Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw? - Forum

2007-12-20 22:22   Elin
Jag är intresserad av att söka till tandläkare i wroclaw polen genom selection commitee men undrar lite om hur det är på skolan, i staden och hur antagningsprocessen fungerar etc. Skulle bli väldigt glad om någonn som pluggar där kunde hjälpa mig att få lite koll på det. Maila mig gärna på as_isobel@hotmail.com Elin

RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2008-06-03 13:00   Dr
Hej Elin, Har du chans att tenta upp betyg eller dylikt så råder jag dig att göra det, se Polen som en sista utväg. Det är tufft, lärarna bryr sig inte om dig, gillar och skämma ut dig om du ej är förberedd m.m. Pengarna du betalar in ser du inte röken av, dem går ner i någons ficka. Vi på English Division behandlas inte särskilt väl, inte om man jämför med dem polska studenterna. Vet inte vart den här underbara bilden om Wroclaws Universitet kommit från men den är inte sann iaf... Visst är det inte bara dåligt, men om jag hade fått göra om mitt val hade jag tentat upp betygen hemma, samtidigt som jag hade gjort högskoleprovet för att på så sätt komma in hemma istället. Detta är bara mina två cent... Mvh, Dr, läser första året på Wroclaw Medical University - English Division

RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2008-06-03 13:40   george
är det santa tt sista ansökninkstiden går ut 1 juli för lasi i rumännien.? nån som sökt , man kan kontakta!!!

RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2008-07-29 02:32   kameran
hej Elin jag har försökt här i sverige för att kommer in men jag har misslyckat eftersom det var mycket hög konkurans. vi var 1373 elever som sökte för 29 platser . Även jag är utbildad tandtekniker i mitt hemland och tyckte att det var mycket intressant. Jag är otroligt praktisk, Patientkontakt är för mig något som driver, jag känner att jag gör något viktigt och gillar att få respons. I en stad på 50000 invånare i mitt hemland rådde akut tandläkarbrist och jag fick då rycka in och arbetade som tandläkare i 6 år. Jag hade minst 20 patienter/dag. Jag är redo för alla tandläkaryrkesprov då jag har god erfarenhet.jag har ingen chans att kommer in här i sverige vad ska jag göra ? tanläkare yrket är min bästa favorit och mitt mål .jag vill ha mer information var ska jag börga och hur,jag hoppas att jag få svar. MVH Kameran

RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2008-09-08 10:01   caroline
Hej Elin! Jag har läst 3 år medicin i Wroclaw och jag måste säga att jag inte alls håller med signatur Dr. Jag trivs otroligt bra. Att läsa i ett annat land är lite annorlunda än att läsa i Sverige, det måste man vara beredd på. Men jag tycker absolut inte att det är något negativt. I Polen har man en annan mentalitet än i Sverige, lärarna är hårdare men även väldigt engagerade. Signaturen Dr skriver att lärarna skämmer ut dig om du ej är förberedd; Nja. Man får ha lite skinn på näsan för de är hårda mot dig för att få dig att plugga. De är minst lika hårda mot de polska studenterna. I övrigt är Wroclaw en trevlig stad som är rätt sliten men det pågår mycket renoveringar och byggen. Det har hänt otroligt mycket på bara 3 år. Tyvärr vet jag inte hur det funkar med antagningprocessen nu,men det står väl på hemsidan antar jag. Ett annat råd är att kolla upp andra ställen också; Krakow ska vara väldigt bra. Summan av kardemumman: Sök om det är tandläkare du vill bli. Men man måste tycka att det är kul att läsa 5 år (6 år för medicin)i ett annat land. Och man kan inte förvänta sig att allt serveras på silverfat, det är en tuff utbildning. Man kan alltid pröva ett halvår och trivs man inte är det inte värre än att man kan sluta. / caroline

RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2008-09-22 01:34   marcus på sydkoster
Hej! Jag har letat med ljud och lykta efter en vacker liten "emma". Hon slulle plugga i wroclaw och är nu inne på sitt andra år o hon inte hoppat av... vilket jag inte tror. Hur som vore tacksam för hjälp. mvh marcus marcus@yourhome.se

RE: RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2009-07-14 02:46   Elin
Hej! Jag har precis läst klart första året på Wroclaw Medical University och måste säga att jag jättetrivs! Självklart är det hårt jobb och relativt tufft då man flyttar till ett helt nytt land. Men det är hög kvalité på utbildningen och det är jättevärt det! Läs mer på: hanssonelin.blogg.se om du vill veta mer om läkarstudier i Wroclaw, Polen! ^^ /Elin

RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2010-01-17 19:10   nej Polen
Hej ! Åk inte till Polen ! Det är inte 5 år till tandläkare sen måste man göra en praktik 1 år och sen ska man göra ett prov ( som man måste vänta 6 månader ) dvs nästan 7 år !!! Läraren är repektlösa mot eleverna, studierna är av dålig kvalitet, lokalerna är hemska trots studierna är jätte dyra Åk ditt på besök o kolla, prata med studenterna på plats hälsar en lurade

RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2010-05-23 00:20   TruthHurts
Hej! Jag har studerar Medicin i Wroclaw. Jag ska in på mitt andra år,och jag kan säga att var dag som går blir jag mer och mer besviken på det jag trodde jag var lovad till. Lärarna lär inte ut något,man måste typ jaga dem för att kunna ha lektion. Hade hellre spenderat den tiden på att studera hemma,när dem ändå sätter 2 prov i veckan och vill att du inte ska få godkänt typ. Jag känner att jag aldrig lär mig,att jag bara slösar min tid. Och det med att tandläkarna blev lurade,ÄR SANT!!Dem fick reda på det sista året,gud vet vad som väntar oss som läser medicin när vi är klara..?! Att det är ett extra år`?????det är då man kan få känslan av att man blivit lurad,SPECIELLT NÄR DENNA SKOLAN ÄR EN AV DYRASTE i Europa. Sök rumänien,ungern..varsomhelst förutom här så slipper du sitta med fetelån och med en värdelös utbildning!

RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2010-08-10 17:21   O.

Jag funderar på att söka till Wroclaw och har endast fått bra referenser så min fråga är vad det är som gjort dig så besviken? Och vf du går kvar om du e så besviken när du kan byta till rumänien och få en billigare utbildning redan andra året? folk har sagt att man måste jobba hårt för att klara sig så de kanske inte e skolan de e fel på?

MVH
Olivia


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2010-08-23 17:56   trött på trötta människor

Ok..enkel förklaring. Är du motiverad och inte kommer in i typ danmark eller sverige (eller liknande), sök! Det blir skitbra. Är du lat och förväntar dig få allt serverat på silverfat och är en svagpreseterande gnällspik (som vissa andra som skrivit här är), sök inte. Enkelt. Har man ambition samt uppnått en viss mognad så att man kan ta ansvar för sina egna studier kan man bli en hur bra doktor som helst här. Folk som trackar ner på utbildningen är alltid de som inte har vad som krävs (och det finns goda marginaler,tro mig).polski polski!


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-03-10 00:26   Wroclawistheshit

Vill starkt säga emot alla som talar negativt om Wroclaw och Polen. Pluggar här i Wroclaw och trivs skitbra.. Ni som klagar är förmodligen lata skithögar som inte kan ta ansvar för er själva och sedan skyller på skolan att ni är oduglingar..
Det är verkligen inte så svårt som vissa idioter här påstår och jag och många andra är väldigt nöjda med skolan. Staden är grym och det är grymt kul att plugga här nere och man hinner ha kul vid sidan om studierna med.. Om man inte är en totalidiot.
Anatomiprofessorerna är t ex sjukt duktiga och om någon kan hitta sådana pålästa och respekterade professorer i Sverige så hinner nog hellvetet frysa till is innan dess. Pratat med flera som bytt från Wroclaw till Sverige och de säger att utbildnigen i Wroclaw håller mycket högre klass. Dvs vi kommer äga sönder alla svenska läkare på teori när vi går ut.. Praktiken kommer man ju alltid lära sig ändå, men man kommer ju inte sätta sig ner och plugga anatomiboken när man väl börjar jobba..
Rekomenderar Wroclaw starkt, skulle inte byta ut det mot något!
Sök till Wroclaw!!!!!!!!!!!


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-06-08 11:28   l

Hej, hört massa bra om Wroclaw, jag har kommit in där och tänker plugga där, är det några fler som kan tänka sig plugga där?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-07-13 00:06   H

hej
jag har precis fått besked om att jag har kommit in i wroclaw på läkareprogrammet, men hur är det med englskan, undrar om man ska kunna jätte bra englska?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-07-13 00:06   H

hej
jag har precis fått besked om att jag har kommit in i wroclaw på läkareprogrammet, men hur är det med englskan, undrar om man ska kunna jätte bra englska?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-07-14 12:59   R

Hej, när sökte du in till skolan?
Är det försent att söka in nu?

mvh
R


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-07-14 18:13   H

hej
jag sökte i april, och fick besked för några dagar sen. du kan pröva och söka,
kontakta dr Jedlinska här nere kommer hemsidan
www.jedlinski.com
lycka till!


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-07-21 18:28   D

Hej,
jag har också kommit in i wroclaw. :)
När kommer ni att åka dit? Vet ni om man behöver köpa böcker innan man reser dit, lr kan man göra det på universitetet?

R: tyvärr så tror jag att det är lite försent att söka nu men du kan ju höra med jedlinska också om hur det är.
På hemsidan står det dock: "• Deadline for the application: 25 July each year for the following academic year" :) lycka till!


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-07-27 14:13   H

Hej
Jag har inte planerat än när jag ska åka, när tänker du åka? jag tror att man ska köpa böcker på universitetet. jag undrar hur man ansöker till jubilatka ( student rummet), har ni gjort det?

H


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-07-31 16:02   D

Hej :D
Jag har tänkt att åka i slutet av augusti eftersom precouses börjar första september.
Jag undrarde också om hur man skulle ansöka till jubilatka, så jag ringde jedlinska och hon sa att detta får man veta då man får hem antangningsbeskedet och andra dokument.

Har någon fått sitt antagningsbesked hem än??


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-01 06:43   H

hej!:)
jag kanske ska åka dit i början av september. nej jag har inte fått antagningsbrevet än. jag ringde jedlinska och frågade när vi skulle få antagningsbeskedet , och hon sa att vi ska få brevet i veckan. jag oroar mig för csn, för att vi är sena med csn ansökan nu, och jag har hört att det tar ca 2 månader för att få beslutet.


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-03 18:48   D

Hejhej :)
Jag fick mitt antagningsbesked via mejl igår. Har du fått ditt?? Och jag ansökte till CSN idag, de sa att det tar ungefär 3-4 veckor. Jedlinska kommer att prata med universitetet och se till att vi kan betala tution fee senare än 30 augusti.


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-06 17:10   Lana

Hur gör man egentligen med CSN? Varje gång jag ringt Dr Jedlinska säger hon att csn ska skicka något, jag har inte fått något alls, bara ett e-mail från ENGLISH DIVISION :/ är så orolig nu, är rädd inför WROCLAW, för det är så mycket brist på information.


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-06 19:34   LK

Jag har oxå kommit in, men jag fattar verkligen inte när man börjar, är det den FÖRSTA September eller vad? Det står i början av september på jedlinskis hemsida.Det är inte ett exakt datum :O Någon mer som ska börja i Wroclaw och studera som läkare? Hör av er :) Jag känner mig jätte nervös :(

cookie-bear@gmx.com


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-08 18:33   D

Lana, man går in på CSN:s hemsida och ansöker studielån där själv för studier utomlands. Du skickar ansökan till CSN tillsammans med "certification of enrolment" och ett till papper som man får från universitetet där det står när terminer börjar och slutar och hur mycket tution fees ligger på. Jag fick dessa papper på mejl så jag skrev ut det och skickade till CSN. Sedan tar det ca. 3 veckor för CSN att ge pengar. Jag är lite orolig att jag inte får pengarna i tid. Sista betalningsdatum är 31 augusti. Jag pratade med universitetet, de sa att de kommer skicka hem alla dokument den här veckan. De kräver även att man ska vara vaccinerad mot hepatit B och de vill ha health certificate (detta sa inte jedlinska någonting om)
De på universitet verkar vara jävligt sega. Men sök till CSN så fort som möjligt.


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-08 18:37   D

Hej LK! Jag är sjukt nervös oxå. Jag ska också börja i september. Av det jag har förstått så börjar terminen första oktober men man måste gå på de obligatoriska pre-courses (fysik, biologi, kemi, polska). Och dessa kurser börjar första september. Så man måste vara där då.
Men jag väntar fortfarande på att universitet ska skicka hem alla dokument!!! Har du ansökt till CSN? och har du fått någonting hem än från univ.??


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-09 13:32   H

hej :)

det är inte bara ni jag är oxo jätte nervös.jag har hört att det inte finns flygplats i wroclaw då måste man flyga till en annan stad som ligger nära wroclaw och ta tåg eller buss där ifrån. jag har ingen anning hur jag ska göra. har ni planerat när nis ka åka dit?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-09 20:34   D

hej :)
jag vet att det går flyg till wroclaw från stockholm men inte direkt. Man måste typ byta i warszawa.
Jag kommer nog att åka i slutet av augusti så att jag är där första september.
Men väntar fortfarande på mer info. från univ.
Har du fått något därifrån än?

Vet någon om man får hela beloppet dvs 120 000 (tution fees) från CSN innan man har börjat studera? Jag läste någonstans att man får pengarna när man har börjat studera fast sista betalningsdatum är ju 31 augusti.


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-10 09:54   H

hej
ok vad bra att man kan göra så, blev orolig när jag hörde att det inte fanns flygplats i wroclaw . nej jag har inte fått nåt info än.

jag tror inte att man får pengar från csn innan man har börjat med studierna, jag pratade med jedlinska och hon ska prata med skolan om vi kan betala avgiften senare. hon sa att det inte skulle bli nåt problem.

vet du hur man söker studentrum, eller vem kontaktar man?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-10 10:57   D

Ok! Vad lättad jag blev nu. För jag kan verkligen inte fixa 120 000 själv.
Jag mejlade universitet angående studentrum på Jubilatka och fick följande svar:
"You must complete the application available on the ed website" Dock vet jag inte vilken application de syftar på.

Finns det nån som har sökt studentrum och vet vilken application form man ska fylla i?? Jag skulle verkligen uppskatta all information.

D


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-10 20:18   H

jaha ok men vad menas med "ed website" e det hemsidan för studentrumen eller?
jag borde fråga jedlinska angående studentumen när jag ringde.


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-10 20:58   E

Hej! Jag har också blivit antagen och jag har försökt maila studentboende men får felmeddelande hela tiden. Ringde universitetet och de bad mig testa en annan mail, testade den men samma problem uppstod där.

Ringde då till Jedlinska och då sa hon åt mig att sprida till alla att inte göra något än. Det står i antagningsmailet att vi ska skicka massa dokument som de redan har fått och hon skulle prata med dem och skicka ut breven i slutet på veckan.

Angående application så finns den på universitetets hemsida.


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-13 17:50   Lana

D, tack för informationen, underlättade enormt mycket :)

Ska ni alla gå den 12 september på pre-courses? ... jag hade ingen aning om att man var tvugen att betala extra för dem :( Gud var skönt att dem inte är OBLIGATORISKA :)


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-19 14:20   HM

Hej!
Praktisk info:
Vad gäller att resa till Wroclaw tycker jag att enklaste sättet att ta sig dit är via buss. Speciellt om man ska dit första gången och har mycket pack, för då slipper man med byten med massa tunga väskor och man åker från ett stop (typ stockholm) till Wroclaw direkt. Enda nackdelen är väl att det tar lång tid, men eftersom det inte finns direktförbindelser ändå, och det ändå tar väldigt lång tid att hålla på o byta så är detta mer bekvämt, för de som orkar åka buss. Det blir nog då billigast via eurolines.se. Kostar 900 spänn för studenter (enkel) och 1000 för icke-studenter. Vet att de åker från göteborg, malmö och stockholm.

För de som bor kring malmö, nu har de börjat med direktflyg från köpenhamn till Wroclaw (via SAS), så för er underlättar det nog en hel del. Se bara till att boka de i god tid då prisskillnaden kan vara stor.

Jag ser också att många av er är oroade angående boendet. När vi sökte (för två år sen) så fick man garanterad plats i studentkorridoren om man blivit antagen. Och det stod i den lilla gröna boken man fick hemskickad från jedlinski. Men det är inte så nu kanske? Hon har inte nämnt något om att ni är garanterade en plats i korridoren?

Lycka till, ses där nere!:)

Hilla


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-19 14:22   HM

Hej!
Praktisk info:
Vad gäller att resa till Wroclaw tycker jag att enklaste sättet att ta sig dit är via buss. Speciellt om man ska dit första gången och har mycket pack, för då slipper man med byten med massa tunga väskor och man åker från ett stop (typ stockholm) till Wroclaw direkt. Enda nackdelen är väl att det tar lång tid, men eftersom det inte finns direktförbindelser ändå, och det ändå tar väldigt lång tid att hålla på o byta så är detta mer bekvämt, för de som orkar åka buss. Det blir nog då billigast via eurolines.se. Kostar 900 spänn för studenter (enkel) och 1000 för icke-studenter. Vet att de åker från göteborg, malmö och stockholm.

För de som bor kring malmö, nu har de börjat med direktflyg från köpenhamn till Wroclaw (via SAS), så för er underlättar det nog en hel del. Se bara till att boka de i god tid då prisskillnaden kan vara stor.

Jag ser också att många av er är oroade angående boendet. När vi sökte (för två år sen) så fick man garanterad plats i studentkorridoren om man blivit antagen. Och det stod i den lilla gröna boken man fick hemskickad från jedlinski. Men det är inte så nu kanske? Hon har inte nämnt något om att ni är garanterade en plats i korridoren?

Glömde lägga till en sak. Gå på precourses, det är fan kul!:) Det är då man lär känna majoriteten.

Lycka till, ses där nere!:)

Hilla


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-08-27 00:28   Dede

Hej!
nice att höra att så många har kommit in i wroclaw.

Ville fråga vad hade ni för betyg i naturämnena??? vad menas med VG i snitt i dessa ämnen??

jag läser ett basår o ska söka till wroclaw 2012 :D


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-09-07 02:38   Mi

Hej!! :) har någon fått rum på jubilatka?
.. O ett tips är att kolla upp eurolines bussen, lång resa men ändå bekvämt och inte dyrt.

Mi


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2011-09-07 11:39   D

Hej dede! För att komma in i Wroclaw måste man ha VG i snitt och med det menas att du måste ha minst VG i ämnena: biologi, kemi, fysik och engelska :) Lycka till!

Yess! Jag har fått rum på Jubilatka.. Ska du oxå börja första året nu Mi?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2012-07-01 10:26   azy

Hej Du borde varit på 5:e år. hur går det egentligen. Har du 4:e årets gamla pro?


wroclaw eller lodz ?
2012-07-26 20:43   k.linda46@rocketmail.com

Hej! Har kommit in på wroclaw och lodz ( medicin ). vilken rekommenderar ni ? e mkt tacksam för alla svar :)


wroclaw eller lodz ?
2012-07-26 20:47   k.linda46@rocketmail.com

Hej! Har kommit in på wroclaw och lodz ( medicin ). vilken rekommenderar ni ? e mkt tacksam för alla svar :) Många här i malmö säger att wroclaw e mkt bättre och mindre rasism, stämmer det ?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2012-08-04 18:31   Sam

Tjena! Har någon fått sitt officiella brev från Wroclaw angående att man har blivit accepterad? Den e tvärseg och antagligen så behöver man just den för att kunna söka lån på CSN.


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2012-08-22 09:16   ali

Hi Sam, last week I´ve got the certificate of enrolment from wroclaw but only by e-maill and i´d applied for a grant and loan. Are you going to participate in pre-courses next month?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2012-08-22 10:07   Ali

Hi Sam, i´ve got the certificate of enrolment from wrolaw last week but only by email. Are you going to participate in pre-courses next month?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2012-08-22 20:53   Ali

Hi Sam, i´ve got a certificate of enrolment from the university last week but only via email. Are you going to participate in pre-courses next month?


RE: Pluggar någon läkare/tandläkare i wroclaw?
2012-08-23 09:49   Ali

Ups, sorry for this boob :D i cant use this forum, hahahaaaa, i´m a freshman here :D


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀