Prov, pappersarbetet osv för läkarstudier i Polen - Forum

2005-08-09 14:43   HI
Hej Jag är en tjej på 21 år som läser biomedicin utbilningen i Sverige, men har alltid velat bli läkare. Undrar hur proverna i fys, kem och bio upplagda? Ska alla pappersarbete översättas till polska innan det skickas in? Är intervjun svåra? Skulle vara jättetacksam om någon som har gått igenom detta skulle hjälpa mig! Tack på förhand!!!

Hej!
2005-08-09 16:35   CY
Jag ska till Polen i höst för att läsa till läkare och har gått igenom all pappersarbete som måste göras. Mitt råd till dig är att beställa hem information från studentum.nu eller gå in på www.jedlinski.com. Nej, inga paper ska översättas till polska men däremot till engelska. Jag har inte kommit in på intagningsprov eller intervju för att dit jag ska (Wroclaw) kräver dem bara behörighet och hyfsade betyg. Men som sagt beställ hem information, det är det bästa sättet att få svar på sina frågor. Lycka till!

Betyg o behörighet
2005-08-11 14:19   HI
Hej Vill de att man ska ha runt 20,0 i snitt i betyg eller? Gick du den naturvetenskapliga programmet? När jag läste vad som krävdes stod det att man skulle göra antagningprov och intervju och hälsokontroll och massa annat! Behövde du göra det? MVH HI

Hej!
2005-08-12 08:45   CY
Det finns flera universitet i Polen som har läkarutbildningen på engelska för studenter utifrån, minst fem styckna. Och de alla har olika krav för intagning, men generellt är det mycket lättare att komma in där än här i Sverige ( det är väldigt lönsamt för universiteten att få studenter utifrån i Polen). Men i alla fall jag sökte till Wroclaw där varken intagningsprov eller intervju behövs utan bara behörighet. Så är det om man söker till Warsawa också, men för att komma in i Gdansk krävs båda delarna. Jag vet inte hur bra betyg man ska ha men tror inte att de kräver så mycket, absolut inte 20,0 (för att det har inte jag). Ja, jag har läst den naturvetenskapliga linjen och det är en stor fördel för de kräver att man har läst ämnen som kemi, biologi och fysik. Jag fick göra en hälsokontroll och det tog inte lång tid. De kollar vikt, längd, blodtryck, blodprov, urinprov, med andra ord en läkare måste konstatera att man är frisk. Man ska vända sig till en privatläkare och betala själv för kontrollen eftersom den inte räknas till den vanliga sjukvården. Jag har turen att jag känner en snäll läkare som gjorde kontrollen gratis. Hoppas att du fick svar på några av dina frågor. Det är faktiskt inte svårt att söka bara man lägger lite tid på det så går det bra. Lycka till!

Polen studier
2005-08-17 09:51   Fjt
Hej Var är det du har läst biomedicin? Förmodligen måste man börja läsa från termin 3, vilket är jätte dåligt. Själv har jag skickat mina kursbeskrivningar för att se om jag kan börja läsa från högre termin, typ 6. Jag kan ge dig mail till en i Polen så kan du höra mer med de. Lycka till fjt_irn@hotmail.com

Polen Studier
2005-08-17 12:17   HI
Hej, Jag läser på Örebro universitet börjar termin 3. HAr du läst biomedicin och var? är du färdig? JAg tänker tar magisterexam i biomedicinsk labratorievetenskap, men jag läser samma kurser som biomedicinutbildningen fr termin 1-4. Så jag hoppas att det tillgodoräknas när jag söker till läkarutbildningen! HI

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀