Royal Veterinary College i London - Forum

2006-12-08 16:53   Madde
Hej! Skulle gärna vilja prata med någon som går på RVC i London. Ska söka dit och har lite frågor! Vill veta hur det är med val av inriktningar som görs, till exempel om jag vill ha så mycket häst som möjligt? Har man tid med tex helgjobb när man går utbildningen? Jag räknar nästan med att inte ha det, men det vore ju ganska bra med tanke på hur dyrt det är att leva i London. Jag har inte direkt jättemycket sparade pengar... Är RVC en bra utbildning och en bra skola? I övrigt: är det någon som går någon annan veterinärutbildning i Storbritannien som tycker att den är bra? Jag är öppen för förslag! // Madde

Ang: Royal Veterinary College i London
2006-12-15 12:27   Vettis
Hej! Va kul att du ska söka till Storbritanninen!! Jag läser 2:a året på University of Liverpool. De har faktiskt en jättebra hästavdelning här! Liverpool ligger just nu 1:a i Storbritannien som veterinärskola men skillanden mellan de olika skolorna är i slutänden inte så stor. Alla lär ut allt om alla djur så du komemr att få bra erfarenhet oavsett vilken du väljer. Som sagt...i början valde jag Liverpool helt enkelt för att det var billigast att bo här...man vill ju gärna att studiepengarna ska räcka så långt som möjligt. =) Brukade jobba extra..slutatde mest för att jobbet var tråkigt men det är självklart skönt att vara ledig när studierna börjar dra igång på riktigt. SÅ helt enkelt...alla skolor är bra här....du komemr att vara en duktigt veterinär oavsett vilken du väljer! Så helt enkelt ...sök...där du komemr in är det bara att tacka ja till....kommer du in på flera så titta på boende, kostnad osv. Du kommer att älska det oavsett var du hamnar. Hoppas att du kommer in och vem vet...kanske vi ses på nästa AVS!! (Festen för alla veterinärstuderande i Storbritannien 1ggr/år!!)

Ang: Royal Veterinary College i London
2006-12-16 18:52   Madde
Tack för informationen! Har kollat upp Liverpool lite nu, verkar intressant. Har bara en fråga. Läsårsavgiften är ju £3000, är man en kandidat till de bidrag (maintenance grant och Liverpool bursary) som finns som man är från Sverige också? Det skulle väl i så fall betyda att man inte behöver "betala" läsårsavgiften? Hur går din ekonomi ihop, vilka inkomster/utgifter? Bor du i ett rum som erbjuds av skolan, och i så fall, är det bra (fint mm)? Vore jättesnäll om du ville svara på det du kan!! Madde

Ang: Royal Veterinary College i London
2007-01-14 11:42   idaR
Hej! Vad kul att höra att det finns chanser att komma in i Storbrittanien! Men då är min fråga, vad hade du för snitt i så fall när du sökte? Gäller det 18-19 + eller var det ett lägre betyg? Hur är utbildningen i England då, något speciellt som skiljer den ifrån sveriges speciella skolsystem? och hur är engelskmännen gentemot dig, lärare osv? Hur är själva utbildningen upplagd då? Jag har hört att på vissa universitet så inriktar man sig direkt mot de djur man vill jobba bland, är det så där också eller finns möjligheten att vara så bred som möjligt och alltså lära sig en hel del om de flesta djursorterna fram till sista året då man kanske profilerar sig? Mycket tacksam för svar! Är det någon som har spännande information angående veterinärstudier som är hyffsat billig / utan aavgift, som vill dela med sig av upplevelserna i ett trevligt område, maila gärna mig!! : ) ---> yldi_@hotmail.com

Ang: Royal Veterinary College i London
2007-01-14 19:18   mathilda
Hej. Blev väldigt intresserad av veterinärutbildningen i Liverpool efter ditt inlägg så jag kollade massa på deras hemsida. Men jag undrar vad man behöver för behörighet? Hur svårt är det att komma in? Vilka betygspoäng behöver man? Gör man ett intagningsprov? Mvh, mathilda pontiac_girliz@hotmail.com

Ang: Royal Veterinary College i London
2007-02-02 17:19   Vettis
Hej igen! ledsen att det har dröjt så länge ...har varit borta på praktik och haft prov så det har varit så himla stressigt. Man behöver inte ha 20.0 men visst behöver man fortfarande bra betyg.^ Runt 18,5-19,0 och över är alltid att föredra. Det viktiga är att man har bra betyg i Naturämnena...så om ni ska göra omprov satsa på dessa betyg istället för en liten kurs i musik eller liknande. Försökt att se till att ni har MVG i Biologi, Kemi, Matte & Fysik + Engelska. Skulle ni bara ha MVG i typ Matte a,b,c men inte d så kan det var ok. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Försök få så bra som möjligt men sök ändå om ni inte har toppbetyg. Det andra som är SÅÅÅÅ viktigt är djurpraktik. Jag hade praktiserat ett par ggr. på en djurklinik som djursjukvårdare i 7år innan jag kom in så det spelade nog stor roll tillsammans med min bakgrund i en "djurfamilj". Men visst...minsa klasskompisar har inte så mycke erfarenhet så mindre räcker ju självklart. Se till att jobba hos bönder, uppfödare, veterinärer på helger och lov. På intervjun så spelar detta en otrolig roll. De vill speciellt ha folk som är intresserade/har gjort praktik hos lantbönder (kor, grisar, får osv.) eftersom det är brist på den typen av veterinärer här. Även om ni vill bli smådjursvterinärer...LJUG och säg att ni är intresserade av stordjur...om ni säger att ni bara är intresserade av smådjur (precis som alla andra) så minkar era chanser dramatiskt. Sen när ni väl kommit in så får ni ju ändå välja vad ni vill göra! =) Ni behöver inte göre engelskatesten som IELTS eller TOEFL. Försök att se till att ni har MVG i engelska A+B. Det räckte för mig.....om de skräver att ni ska göra testet så hör de av sig. Alltså...har du dåliga engelskabetyg....gör testet och skicka in det om det visar sig var jättebra Om ni har MVG i engelska gör inte testet eller skicka inte in resultaten om de kan "dra ner" ert MVG. Occ eftersom de har intervjuer så brukar de inte kräva test eftersom de märker hur ens engelska är där. Jobba på att fröbättra er engelska för intervjun..ta reda på vad djur heter på engelska och de sjukdomar som ni stöter på när ni gör praktiken..... (självklart behöver ni INTE kunna de latinska namnen!!!) Ansökningarna ska in senast Okt. 15:e året Innan ni börjar...alltså....ordna er praktik NU...ordna någon som kan hjälpa er med ert personliga brev som ni ska skicka med + en bra referens eftersom en annan person ska skriva ett rekommenadationsbrev om er.. (veterinären jag gjorde min praktik hos. skrev mitt rekommendationsbrev och rekommenderade mig) för att få reda mer på hur ansökan och sådan funkar ta kontakt med och titta på British Council (www.britishcouncil.org/) De hjälpte mig OTROLIGT mycket...men tänk på att det kan ta tid ibland och att ibland har de semester osv.... UCAS (www.ucas.com/) är de som tar emot/sköter ansökningarna för "alla" engelska utbildningar så det finns även mycket tips och info på deras hemsida (+koderna och platserna för utbildningarna) Ordna allt till den 15: Okt 2007 och sedan är ni klara att börja Sep 2008!!! jag vet...det dröjer men det är värt väntan!!!!!! ojoj vad långt det blev...men Lycka till!!!!

RE: Royal Veterinary College i London
2008-12-08 17:20   Behm
Hej Vettis! Såg att detta var en rätt gammal diskussion men testar iaf :) Undrar hur mycket plugg det är i Liverpool? har nämligen gått igenom första antagningsprocessen och ska nu skicka in work experience. Jag är mycket inne på hundträning på fitiden och undrar om man får ihop plugg och hundträning då man studerar där? Hoppas på svar! Mvh Caroline

RE: Royal Veterinary College i London
2008-12-09 19:27   vettis
Heeej!! Grattis till att ha klarat 1:a antagningsprocessen!! Haller verkligen tummarna pa att du gar hela vagen. Laser nu 4:e aret i Liverpool och har egen hund sedan 1.5ar. Jag tycker alltid att jag har haft mycket tid over till anant med det beror nog pa hur man ar som person. JAg pluggar inte mycket pa fritiden utan "klarar mig" genom att lasa mycket sadar 1vecka innan proven och genom att ga pa verje lektion. Det racker for mig men sa fungerar det ju inte for varje manniska. Men visst kan jag kanna astt manga av mina klasskompisar "stressar upp sig" alldeles for mycket och forsoker saga till alla att man maste plugga hela tiden vilket jag inte haller med om. Men vi aknske ar olika och behover olika med tid vad vet jag. Jag har haft bade hunda och extra jobb pa helgerna men har anda tid over till att kolla pa film, serier och ga ut och ata med mina vanner utover skolan. Men visst...fran och med mars-april i 4:e aret fram till Graduation sa finnes det inte mycket tid over eftersom praktiken ar sa himla lang pa dgarna och det ar mycket som ska lasas pa infor ronderingarna nasta dag. Med da pratar vi "bara" sista 1.5-aret pa utbildningen. Tycker absolut inte att utbildningen ar mer kravande tidsmassigt har an nagon annanstans i varlden. Lycka till med sokningen och hoppas att du kommer in!!! Om du har mer fragor sa kan du maila mig pa: magdalena@kennelmarinebears.com Kram Magdalena!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀