Psykologprogrammet utomlands - Forum

2013-10-07 09:37   Alexander

Hej alla glada och goa på studentrum! Vill ni inte läsa min "wall-of-text" med lite bakgrundshistoria så är det bara att skippa till de sista 3 styckena! ^^

Jo, jag skapade en tråd för en 2-3 månader sedan angående att studera veterinärprogrammet utomlands. Anledningen är ju att jag inte i närheten har betygen för att komma in i Sverige. Jag gick dessvärre ut gymnasiet med ett betyg på 15.7. Mitt sista år kantades av mycket goda studier och studieresultat, men de tidigare två åren hade varit tuffa p.g.a. mobbning, därav det förhållandevis låga snittet. Men nog om det. Jag älskar visserligen alla sorters djur, men ju mer jag tänkt på vad jag vill göra med mitt liv sedan jag blev arbetslös i juni så kommer jag fram till att jag är mer intresserad av människor än medicin.

Jag vill nog inte jobba med naturvetenskaperna på det sättet. Jag vill hellre - bland annat på grund av mobbningen - hjälpa människor i livskriser. BUP, Barn- och Ungdomsmottagningen, skulle vara en ideell arbetsplats för mig. Jag känner starkt för skolfrågan om för de problem som tonåringar kan utsättas för. Så, psykolog alltså. Men även om jag läser om mina gymnasiebetyg i en ca två år (!) för att få MVG i allt och kunna konkurrera med 22.5 i snittbetyg, så är det ändå förskräckligt få som kommer in via kompletteringsgruppen. Det är redan mycket stor konkurrens om platserna, så mina chanser via den vägen är mycket små. Så förskräckligt svårt att det är direkt onödigt att satsa på att läsa upp betygen.

Dessutom tvivlar jag på att jag kan få MVG i allting. Matte har aldrig varit min starka sida, och VG+ är nog höjden på vad jag kan prestera på de kurserna om jag ger mig fan på det. Återstår högskoleprovet. Eller utomlands. Att bara satsa på högskoleprovet känns dumt. Jag vill ha en plan b.

Så är det någon som vet om vilka universitet/högskolor utomlands som är bra och som man ska satsa på om man vill läsa till psykolog utomlands? Det finns ju myriader av sådana, och att för en helt oerfaren i denna fråga välja ut vilket man ska satsa på är omöjligt. Hur går det till att bli intagen på den institution ni rekommenderar förresten? Tack på förhand / Alexander! :)


RE: Psykologprogrammet utomlands
2013-10-23 21:14   Kristoffer Grahn
Hej Alexander, Jag jobbar pa North Park University i Chicago, vi erbjuder ett psykolgi program. Vi erbjuder ocksa stipendium till alla svenskar. Kontakta mig pa kgranhn@northpark.edu om du vill veta mer...

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀