Översättning av betyg för att ansöka till universitet utomlnads - Forum

2008-09-01 19:13   Momme
Hej! Är det någon som kan hjälpa mig med hur jag skulle kunna översätta mina svenska betyg till det brittiska systemet för att kunna ansöka till de brittiska universiteten? Har visserligen 1 år kvar av gymnasiet, men det vore bra att veta vad man ungefär ligger på i förhållande till de brittiska intagningspoängen. Mvh

RE: Översättning av betyg för att ansöka till universitet utomlnads
2009-01-27 11:07   Stina
Momme, Om du kontaktar din gymnasieskola så ger de dig en kopia av dina betyg, översatta till engelska. Det är dessa betyg du behöver på de brittiska och irländska universiteten. Det kan vara värt att veta att de ibland kräver en dokumenterad grundkunskap av engelska, som tex cambridge kurs eller liknande, med krav på lägsta betyg. Det var vad som behövdes här på Irland iallafall, men som tur var hade jag redan fått mig mitt Cambridge betyg. Mer frågor ? www.stormstina.blogg.se <-- där bloggar jag om mitt liv som svensk student på Irland

RE: Översättning av betyg för att ansöka till universitet utomlnads
2009-09-24 17:46   Siri
Man kan inte riktigt översätta svenska betyg till ett engelskt system eftersom de är så olika, till exempel att de flesta bara läser ungefär tre ämnen sista året på college/gymansiet i England. Alla ansökningar går genom UCAS (ucas.ac.uk) och där kan man välja att man har ett svenskt slutbetyg från gymnasiet och fylla i alla kurser man har tagit. Man kan söka till universitet mellan oktober-januari ungefär, men många skolor accepterar ansökningar långt senare även om de inte är skyldiga att göra det.

RE: Översättning av betyg för att ansöka till universitet utomlnads
2011-07-14 20:37   bjorn.hallberg@ebelcapital.se

Det är lite läge sedan du frågade men om du vill översätta betyg pröva www.native-translator.se. En kompis använde dom när han sökte in till Bocconi i Milano och de översatte hans betyg för typ 1000 kr.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀