Ni som skall till Kaunas, Litauen - se hit! - Forum

2010-06-24 12:42   MW
Bästa fastighetsförmedlande hemsida på engelska: www.aruodas.lt - Max en tredjedel pratar engelska, alla priser är prutbara. Med lite engagemang kan ni hitta bra lägenheter till rimligt pris. Värmekostnaden är dyr under vintern, varför storleken på lägenheterna inte avgör hyran. Billigaste och vanligaste student SIM-kort: LABAS. Se till att alla dina vänner skaffar LABAS också så ringer ni och messar nästan gratis till varandra. Busskort köper ni i de små kioskerna som finns överallt längs gatorna. (Autobusu kortele, utt "korrtäle") Ni som kommer till skolans hostel tar buss nr 1 eller 2 till stan. Ettan går hela vägen till Akropolis/ stationen medan ni med 2an hoppar av på Leisves aleja. I övrigt så är taxi billigt. Hostel adress: Sukileliu prospektas 53. Uttalas "suckilelju prospektas penkes däshimt triss". Billigaste resorna hittar ni t.ex på kelkoo.se. airbaltic.com är billiga OM ni bokar resan långt före, inga sistaminuten priser. Flyg går till Riga, Vilnius och från de städerna till Kaunas (om det behövs). Buss/tåg från Vilnius till Kaunas kostar 50kr (25kr med studentkort) och resan tar ca 100 min och de går kontinuerligt fram till kl 22. Buss Riga-Kaunas tar ca 5 timmar så där kan det vara smidigare värt att ta flyget. Hör av er när ni kommer om ni vill ha kartor med utmärkta viktiga lokaliteter såsom McDonalds, skolans byggnader, de olika köpcenterna mm. Mitt litauiska nr är +370 (8) 690 99 503 Eller om ni har frågor under sommaren så kan ni nå mig på michael.west@mensa.se eller skriva här i forumet så att andra också kan ta del av svaren. / Micke

RE: Ni som skall till Kaunas, Litauen - se hit!
2011-04-17 19:18   Sandra

Hej!
Vi funderar lite på att besöka kaunas och vilnius framöver, och undrade lite vart man kan kolla upp tåg/buss och andra förbindelser mellan städerna?
mvh
Sandra


RE: Ni som skall till Kaunas, Litauen - se hit!
2011-04-19 14:56   MW

Det går både tåg, buss och mikrobussar konstant mellan Kaunas och Vilnius, ni behöver inte ens någon tidtabell. Från huvudstation till huvudstation.

Sedan ett halvår tillbaka har Ryanair startat en linje Göteborg - Kaunas, som nu är det billigaste flyget till Litauen från Sverige. Det går även lågprisflyg med från stockholm till vilnius, tror det är wizzair.

bussar: www.autobusubilietai.lt/ kostar ca 50kr med buss/tåg mellan städerna och tar ca 70-100 min.

buss stationen kaunas, karta: www.imones.lt/lt/companies/kauno-autobusu-stotis-34573?tab=map
tågstationen kaunas (ligger lite lägre ner på samma väg som busstationen): www.imones.lt/lt/companies/kauno-autobusu-stotis-34573?tab=map

tåg/buss stationen är samma i vilnius. ifall ni kommer till vilnius med flyg kan ni ta taxi dit ca 80-130kr eller buss. fråga på plats vilken buss som går dit, går direkt utanför flygplatsen.

från kaunas flygplats tar ni buss 29 hela vägen till centrala kaunas, den går hela vägen till buss stationen. taxi är billigare i kaunas än vilnius. det går oftast att förhandla taxipriser, förutsätter att ni kan kommunicera dock och de flesta kan inte engelska.

överlag är det lätt att färdas i litauen, ni har säkert smartphones också med kartfunktion också som ni kan nyttja.

Mvh Michael West


Hej!!
2012-02-17 11:01   Emma
Hej! Jag undrar lite kring vad som är billigast, att antingen betala med LTL eller med EUR när man besöker Kaunas? Kan du rekommendera några bra restauranger i Kaunas? Mvh Emma

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀