documents in a language widely spread internationally) 1. Photocopy or authenticated copy of the certificate of studies; 2. Authenticated copy of the birth certificate; 3. Authenticated copy of the passport; 4. Medical certificate; 5. The list of result of the completed study years (Academic Transcripts) for postgraduate studies applicants and for those wishing to continue begun in other countries. On my arrival in Romania I should submit the original documents. Eftersom det står authenticated copies så gick jag för säkerhetsskull till en notarius publicus. Han häftade ihop mina färgkopior (fotokopior) och satt ett försättsblad med sin stämpel, det intygar att det är kopior på äkta original. Kostade runt 250 spänn dit jag gick, men vissa advokater tar 500 kr. Lycka till! /Jeanette Föresten, nån skrev här i forumet nyligen att "man lär ju va där innan den 10 sep", är det inte innan den 15 sep?

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-06 22:01   Guest of House of Basarab
Hej, här är lite nytt information, som jag fått reda på, för alla sökande till Cluj-Napoca. Jag har själv sökt till general medicine med start 29sep 2008. Som bekant för alla som sökt själva, så skickar högskolan ej ut några antagningsbevis eller annan information till de nyblivande eleverna, de har inte gjort det hittills i allafall... Jag har ringt ner ett antal gånger till universitetet på dessa telefonnummer: 0040-264-406831, 0040-264-597256, och bett dem koppla mig till *Foreign Students office*, där har jag (efter lite omkopplingar) fått prata med en trevlig kvinna vid namnet *Haini Bercea* och förklarat för henne ett antal gånger att studenterna från Sverige behöver ha ett antagningsbevis och ett papper där terminstiderna samt den årliga universitets avgiften framgår, då vi måste bifoga detta när vi ska söka finansiell hjälp (CSN). Av någon anledning vägrar universitetet posta detta till oss (jag gav även förslaget att jag kunde sätta in pengar på universitetets bankkonto först, som skulle täcka kostnaderna för posten och så...), men hon gick till slut med på att (hon sa att hon inte lovar något men ska försöka) faxa ett papper till mig där all denna information finns, vilket hon också gjorde dagen efter (vilket var i början av sista veckan i juli månad). Kortfattat kan jag säga att det står där att jag är antagen osv, sen har dem skrivet ner terminstiderna och även den årliga universitetsavgiften som är på 10000RON (vilket i dagens läge ungefär blir +/- 27000SEK) sedan finns det två stämplar längst ner med underskrift, den ena från *Professor Sorin DUDEA, VICE-RECTOR* och den andra *Haini BERCEA, ADMISSIONS FOREIGN STUDENTS OFFICE* Terminstiderna: First Semester: 29 Sep 2008 - 19 Dec 2008 = didactic activities (12 weeks) 20 Dec 2008 - 04 Jan 2009 = Chirstmas holiday (2 weeks) 05 Jan 2009 - 16 Jan 2009 = didactic activities (2 weeks) 19 Jan 2009 - 15 Feb 2009 = session period (4 weeks) 16 Feb 2009 - 22 Feb 2009 = winter vacation (1 week) Second semester: 23 Feb 2009 - 05 Jun 2009 = didactic activities (14 weeks + 1 week Easter holiday 18-26 April) 06 Jun 2009 - 05 Jul 2009 = summer session of exams (4 weeks) 06 Jul 2009 - 31 Jul 2009 = summer practice (4 weeks) 01 Aug 2009 - 27 Sep 2009 = summer holiday 29 Sep 2009 = beginning of the new academic year Hur som helst så bifogade jag denna handling till min CSN-ansökan, vet inte om dem accepterar det då det inte är någon orginal utan faxat, men informationen i sin helhet är exakt det CSN vill ha... Dessutom för alla som missat att kolla på universitetets hemsida, www.umfcluj.ro , så har dem lagt upp info på engelska för både dem som inte sökt än men fortfarande vill söka och så har dem lagt upp lite info till de som redan sökt och är antagna med en namnlista på alla dem som blivit antagna. Ni finner detta längre ner på deras hemsida under rubriken *Noutati si evenimente*, där det står VERY IMPORTANT klicka på det så öppnas det en PDF-fil... (där står det, kortfattat, att man skall ha betalat årsavgiften till 10 Sep 2008 annars kommer man inte dra nytta av sin reserv plats efter den 15 Sep) Nu har jag kanske skrivit lite för mkt men kände att det kanske kunde vara till lite hjälp... Till sist vill jag bara tacka dem som har hand om denna hemsida och forum, jag har verkligen kunnat få tag på en hel del info om Universitetet jag sökt till som annars varit svårt att få tag på, (dem har ju direkt ingen engelsk hemsida) och dem som jag tycker framför allt bidragit till denna info och som ska ha ett STORT tack(!) är Miss Dracula och framför allt Dr Acula!!! (jag har följt inläggen här sedan November 2007) Mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-07 01:52   Johan
En liten fråga till dig Jeanette. Har du skickat några fler papper utöver de du nämner till antingen skola eller ministeriet eller räcker de?

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-07 12:09   josefh
Tack för infon Guest of House of Basarab! Du råkar inte ha en kopia på dokumentet som du kan lägga upp som PDF?

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-07 15:19   U2
Visst är det väl så att alla föreläsningar är frivilliga? Så om man skulle behöva åka hem till sverige under någon helg och därmed kanske skippa skolan på fredagen och måndagen, så skulle inte det vara några problem eller? //Erik

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-07 22:05   Miss Dracula
Hej Erik! Alla föreläsningar är "frivilliga". Vissa av dom är verkligen frivilliga andra är inte det. Första terminen var alla föreläsningar frivilliga men andra terminen var man tvungen att ha 10 närvaron av 14 i cellbiologi för att få skriva tentan i Juli (annars blir det i sep). Labbarna är dock obligatoriska och dom man missar måste man ta igen, vilket det finns speciella dagar till att göra. Jag tog en vecka ledigt i nov förra året och det var inga problem. Sedan tar majoriteten "ledigt" veckan innan jullovet (inkl lärarna) det är ett inofficiellt jullov då många vill vara hemma 3 veckor. Inga föreläsningar och labbar brukar hålla till då, men jag vet inget om i år.... dom har en tendens att byta åsikter rätt fort. Jag har hört att föreläsningar har blivit "obligatoriska" men jag var sällan på föreläsningarna nu i förra terminen och inget har hänt. Man ska inte ta allt som det talas om på allvar något du kommer märka när du kommer hit.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-08 09:54   jeanette
Jag vill också få tacka alla som bidragit med information till forumet, och då speciellt Miss Dracula och Dr Acula! Det har varit guld värt. Och Guest of house of basarab är värd en dagens ros också! Svar till dig Johan: Jag tror inte jag skickade med något mer än de papper jag har nämnt som står på listan, kommer inte riktigt ihåg för jag skickade allt i maj redan. Däremot tror jag att jag skickade en kopia på allt som jag skickade till ministry of education and research till skolan i cluj också. Det var nog onödigt, jag vara bara lite osäker på vart jag skulle skicka papprena så jag skickade till båda ställena (eftersom ambassaden sa att skolan kan utfärda letter of acceptance, vilket jag tvivlar på). mvh jeanette

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-08 19:58   Johan
Okej vad bra. Jag har själv skickat de papprena men endast till ministry of education, hoppas att det duger nu bara. Tack för hjälpen

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-09 11:40   Dr Brat
Hej! Ok det där med Letter of Acceptance verkar ju vara lite krångligt med tanke på att alla de dokumenten som ska bifogas med ansökan om LoA är redan skickade till skolan när jag sökte dit. Det ironiska är att skolan även krävde att jag skulle skicka med en ifylld application form för LoA, så med andra ord trodde jag att skolan som nu har alla mina dokument plus en Aof-ansökan skulle fixa ett LoA till mig? Men det gör dom alltså inte fast dom redan har alla dokumenten som krävs...hmmm. Är det någon som vet hur det fungerar med health certificate? Hörde att man kunde fixa det snabbt på plats? Eller e det lättare och göra det hemma? Isf behöver jag en formulär där det står vilka tester som behövs för att räknas som "frisk" och som en läkare kan fylla i. Vet någon var man kan ladda hem ett sådant formulär? /Sofia

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-09 14:27   Hared
Hej, Till er alla som är intresserade att läsa till läkare eller tandläkare i Rumänien som ännu inte har sökt eller av någon anledning inte lyckats bli antagen, vill jag säga att det finns fortfarande möjlighet att bli antagen fram till mitten av september 2008. Som ni kanske redan vet finns det många medicinskolor/universitet i Rumänien, men jag kan hjälpa dig med erhållande av Letter of acceptance och antagnigsplats vid universitetet i Cluj-Napoca, Oradea, Bukarest och Targu. Vid behov kan du även få anskaffande av bostad. Intresserad? Vill veta mer? Skriv till: ro_med@live.com Med vänlig hälsning Muse Hared

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-11 09:40   Miss Dracula
Hej Sofia! Jag vet tyvärr inte om det är lättare att göra sin hälsokontroll här eller i Sverige. Vi behövde ju som sagt inte göra det alls. Men jag skulle råda dig att göra i Sverige av olika anledningar... Du behöver inget formulär som din läkare ska fylla i. Gå bara till din husläkare, dom ska veta vad som krävs för att skriva friskintyg. Det är något dom får göra ofta. Dom testar bla för HIV och hepatit (?) så mycket vet jag :)

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-11 11:57   Lolo
Hejsan Guest of House of Basarab Jag har ett antal ggr till Rumänien och pratat med bland annat denna "snälla" Haini Bercea,och efter jätte mkt tjat har de lovat att skika detta jäklans antagninsbesked, men så gör dem inte det :( ...Vet inte vad jag ska ta mig till, dem vill att man reser ner dit o hämtar det. Men fan, orka åka ner Bara för ett antaningsbesked Som faktiskt är deras plikt att skicka till alla studenter för fan. Är det någon svensk student kvar där nere nu som kanske kan hämta ens antagninsbesked och skika det till en, så betalar jag gärna :) ? Sen så säger dem att man inte är antagen Än helt så man inte betalt 10 000 RON, dvs dem där 27 000 tusen kr, men det är ju det som är skolavgiften? Och om ja, då är det ju det som csn betalar Efter att dem fått in antaningsbeskeden! Åh, hur fan ska man ta dem seriöst när dem är så pantade! LOLO!

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-12 15:20   Guest of House of Basarab
Hej Lolo jag förstod inte riktigt om dem till slut gick med på att posta till dig eller faxa... för min kompis som också ska ner fick tag på henne några dar efter mig och behövde inte förklara så mkt, utan han sa att han ringer från SVERIGE och undrade om dem kunde skicka eller faxa ett intyg för att visa upp här osv och hon hade tydligen förstått direkt och sagt att hon faxar det, vilket hon också gjorde nån timme efteråt (min skickade hon dagen efter). Pappret han fick, alltså uppläget, var identisk med det jag fick dem hade bara ändrat namnet. Så jag trodde att dem hade förstått och förbrett en mall för de "svenska studenterna". För längst ner på "intyget" står det "It is delivered in order to serve in Sweden".Så som jag förstått så är dem rädda för att skicka ut nånting med underskrift och stämpel och som säger att vi är antagna, innan vi betalat årsavgiften och skrivit på kontrakt. Detta för att slippa bedrägerier t.ex har man ett papper med underskrift och stämpel som säger att man är antagen kan man sedan visa upp detta och säga att man isåfall redan har betalat avgiften o så... (låter konstigt jag vet men tydligen som jag fick förklarat för mig händer sådant där nere tillräkligt för att dem ska va skeptiska) Därför om ni ringer dem förklara bara att ni vill ha ett intyg där det framgår att ni är "preenrolled" + terminstiderna + årsavgiften, DÅ detta måste uppvisas upp här i Sverige...jag förklarade det som att det är en "myndighets organisation" som hjälper studenter med deras studieavgifter och för att jag skall kunna komma ner och betala den här årsavgiften på 10000RON så måste dem få ett intyg från universitetet som styrker detta annars har jag ingen möjlighet att börja där osv. (Det ligger ju i skolans intresse att på något sätt skicka det här intyget då dem förstår att man annars inte kan börja där) Det är studenter från massa olika länder som ringer dit hela tiden och det gäller så olika för alla länder, därför måste man förklara ordenligt för dem så dem förstår vad som gäller i Sverige. Men jag håller absolut med det är deras plikt att skicka ut, inte bara antagningsbeskedet utan också annan information som en nybliven student behöver! Det är väldigt svårt o ta dem seriöst faktiskt! Det finns nog mkt annat negativ man kan säga, men jag tycker vi borde tänka possitivt annars får man bara en dålig negativ start vilket vi inte vill, vi ska ju leva där 6 höstar och 6 vår :) Studenterna förra året klarade ju att ta sig dit, varför skulle inte vi... Det är trots allt inte länge sedan Rumänien gick med i EU och jag tror det bara blir bättre och bättre Hur som helst efter att CSN fått mina handlingar kontaktade jag dem och den person jag pratade med där som hade mitt "intyg" framför sig sa att den var fullt acceptabel, så jag håller tummarna för dig Lolo och alla andra(och mig själv) så att allt så snart som möjligt blir fixat och att alla får tag på detta "jäklans antagningsbesked" som du kallar det för :)

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-12 15:36   tatjana
Jag instämmer helt med lolo hur ska man kunna söka studielån utan det riktiga antagningsbeskedet inkl terminstider o avgift som inte är det preliminära antagningsbeskedet ?? det går liksom inte ihop ..

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-12 22:12   U2
Plugga medicin skickade ett mail där det stod att de som sökt via dem ska få ett brev som man kan skicka till csn nu i veckan.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-12 22:41   lolo
Nääh, nu e det där också löst...väntar bara på svar från csn...

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-13 12:11   jeanette
Hej!! Hoppas det går bra för alla att söka LOA. Jag sökte många skolor i bl a polen och estland utöver rumänien så jag gjorde en gigantiskt hälsoundersökning som innehöll allt ni kan tänka er (inkl en lungrönten som visar att man ej har TBC). Den laddade jag ner på Riga Stradins Universitys hemsida. Men den är svindyr att göra, typ 1500 inkl röntgen..Så omfattande tror jag inte krävs i rumänien. Iallafall kan jag rekomendera en bra försäkring som täcker i prinicp allt, och dessutom är utan självrisk! Gouda har en studera utomlandsförsäkring för 2150 per år och den får man lägga in i csnlånet. Sen udnrar jag om den här betalningen av avgiften. Kan man betala det med visakort nere på skolan? eller lär man släpa med sig 10 000 RON (känns ju lite osmart)? Någon nämnde något om att man kudne dela upp betalningen på tre? Är det sant??

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-13 13:38   lolo
"Guest of House of Basarab" och alla andra, jo jag ringde andra gången sen, å pratade med "Haini Bercea", och hon faxade till mig det där antagningsbeskedet,(efter mycket tjötande) som ser precis ut som den man fick innan, via mail. Bara det att här finns terminsdatum å årsavgiften..Ja, den ser ut som din. Nu väntar jag på svar från csn, hoppas de går bra för alla :) kramisar

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-14 21:50   Miss Dracula
Hej Jeanette! För er som läser första året gäller att ni måste betala hela årsavgiften på en gång. Jag var där och frågade i veckan. För oss som ska börja åk 2 gäller två delbetalningar om man vill. Dom har alltså ändrat en ännu en sak. Det går inte att betala med visa kort utan kontant betalning krävs. Varför ska du släpa ned 10000 RON? Ta ut med visa kortet här istället, kostar ca 35 kr (beroende på bank) Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-15 01:35   Dr Acula
Tja...! Ursäkta mig att ja vart frånvarande en ganska lång tid nu.... Men det ser ju alldeles utmärkt ut här faktiskt... verkar som att det mesta redan är löst vad gällande LoA och CSN och liknande... Tror inte att det är några oklarheter vad gällande detta.... Vi som pluggat där ett år redan, har ju haft möjligheten att betala skolavgiften i 3 omgångar... jag trodde att så även var fallet nu, men tydligen så har skolan sagt att dom ska ha hela summan, 10 000 ron, direkt där innan 15:e... Vilket verkar lite konstigt faktiskt, En skolan borde inte kunna kräva en hel årsavgift, däremot en terminsavgift är respektabelt att dom kräver innan...! Jag tror faktiskt att den bästa utlandsförsäkringen är ens egen hemförsäkring som man bara "förlänger" till en utlandsförsäkring... tror det är det billigaste och bästa alternativet faktiskt...! Och till alla nu som inte fått något "antagningsbevis" än, där terminskostnaden och loven och det står på, så kan man göra så att man redan nu skickar in ansöknin om studiemedel från CSN, Ni har ju i denna tråden redan skrivet när loven är osv... Det räcker med att skicka in en ansökan där man skriver då terminerna börjar och slutar, vad terminskostnaden är, och fyller bara i resten av Ansökningsblanketten för studiemedel från CSN efter eget tycke... Skickar den till CSN, kan ringa dom och förklara och hur det ligger till, sen så behandlar CSN den inkomna ansökan som vilken annan som helst, bara det att dom kommer skriva att det fattas antagningsbevis från skolan... Men resten av "processerna" kommer dom kunna göra, sen när man får antagningsbeviset så är det bara att skicka det till CSN... Så kan dom betala ut Lånet/Bidraget direkt då, och man slipper vänta i 3-4 veckor efter man fått antagningsbeviset... Så skicka ansökan redan nu, och inkom med antagningsbeviset senare så torskar ni inte så mycket tid i väntan på antagningsbeviset... Jag själv gjorde på detta sättet då jag inte fick något antagningsbevis från skolan förrän 4 veckor efter skolstart eftersom ett "visst företag" inte hade lämnat in mina papper till skolan............. Vet inte om ni förstod vad jag menade nu, men jag tror att ni gör det :)... Och som alla vet nu så måste LoA fixas, ni som inte fixat det ---> se till att fixa det nu nu nu, det är en månad kvar tills skolan vill ha allt inne...! Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-15 09:07   jeanette
Hej allihopa! Anledningen att jag tänkte släpa ner hela summan kontant är att jag kommer ner den 9 sep, och nu verkar det ju vara 10 sep som är deadline om jag har förstått diskussionen här på forumet. Jag vet inte om det är olika regler för olika kort, men mitt visakort tror jag bara att man får ta ut 5000 Kronor per dag. Alltså kommer jag inte hinna få ut 30 000 kronor från den 9 sep-10 sep. Däremot kan jag tipsa om att skaffa ett ytterligare kort, icabanken. De tar INGEN avgift när du tar ut pengar ur bankomat utomlands. Det kostar normalt 35 kronor som någon skrev. Det gisk väldigt smidigt att få den här csn-lappen från skolan. Ringde ner och hann i princip bara säga att jag kom från sverige, så sa hon bara "i know i know". Så hon ville bara ha namn och faxnummer, och 10 min senare hade jag det efterlängtade pappret. Antar att det är fler som redan förbrukat en del av sina lån/bidragveckor från csn. Min första plan var att ta fullt lån + merkostnadslån för skolavgiften alla 36 veckor per år, och sen de sista 1,5 åren när mitt csn är slut tänkte jag betala allt själv. 1, 5 år x skolavgift= 45 000 SEK 1,5 års uppehälle = typ 120 000 spänn om man har otur Summa: 165 000 kr Alternativet är då att spara veckor. Jag har pratat med csn, och det visar sig att om jag väljer att ta 30 veckors lån per år istället för 36 så räcker veckorna till 30 veckor per år i sex år! Anledningen att detta skulle vara bättre är att man på detta sätt kan låna merkostnadslån till sista åren (alltså de där 1,4 åren jag tänkte betala själv), alltså en besparing på 45 000 kronor!!! Nu blev det lite långt skrivet, men tänkte att det kanske finns fler som sitter i samma sits. Litet tips bara.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-15 09:39   Jeanette
Hej igen! Glömde fråga om det är någon tjej som är intresserad av att dela billigt? Tycker priserna verkar väldigt höga på lägenheter i Cluj , så jag tänkte om man kunde dela en tvåa på två personer (alltså en sover i vardagsrummet), alternativt bo tre i en trea. Jag kommer ner den 9 sep, tänkte betala skolan och skriva kontrakt och sen ge mig ut på jakt efter boende och då vore det bra att ha färdigt någon att dela med. Finns det någon mer tjej som åker ner ensam och som är intresserad av att dela så kan du kontakta mig på 073- 775 70 72 /jeanette

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-15 16:51   Miss Dracula
Obs!!! Sista betalningsdagen är inte 15 sep! Utan 10e Sep (1 Sep-10 Sep) för dom som ska börja åk 1 och 1a okt (15e Sep - 1a Okt) för dom som ska börja åk 2. Detta är vad dom har sagt till mig nu i veckan.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-15 17:34   atasel
har skickat in ansökan till csn men undrar över intyget med terminstider och kostnader står. är det bara ringa dit och förklara min situation? och är fax enda alternativet? är ju inte direkt super modernt så att säga, vet inte om jag kan få tag på en.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-15 20:14   Tatjana
det är löst och fixat tack alla som ger så fin information, verkligen ! vi som inte har ordnat med boende än hinner man ordna sånt även om man åker ner efter den 15 tro? möbler o sånt vart får man det ifrån, finns alt att köpa där o ca hur mycket pengar går åt till det..bara på ett ungefär alltså ..? Vad ska man absolut ha med sig hemifrån som är vanligt att man inte tänker på när man åker ner ??

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-15 20:50   Valentin
Hej allihopa! Jag har en lägenhet på gång i Cluj, det är en tvåa och ligger vid området zorilor, där jag förstått att många svenskar bor. Lägenheten är nybyggd och ännu obebodd. Kallhyran ligger på 400 euro / månad vilket betyder att slutliga hyran hamnar på ca 500 euro. Om någon är intresserad av att dela den med mig så kan du höra skicka ett mail snarast,, annars måste jag låta lägenheten gå. Mvh // Valentin trustnoone89@hotmail.com

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-15 22:25   Dr Acula
Tja... Ja snackade me skolan idag.... såg att Min käre vän Miss Dracula =) redan hade skrivit det om terminsavgiften... Hon som sitter där på dekanatet just nu sa de även till mig också, är för tillfället bara en av tre kvinnor som sitter där, o hon som är där nu är den nyaste av dom... Jag tycker att det låter mycket märkligt att man skall behöva betala hela årsavgiften direkt, så är de väl ändå inte på någon annan skola... terminsavgift brukar det vara...! Och precis somm Miss D säger så varför ta med pengar från Sverige, de finns flera olika banker där i Cluj, Inga problem att ta ut pengar där..! Hade gött /// Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-16 19:48   Blivande läkare
Hejsan ! Jag är intresserad av att plugga till läkare i Rumänien men har hört att det finns många olika skolor i olika städer.. Vilken är bäst? Hur går man till väga enklast, genom t.ex. företag som hjälper en med ansökningar osv eller genom att själv söka? Ska börja läsa naturvetenskapligt basår nu i höst för att komma igång med plugget samt läsa in ämnena så man har någon grund iaf. Sen hade jag tänkt söka till Rumänien nästa höst. Behöver man ha bra betyg från gymnasiet? Eller går de på antagningsprov som i vissa andra länder? Undrar även om det går att söka i Januari eller är det bara på hösten som det går att börja plugga?

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-18 13:38   Guest of House of Basarab
Hej på alla, ville bara säga att CSN nu beviljat min ansökan, så ni andra har inget att oroa er för vad gäller det pappret universitetet faxar för CSN godtar den, jag "lämnade" precis studieförsäkran på deras sida... För mig hade dem delat upp betalningarna i tre delar: V.40-51, 46266kr V.2-7, 10908kr V.9-30, 42749kr (jag har sökt fullt lån + bidrag + merkostnadslån) Mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-18 17:33   Lolo
Hej allihopa! Jag har också fått min csn lån beviljad...Däremot undrar jag nu hur man ska fixa ngn lägenhet? Området där alla svenska studenter bor? Någon länk`? Tips på bra mäklare? mvh LOLO

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-18 18:27   Trillian
Hej blivande klasskompisar alla andra! Tänkte bara tipsa om ett fraktbolag jag hittat på www.rumanienforum.se som fraktar saker med långtradare mellan Sverige och Cluj. Han heter Daniel Gustafsson, hemsida: www.danielgustafsson.se Han ville först att jag skulle få ner mina saker till jönköping, men pratade med honom idag och då sa han att det gick att ordna så att dom hämtade grejerna där jag bor i Hudiksvall. Så då ska det nog inte vara några problem med övriga Sverige heller ;) Kostanaden för mig skulle bli 1500 kr för 7-8 banan lådor en snowboard och en säng. Och jag sa att jag ville ha det hämtat runt 7-8 september eftersom jag åker till Cluj 9e. Då ska dom även hämta min kompis prylar i kalmar. Kanske nån mer som vill frakta nått med på samma långtradare? Härligt att antagningbeskedet med loven och skolavgiften blev godkännt av CSN! Bara och vänta på pengar då! Kram på er!// Sofie (ellstromsofie@hotmail.com)

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-19 22:05   FM
Hejsan. Ska precis skicka in papprena till CSN. De papper jag skickar är: CSN's blankett Letter of Acceptance Antagningsbeskedet från skolan ( det jag fick igenom foreign students office, med kostnad + terminstider ) Är det något mer jag behöver skicka med för att bli accepterad direkt, så man inte behöver få tillbaka och göra om igen. Ännu en fråga, Tuiton feen ligger ju som sagt på c:a 27.000SEK och ska betalas före den 10e september. Hur gör man om man inte anländer i Cluj förrän den 20sept? mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-19 23:43   Zhila
Hej allihopa! HJÄLP!!!! jag vill oxå ansöka te läkare i bukarest! tror ni att d e försent nu el?? skickade mail te musé hared, har ej fått svar.. om jag har IG i nåra ämnen kmr jag å bli antagen då?? ifall jag blir d, kan man börja plugga nästa år alltså ha sitt plats saved?? blir väldigt tacksam om jag får nån svar!! MVH /// Zhila

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-22 13:16   coca cola
undrar bara hur mycket pengar alla kommer få från csn? är ju anonymt här så ser inget problem med att avslöja det. får 3 utbetalningar: 40400 21500 35000 totalt 96900 alltså.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-22 19:03   Miss Dracula
Hej Alla! Jag var på universitet idag och frågade om jag kan betala terminsavgiften åt andra och det sa dom går bra. Så om ni inte vill åka ner hit mellan 1-10e Sep bara för att betala terminsavgiften så kan jag göra det åt er. Ni får sedan ett kvitto av mig när ni kommer hit som bevis. När ni sedan kommer hit i slutet av September så måste ni gå till decanatet och skriva på kontraktet. Betalningen måste ske i RON och ni får då överföra pengarna på mitt konto så att jag kan ta ut dom från banken. Skriv bara ner er e-mail på forumet så mailar jag er. Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-22 21:23   tatjana
just det, jag undrar också vart man kan betala in summan 27 000 kr för ett års studier? borde finnas något konto eller så.. så man inte behöver känna att man måste åka ner bara för det sakens skull, lite tidigt att åka ner 7, 8 sept bara för den sakens skull, finns det någon som vet vart man betalar in detta?? please nån ...?

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-23 15:16   Fredrik
Hej allihopa Är lite fundersam angående inbetalningen av 10000 lei till skolan. Jag har själv planerat att ta ut en check motsvarande summan i dollar eller euro från min bank i sverige och sedan lösa ut den på plats. Kanske ngn vet ett smartare sätt?

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-23 17:40   U2
Är bidragen inräknade i de pengarna, eller är det de pengarna man får låna utöver de bidrag man får (som ej behövs betalas tillbaka)?

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-25 09:47   Josefh
Angående att man måste betala hela årsavgiften i september, hur hade ni som enbart finansieras av CSN tänkt att lösa detta? Vi får ju 3 klumpsummor från CSN med en liten del av årsavgiften i varje utbetalning. Måste man lägga ut pengar på något sätt för att kunna betala årsavgiften i september? Det är verkligen korkat att man inte kan dela upp betalningen på åtminstone två terminer..

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-25 12:23   Sharinga
"För mig hade dem delat upp betalningarna i tre delar: V.40-51, 46266kr V.2-7, 10908kr V.9-30, 42749kr (jag har sökt fullt lån + bidrag + merkostnadslån)" Jag får: v.40-51, 40 400kr v.2-7, 21 500kr v. 9-27, 35 000kr (Lån+bidrag+undervisningsavgift) Ja just det: Man kan få mer cash ifall man visar upp kvittot på vaccination, så det är runt 1500kr exctra:D i första utbetalningen. ANG. Betalningen av dessa 10 000 RON. Till vilket konto ska man skicka dessa och när är den exacta deadline? (10 sept gäller fortfarande?) Och hur kan man lösa det snabbt då man får pengarna den 8:e och måste skicka in 27k till skolan? Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-25 13:44   tatjana
Miss Dracula, det var ett helt otroligt snällt förslag du hade! att du får pengar av oss så betalar du in summan åt de några som tycker det känns lite tidigt att åka ner första veckan i september, otroligt snällt! du får så gärna göra det åt mig om du vill, all heder till Dig! och din vän! som regelbundet hjälper till här på forumet, ni är så otroligt snälla, ..men hur gör vi då? vilken är din mail? eller här får du min iallafall, duhovitan@gmail.com så kan du säga mig hur jag ska göra isånafall, ditt förslag betyder ju inte att du måste göra det nu ;) du bestämemr själv, men utifall ´att du gärna vill göra det så maila gärna, eller skriv i forumet hur du vill att det ska gå till, stort Tack ;) Tatjana

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-25 14:04   Thorsa
Hej, För alla som sökt via Plugga medicin kan jag meddela att man inte behöver betala skolavgiften till den 10 september. Det räcker att man har pröjsat till skolstarten den 29 sept.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-25 16:21   Miss Dracula
Hej det finns inget konto för dom som ska betala inom EU. Utan man måste gå dit själv alt ernativt att någon annan går dit och betalar åt en cash. Det måste vara cash och i RON. Jag var där senast idag och kollade upp detta. Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-25 19:02   Fredrik
@Sharinga pengarna måste betalas kontant till universitetet av dig själv eller ngn annan senast den 10e sept

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-26 11:17   tatjana
okej tack för info om skolavgiften o att det inte finns några andra ´officiella betalningsalternativ.

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-26 11:40   sharinga
@Thorsa Jag har säkt via plugga medicin. Är du 100% på det du säger? Hur fick du ta reda på det? Det skulle bli kanon ifall det är sant:D Slipper åka ditt innan 24 sept:P Tack på förhand

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-26 20:37   Thorsa
Hej sharinga, Jag mejlade några frågor till plugga medicin och då ringde Johanna därifrån till mig. Jag frågade bl a om man var tvungen att vara där före den 10 sept för att kunna betala. Men hon sa att det inte behövdes, dom hade fixat så att vi kunde betala till skolstarten. Är dock inte 100 på om det räckte med att det var betalt till skolstarten eller om man kunde betala samma dag som skolstarten. Men det var inte 10 sept som gällde iaf. Mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-26 21:24   Miss Dracula
Hej! Jag har en kompis som kanske ska byta över till Bukarest i höst och hon har en fin 1a ledig. Hon kan hyra ut den från och med i nästa vecka och i ca 3 veckor framåt till 100 %. Beroende på svar från universitet där så kan hon ge bort den. Hyran ligger på 250 Euro (kallhyra) och den är fin och ligger nära till universitet (Zorilor). Så ni som kommer hit och inte har någonstans att bo kan ju ta den tillfälligt tom 29e sep och sedan få den helt om hon får ett ok av universitet i Bukarest. Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-27 09:09   Signe
Miss Dracula Jag vill gärna ha den lägenheten, kan du be din vän kontakta mig. Här är min mail adress: qurme_87@hotmail.com sigg

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-29 13:43   Lolo
Hejsan! Nu är det så att Csn vill ha intyg på varför Man skall betala hela klumpsumman, 10 000 RON innan 15 sept, och ja, om man får rabatt pga det kanske? Något som styrker det... O då försöker man få tag i dem, men det verkar som att dem har stängt av telefonerna. Någon där nere som kan ordna detta??..Eller någon som har ngt mail eller annat nr som man kan prova på? jisses, altså något nytt som dyker upp hela tiden.. Lolo

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-29 17:29   sijar aka sharinga
Hej Lolo, Har samma prolem. Fick bekräftelse från PM att man(vi som sökte genom PM) inte behöver peja innan 10 Sept, men senast 29 Sept. CSN vägrar ge hela summan på en gång, utan delat upp den i 2 utbetalningstillfällen. Detta står på "Mina sidor" i CSN. Jag antar att man måste peja hela summan 27k från den första betalningen på 40k. Eventuelt låna från föräldrar lr nåt:P Eller i bästa fall övertala skolan att du kommer betala vid nästa utbetalning från CSN. /Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-29 17:37   Josefh
Lolo, ja det är verkligen typiskt att det hela tiden kommer något nytt! Men det är bara att vänja sig och gilla läget. Det bästa vore om de kunde fixa ihop ett papper så man kan få det faxat. När ringde du dem? De har öppet mellan 12-16 svensk tid, iallafall för besökare..

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-29 19:27   Miss Dracula
Hej! Aaaaaa det här universitet är sanslöst!!!! Deras telefoner har slagit igen lagom till september och det går inte att ringa till eller från dom. Ni kan ju försöka igen i nästa vecka. Hälsa CSN att rektorn är utbytt och att detta är den nya rektorns regler, vet inte om det hjälper. Men Lycka till! Jag har tentor i nästa vecka och kan inte gå dit. Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-08-29 19:36   Johan
Jag har också märkt att telefonerna inte fungerar. Minst sagt. Har ringt ner ett antal gånger nu i slutet på veckan men har inte fått svar en enda gång. Någon som vet varför, och ännu viktigare, när problemet blir löst? Någon som har lite information angående septemberantagningen? Hur många sökande hitills osv.?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-01 13:35   lolo
Helloo people! Jag fick tag i någon där..o försökte verkligen övertala henne att skika något som styrker varför vi skall behöva betala hela klumpsumman denna termin.. Hon sa också att skolan har bestämt att det icke är obligatoriskt att närvara den 10 sept för att betala skolavgiften, utan man kan vänta tills några dagar innan skolstart. Detta gäller alla. Både de som sökt själva och via "pluggamedicine". Det var ju bra, så slipper ni stressa.... såhåppp, nu väntar jag på nästa problem....

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-02 11:46   atasel
lolo du hoppade över med att berätta hur det gick med att övertala henne. :p fick du tag på något dokument som bevisar att man måste betala allt på en gång?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-02 20:30   jonny
hello jag åker ner den 4e sep är de någon som är där nere nu?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-02 21:48   ....
Hej. jag ska börja på tandläkarutbildningen i cluj. jag undrar var man kan få hjälp med att fixa lägenheter?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-02 23:46   lolo
Hej på er =) Jag fick ju tag i den där tjejen, (wana någnting)..jag sa att vi (svenska studenterna) behöver ett intyg där det styrker att ni kräver hela klumpsumman denna termin, gärna varför etc etc...först klaga hon lite på att vi ringer hela tiden, bla bla, men sen lovade hon att skika, ..hur som helst..hon hade skikat sen dagen efter. Jag gav csn:s fax nummer, så det gick direkt dit.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-06 16:52   atasel
dr acula, miss dracula eller någon annan som pluggat där nere hur gjorde ni med csn och det att skolan vill ha 1 betalning istället för 2 delbetalningar?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-08 10:11   lolo
Atasel Personligen gjorde jag som så att jag ringde in till skolan och bad om att få ett intyg som styrker varför dem kräver att få hela summan betald denna termin, det skall stå ditt namn bla bla..Sen kan du ge csn:s fax nummer, det kan du få av csn, och då går detta intyget direkt till csn. Jahapp.. Lolo

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-08 12:36   Miss Dracula
Enkelt! Vi delbetalade på 3 gånger förra året!

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-08 23:08   radde
Hej. Jag sökte till läkarprogrammet här i sverige men kom inte. Jag tänkte söka till läkarprogrammet i rumänien, då har jag en fråga här. När man har påbörjat utbildningen i rumäninen och har läst 1 år = 2 terminer kan man då söka till senare del till läkarprogrammet här i sverige? Vore väldigt tacksam för svaret...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-09 16:52   U2
Enligt Plugga medicin så ska betalning ske i 3 omgångar även för oss och inte i en klumpsumma på 30 000 SEK. Jag har två frågor till er som läst/ läser i cluj nu: 1. Hur tyckte ni att det fungerade då man hade alla tentor i juni istället för att sprida ut dem under årets gång? 2. Vilket är bästa sättet att åka till göteborg från cluj? Är det buss till Budapest och sedan Wizzair som gäller, eller finns det bättre alternativ? Svar på raddes fråga: Jag tror inte det är möjligt eftersom man i Sverige läser på ett annat sätt. I Rumänien läser man massor med ämnen samtidigt vilket man inte gör i Sverige. Jag har pratat med en studievägledare här i Sverige som sagt att det är möjligt i teorin, men inte i praktiken tyvärr =/ MVH Erik

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-09 17:00   ..
Hej radde. Det går alltid att söka men ytterst svårt att komma in då länderna i Skandinavien, samt Polen och Ungern (?) prioriteras före Rumänien (har jag för mig iaf). Rätta mig om jag har fel någon.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-10 21:09   radde
Hej. Tack för att ni tar tid och vill svara på min fråga. Jag hade tänkt läsa till läkare nere i Rumänien i 1 år = 2 terminer och sen tänkte jag söka till senare del till läkarproggrammet här i sverige, anledningen till att jag vill flytta tillbaka till sverige är att jag är så kass på engelska =(. Jag hoppas att jag klarar de 2 terminerna i rumänien och sen kommatillbak till sverige och fortsätta plugga. Då var min fråga om det är någon som vet hur många terminer man måste läsa i rumänien för att kunna söka till senare del till läkarprogrammet här i sverige? Och om undervisningarna i rumänien är på svår engelska? Tack för de som ställer upp och svarar =)...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-11 09:47   en person som bara försöker rätta:)
hmm.. varför skulle Polen och Ungern prioriteras före Rumänien? Rumänien är som vilket annat EU land, skulle vara väldigt knäppt att urskilja ett land bara så där? ( det är liksom inte så att det är någon skillnad mellan länderna, plus så kommer elever från andra länder som inte ens är medlemma i EU in i Sverige, Det handlar ytterst om vilka meriter du har som elev och inte landet...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-11 11:19   jeanette
Hej! Jag ar nere i Cluj nu och har haft lite kontakt med olika maklare, och tro mig det finns rotagg som verkligen forsoker blasa svenska studenter! Efter mycket letande har vi hittat en jattebra maklarfirma som vi ar supernojda med. De heter A1 Immobili och deras kontor ligger mycket centralt pa boulevard Eroilor. De har en hemsida www.a1immobili.ro dar man aven kan se bilder pa alla lagenheter, och man kan maila dem pa office@a1immobili.ro. Det visade sig att det visst finns lediga lagenheter som ar bra pris (en 2:a for runt 350-500 euro) i zorilor som ar kanonfina (vissa maklare forsoker lura en att det inte finns nagot kvar och vill att man ska ta hemska kommunistbyggnader och betala ockerhyra for dessa, sa tro inte pa nagot sadant!!!!). Utbildningen ar foresten pa rumanska from ar 4 enligt kontraktet, far hoppas att det andras.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-11 12:20   Josefh
Radde, chansen att du kan åka tillbaka till Sverige efter 2 terminer är otroligt liten, nästan obefintlig. Det är många utlandsstuderande som söker transfer till svenska läkarlinjen och konkurrensen är jättestor. För att kunna ta in vad du ska lära dig på läkarutbildningen i Rumänien behöver du nog kunna engelska ganska bra, eftersom både undervisning och studentlitteratur är på engelska.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-11 16:19   U2
Kurslitteraturen i Sverige är på engelska också så vitt jag vet...sen tror jag att man kommer in i engelskan ganska så bra efter ett tag, lite svårt i början när man inte är van vid att läsa på ett annat språk än svenska, men jag hoppas det går bra =)

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-11 20:03   !o!
[jeanette] Jag fattar inte hur det skulle funka:S Det är ju "english devision" lr nått sånt skit. Jag vill inte lösa alla mina kurser på rumänska. Är det någon som kan bekräfta dessa uppgifter? Allternativet kan ju vara/bli att efter 3-4 år i Rumänien söka till universitet Sverigge

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-11 22:11   Miss Dracula
Hej i min klass vet jag att det finns 3 personer som knappt kunde engelska när vi började. När jag menar knappt då menar jag verkligen det. Men det har gått jättebra för alla tre. Dom har klarat alla kurser galant. Vad gäller byte till Sverige så kan jag informera er om att det är detta som gäller i prioriteringen på svenska universit: 1. Folk som har tagit studieuppehåll på själva universitet 2. Byte inom Sverige 3. Byte inom Norden 4. Byte inom EU Det finns ytterst få platser per år (beror på hur många som byter/hoppar av etc) och dom fylls upp väldigt snabbt av dom som har tagit studieuppehåll. Tex av kvinnor som blir gravida under utbildningen och sedan måste tillbaka. Men om ingen hoppar av ett visst år, ja då finns det ingen plats att fylla upp just det året heller. Men visst gör dom undantag på universitet och det gäller endast dom som har VÄLDIGT goda skäl som tex har en döende förälder. Men även det kan vara svårt då många har likadana skäl. Det sker dock förändringar på alla universitet och olika regler kommer och går. Men detta är vad som officiellt gäller just nu.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-11 23:13   student cluj ht08
Enligt kontraktet star det att allt ar pa rumanska efter ar 4. Efter att ha fragat runt mycket har det visat sig att skolan inte vet an, dom vantar pa ett godkannande fran hogra makter om att fa fortsatta utbildningen pa engelska. De studenter som pluggar ar 4 pa franska och engelska just nu pluggar fortfarande pa engelska, det har ej andrats. Skolan vet inte hur det ser ut i framtiden, men med tanke pa allt studenttryck verkar det som om det blir pa engelska. Under 4 aret ar det mesta kliniskt och da ar det sjalvklart att man ska kunna rumanska, bland annat for patientkontakt.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-11 23:21   radde
Hej allihopa, tack för de oroliga och de positiva svaren som att de 3 som inte kunde engelska så bra klarade alla kurserna =) det var goda nyheter för mig då vet jag att jag kan också klara det. Ni får väldigt gärna hålla tummarna för mig och hoppas att jag kommer in till höstterminen. Jag var väldigt sent med att söka, jag ska skicka mina betyg till min Agency som ska hjälpa mig att få en plats. Är det någon som vet vad det är för krav de har för programmet, måste man ha VG i snitt eller så? Sköt om er...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-12 00:17   cluj student ht08
Hittade precis det här: "Do you realize the importance of learning to speak romanian before entering in 4:th year? I think not many do that. Don't worry, the lectures are held in perfect english by the doctors. The problem arises when we students spend 4 hours a day on the wards, talking to patients, reading their files and lab results and understanding their pathology. This is all done in romanian. If you can't speak it well by the 4:th year your future carrier mightl be affected." Ta det lugnt allihop, vi kommer att kunna rumänska väldigt bra efter bara något år, kanske 2. Har vi inte lärt oss det på tre så borde vi nästan skämmas :) Ha det bra allihopa, vi ses snart!

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-12 01:39   radde
Hej. Är det någon som vet några andra Agent än PLUGGA MEDICIN OCH MEDINRO som man kan söka via de till universitet i Rumänien. Vore väldigt till svaret...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-12 09:19   !o!
Hej Miss Dracula :) Som alltid tack för att du svarar på all nonsen :P Hur som helst är det inte världens undergång, man inte vet vad som händer om 3-4 år, så kanske ändras just den här regeln. Tror inte att det blir SÅÅ svårt att lära sig rumänska under de första 2-3 åren, eller? Hur är det med er? Alltså ni som har läst i Unversitet i 2-3 år? Hur bra kan ni rumänska? Hälsningar Sharinga

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-12 10:30   java
hejsan,,, jag kan börja med att svara på lite frågor som verkar upprepas febrilt på denna sida. 1 engelskan, självfallet måste man hålla en ganska bra nivå annars blir det jobbigare men dock inget som säger att man inte klarar sig, ja kan säga så här det finns folk som är från england usa etc som oxå har problem med att förstå vissa texter för det är mycket medicinskt som alla måste lära sig även dem med engelska som modersmål så ja tycker inte ni ska vara speciellt oroliga för engelskan den kommer man in i och efter ett tag så kmr man göra allt på engelska. såg att någon skrivit om någon transfer back to sweden pga av engelskan,,,, i sverige är all kurslitteratur på engelska ändå så de blir la lite utav samma problem no matter where. 2 angående utbidlningen från 4e året såå var jag själv orolig under mitt första år att fallet så skulle vara. men jag tror det har blviit lite missförstånd det som är på rumänska är som jag såg att någon tidigare nämnt det kliniska att kommunicera med patienter etc dock inget krav där heller men vill du ha mycket patienter så är det självklart ett plus att behärska det inhemska spårket då kommer du i kontakt med fler patienter på rumänska och internationella och får på så sätt mer träning ,,,, övning ger färdighet eller har ja fel:)

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-12 10:40   java
sen för alla er som tror att svenska läkare är så överdrivet bra så stämmer det inte alls. dem är vädligt duktiga men det finns mindre bra oxå precis som läkare från alla andra länder så i slutändan kan ja säga så här att det är vad du gör det till,, hur kan någon isf förklara vrf indiska samt persiska läkare är dem bösta på jorden när dem utbildas under mycket sämre förhållanden än ett eu land som rumänien. slutligen vill jag bara säga så här min kompis mamma är ansvarig för intagningen av utländska läkare på lunds universitet och hon säger att hon föredrar utländksa läkare före svenska läkare alla dagar i veckan då dem inte alls är lika motiverade och ambitiösa som deras utländska konkurenter. hon nämnde vid ett tillfälle att dem ständigt kräver kaffe pauser etc vilket inte alls förekommer hos dem utländska studenterna. slutligen vill jag bara säga att ja drabbades av en inflammation i mina fötter nere i rumänien och deras läkare kunde diagnosera mig på mindre än 5 min vilket skulle ha tagit upp emot flera veckor i sverige. frågan är inte om kvaliteten finns frågan är om man är beredd att lägga ner den tid som krävs för få den

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-13 19:52   radde
Hej Java. Jag håller med dig helt och hållet, det var fina ord från dig. Vet du nån bra Agency som man kan söka igenom till universitet i rumänien. Jag har pratat med en och han håller på jobba med mina uppgifter, jag tänkte om han inte klarar att få in mig men jag hoppas att han fixar in mig, men det är bra att ha nån som back up. ha det gött...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-14 16:06   atasel
någon som har eller hade tänkt skicka ner något paket, några extra resväskor eller något sådant? har försökt få kontakt med transportföretaget danielgustafsson.se men inte lyckats än, undrar bara om det finns alternativ.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-14 21:22   jawa
hej radde jo ja vet en nära kompis till mig som är en väldigt väldigt snäll kille o hjälper folk ion till skolan utan några som helst krav på pengar etc o jag tror nog det är honom du kommit i kontakt med du kan gärna adda mig på msn jawa-88@hotmail.com eller ring 0735989754 jag kan hjälpa dig med en hel del så du inte känner dig allför vilsen när du kmr ner ta hand om dig

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-15 09:24   philip
approva ej! test

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-15 12:02   Dr Acula
Tja... Nu har ja vart borta lange igen, ser ju fint ut har iaf... Utbildningen skall inte vara pa Rumanska dar vid 4:e aret, iaf sa skolan det till oss forra aret...! Bra skrivet dar forresten Java, det ar alldeles riktigt att det valdigt ofta foredras att anstalla en person som studerat i utlandet istallet for en person som pluggat i Sverige... Redan efter 1:a aret nar ni kommer ha era 4 veckors praktik i Sverige, sa marks det att man laser en hel del mer har i ost an manga lander i vast, daribland Sverige... Jag vet folk som fatt berom pa deras praktik, att redan efter 1:a aret kunna sa mycket, alltsa studenter som pluggar har... Man far absolut inte en samre utbildning har an i Sverige, precis som Java sager, det blir vad man sjalv gor det till. Radde, sok inte via en "agency", det finns ingen agency som har kontrakt eller sa med skolan, dessa foretag drivs av studenter som pluggar har i skolan, dom gar bara me papperna till skolan och lamnar in dom dit... Sa ring till skolan och prata med dom, och sok sjalv (skulle iaf jag rekommendera!). Nej Java, det ar inte jag ;) hehe.... Och ett tips till er, som inte redan sokt, det ar nu 221 ansokningar som skolan har inne pa lakarlinjen, dom har 200 platser totalt, saledes kommer vissa inte komma in... Ioana tipsade mig redan i Mars om att folk aven kunde soka till tandlakarutbildningen da de antagligen inte kommer vara lika manga ansokande dit, och sedan byta till lakarlinjen har nere sen, antingen direkt, eller vid Jul eller efter ett ar... Dom sa forut att dom har 100 platser pa tandlakarlinjen, och just nu sa ar det 48 st ansokanden dit, sa chansen ar ju mzcket storre att komma in dar an pa lakarlinjen, alltsa for er som inte sokt an... Hade gott! ;) Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-15 12:28   H.Seldon
Hej Jag undrar om någon vet hur proven ser ut? Är det mest skriftligt eller muntliga prov och hur är dem uppbyggda? Hur bra är lärarna som ni har haft och hur är deras engelska?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-15 21:20   radde
Hej viktor. Jag hade inget val jag var tvungen att ta mig hjälp av en agency. Det är redan försent att söka till läkarprogrammet och jag skulle inte hinna åka ner med betygen till skolan så jag tog kontakt med en agency och scannade in mina betyg och dokument och skickade till honom via mail så att han kan ordna en platts åt mig på programmet. Jag betalade totalt 6500kr för hans jobb och han gjorde inte mycket förutom prata med skolan. Han sa att det var tufft att komma in på cluji eftersom det var redan fulllt där så han skulle fixa in mig på en annan skola ca 150km från cluji... Om du vet nån som ordnar det lite billigare och att jag får en platts så får du gärna ge lite tips..jag har alla dokument inscannade på datorn så jag kan maila de... ha det gött...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-16 13:37   Johan
Hej alla! Pratade med skolan idag och de ska publicera en lista på de sista som kommit in på sin hemsida(umfcluj.ro). De ska göra det så fort de blir färdiga vilket skulle vara någon gång mellan den 18:e och 22:a. Skolan bad mig att uppmana andra att inte ringa innan listan finns uppe. Jag undrar hur alla tar sig ner till skolan. Har fattat att de flesta flyger till Budapest för att sedan resa buss till Cluj-Napoca. Nån skrev tidigare om Voiaj-voiaj men deras hemsida verkar inte finnas kvar. Finns det några andra bra bussbolag eller hur har ni andra gjort som redan är nere?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-16 17:00   U2
Jag undrar hur internet är i Rumänien? Hur snabbt bredband är det möjligt att få i sin lägenhet, och vad ungefär kostar ett internetabonnemang per månad där?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-16 23:33   Younas
Hej dr acula och miss dracula! Jag fick höra av en kompis att Cluj ska vara ett bra ställe om man vill plugga till läkare. Eftersom jag blev dissad av de svenska skolorna detta året igen(hehe 3 år i rad), så tänkte jag att jag ska satsa på Rumänien istället. Jag har jobbat lite med Läkare Utan Gränser,... och det är mitt mål med studierna: att kunna jobba vidare med de i framtiden. Jag antar att det är försent för att söka in till Cluj nu, så jag undrar när ska man börja söka till univeritetet nästa år? Vilka papper är det jag ska skicka in och till vilken adress? Måste jag ringa till universitetet? Vilken telefonnr. är det dit i så fall? Hur förberedde ni två inför studierna i Rumänien? Gällande, antagning, lägenhet, packning från Sverige och allt annat som är av högsta prioritet. Det hade varit snällt om ni kunde göra en lista på grejer som är viktiga. Sov gott, bon nuit! Mvh Younas

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-17 11:03   U2
Är det någon som har svenska TV-kanaler i Cluj? =P Någon som vet om det är svårt att fixa? Sen det där med internet igen, vore bra om någon kunde svara på det. =) MVH Erik

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-17 12:49   radde
Hej. Kan någon vara snäll o hjälpa mig att få Letter of acceptance. Jag har ordnat allt annat men det här är problemet.... Snälla snälla hjälp mig med att få Letter of acceptance.. jag kan betala vad som helst... snälla hör av er... radde...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-17 12:57   lolo
Hej Jag undrar om det är ngn som har info angående det dät muntliga engelska testet som man gör när man är där nere, inträdes prov kanske?.. Hur som helst, kan man plugga till det? Vad baseras det på? ..och radde, du kan ju söka till tandläkare, för de har ju många platser kvar, sedan är bara att byta över till läkare, du förlorar ingenting. Om det är möjligt, så kan du prata med den agencyn för att få dina pengar tillbaks, så kan du söka på egen hand, det är inga svårigheter.Och går det icke att få cashen tillbacks, ja då kan du bara be han o fixa in dig i cluj fast på tandläkare programmet, som sagt. Alla som har frågor angående ansökan, o vad som behövs o icke behövs etc etc, kan ju kolla tidigare sidor här, där står en hel del guldvärd information. "Voiaj Voiaj", är en byrå kan man säga som har kontakt med mååånga bussbolag, (nu vet jag inte om det är ALLA bussbolagen i hela cluj,men många är det)och då ringer man dem o talar om vilket flygbolag man ska åka med, samt vilken tidpunkt man anländer, d¨å kollar de på vilken bussbolag vars buss åker vid den tiden. De har kontakt med däribland Nemeth speed, som är en av många bussbolagen... om ni googlar på det så kommer ni fram till deras hemsida också.. lolo

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-17 13:29   Miss Dracula
Tel nr till travelagency Voiaj Voiaj som bokar buss från Budapest-Cluj, Cluj-Budapest samt mellan andra städer: 0040264592703 0040264592730 0040264592720 0040264592733 Resan kostar 70 RON och kan betalas direkt till busschaffören eller nästa dag hos Voiaj Voiaj. Diskutera med dom på telefon vad som blir enklast för er. Ha namnet på flygbolaget och tiden för ankomsten redo innan ni ringer så att det går smidigt. Hälsningar Miss Dracula

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-17 13:39   Miss Dracula
Till Radde! Hej! Om dina 150 km utanför Cluj är lika med Oradea så är du stenlurad. Kräv dina pengar tillbaka omedelbart eftersom din "agent" inte fixade in dig i Cluj!! Oradea är en liten håla där rumänerna själva flyr från. Deras läkarutbildning är den sämsta. Hur jag vet? Jo, för att jag träffade en stor advokat från Oradea på väg till Sverige i torsdags vars man läste till läkare i Cluj och inte i hans hemstad Oradea. Vi pratade en massa och hon berättade om att dit ska man inte om man ska läsa till läkare. Nu är jag tillbaka i Cluj så jag kan lätt prata med henne igen om du har frågor. Om din stad heter något annat skriv ner det här på en gång så att jag kan tala om för dig vad som gäller. Jag hoppas verkligen att din stad heter Timisoara (som ligger längre bort än 150 km) Jag tycker du ska åka ner hit i veckan med alla dina handligar och göra som Dr Acula förespråkar. Sök till tandläkarutbildningen och byt över sedan. Hälsningar Miss Dracula

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-17 16:05   radde
Hej tack för svaren. Jag ska genast kolla upp vart det är. Han sa att han hade pratat med antagningen på den skolan och att jag får en plats där men han har ett problem i vägen och det är att skaffa letter of acceptans från utbildningsminiteriet. Utbildningsministeriet har ett stopdatum och jag var några dagar sen och då kan det vara svårt att få letter of acceptens från de. Och jag behöver verkligen hjälp med det. om det ni vet nån som hjälper studenter så får ni gärna säga till, vore tacksam för svaret.. Radde...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-17 20:21   Miss Dracula
Ang internet gå in på www.upc.ro och läs själv. Du kan förstå vad som sägs. Lite längre ner på sidan kan du klicka på internet och läsa om kostnaderna, hastigheterna etc Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 10:46   Miss Dracula
Hej Younas! Vi har svarat på alla dina frågor genom alla dessa 25 sidor på detta forum. Så ta dig lite tid och läs igenom all information som finns och skriv tillbaka om du har frågor utöver det som står. Men jag lovar att alla dina frågor kommer att besvaras och lite därtill. Sök under terminen. Det är ingen brådska... Lycka till med ditt sökande!

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 10:58   Miss Dracula
Hej Radde! Förut så kunde man skriva ut Letter of Acceptance på www.edu.ro/index.php/articles/c371/ Annars ring till dom på ministeriet som har hand om Letter of Acceptance på tel: 0040214056356 0040214056200 0040214055685 Be att få prata med Marie-Jean eller George Harpa (men sök efter honom sist då han är högste chef eller något sådant) Hoppas det hjälper Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 11:00   sharinga
Hej alla! Tack för alla tips och svar. Allt börjar klarna nu och snart är det skoldags! Men det finns fortfarande små detaljer som måste handskas. Jag undrar hur ni har gjort med ert baggage? Och resan till Cluj från Budapest. Jag reser med Wizzair kl 21:50 från Skavsta på en torsdag (25/9). Har skickat mina tider till Plugga Medicin, men har inte fått nåt svar än. Jag kommer att landa i Budapest Terminal 1, kl 23:50. Och undrar ifall det går några bussar till Cluj då? Går det att övernatta på flyggplatsen? Mitt andra beskymmer är min dator (stationär). Jag ringde Wizzair kundtjänst och fick svaret att man inte kan ta med sig den. "Kan användas som vapen" var svaret, dator väger typ 11kg och skärmen 8kg. ^^ Hur gjorde ni med era saker? Finns det några andra alternativ? Tack på förhand /Siar PS. lol vad mycket det blev:P

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 11:04   Miss Dracula
Hej Atasel! Gå in på www.eurolines.com det är ett bussbolag som kör till Cluj. Har kompisar som har skickat via dom, kommer dock inte ihåg vad det kostar men billigare än flyget iallafall. Sök efter deras telefon nummer och ring upp dom och ta reda på mer. Om du gör det var snäll och informera alla andra här på forumet om vad som gäller och skriv gärna ner deras telefon nummer alt deras e-mail adress. Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 18:14   Dr Acula
Tja... Redan skrivet tidigare men iaf... Voiaj Voiaj Manuela 0264-592730 voiajvoiaj2@yahoo.com Ring det numret, Manuela heter hon som har den telefonen, hon ar valdigt trevlig...! Hon berattar vad som behovs och sa for att boka buss... antagligen vill hon att ni ska maila henne era uppgifter, typ namn, passnummer, flight nummer, flygbolag, tid for ankomst till Budapest osv.. Hon brukar vara valdigt snabb pa att svara med olika alternativ pa bussar... Ps. Voiaj Voiaj ar inget bussbolag, det ar en reseagentur som man bokar via... Hade gott Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 19:05   Tatjana
Hej Sharinga Jag ska också åka från Skavsta på Tisdag kl 21.50. Men innan dess ska jag ringa till det där bussbolaget o berätta när jag anländer o att jag ska åka till Cluj, då får man en tid av dem när bussen ska gå, jag kan säga att vi är två om du vill, men vart man tar vägen sen har jag ingen aning om än ;) då ses vi då, skulle vara roligt att hitta upp varandra för jag åker helt själv, kan kännas lite tryggare ;) om du vill alltså ;) ha det så fint

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 20:57   Sharinga
Till Tatjana! Hej Tatjana, tack för hjälpen. Jag vet inte hur det ska bli med bussresan fråm Budapest till CLuj, än. Ska få svar/mail från Plugga Medicin imorgon, så kanske de ska boka den där bussen åt mig. Förresten sä är vi tre killar från Eskilstuna som åker tillsammans, men det skadar inte med lite sällskap:D Men som sagt, väntar på svar från PM, ang bussresan. Hälsningar /Siar PS. Har du fixat lägenhet i Cluj? Har du oxå sökt genom PM?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 22:21   radde
vad är PM ???

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-18 22:58   Tatjana
Hej Sharinga! Jag har sökt själv kan man säga, med hjälp av forumet här så har man fått reda på hur man ska göra osv så det har varit ett riktigt bra stöd att följa den här tråden, Nån lägenhet har jag inte fixat än men när jag kommer ner så kommer en dam som jobbar på en mäklaragency visa runt mig de olika lägenheter som finns till utbuds, ja men då är ni tre personer iallafall det är bra för då är vi fler som ska till samma ställe i slutänden iallafall ;) jag har precis kontaktat bussbolaget och de återkommer med en tid inom kort, så får vi se hur ni kommer vidare till Cluj, det kommer bli bra det här, jag åker från Borlänge Det blir spännande det här! Ha det så bra ;)

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-19 12:29   Dr Acula
Tja... Radde, PM ar bara en forkortning pa foretaget Plugga Medicin, som endel svenskar sokt via... Inget speciellt att bry sig om... Hoppas de gar bra me resan T ;). Hade gott Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-19 12:55   sharinga
[radde] PM = plugga medicin :) För de som undrar hur de ska ta med sig datorn/annat som inte får plats i flyget, kan jag säga att jag har nu fixat detta genom Schenker (www.schenker.se), kostar ca 500kr att skicka min dator (20kg). Det tar 4 dagar enligt dem. Hur som helst väntar på PM:s svar. De skulle skicka mig deras rumänska adress, samt bilder på "vår" lägenhet. Återkommer snart med mer info om schener. Hälsningar

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-19 14:39   FM
Jag kommer ner på onsdag. Flyger dock inte från Sverige. Lägenhet är fixad, skulle vara kul att mötas upp lite folk under veckan... mvh

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-19 16:09   Tatjana
PM är bara nåt vi hittat på som förkortning på bolaget www.pluggamedicin.se ;)

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-19 20:30   radde
Hej. jag har kommit in på en skola som heter Tirgu Mures som heter UMF Tirgu Mures. Är det någon som har hört nåt om den skolan isf är det bra eller dålig ... tack för att ni tar er tid och svarar på mina frågor... Radde

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-19 22:13   :)
hejsan, jag har sett att några är lite oroliga över hur dem ska hitta minibussen som ska ta dem till cluj, jag var även orolig för det när jag skulle sticka dit, men när ni väll har anlänt i budapest så ska kan ni sätta er på en av bänkarna som finns precis utanför utgången/ingången ja entren:P och där så kommer ni att finna antingen en minibuss eller en man som håller upp en skylt som står cluj-napoca. Det gäller att vara uppmärksam;) För er som inte har funnit något bussbolag så rekomenderar jag ett bussbolag som heter Nemeth Speed, deras mail är: office@nemethspeed.ro och när ni väl är framme i cluj så är det bäst att ta en taxi, kostar inte så mycket, det är inte alla som kan engelska men man kan förstå varandra ändå, ni behöver inte säga så mycket mer än adressen... Hoppas det här hjälper er..Lycka till

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-21 20:04   radde
Hej. jag har kommit in på en skola som heter Tirgu Mures som heter UMF Tirgu Mures. Är det någon som har hört nåt om den skolan isf är det bra eller dålig ... tack för att ni tar er tid och svarar på mina frågor... Radde

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-21 21:19   Tatjana
Nån som vet vad de tar i avgift när man gör bankomatuttag i Cluj???? Hur mycket kan man ta ut per gång max??

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-22 13:37   bka
De brukar ta 35kr i avgift.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-22 14:11   Miss Dracula
Hej! Att man sätter sig på bänken precis vid ankomsthallen för att vänta på busschaffören med en skylt gäller för er som landar i terminal 2. För er som landar i terminal 1, gå ut och gå ca 20 meter till vänster. Där ställer sig minibussarna som kommer. Det finns en skylt där också som säger minibuz eller ngt liknande.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-22 14:18   Miss Dracula
Hej Radde! Turgu Mures är en liten håla som inte är så känd för sina läkarstudier. Cluj har Rumäniens bästa läkarutbildning följt av Bukarest och Timisoara. Har du provat att ringa till Timisoara eller Bukarest?? Du kanske kan komma in iaf. Eller som sagt tandläkarutbildningen här i Cluj? Jag skulle inte åka dit men du får avgöra själv. Det finns nog inte så mycket att göra där heller och Rumänien i allmännhet är inte direkt ett modernt land. Om jag vore du skulle jag åka ner hit fortast möjligt och gå till universitet här i Cluj och prata med dom. Skulle dom inte ta in mig på läkarutb. så hade jag börjat på tandl.utb och sedan bytt över. Många hoppar av under terminen och man kan säkert byta över rätt fort.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-22 15:26   atasel
funderar på vad man ska göra med sina pengar? ta ut allt i RON här i sverige eller skaffa en rumänsk bank också? eller räcker det med ett svenskt bankkonto och ett visa kort?

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-22 21:35   U2
Jag och mina 3 kompisar har skaffat Visakort bara, så räcker det med svensk bank.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-23 00:37   radde
Är det någon som ska åka till budapest från malmö 25sep KL 12:25

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-23 11:56   brahman
Mitt tips är att växla kronor till euro i Sverige, sen komma hit till cluj och växla euro till ron. På så vis får ni mkt bättre kurs än om ni växlar svenska kronor direkt till RON på forex(även om ni åker på två "växlingar"). Och ett annat tips, det finns en jävla massa växlingskontor här, så välj de med bäst växlingskurs, annars kan ni åka på den rätt styggt. Var på er vakt! Finns ett kontor väldigt nära Casa de Cultura a Studentilor som ger bra kurs.. För lägenhet, kolla in piata (en tidning som man kan köpa här i cluj), annars finns det mäklare som tar 50-75% commission på första månadshyran, de finns överallt.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-23 17:55   radde
Är det någon som ska åka till budapest från malmö 25sep KL 12:25 Radde...

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-24 20:52   Miss Dracula
Hej alla! Idag gjorde jag något jätte idiotiskt. Jag hade 1400 Euro som jag ville växla till RON. Med så mycket pengar ville jag spela smart och växla så att jag får ut så mycket som möjligt. Jag gick runt och jämförde banker och olika Exchange butiker. Hitta en som verkade ge mesta möjliga för valutan och gick in och växlade. Glad som jag var stod jag där och räknade pengarna och upptäckte att 500 Lei (150 Euro) fattas. Knackade på rutan och sa att det fattades 150 euro. Då pekade mannen på en skylt som sa att dom tar 11% i avgift. ELVA PROCENT!!! Det är för tusan 1500 kr av mina csn pengar. Och värst av allt var när jag räknade ut att om jag bara hade växlat på banken så hade jag bara förlorat 100 kr (10 Euro) dvs om exchangebutiken hade 0% i avgift. Så smart var jag idag! Ett råd. Växla ALLTID i banken och INTE i någon exhangebutik dagen efter ni har vart ute.

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-25 16:13   b.y
Hej Allihop! Nu ar man antligen har i Cluj och allt har gott valdigt smidigt. Jag gjorde som MissDracula och vaxlade till RON fran Euro fast pa en vanlig bank (banca transylvania) Vaxlade 29990Euro och fick ca.10700RON. MissDracula... Tack for all info. vi syns sakert snart. Benjamin

RE: Rumänien/Cluj
2008-09-26 10:18   ....
som sagt, det finns en exchangebutik vid Casa de Cultura a Studentilor 2min från skolan som ger bättre växlingskurser än bankerna och 0% commission. Gäller att kolla noga så att man inte åker på commission :o vi ses den 29e! /..

RE: Rumänien/Cluj
2008-12-16 03:14   gani
Hejsan! Jag skulle vara jätte tacksam ifall någon vänlig själ kunde svara på en fråga som jag har. Om man funderar på att söka till rumänien, finns det någon hemsida/telefon/person som man kan kontakta och få ansökningsblanketter ifrån? Tacksam för ett positivt svar!

RE: Rumänien/Cluj
2008-12-17 17:06   radde
hej. JaG läser i rumänien och hjälper dig gärna om du har nå frågor... rajeevan85@hotmail.com

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-12 17:37   Alessandra
Hej Jag tänkte söka till rumänien, efter alla gånger man sökt in här. Men känner mig lite förvirrad var man ska söka osv, har skickat en intresse till mediron eller vad det nu hette. Som tur är hittade detta forum ...:) Är det nån som orkar ta i tu med tusen frågor:) Tacksam för svar. Hälsningar Alessandra

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-12 17:39   Alessandra
Hej Jag tänkte söka till rumänien, efter alla gånger man sökt in här. Men känner mig lite förvirrad var man ska söka osv, har skickat en intresse till mediron eller vad det nu hette. Som tur är hittade detta forum ...:) Är det nån som orkar ta i tu med tusen frågor:) alessandratoscano1@hotmail.com Tacksam för svar. Hälsningar Alessandra

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-13 11:20   lolo
alssandra Om du kollar på alla dem här sidorna, dvs om du tar dig tid och läser dem så kommer du hitta all info du behöver :)

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-13 20:16   dr
Hej! Jag laser 1a aret i Targu-mures, borjade i Cluj men bytte efter 1manad. Jag hjalper dig garna in i den har skolan mot en liten avgift. Hor av dig for mer info. erito@live.se Mvh

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-14 09:18   Miss Dracula
Namen nu far ni val ta och lagga ner! Hjalpa folk mot "en liten" avgift??? Jag hoppas att ni skattar pa den avgiften ocksa! Sa att det inte ar olagligt Till alla er som behover hjalp las igenom alla inlaggen pa den har sidan. ALLT finns med. Eller skriv in er e-mail adress sa hjalper jag er garna GRATIS! Och lyssna inte pa nagon. Alla som soker kommer in (iaf fram tills juni-juli nar platserna fyllts upp). Sa jag forstar inte vad man ska betala for? Men som sagt las igenom alla inlaggen och skriv garna om ni har ytterligare fragor. Halsningar

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-14 10:29   avgiftsfritt
Hej Alessandra Det ar manga som laser har och det ar manga som garna hjalper till gratis, for det forsta star allt du undrar over i forumet ovanfor backa tillbaka pa denna trad, du hittar allt har och mer dartill, ansokan kan du skicka in till den adress som star pa www.umfcluj.ro hemsida jag minns inte adressen utantill, betala inget at nagon det ar bara onodigt, du kan fixa allt sjalv for det ar inte svart, du kommer se att det bara ar att skicka in papper och inget mera, dina betyg ska vara oversatta av en auktoriserad oversattare, du ska aven skicka in oversatta grundskolebetyg, och gymnasiebetyg, till engelska, du ska ta 4 st id foton, i farg eller i svartvitt spelar ingen roll, du ska ga till en vardcentral och gora en halsoundersokning och fa ett papepr fran dem angaende ditt halsotillstand, detta papepr ska ocksa vara pa engelska du klan be doktorn skriva det pa engelska direkt sa du slipepr oversatta det. Vi svara garna pa dina fragor Betala inget du kommer bara angra dig, du kommer bara kanna dig blast for dessa papper du ska fixa var de jag sa nyss samt en ansokningsblankett som du kan skriva ut pa umfcluj.ro sidan, det du ska skriva ut ar ansokningsblanketten till den utbildning du ska lasa, 1 year General Medicine eller Tandlakare, om det ar krangligt sa kan jag skcika dessa papper till dig, eller maila. Ge mig din mailadress sa ordnar vi detta smidigt o enkelt iafia

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-15 13:04   A
Hej Iafia och Miss Dracula Bra att såna som ni finns! Maila mig gärna. alessandratoscano1@hotmail.com Hälsningar A

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-19 16:42   Miss Stress
Hej Iafia och Miss Dracula. Jag skulle verkligen vara jätte jätte tacksam ifall ni bara kunde skriva något till min mejl med på elmirafarnoud@hotmail.com så jag kan mejla över några frågor? för jag känner mig förvirrad och stressad inför Rumänien HT09, har ingen aning om hur jag ska gå till väga. lite frustrerande! Fast efter att ha läst all info ovanför har man ändå lite kött på benen. take care :)

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-21 10:15   UMF
Hej! Gå in i den här tråden "Funderar du på att söka till Cluj Napoca? Här får du info!" om du vill ha hjälp eller svar som du inte finner här, lite mer aktiv.

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-01-25 12:53   ai
post Hej! Jag undra, är det svårt att komma in på tandläkarlinjen i Rumäninen, Cluj. Och vad är snittet i merit. Jag hoppas någon har ett mkt bra svar på detta eftersom detta berör min framtid.

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-01-25 13:24   Ai
post Hej! Det verkar som om du kan väldigt mycket om Cluj Napoca, jag undrar om du vet något om intagningspoängen (behörigheten) till tandläkarlinjen.

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-26 18:06   Miss Dracula
Hej Alla! Vi har tentaperiod just nu sa vi ar inte sa aktiva pa forumet for tillfallet. Ni far ha overseende med vara sena svar men om nagra veckor ar vi klara. For dig som undrar over antagningspoangen sa kan jag svara dig sahar: Det finns INGEN antagningspoang det ar forst till kvarn som galler. Dom tankte infora poang system forra aret men det blev aldrig av. Jag tror inte dom kommer ha nagot i ar heller men man vet aldrig. Dom andrar sig oavbrutet har. Men sok sa kommer du sakert in. Speciellt om du soker in just nu. Lycka till

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-28 23:23   Johan
Hej Miss Dracula! Det låter onekligen som bra nyheter. Är det enkelt att söka in på egen hand? Jag är lite orolig för att göra det, för att jag inte vill missa något. Dock så sparar jag självklart gärna de 6500 kronorna, som många tar. Om man söker själv, behöver man då skaffa ett Letter of Acceptance? Om jag förstått det rätt, så behöver man skicka in följa: Gymnasiebetyg i original på svenska och engelska (alternativt vidimerad kopia av betygen på engelska). Högskolebetyg på engelska. Hälsointyg (som läkaren skriver). Passfoton. Födelsebevis på engelska. Är det något mer man behöver skicka in? Om det enbart är ovanstående förstår jag inte varför man ska betala 6500 för det. Då söker jag hellre själv, bara jag vet vad jag ska skicka in, och framför allt -var- det ska skickas. Jag vore oerhört tacksam för svar. Lycka till med era tentor! Mvh Johan (jboger@gmail.com)

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-29 16:28   UMF
Hej Johan! Det verkas som att du har fått med alla növändiga papper. Jag har pratat med dekanatet och det är för tidigt att skicka in ansökningar ännu. Fortfarande osäkert om det blir ett antagningsprov eller ej. Så gör så här, fixa alla papper så att det är helt klart, ring och kolla med dekanatet om du vill när det är läge att skicka in, eller vänta några veckor tills jag skriver det här. Jag kommer kontinuerligt kolla upp vad som gäller efter tentaperioden och så fort jag får reda på något så skriver jag det här. Mina erfarenheter när jag själv skulle söka var att tanterna på dekanatet helt enkelt stänger av telefonen när de blir trötta på alla svenskar som ringer hela tiden, men om du får tag på dem via telefon så är det ju alltid skönt att få information direkt från dem.

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-29 21:22   Miss Dracula
Hej! Du kan lugnt spara dina pengar for det har ar det enda du behover skicka in: - En kopia av passet (farg eller svartvit) - 4 st passfoton (i farg) - Slutbetyg pa svenska och engelska i original (Eller en oversatt kopia till engelska av en auktoriserad oversattare) - Personbevis pa engelska i original (fran skatteverket) - Halsodeklaration (pa eng) Detta skall skickas till: Str. Emil Isac 13 400023 Cluj Napoca Romania Sedan gar du in pa: www.edu.ro/index.php/articles/c371/ dar du laddar ner Letter of Acceptance som du skickar till adressen som star pa blanketten. Du hittar blanketten langst ner pa sidan i mitten. Ok? Lycka till!

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-01-30 01:29   I.S
Hej Miss Dracula! O som alla andra här så tack för all hjälp som du skrivit.Kul att se att det finns folk som hjälper andra som du gör. Jag såg tråden igår o blev sugen, redan idag så är det dags att fixa med betyg osv även om jag har jobb o Uni. examen så ska man passa på.Men jag har lite andra frågor om hur man skaffar fram sökpapper osv. Tex det här med det ovanstående med passfoto,betyg osv har jag fattat har dock lite andra frågor som jag skulle vilja fråga. Tacksamt om du addar mig så jag kan ställa de. dj_irman@hotmail.com Ps Jag tänkte söka till tandläkarutbildningen. Mvh Tack o lycka till med tentorna

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-01-30 01:39   I.S
Hej Miss Dracula eller någon annan som orkar hjälpa en blivande tandläkare. O som alla andra här så tack för all hjälp som ni skrivit.Kul att se att det finns folk som hjälper andra som ni gör. Jag såg tråden igår o blev sugen, redan idag så är det dags att fixa med betyg osv även om jag har jobb o Uni. examen så ska man passa på.Men jag har lite andra frågor om hur man skaffar fram sökpapper osv. Tex det här med det ovanstående med passfoto,betyg osv har jag fattat har dock lite andra frågor som jag skulle vilja fråga. Tacksamt om du eller nån anna addar mig så jag kan ställa de. dj_irman@hotmail.com Mvh Tack o lycka till med tentorna

RE: Rumänien/Cluj
2009-01-30 18:15   Alessandra
Hej. Tänkte höra om någon eller miss Dracula som vet så mycket:) Om veterinär utbildning i Cluj, Timisoara eller nån annanstans i rumänien. Har försökt gå in på resp universitets hemsidor för veterinary medecin. Men det är svårt att få uppfattning om det är en utbildning för utlänningar eller inte särskilt "Cluj". Min vännina vill hänga på och gå veterinär utbildning. Om det är någon som vet hur man går tillväga att söka veterinär utbildning eller har nått råd osv. Vi tänkte söka till hösten 2009,, Hör gärna av er. Hälsn Alessandra.

RE: Rumänien/Cluj
2009-02-03 19:18   Miss Dracula
Hej Alessandra! Jag har tyvarr ingen koll pa vetrinarutbildningen har. Men gor sahar. Ring till rumanska ambassaden i Stockholm och fraga dom. Och skriv garna pa forumet hur det har gatt. Halsningar

RE: Rumänien/Cluj
2009-02-04 14:47   Ai
Hur kommer det sig att du kan så mkt om Rumänien/Cluj universitet.

RE: Rumänien/Cluj
2009-02-06 00:36   Miss Dracula
Hej Ai! Jag pluggar har. Och nar folk pa forumet fragade saker (forra aret) da gick jag och tog reda pa det fran skolan. Halsningar

RE: Rumänien/Cluj
2009-02-06 18:28   Alessandra
Hej Miss Dracula. Tack för alla svar. Att jag inte tänkte på det, tack för tipset. Skriver på forumet när jag fått info. Hälsningar Alessandra

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-02-08 18:55   roland_andersson@live.se
hej miss dracula Precis som alla andra har jag en del funderingar och frågor kring läkareutbildningen i cluj jag tänkte söka nu HT2009 hade varit väldigt tacksam ifall du hade kunnat adda mig eller maila mig så att jag kan få några svar på mina frågor. tack i förhand

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-02-17 02:10   Arash
Tjabba! funderar också att söka till HT09. Men jag hittar inte deras ansökningblankett? Universitetets hemsida fungerar ju inte på engelska så jag fattar nada :P Tacksam för all hjälp och info jag kan få här. //Arash

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-02-21 11:20   Jonte
Arash _______________ Hej! Ja det är verkligen inte lätt att söka via skolan, dem svarar aldrig varken i tel eller på ansökningarna som folk skickar. Enda sättet är att söka via agentur. Det finns ett par att gå via. Bensagentur, medinro, pluggamedicin etc. Du kan ju välja de som du tycker verkar mest rimligt. Priserna skiljer mycket i från varandra. Tror Ben är den som har lägsta priserna?! Så det är ett alternativ. De andra alternativet är att själv åka ner, men priset kommer att stiga mer än vad du lägger ut genom agenturer. Agenturerna har direkt kontakt med Skolorna därför går allt väldigt smidigt för dem att hantera dina dokument. Yes Hoppas att du vart lite klokare. Om andra frågor finns skriv gärna igen så besvarar jag dem så gott jag kan.

RE: Rumänien/Cluj
2009-02-21 17:13   Miss Dracula
Hej Arash! Läs inlägget som jag skrev 2009-01-29 Om det inte hjälper hör av dig igen hälsningar

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-02-21 23:19   kasper
Kære miss dracula Jeg er en ungfyr fra Danmark sidder med en hele masse spørgsmål med hensyn til Medicin studie i Romænine. Er det muligt at vi kan mail sammen. kaspermads@yahoo.com

RE: Rumänien/Cluj
2009-02-23 10:36   Grandh
Miss Dracula Så du menar att jag ska förstå rumänska? =) Du sa att ja skulle gå in på www.edu.ro/index.php/articles/c371/ och ladda ner intagnings blank. som ska skickas ner. Men den är ju på rumänska! =/ kneppigt. Är det så att man har bestämt till 100 % nu att man ska göra intagnings prov??? Tack för svar! Mvh Johan G.

RE: Rumänien/Cluj
2009-02-25 11:37   Miss Dracula
Hej Johan och alla andra! Ni får ta er tid att gå igenom saker och ting som skrivs här på forumet och noggrant. Om ni går ner på den sidan (www.edu.ro/index.php/articles/c371/) ,längst ner, i mitten, finns: Ultimele documente adăugate: APPLICATION FOR THE ISSUANCE OF LETTER OF ACCEPTANCE TO STUDIES Descarcă Citeşte mai mult Och "APPLICATION FOR THE ISSUANCE OF LETTER OF ACCEPTANCE TO STUDIES" står ju på engelska. Tryck på Descarca som betyder ladda ner och så har ni er application på Engelska Har inte hört något om antagningsprov än Hälsningar

RE: RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-02-25 20:21   MISS DRACULA
hej miss dracula.. skulle du kunna adda mig på aos999@hotmail.com har lite frågor gällande Ht09.tack

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-03-08 21:20   Forza
Hej Miss Dracula och iafia! Skulle ni kunna adda mig på msn messenger. Adressen är simon.tek@hotmail.com. Tack i förhand! Mvh Simon

RE: Rumänien/Cluj
2009-03-09 18:12   elmira
Oj, det verkar som iafia och miss dracula har mest koll på läget här, jag har ett par frågor och det skulle vara super snällt ifall ni adda mig eller bara mejla något så jag kan kontakta er på något vis? Jag vore hemskt tacksam, verkligen. Helt ärligt, att söka till cluj är det mest frustrerande jag varit med om. Min hotmail&msn: slooowmo@hotmail.com thank you ladies

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-03-10 17:57   Miss D
Hejsan! Jag laser i Cluj 3 ; aret. Behover ni hjalp med nagot. Fa svar fa fragor sa ar det bara att ni addar mig pa msn. Sa gor jag mitt basta for er alla. Peach994@hotmail.com

RE: Rumänien/Cluj
2009-03-11 10:46   Leshi
miss D.. ja skulle vara jätte glad om ja fick adda dig. Har lite frågor Rörande sökningen, betalninig etc... Tack för att ni håller tråden vid liv.

RE: RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-03-11 22:31   Gabbi
Hej på er! Jag har lite frågor om kursupplägget i Rumänien, läser man flera kurser parallellt eller läser man en kurs i taget å sen tentar av den innan man påbörjar nästa? Hur e kurstakten, klarar folk av tempot eller e det många som hoppar av? Vad är det för hälsodeklaration som man ska skicka in? Var hittar man det formuläret någonstans? Tacksam för alla tips jag kan få! MVH// Gabbi

RE: Rumänien/Cluj
2009-03-12 21:11   Leshi
Hej GABBI Alla kurser som lases ar parallelt, du tentar av allt i slutet av terminen inkl. labb prov. de blir sammanlagt 9-10 olika prov. Dock ar vissa av dem sa som labb proven enkla om man hangt med dvs. Vad galler halso dekleration maste de vara en speciell. Basta ar att ta kontakt med en agentur eller dierkt med skolan for mer detalier. Vet ej exakt vad som ingar i dessa. Problemet kvarstar om man bara dra pa me nagot, mkt andringar som skett senaste tiden. /Leshi

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-03-23 14:14   Waren
Hej. Hur kommer jag i kontakt med Bens Argentur?

RE: Rumänien/Cluj
2009-03-23 20:37   Leshi
hans nummer står lite länge upp :0040-767577917 Hej gabbi: De är verkligen inte så lätt som många tror men inte är de svårt heller. handlar om tiden man lägger ner! Tja!

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-04-19 11:06   IB
Hej! Jag har förstått att man kan söka in själv till Rumänien, men måste man skicka in alla papper samtidigt? Eftersom jag går på IB och vi får inte våra betyg i handen förräns i slutet av augusti men dem skickas in till skolorna man söker till den 5:e juli, kommer det skapa några problem? Skulle gärna vilja ha lite hjälp om hur man går till väga min e-mail är dart_haart@hotmail.com

RE: Rumänien/Cluj
2009-04-23 00:48   Mage
Jag rekom. att du söker me agentur om du inte kan skicka in alla filer..

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-04-29 20:36   Nadia
Miss Dracula kan ni var snäll och adda mig tänker nämligen söka till tandläkarutbildningen har bara några frågor och ställa. Snälla adda mig =) MVH Nadia k.

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-05-01 00:21   Nadia
Hej miss Dracula kan du adda mig är du snäll? nad_khaledi@hotmail.com

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-05-01 12:45   Kocken
Hej hur är det med lägenheter där nere! Skickade in min ansökan igår till skolan med anmälningsavgiften. Och mobil osv. Hur många Svenskar är ni där nere?

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-10 15:11   Lana
NÄR ÄR SISTA ANSÖKNINGSDAGEN TILL CLUJ ENS??

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-05-18 00:54   asdasdasd
Hej! Vad erbjöd Bens Agentur er? hur mycket pengar och så?

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-18 20:52   I.M
Herre jissus.... 100.00000 kr erbjöds; om nyfiken kolla deras hemsida eller tag kontakt med dem själv!

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-20 18:06   zz
Tror fan vi är runt 250-300 svenskar i Cluj.

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-05-22 08:19   medicinare
Hej, jag fatta inte varför ni tror att ben agentur är billigast..det är obvious att de själva skriver det... jag sökte med medinro och det kostade mig 3900.. det är det billigaste jag kunde hitta

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-22 17:22   abe
Hejsan, Är det någon som pluggar till Tandläkare i Cluj Rumänien? Isåfall vill jag gärna ta kontakt med en som gör det! Skriv din email så kontaktar jag dig! mvh

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-05-23 08:29   said
otroligt hur "agenter" försöker manipulera trådar för att prata dåligt om andra och ta fram sitt namn..MEDINRO har aldrig haft en avgift på 7600, detta är pluggamedicin som har..Medinro har aldrig haft egna lägenheter så ingen har betalat 4000 extra kr för nåt..och info på hemsidor är ett annat ämne...information finns gratis på skolors hemsidor...det enda en behöver är att översätta och använda sig av den.. använd trådar till annat än falsk info.. det borde finnas en moderator som sorterar agent snack

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-23 09:00   medicinare
Hej, jag ser att vissa här försöker associera medinro med plugga medicin...Det var plugga medicin som tog 7600 och sen ville ha 4000 i kr för lägenhet.. medinro var ärliga med oss och gjorde det klart för alla att de inte har nåt med lägenheter att göra, just pga det plugga medicin gjorde.. de hjälpte oss att få lägenhet genom bostadsförmedlingar i cluj...så som alla svenskar som kommer ner i år kommer att få göra om de vill ha lägenhet...vissa kollar piaza men de flesta väljer en bostad förmedling till slut... så missta inte medinro med plugga med

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-23 09:10   roligt
haha...medinro har funnits i över 2 år.. andra har "lånat" info och ideer från de, inte de från andra.. så mkt snack här om agenter..forum verkar vara ett bra medium för att sprida rykten och falsk info.. konkurrens är en sak men skitsnack en annan..ni har dödat trådarna

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-23 09:29   micke
hur kan easy east göra ett fantastiskt jobb när det här är deras första år? hahaha..gud vad roliga ni är..de tog info från alla..hoppas inte folk går på det här snacket..och alla hemsidor erbjuder och delar samma information..Varför? enkelt, för att det är den informationen som finns om universiteten...man kan inte erbjuda info om hamburgare om man har universitet att göra.. tjänsterna måste väl vara de samma oxå.. jag tror inte att det finns nån agentur som erbjuder en bil på köpet.. nej, de kommer att erbuda ett mobil kort istället..det märks att vissa inte gillar konkurrens, men att snacka sk.. om andra kommer man inte långt på.. tror folk att en ny agentur kommer med helt fräscha saker? nej, allt finns redan gjort av andra.. men vissa tror att det enda sättet att komma fram är att snacka sk.. om andra

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-23 12:25   reza
Tydligen tar "viktor" fel på medinro.se och pluggamedicin..texten ovan beskriver ägaren av plugga medicin..JAg har varit i cluj i 4 år nu och sett utvecklingen med agenturerna och den första som startade var plugga medicin och såg hur folk kände sig lurade. Sen kom medinro och startade en konkurrans för att få ner avgifterna och deras avgift var just då 5900..iaf inte 7600..detta var plugga medicins avgift... Medinro tog aldrig nån avgift för lägenheter. Som jag vet från folk som kom med de, gick de med de till lokala bostads agenturer och fick kontrakt direkt med ägarna. Plugga medicin tog 4000 för att deras studenter gjorde kontrakt med pluggamedicin och inte med ägarna. Efter att medinro kom och konkurerade, började agenter poppa upp och härma alla andra agenter. Tänk på att easy east snubbarna kom efter medinro. Och Viktor, jag kollade runt och alla agenturers hemsidor innehåller i princip samma information och samma tjänster. Så allt som allt medinro gjorde oss en tjänst genom att sänka priserna och sättet man skaffa lägenhet på. Så sluta smutskasta de och försöka lura andra att tro att de är plugga medicin. Det är väl andra "agenturer" som inte gillar konkurans. En agent som snackar bull om andra agenter, måste förstå att han samtidigt pratar bull om sig själv. Men jag tror att alla som läser detta, förstår det ändå. Om folk kollar medinro.se, ser de att deras tjänster är ändå billigast vad nån än säger.

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-24 13:15   Dr Acula
..... Det är inte JAG Viktor, som skriver inlägg och skriver under med bara "Viktor"... Heter även "Dr Acula" som namn så..... Aja, vill in ha nå missförstånd.... ///Viktor

RE: Rumänien/Cluj
2009-05-25 11:11   Jenny
Hejsan! Jag tänkte söka till hösten 09, några bra tips på vart man kan få info?? Vad krävs? Jag har ett snitt på 18,7 och 1,5 på högskoleprovet! Blir det svårt för mig att klara mig? Tack så mycket för all hjälp Jenny

RE: Rumänien/Cluj
2009-06-05 10:44   Dr Acula
Tja.... Ni som inte lyckats få länken ja refererade till förut att funka, så är de för att ni måste skriva "www." innan.... Vi den länken finns ett dokument där info ang. ansökning till skolan finns.... Alltså kopiera denna adressen " umfcluj.ro/home/noutati24.aspx " och skriv in "www." innan.... så kommer ni rätt... Hade gött tjaa

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-08-03 12:01   AF
Hej hej. Jag har sökt in till läkarutbildningen nu till hösten och vill bara tacka alla som skrivigt så mkt och bra info på denna länk. Är det några fler som sökt nu till hösten? Viktor,"Dr Acula", jag mailade dig ang några frågor.. jag skrev mitt mail innan jag riktigt hunnit läsa allt som du skrivigt här. Har nog fått det mesta klart för mig men vore trevligt att maila lite ändå. Är dock inte antagen ännu men vi får hoppas. Vore väldigt skoj om någon ville visa oss nykomlingar runt eller bara för att få lite nya kontakter :)! Ser verkligen fram emot att få komma till rumänien och börja plugga. MVH Alexandra

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-08-03 13:20   AF
jag har några frågor ang om vilka ev uppehållstillstånd för studenter som jag behöver och var man får det (Rumänska ambassaden?) och hur de gör med försäkringar etc? Tack MVH Alexandra

RE: RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-08-05 11:41   Cecille
Hej alla, jag har läst igenom forumet och förstått att skolan i Cluj är den att föredra? jag funderar på att börja studera i Rumänien, men känner tvetydigt till om informationen som kommer ut verkligen är opartisk. jag menar vem vill säga att ens egen utbildning är dålig eller lätt, vilket bara ger en negativ klang och dåligt rykte? jag såg ett Franskt program på "TV Monde 5" där en franskt student bytt från Cluj till Oradea, personen hade ett TV team med sig och en del delegater från franska motsvarigheten till svenska högskoleverket. resultatet av den franska utvärderingen blev att franska studenter i cluj nu måste kompletera sina studier när dom återvänder till frankrike, men de från Oradea var fullt accepterade. Skolan i Oradea följde således EU reglerna fullt ut, medan skolan i Cluj inte gjorde det? studenten som bytt skola var väldigt nöjd med den nya i Oradea. min fråga är finns det någon här som studerar i Oradea, som kan komma med lite opartisk information till oss som väger?

RE: Rumänien/Cluj
2009-08-06 10:16   Ja
Ja studerar själv i rumänien och kan ju säga att de finns stora skillnader i kunskapserhållandet mellan sverige och rumänien. Detta innebär alltså att man blir en sämre läkare i Rumänien än i Sverige! Man blir en andrahands läkare hemma i Sverige.

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-08-10 22:44   EK
Är det försent att komma in på HT09? Är det fortfarande "först till kvarn" som gäller?

RE: Rumänien/Cluj
2009-08-20 01:13   Flavia
till uthyres.. Hejsan Jag har pluggaat i Cluj ett år och bor i en liten etta alles mittemot Anatomin på Victor Babes. Det är en etta i en villa bakom den numera stora nya puben Broadway, och .. den kostar 300 Euro i månaden, jag själv trivs väldigt bra där och ska inte flytta därifrån, men jag ska flytta upp en trapp i den villan så att säga och hyra ett rum där istället. Jag har inte sagt upp lägenheten än, att Jag frågar är bara av omtanke för min hyresvärd som inte kan svenska och jag kan maila på forumet här och höra om det finns någon intresserad här i första hand Om det finns någon intresserad så maila mej gärna, jag åker tillbaks till Cluj nu på Lördag och finns på plats om någon vill se den, jag kommer bo i den september ut. nås på duhovitan@gmail.com mvh

RE: Rumänien/Cluj
2009-08-28 21:56   Gabriella
Hejsan! Fick veta här i veckan att jag e antagen till medicin HT09..så tänkte försöka åka ner ganska snart, dels för att skriva det där engelskaprovet(vad nu det e för något?!..)och lämna in alla papper som de vill ha IGEN, trodde att det räckte med att man skickade in dem med ansökan..men tydligen inte... Sen återstår ju att försöka hitta nånstans att bo också..nån som har en lgh som de vill hyra ut eller letar efter nån att dela med? Skulle va kul att höra om det va fler som ska börja nu till hösten..ksk hinna ses nåt innan eller åka ner ngr stycken tillsammans? Annars ses vi där nere! Ha d!/Gabriella msbellabimba@hotmail.com

RE: RE: Rumänien/Cluj
2009-11-10 10:48   Mongoul
hej! undrar lite saker om tandläkarutbildningen i cluj: hur många år läser man? hur mycket ligger terminskostnaden på? tror ni att de kan höja intagningen till nästa år eller kan de fixa ngt intagningsprov? måste man gått natur/naturvetenskapligt basår för att komma in?

RE: Rumänien/Cluj
2010-02-16 13:22   Bianca
Hej! Jag läste er dialog av en slump när jag letade efter en bra sida att annonsera ut familjelägenheten i Cluj som är ledig för att hyras ut till trevliga studenter från Sverige. Det är en trea som tidigare hyrts ut i vissa perioder till studenter men vi tycker att det skulle vara en trevligt idé att specifikt att ha kontakt med de svenska. Jag ger gärna ut mer info via mail. Kontakta mig, Bianca i Lund, på beeduck@hotmail.com

RE: Rumänien/Cluj
2010-05-23 15:24   Anina
Hej! Hur kan jag söka till tandläkarprogrammet i Rumänien? Är det för sent och göra det till HT 2010. Är det något inträdesprov? Är det lätt och få lägenhet?

RE: Rumänien/Cluj
2012-10-13 22:12   taher
hejsan jag är jätte intresserad av att läsa läkarprogrammet i Rumänien jag har inte läst naturvetenskapliga programmet i Sverige. Jag undrar hur det är att plugga i Rumänien ? Vad kan ni rekommendera för en ny elev som vill komma över och läsa. Jag ska förhoppningsviss börja 2013 i Cluj och hoppas att ni kan hjälpa mig att komma igång på ett bra sätt. Är utbildningen uppbyggd på samma sätt som i Sverige eller finns det stora skillnader mellan Sverige och Rumänien ? hoppas ni hör av er

RE: Rumänien/Cluj
2013-04-24 21:17   Ailin

Fy! vad de lurar folk där . årsavgiften har fördubblats från förra året och utbildningen är inte på engelska från 3.e året. Hur kan folk ta detta? Det är ett fatting land och utbildnings nivån är inte lika bra som polen och andra länder, 3år motsvarar 3termin i Sverige. De har inte tillräcklig med resurser och utvecklade teknik och ändå ta de så mycket i årsavgift. Finns ingen lag därborta? kan de höja avgiften med 2000euro på ett år?


RE: Rumänien/Cluj
2013-05-02 19:48   zandra

Jag skulle vilja studera til vetrinär i just Rumänien/Cluj, nä'gon som vet hur man ska söka och vart osv? har liksom ingen aning alls


RE: Rumänien/Cluj
2014-07-14 12:30   Matilda
Hejsan!
Jag har precis sökt veterinär nu till hösten, är det någon mer som sökt? :)
Vore kul att hitta någon mer svensk :P

Hälsn Matilda

RE: Rumänien/Cluj
2014-09-25 22:00   Tina
Hej Mathilda!


Jag såg ditt inlägg. Är också intresserad av att söka. Hur har det gått för dig?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀