Paris! - Forum

2008-01-02 00:42   Elina
Jag har tänkt åka till paris i februari och skulle behöva tips på bra språkskolor. Är Sorbonne ett bra alternativ? Även tips på hur man skaffar boende vore uppskattat, eller om någon söker någon att dela lägenhet med? Har tänkt stanna minst 4 månader. Tackar.

Ang: Paris!
2008-01-02 14:08   sofia egerström
jag har själv pluggat två franskakurser på sorbonne , både höst- och vårkursen (de är i stort sett likadana) och jag tycker att de var bra, det komemr att bli mycket repetition och grammatik, mycket mycket grammatik och inte så mycket talande. Däremot är det bra att få en ordentlig genomgång så allting sitter, MEN som sagt, du komemr inte lära dig att våga prata. Däremot om du bara vill prata franska så finns det en skola vid metro Grands Boulevards som heter Accord (något dyrare än Sorbonne och man betalar per vecka och inte per termin, du får heller inget diplom) men där pratar man bara hela tiden, små grupper och bara prat. Jag har fyra kompisar som har gått där och de tyckte att det var bra. Om du ska leta boende så kolla på pap.fr, fusac.fr samt craigslist.com för att slippa agency-fees. Om du är i Paris och ska leta boende på plats så föresår jag att du går till Amerikanska kyrkan kl tio på morgonen (varje dag sätts det upp nya annonser kl tio) sedan finns också svenska kyrkan och danska kyrkan. tidningen fusac (gratistidning som kommer ut varannan vecka och finns på de utländska kyrkorna) sedan finns det andra lägenhetssidor som du behöver betala agency-fees på men de är oftast lite fräschare och kostar givetvis mer. seloger.co.uk, lodgis.com finns också. Se upp för folk som vill att du ska betala deposition i förskott innan du ens sett lägenheten, de luras bara. hoppas det hjälper dig lite granna... mvh sofia

Ang: Paris!
2008-01-09 23:59   HEj Elina
Hej Elina! JAg heter Chris och är 19 år gammal. Jag ska åka till paris i början av mars och studera en språkkurs på antingen alliance francais eller franska institutet. Jag har inte hittat boende än och försöker leta någon att bo tillsammans med. Såg att du ska ner redan i februari, men om du vill dela med någon så kan du ju skicka ett mail till min hotmail så kan vi snacka lite mer. Ha det! Chris

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀