RE: Studera till Veterinär utomlands!!! - Forum

2014-04-15 03:35   Anna

Hej! Min högsta dröm är och har alltid varit att bli veterinär. Jag har bra betyg men inte 100 % MVG så kommer inte komma in i Uppsala. Är just nu au pair i Boston i ett år samt läser biologi/djur-relaterade kurser på Harvard vilket är väldigt intressant! Min plan är att läsa naturvetenskapliga basåret när jag kommer hem i augusti då jag läste djurvårdsprogramet på gymnasiet och inte har alla kurser jag behöver.

Efter det är planen att söka till en veterinärskola. Danmark, Storbritannien, ja det mesta är jag väldigt intresserad av! Helst en skola där undervisningen är på engelska. Har några frågor som jag skulle bli SÅ tacksam för om någon kunde ge mig några raka svar, det är så svårt att hitta information! :)

Går de flesta skolorna på betyg för intagning? Vet till exempel att Harvard är väldigt intresserade av vad man är bra på annars (t.ex. en sport, musik, drama, mm) och att intervjuer är viktiga. Att man bidrar till skolan på andra sätt än bara akademiskt. Hamnar man i en annan kvot om man läser in ämnen efter gymnasiet (men kurser som är på gymnasienivå)? Kan dessa kurser man läser efter gymnasiet höja ens snittbetyg?

Om någon som läser detta studerar till att bli veterinär så får ni gärna skriva till mig och berätta var ni pluggar/hur ni gillar det osv! Vore jättekul! Min mailadress är anna_aloha@hotmail.com Tack på förhand! /Anna


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀