Psykologutbildningar utomlands - Forum

2009-01-01 14:45   Carro
Hej! Jag har en svensk fil. kandidatexamen i psykologi dvs jag har läst enskilda kurser och inget psykologprogram. Däremot vill jag nu ha en legitimation som psykolog,För att få det funderar jag nu på att läsa ett masterprogram i England eller vart som helst utomlands. Nu undrar jag om någon av er koll på hur man blir psykolog i England eller i Sverige? Vet någon hur jag kan läsa till psykolog utan att behöva börja om min utbilding, dvs genom att istället tillgodoräkna min svenska kandidatexamen? Jag vet inte vart jag ska vända mig för att få information om vilka regler som gäller, vet någon utav er om om det är möjligt att göra en masterutbildning utomlands och kanske även praktiken för att blir psykolg? Har ni några förslag på vilka utändska skolor som är godkända av utlandet samt i sverige? Det har kommit till min kännedom att många med kandidatexamen åker till Danmark, gör sin master och praktik och sedan får rätt till legitimation. Är detta möjligt tror ni? Jag är villig till att åka vart som helst för att få en legitimation, någon som har några tips? Mvh, Carro

RE: Psykologutbildningar utomlands
2009-05-17 16:27   Nina
Har du kollat med de universitet som du är intresserad av att läsa på? Jag har mest kollat på utbildningar i England, men där bör du se till att utbildningen du väljer är "certifierad" av BPS (British Psychology Sociaty). De kandidatutbildningar man läser där måste vara godkända av BPS, så man kvalificeras för GBR (Graduate Basis for Registration). Detta kan uppnås i efterhand genom att läsa "Graduate Conversion Programme in Psychology". Så här står det på BPS sida: "The Conversion Diploma is designed specifically for graduates who wish to become professional psychologists. The programme provides a thorough training in core psychology while providing an opportunity for you to pursue your particular interest. The course has British Psychological Society (BPS) accreditation for Graduate Basis for Registration (GBR). GBR is essential because it is a necessary prerequisite for entry onto postgraduate courses in the professional areas of psychology and for subsequent registration as a Chartered Psychologist." Ytterligare värdefull information jag hittade är: * Postgraduate training necessary for registering as a Chartered Psychologist. They usually lasts for three years full-time. * If you wish to study an accredited psychology course at postgraduate level in the UK, you must demonstrate that you are eligible for the Graduate Basis for Registration. Hoppas detta var till lite hjälp! //Nina PS. Om du redan har hittat utbildning och börjat läsa, men vill tipsa mig lite, är du hjärtligt välkommen in på min blogg (emtrobloggen/ninasvarld) och tipsa om hur man blir psykolog utomlands!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀