Plugga i polen ? - Forum

2005-11-16 15:16   Sal
Hej Någon student som studerar på någon utav de polska läkarutbildningarna, som kan ge lite feedback åt oss som sitter och funderar på att åka ner till polen. Dessa är de skolor jag kollat lite extra på bialystock poznan jagiellonian (krakow) Szczecin wroklas Några viktiga punkter som ni kanske kan svara på är tex -Är miljön i skolan bra, dvs föreläsningslokalerna, labortarierna och de material dom använder där, "verktyg". Är de uråldriga eller det senaste? Vad för typ av folk är det som går där ? Hungriga elever? eller rika brats som tvingats ner utav föräldrarna? -Staden, är det en stad man kan tänka sig spendera 6 år utav sitt liv i ? Kostnader vad gäller hyra, mat, etc. -Lärare, är de hjälpsamma ? kan man söka upp dom och fråga efter hjälp eller ska man plugga in allt själv. Är de bra på att föreläsa, förstår man deras engelska? -Intagningsprov/intervju. Vad gäller för olika skolor ? vart skriver man de och hur mycket kostar det ? -Kostnad allt som allt, utb, utgifter m.m under de 6 åren man är där. Självklart är det massa punkter jag har glömt, så jag skulle vara tacksam om ni kunde skriva ner allt det väsentliga ni vet och som vi bör veta. Har hittat en till liksinnig student som vill ner till polen, om det finns fler där ute som har samma planer så är det bara att adda mig på msn saqho_85@hotmail.com. Så kanske vi kan skapa någon form av studiegrupp som kan åka ner till polen och hjälpas åt m.m. Skulle somsagt få kontakt med någon med erfarenhet vad det gäller polska läkarutbildningar. Adda mig gärna på msn. mvh sal

Ang: Plugga i polen ?
2005-11-26 00:48   Hello
Hej Tänkte hjälpa dig med lite svar...Jag pluggar till läkare i Gdansk, kan tänka mig att det är i stort sett likadant i hela Polen. Det är väl lite gammlametoder i lärandet vilket både är en för och nackdel...vi får ju en riktig anatomi utbildning i alla fall med riktiga lik och så. Det är mycket att lära sig innan till. Skolorna är ju gammla och får betongklumparna i Rinkeby att se ut som rena lyxen ;) Levnadskostnaderna är ganska låga...men det varierar från person till person och om man orkar laga mat och så...Vilket jag inte gör, så man klarar sig på 3000-5000kr per månad inklusive hyran. I Gdansk är det väl ca 80 pax som läser första året så det är stor variation av folk som är här... Engelskan på lärarna varierar mycket men man förstår det mesta...det mesta är ju självstudeier ändå. Det är säkert bra att kolla kostnader för de olika skolorna då många som försöker "hjälpa" en att söka tar lite väl bra betalt för det...Jedlinski tar väl över 4000 euro för att hjälpa en att söka...men det är väl ganska lika över allt tror jag. Men alla som vill studera till läkare måste veta att det är väldigt mycket att läsa och att det är en hel del som kuggar och får läsa om året eller nån kurs...Det var ca 25% som kuggade och fick läsa om förra året...Vet inte om det är så många över allt i Polen. Fördelen med Polen är att man är garanterad en kliniskplats vilket man tydligen inte är i Ungern...vad jag har hört. Jag rekommenderar alla som verkligen vill bli läkare att läsa i Polen och varför inte Gdansk. Det är väl ingen dans på rosor men lite får man ju kämpa för att få bli vad man vill =) /H.

Ang: Plugga i polen ?
2006-12-06 15:29   MG
Ne precis. Ingen riktig utbildning är lätt, det kommer alltid vara svårt någon gång. Men vill man så går det. Motivation slår klass

RE: Plugga i polen ?
2010-03-09 10:50   ida
va? ska man betala ca 40 000 kr för o få ansökningsblanketterna fr Dr Barbara Jedlinska?? ska jag nu betala 40 000 kr ? det visste inte jag alls om :S:S

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀