Plugga psykologi skottland/ Irland? - Forum

2009-01-30 10:42   Sara
Hej Jag vill plugga psykologi utomlands, helst i Irland eller Skottland. Jag har kontaktat några av universiteten och fick då reda på att jag skulle söka via hemsidan ucas.com innan slutet av februari. Jag undrar om det är någon som har gjort det tidigare och kan förklara hur det går till, för jag skulle behöva veta vad det är jag måste få med och hur själva processen går till. Om någon har sökt på ett annat sätt och lyckats komma in, är jag mer än mottaglig för förslag. Tack på förhand Sara

RE: Plugga psykologi skottland/ Irland?
2009-02-20 17:01   Anna
hej, forlat att det har ar lite sent - hade inte sett den har traden tidigare. du kanske redan har sokt, men jag svarar i alla fall! jag tog examen i psykologi fran University of Aberdeen 2006. Jag har for mig att jag bestallde pappersformular men nufortiden tror jag inte de anvander de langre....UCAS hanterar sa gott som alla universitetsansokningar. Jag har sett andra soka via hemsidan och man far skaffa login och password genom att registrera sig pa hemsidan, sedan folja instruktioner. savitt jag vet kan man se en liten checklista pa vanster sida dar du kan se vad du fortfarande maste fylla i - sa det hjalper ju. man kan dessutom logga in och ut och spara det man gjort hitills. det kan oxa handa att du forst ombedes klicka antingen pa "Apply as individual" eller "apply via an institution" - valj individual. du behover oxa en referens (akademisk helst, annars jobb - be nagon att skriva typ ett brev...savitt jag vet far du sedan klistra in det i din e-ansokan, later konstigt men ganska saker pa det). Sedan maste du oxa fylla i personliga detaljer, om utbildning och jobb och sedan skriver du ett "personal statement". det finns ganska bra riktlinjer om vad hur man skriver ett sant, vad bor tanka pa etc. pa UCAS hemsida. det handlar val egentligen om att salja sig sjalv som i en jobbansokan! jag tror man sen far kolla online om man har blivit antagen men det kan nog handa att de skriver ocksa. tror man kan soka till 4 olika universitet samtidigt, sa det forbattrar ju chanserna lite. far man en plats maste man sedan formellt acceptera den. om man inte far en plats KAN det handa att man far det senare under aret genom "clearing" vilket jag uppfattar som reservplatser och jag kanner folk som kommit in den vagen sa fa inte panik om det blir nej. det finns en annan link har dar studier i storbritannien diskuteras om du ar intresserad. tror lanken finns under "studera utomlands" eller nat sant. ar du medveten om att det inte ar likvardigt med psykologprogrammet och att vagen till licens ar ratt lang? jag vill inte lata negativ for jag tyckte verkligen att det var underbart att plugga har och har haft bra anvandning av min examen. om du ar intresserad sa fraga - jag berattar garna mer. lycka till!/Anna

RE: Plugga psykologi skottland/ Irland?
2011-02-02 15:51   smanuelrojas@gmail.com

Hej.

Psykologutbildningen i Skottland låter väldigt intressant. Hur såg deras antagning ut? Vad behövde man? Jag undrar även hur mycket det kostade per termin?

Vore evigt tacksam för ett svar.

/Manuel (en förhoppningsvis framtida psykologstudent)


RE: Plugga psykologi skottland/ Irland?
2011-02-03 21:28   MVH Putte

Hej,

Jag är mycket intresserad av att läsa psykologi i Skottland eller Irland. Undrar verkligen vad ett sådant kalas kostar? Har nämligen "tyvärr" redan använt en stor del av de 55 månader man verkar få studiestöd av CSN, så den ekonomiska delen är det enda jag bekymrar mig om.

Evigt tacksam för svar.

Tack på förhand!


RE: Plugga psykologi skottland/ Irland?
2015-10-29 13:25   Emilia
Hejsan Anna!

Jag har under en längre tid varit inne på att studera till psykolog. Eftersom det är så himla svårt att komma in här i Sverige så känner jag att studera utomlands kan vara ett alternativ för mig. Dock så inser man ju snabbt, genom att inte minst läsa här på internet att det verkar vara supersvårt att få en svensk legitimation om man har tagit en psykologexamen utomlands. Är det någonting du kan svara på, Tex, om du med din examen ifrån Irland fått en psykolog legitimation i Sverige?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀