Plugga till läkare - Forum

2004-11-09 11:41   Isabelle
Jag funderar över att läsa till läkare i Polen eller Ungern. Helst Ungern och jag undrar hur pass svåra "inträdesproven" är? Och var man hittar information vad man bör kunna så man kan läsa in sig på det som kommer? Jag undrar också om den polska utbildnigen är lika bra som den svenska eller den ungerska(har fått för mig att ungern verkar ha högre status än Polen, vet ej om det stämmer?) Tacksam för svar!!!!!!

re: Plugga till läkare
2004-11-09 21:08   kornel
Hej Isabelle! Stort sett behöver du kunna det som står nedan: 1. Evolution: chemical and biological aspects 2. Chemical background in Biology: Structure of atoms; Molecules – chemical bonds; Solutions; Chemical reactions; Inorganic constituents; Hydrocarbons; Organic compounds containing Oxygen or Sulphur; Organic compounds containing Nitrogen; Carbohydrates; Amino acids and Proteins; Lipids; Vitamins; Nucleic acids. 3. The cell and its organization (morphology and function): Prokaryotes (viruses, bacteria) and Eukaryotes (focus on cilia and flagella, cell wall, cell membrane, endoplasmic reticulum, Golgi, lysosome, mitochondrion, plast, ribosome, centriole, nucleus, nucleolus). 4. From cells to tissues of different structure and function (plant and animal tissues as well). 5. Cell division: mitosis and meiosis. 6. Anabolic and catabolic pathways regarding nucleic acids, proteins, carbohydrates, lipids (photosynthesis, bioenergetics included). 7. The physiology of living organisms: respiration, ingestion and digestion, excretion, circulation, endocrine and neural regulation, immunobiology, locomotion. 8. Reproduction and development of animals. 9. Genetics: Mendelian inheritance, human genetics. 10. Basic ethology. 11. Basic ecology (cycles of C, N, P, H2O included Kolla också www.studyhungary.hu! Lasta ned infobroschyrer för olika skolorna, eftersom antagningskriterierna varierar nog. MVH

re: Plugga till läkare
2004-12-13 10:01   taz
jag pluggar i polen, det är många här som redan läst i ungern men inte tyckt om det, sen är väl ungern ganska välkänt för att slänga ut elever lite hursomhelst?

re: Plugga till läkare
2005-03-02 15:22   kornel
Hej Isabelle! Välkommen till info-mötet på Ungerska ambasaden i Stockholm. (Dag Hammaskjöldsv. 10. - 3. mars, klockan 15.00)

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀