Plugga i Ungern - Forum

2007-12-05 23:31   Mell
Jag går i 2:an nu, och vill studera till läkare i Ungern. Skulle vilja ta kontakt med någon som pluggar där. Undrar hur intagninsproven går till? och om man behöver plugga mycket innan det?

Såhär
2007-12-08 20:05   M. Ö
tjenare mell! Jag ska börja studera i Ungern till Hösten (08) och kan berätta att provet består av: En intervju och ett prov där du ska visa kunskap inom naturämnena. Provet är inget avancerat prov vad jag har hört. Det är klart det är bra att rep. Biologi/kemi/fysik (B kurserna). Så är du redo för intervjun och kan B kurserna i nämna ämnen så klarar du nog intagningen galant! Lycka till! Vi kanske ses där nere 2009-2010 beroende på när du börjar :)

Ang: Plugga i Ungern
2007-12-11 16:31   Mell
hej M.Ö! var i ungerns ska du studera ? Budapest eller Debrecen? jag vill börja direkt efter gymnasiet, om jag kommer in då.längtar så mycket, trots att jag har ett och ett halvt år kvar. när ska du göra intagningsproven? tack för att du svarade. lycka till med proven och ser fram emot att träffa dig där.

Läkare-2008
2007-12-12 21:22   M. Ö
Jag ska plugga i debrecen. Det är en studentstad med många studenter och med ett invånarantal på ca. 220 000. Jag gör intagningsproven antagligen 24 feb (2008). Du kommer antagligen få göra den våran 2009 isåfall. Hoppas du lyckas så träffas vi där nere :)

Ang: Plugga i Ungern
2007-12-21 00:31   Mado
Hej! jag tänker söka in dit i år fast, i Budapest, man gör ett antagningsprov på biologi,kemi,fysik och engelska, klarar man det så kallas man på intervju i stockholm. Jag önskar att jag kommer in, vill helst ha någon jag känner med mig men men....

vänner
2007-12-21 15:19   M. Ö
Vänner är väl minsta problemet..? Bara att ta kontakt med någon mer som ska dit, och sen lära känna varandra! :)

Plugga utomlands
2007-12-23 13:49   Sarah
Hej !! Jag skulle också vilja studera utomlands, har valt läkarutbildningen, min dröm sen jag var liten, hoppas att det går bra.... har en termin kvar på mig och sen är jag klar med gymnasiet men det känns så nervöst och stressigt just nu... Tänkte plugga också i Debrecen kanske ska göra intagningsprovet i Februari men jag är väldigt nervös, jag vill så gärna komma in, jag får hoppas på det bästa. Håller tummarna för alla som ska göra intagningsprovet 2008-2009 ^_* /Sarah

Läkare
2007-12-23 21:15   M. Ö
Vad kuul sarah :. Ska också göra intagningsprovet till februari och fick idag ett mail från mannen som hare hand om saken där det stod vad jag ska plugga på :) Alla ni som ska dit kanske vill ha den? Kan säga så här sarah, är du säker på allt du lärt dig inom kemi/biologi/fysik i gymnasiet så kommer det gå galant :D. Vi ses kanske nere i debrecen, eller till och med på provdagen? :) säg till om du vill ha mailet där det står vad man ska plugga på :). Lycka till!

RE: Plugga i Ungern
2008-02-05 23:11   bakhan
hej! jag såg att du skrivit att du redan har sökt, är det försent nu att söka och när ska man söka senast och hur? tack!!!

RE: Plugga i Ungern
2008-04-05 16:20   v.b
Hej! Någon som ska plugga i Debrecen hösten 2008?. Jag ska studera till tandläkare.

RE: Plugga i Ungern
2008-04-07 10:14   Sara
Jag ska :) men jag kör läkarprogrammet

RE: Plugga i Ungern
2008-04-08 08:04   v.b
Oki, va kul! har du msn? så kan vi snacka lite...=)

RE: Plugga i Ungern
2008-04-08 08:36   Sara
skrufsen@hotmail.com :)

RE: Plugga i Ungern
2008-05-27 10:29   R.G
Japp.. Blev intagen igår :D Ska dit till höst och plugga till Tandläkare.. Tänkte annars åka ner till Debrecen nån gång i juni och kolla hur det är.. vad man kan behöva ta me sig.. osv.. Nån som är intresserad?

RE: Plugga i Ungern
2008-05-27 15:30   v.b
Låter intressant. Har du msn?

RE: Plugga i Ungern
2008-05-28 08:52   R.G.
Hej V.B. va roligt att du också ska dit.. ser fram emot att lära känna lite folk så man inte är helt ensam där i början :P Maila mig på de_angel@hotmail.com Så lägger jag in dig på msn (en annan e-post förstås) Vi hörs!

RE: Plugga i Ungern
2008-06-08 10:17   R.G.
hej v.b, jag ska också plugga till tandläkare ht08 i Debrecen. Maila gärna på de_angel@hotmail.com så kan du få min msn :) Annars så ses vi där ;)

RE: Plugga i Ungern
2008-06-30 20:22   Tony
Hej! Jag undrade lite över hur universiteten i Ungern ställer sig till Komvuxbetyg? Kan jag söka t.ex. University of Debrecen med kompletterande betyg? Jag vet att det är en utjatad fråga men svar uppskattas! Ps. mailade dig R.G. Hoppas du svarar om inte annat :-)Ds.

RE: Plugga i Ungern
2008-07-01 09:50   Sara
Hej, det borde inte vara några problem eftersom man också har prov/intervju.

RE: Plugga i Ungern
2008-07-02 11:02   RA
hejsan! Undrar hur intagninsprovet går till? Mvh RA

RE: Plugga i Ungern
2008-07-02 17:39   Tony
Jag upptäckte idag när jag läste lite mer noggrannt att jag verkar inte behöva ha läst naturämnena, utan behöver bara klara deras prov/intervju. Men jag satsar nog på det nästa år och läser in ämnena här hemma först så man har något att stå på. :-) Tack för svaret Sara! Jag "snodde" förreten åt mig din Msn-adress också om du undrar vem som addat dig :-)

RE: Plugga i Ungern
2008-11-26 19:47   zahra
hej jag skulle gärna vilja ha mailet med införmation om antagnings provet jag skulle bli jätte glag om du kunde skicka det till mig tack zahra

RE: Plugga i Ungern
2008-11-30 18:51   Zahra
Hej alla! Jag ska också studera till läkare i Ungern, men jag fick höra att intagningsprovet var i maj :S M.Ö Kan du vidarebefordra ditt mail till mig så vore det jättegulligt? :)

RE: Plugga i Ungern
2008-12-01 11:24   Ramez
Hej zahra, Du har inte angett nån adress som jag kan skicka informationen till. Du får kontakta mig på de_angel@hotmail.com Lycka Till

RE: Plugga i Ungern
2008-12-01 20:05   zahra
zahra.ghariblaki@gmail.com

RE: Plugga i Ungern
2008-12-02 18:55   M.Ö
Hej zahra! sorry för jag missade ditt meddelande! men nu får du infå av ramez så det fixade sig. Hoppas vi ses nästa år då :)

RE: Plugga i Ungern
2009-01-21 12:43   Tovis
Är det någon som vet om det naturvetenskapligaprovet är på engelska?? Eller är det bara intervjun som är det?

RE: Plugga i Ungern
2009-01-22 10:37   R.G
Hej Tovis, Allt är på engelska förstås :) Men du kommer att få materialet som du behöver kunna.

RE: Plugga i Ungern
2009-01-23 21:19   S.N.
Hej! Jag har en fråga till dig M.Ö.! Jag undrar om du kunde skicka det mailet om provet som du förslog för någon annan på forumet. jag skall nämnligen också söka dit, och jag undrar när man ska göra provet, innan det blir försent? Skulle vara tacksam om jag också kunde få tillgång till mailet om provet:) Mvh. Sadie

RE: Plugga i Ungern
2009-01-23 21:22   S.N.
Hej! Jag har en fråga till dig M.Ö.! Jag undrar om du kunde skicka det mailet om provet som du förslog för någon annan på forumet. jag skall nämnligen också söka dit, och jag undrar när man ska göra provet, innan det blir försent? Skulle vara tacksam om jag också kunde få tillgång till mailet om provet:) Min adress är S.n.90@hotmail.com Du kanske kan lägga till mig så kan vi prata :) ? Mvh. Sadie

RE: Plugga i Ungern
2009-01-24 18:45   Tovis
Bara funderade lite kring engelskan och naturämnena. Är inte säker på att jag kan alla fackord på engelska.. Är väl bara att börja öva. Man borde kanske ha läst biologi B, Kemi B o Fysik B på engelska från början...?

RE: Plugga i Ungern
2009-01-26 10:43   Tovis
Jag är också intresserad av att få tillgång till info om provet. persen_ttt@hotmail.com är min adress om någon skulle ha tid och lust att skicka det =)

RE: Plugga i Ungern
2009-01-26 17:20   M.Ö
Hej sadie och tovis. Börjar med sadies fråga. du ska skicka ett mail till: omer@hu.inter.net. När du har gjort de kommer du få all info du behöver om provet och vad du ska plugga till mm. Tovis över till din fråga: troo mig engelskan är inte så komplicerad som man tror. vi från sverige har en mycket bra engelska med resten av världens icke-engelskt talande länder. Du kommer snacka engelska där hela tiden och läsa och man kommer in i de fort! Många fackord, är lika på svenska och englska eftersom många av namn och ord kommer från latinet och grekiskan. tro mig du kommer klara dig me engelskan du har! Hoppas ni lyckas och att man får träffa er i debrecen i höst:) LYcka till!

RE: Plugga i Ungern
2009-01-30 00:21   I.S
Hej Hittade forumet precis o det verkar vara riktigt skoj o anorlunda. Lite frågor bara, Antagningsbetyg o krav , ser också att folk pratar om intervju ( hur o var gör man den) Universitetsexamen o 5 år i tandvården som tandhygienist, hjälper det? Ser också att det finns folk som har börjat plugga til tandläkare,tacksamt om nån skulle kunna adda mig så vi kan snacka lite ang. utbildning o allt. dj_irman@hotmail.com Och det är självklart tandläkare jag tänkte söka till. Ha det bra alla i lycka till./IS

RE: Plugga i Ungern
2009-05-02 18:05   tdl-studenten
tjena tjena! Är det nån som ska göra antagningsprovet den 26 maj i sthlm? Jag gör det då och söker till tandläkarprogrammet. Nån mer som ska? När det gäller boendet så kanske man kan dela på ett hus som en kompis till mig gör. Hon säger att det är mycket billigare och dessutom så e det ju bättre att dela med flera som pluggar samma sak och är motiverade!

RE: Plugga i Ungern
2009-11-29 18:47   Jimmieeeeeeee
Hejsan! Jag undrar hur det är med betygen för att komma in, går dom bara på intagningsprov + intervju? eller ses betygen som ett avgörande? Jag kan alla grunder i kemi fysik biologi osv..

RE: Plugga i Ungern
2009-12-09 17:43   soso
hej tänkte fråga vad heter sidan på unversitet i budapest och vilken är bäst? tacksam för svar

RE: Plugga i Ungern
2010-01-07 14:57   carolina
Vet någon vart man kan anmäla sig om man vill göra intagningsprovet? Och var får man matrialet?

RE: Plugga i Ungern
2010-01-20 10:13   HN
Hej Carolina datumet är 27-29 Mars, 2010 i Stockholm platsen vet jag inte ännu om någon vet blir tacksam om ni mailar det till mig likaså om någon kan tipsa om intagningsprovets gammla ex eller vad kan man läsa om för att veta hur det ser ut, tacksam för information.

RE: Plugga i Ungern
2010-03-14 22:01   Sulle
Hej! HN och Carolina: Att anmäla sig till provet är bäst att kontakta representanten Karoly Zimboras för att han anmälar dig till intagningsprov. Han är ansvarlig för tre universiteter (Semmelweis, Pecs och Seized),troligen. det är två tillfälle som intagningsprovet göras, 27-29mars och 12-13 juni. Efter ett email-bekräftelse till representanten då är det bara antigen skicka dina betyg+dokument till honom senast 20march eller lämna in dem vid registrering på provdagen. du får också ett gammal prov att träna på via email från honom. Provet sker i Stockholm på Elite Hotel Stockholm Plaza (Stockholm, Birger Jarlsgatan 29.) i 27 march. Jag är fortfarande obestämt att vilken universitet ska jag välja, Pecs eller debrecen ellre (Gdansk polen).. Om någon vet att vilken av dem är bättre så gärna maila mig.... Mvh Sulle P.S. Dr.Omar Hamar är representant för Debrecen universitetet.

RE: Plugga i Ungern
2010-08-26 23:23   J.D

Jag Pluggar i Budapest i Semmelweis, Jag tror att PECS ÄR Nog ingen bra idé, har hört mycket dålig om den skolan och många därifrån som byter till semmelweis I budapest. Jag tror däremot Debrecen och Szeged är mycket bra universiteten( Szeged är klassad på nåt 300 någonting plats på än av Europas bästa universiteten . ,, I vilket fall är skolan hårt i Ungern och det är en system där de vill att man skall memorera mycket. I de första åren lägger de mycket vikt i Biokemi Anatomi och fysiologi . Intagnings provet är inget svårt dock är det mycket organisk kemi och biologi ... Träna är på gamla prov..


RE: Plugga i Ungern
2010-10-15 20:15   PS

Du skriver att Karoly Zimboras är kontaktperson (om jag vill anmälla mig för intagningsprovet). Hur får jag kantakt med denna man? Har du tel?e-mail?något mer som kan vara till hjälp för att nå honom. Var vänlig och svara om du ser min mail. Paulina


RE: Plugga i Ungern
2010-10-18 21:03   Sulle

Hej Paulina!
Här skriver jag kontakt information, hoppas det hjälper till, annars det är bara skicka ett mail..
Du kan skriva direkt till hans mail; karoly.zimboras@tetalap.hu
och nedan är också mer kontakt information som kan han nås vid vissa tillfällig och tid...

Mr. Károly Zimborás
Nordic Area Manager
Tel: +36-1-413-3015 (usually after 3:00 pm), +36-1-214-7714
Fax: +36-1-413-3030
E-mail: kzimboras@mcdaniel.hu
info@studyhungary.hu

MVH
sulle


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀