Riga vt-09? - Forum

2008-10-02 18:44   Mange
Hejsan! Tänkte bara höra mig för om hur många som har tänkt söka till läkarutbildningen i Riga nu till våren. Funderar själv att göra detta och vill därför komma i kontakt med likasinnade. Är även intresserad av att höra från personer som redan påbörjat utbildningen.

RE: Riga vt-09?
2008-10-07 12:36   James
Hej, Jag är också intresserad att söka till Riga vt-09. Är det någon här som har erfarenhet från läkarutbildningen i Riga? MVH // James

RE: Riga vt-09?
2008-10-07 22:42   Nora
Hej! Jag går också i samma tankar men skulle vilja veta mer, har inte jättebra intryck av Riga men har inte pratat med någon som faktiskt har förstahands-information. Har förstått att det är hårt plugg (men det är det ju överallt) och ganska billigt att leva där. MVH Nora

RE: Riga vt-09?
2008-10-08 13:01   Mange
Hej. Nej har inte heller hört med någon som studerar där, utan bara av folk som har varit där på semester. Skulle verkligen vara roligt att höra av någon som studerar vid universitetet. Oja hårt plugg får man nog räkna med ;)

RE: Riga vt-09?
2008-10-23 17:49   jenny
Hej! Okej jag kan väl börja med att jag PLUGGAR i Riga :) Första året och jag kan tala om att det är tufft. Negativa delen är väl att vissa lärare kunde vara bättre på engelska och att vissa delar av skolan kunde vara i bättre skick. Sedan finns det en hel del bra saker. Vi har små grupper så man blir "sedd" av lärare. Själva Lettland är ett land på god väg uppåt så vi får väl hoppas att det fortsätter så. Har ni några frågor är det bara att höra av sig! MVH Jenny

RE: Riga vt-09?
2008-10-26 20:03   Mange
Hej Jenny! Har några frågar. Hur långt har du kommit i studierna? Vilka kurser läser man första året? Hur är det med boende är det svårt att hitta, dyrt?

RE: Riga vt-09?
2008-10-29 19:45   jenny
Hej! Jag pluggar första året så det ska väl nästan vara som värst nu. Kurser jag har nu är : fysik, latvian, anatomy, First Aid, Medical Cell Biology, General Medical Chemistry, Philosophy, Latin, International Relations, Medical Biology. Många kurser som biologi finns både som practical class och lecture. Sedan kommer det tillkomma några kurser i vår(andra semestern). Vilka jag inte är riktigt säker på. Du kan bo riktigt billigt här om du vill. Men vill du bo i centrum av riga(vilket är såklart finast^^) så får du vara beredd attbetala omkring 4000-5000 kanske 6000 kr för en stor etta elle liten tvåa. Själv bor jag inte i lägenhet så jag har inte så därför har jag inte så bra koll på priserna. Men många delar stora lägenheter och då blir det väldigt billigt. Du kan höra av dig på jenny__bostrom@hotmail.com om du har fler frågor MVH jenny

RE: Riga vt-09?
2008-11-04 23:57   bane
Hej Jenny, funderar oxå på att plugga i riga i vår men vet inte riktigt vad är antagningspoängen är på? hade du hög snittbetyg när du sökte? Mvh/ Bane

RE: Riga vt-09?
2008-11-05 15:46   jenny
jadu .. du måste ha behörighet för utbildningen men sedan så handlar det mer om att kunna betala utbilningen än att vem som har högst betyg. Dom tar vanligtvis in nästan alla som söker som har behörighet. Jag får väl dela med mig och tala om att jag hade 16 i snitt. Många här från scandinavien ligger mellan 15 och 18. Så kommer in gör man men ojj vad man får plugga. Men det ska ju vara värt det i slutändan :)

RE: Riga vt-09?
2008-11-10 23:50   bane
Tack för svaret! det tror jag oxå vara värt..men vad är behörighets kraven? spelar det nån roll om man har studerat på högskola förut. sist men inte minst har ansökningstiden gått ut? Mvh/ Bane

RE: Riga vt-09?
2008-11-11 08:51   jenny
Hej Du ska nog besöka deras helmsida RSU.lv och där finns en engelsk version av hemsidan också. Där hittar du alla datum och behörighetskrav. ( a good command of English, completed secondary education including two semesters or three quarters of Biology, Chemistry, Physics or Mathematics) liten sammanfattning Sedan vet jag att bara man skickar in ansökan så kan man komplitera den senare det gjorde jag. Dom brukar inte vara så hårda på den fronten. Men vad jag vet så gick tiden ut 15 oktober. Men kolla med dom. Mailadress finns på sidan också. Hade bra //jenny

RE: Riga vt-09?
2009-01-27 08:51   Sabina
Vill komma i kontakt med Jenny. Hej Jenny! Jag praktiserar på svenska ambassaden i Riga och driver just nu ett mindre projekt ang. läkarstudenter utomlands. Jag skulle behöva komma i kontakt med någon student som är insatt och studerar här i Riga och du verkar var en bra person att prata med. Har försökt kontakta dig på din mail, men vet inte om mailet kom fram. Skulle vara glad om du kunde höra av dig på sabina_hammarberg@spray.se kanske kommer fram om jag har något att "reply" på. Mvh, Sabina

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀