Psykolog el Socionom utbildning i U.S.A - Forum

2004-11-08 20:51   Zandra
HEJ!!! Är sååå himla sugen på att läsa till psykolog i USA, andra hands val Socionom... Men betygen är inte så höga som dom borde, så psykolog programmet här i Sverige är i allafall uteslutet... Så min fråga var nu- Hur svårt är det att komma in på utbildningen i USA, vad är det som krävs förutom språkkunskaperna, hur höga betyg måste ja ha??????? Nån som vill berätta lite om hur det är, att var borta så många år o.s.v SNÄLLA SVARA NÅGON!!!

psykologutbildning i usa
2005-08-07 18:45   cw
Hejsan jag började läsa till psykolog i USA och flyttade hem efter 4 år och BA i psykologi (dvs en fil kand). Att komma in på utbildning i USA är inte omöjligt beroende på vilken skola och vad för ekonomiska medel du har. Själv läste jag mina första 2 år på ett community college (Santa MOnica College, Los Angeles, CA) vilket var billigt och lätt att komma in på förutsatt att du får studiemedel. Pluggar man sedan relativt hårt här så kan man sedan transferera över till ett "bättre" universitet och slutföra din undergraduate degree där för att sedan efter dessa ytterligare 2 år söka ytterligare en utbildnings nivå. Det gäller att vara motiverad för du kommer inte in på ett program som här i Sverige och sen kan göra omtentor tills du är klar. Du söker ständigt på de betyg du får, du kan förvisso ta om kurser du inte klarar men det är betygen som är viktiga. Att bli klinisk psycholog i USA tror jag tar ca 6-8 år och sedan får du ta kontakt m socialstyrelsen i Sverige ang svensk legetimation om du vill återvända hem. Jag rekommenderar dock inte att avsluta studierna tidigare och försöka fortsätta dem hemma i Sverige, det är mycket svårt att få en plats på psykologprogrammet och slutföra det hemma även om du kan tillgodoräkna dej det du läst i USA. Jag har börjat forska istället och det är ett alternativ som jag tycker funmkade mycket bra efter 2 år på UCLA eftersom deras psykologi utbildning är väldigt positivistiskt inriktad och där finns stora valmöjligheter. Att läsa i USA är väldigt stimulerande om du kommer n på en bra skola. Det är dessvärra ganska dyrt och var noga med att ta vara på detaljerna ang legetimering i Sverige vid hemkomst INNAN du åker iväg. Jag rekommenderar att läsa i USA men när man kommer hem känns det inte som det räknas så som det borde m tanke på att de har enormt bra utbildning att erbjuda over there. Men jag skulle personligen ta reda på om det finns något EU land som erbjuder billigare och möjligen kortatre utbildningsalternativ eftersom det är större chans att få din psykologexamen tillgodoräknad här hemma sedan. Lyck till! MVH Caroline

Ang: Psykolog el Socionom utbildning i U.S.A
2005-11-28 23:27   RITA
hej! tänkte bara höra hur det var med det ekonomiska, finns det stor chans som en svensk att få stipendium t.ex efter de två åren? hur mycket slutade din skuld på tills slut och var det värt det? TACKSAM FÖR SVAR/RITA

Ang: Psykolog el Socionom utbildning i U.S.A
2006-12-02 20:12   Milos
Hejsan Caroline! Såg dig inlägg och blev genast nyfiken. Tänkte bara fråga om har tid eller ork att svara på ett antal frågor, om att studera till psykolog i Usa. Om någon annan studerat Psykologi i Usa Hoppas jag att dom Addar Min Msn: Billy_jean88@hotmail.com ps. Skippar att skriva frågorna här, d blir så mycket :) Hade bra / Milos

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀