Nån som läser till veterinär i Danmark? - Forum

2007-12-19 15:08   Ida
Jag skulle gärna vilja ha kontakt med någon som studerar till veterinär i Danmark!! Hur fungerar antagning, betygsstystem, vilka intagningspoäng är det mm mm. Vore jätteglad om någon veterinärstuderande i danmark ville kontakta mej å svara på lite frågor. ///Ida ida.aslund@gmail.com

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-02-25 20:08   Bea
hej jag är en tjej som går sista året natur och ska söka till veterinär i danmark. Såg din förfråga och undrar därmed om du fått kontakt med någon som kunde berätta mer för dig om veterinärutbildningen i danmanrk osv. själv har jag hittat utbildningsinfo från köpenhamns universitet om det är så att du vill ha länken dit skickar jag den gärna. Mvh Bea

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-03-05 21:43   Sandra
Jag skulle också gärna vilja ha kontakt med någon som vet hur det fungerar med antagning osv. i Danmark. Tack på förhand! //Sandra mail:sandra.lundgren@yahoo.se

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-03-17 15:03   lina
Hej! Jag läser till veterinär i Köpenhamn. Kom in förra året efter att ha sökt några år så jag har rätt bra koll på hur det funkar :) Det finns en grupp på facebook som heter "när jag blir stor ska jag bli veterinär", välkommen att gå med i den! Där är det mest Danmarks studenter så där bör du kunna få svar på dina frågor! Mvh, Lina

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-04-14 10:03   Emmelie
Hej Lina! Gud vad roligt att du har kommit in i Danmark! Jag skulle jätte gärna vilja ha kontakt med dig då jag har lite frågor kring veterinärstudierna både i Danmark och i allmänhet. Min mail är: hittalatti_2@hotmail.com MVH Emmelie

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-04-30 13:36   Emma
Hej! Har sökt till veterinär i Danmark och har haft en massa strul med ansökningen.. När jag efter mycket om och men kommit i kontakt med studievägledningen där säger dom till mig att jag inte är kvallifiserad för att dom kräver matte E? Stämmer verkligen detta? Avslutar presic matte D och trodde att detta skulle räcka.. Är det någon som vet mer om detta, snälla kontakta mig på emma_hellgren1@hotmail.com MVH Emma Hellgren!

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-05-22 19:46   Frida
Hej Emma! Jag har också bara läst matte D och m,in syo sa att det räckte, men nu blev jag osäker... Har varit ner och gjort prov och det känns ju lite onödigt om jag inte är kvalificerad. Någon som vet? har försökt leta på deras hemsida, men hittar inget som gäer något om matte E. MVH: Frida

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-05-23 12:44   Lina
Hej Emma och Frida! Från och med 2008 så måste man ha matte på dansk A-nivå. Det innebär Matte E. Att er syo inte har koll på det är sorgligt då dessa nya regler fanns planerade för införsel redan förra året. Om du har varit på antagningsprov så förväntar sig studievejledningen att du kompletterar din ansökan med Matte E före 5 juli (skicka alltid alla brev dit rekommenderat så du har kvitto på det!). Om de inte får in betygen så kommer du att strykas från din ev. plats. Studievejledningen i Danmark gör inga undantag och det är Matte E som gäller from i år så läs det!! Lycka till, Lina Stud.med.vet

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-05-23 20:02   Frida
Hej Lina! Tack för ditt svar! Tyvärr har jag bara läst matte d och kommer att bli struken från min plats... :'( Måste prata med syon och se o jag får läsa upp det på något sätt... Läste på deras hemsida om ´suppleringskurser´ vet du vad det är? Kan jag ta en sån för matte e?

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-07-21 10:58   Moa
Hej Emma! Har du fått kontakt med någon bra som har hjälpt dig? Någon jag kan få mejlen till? :) Mvh Moa

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-11-13 20:51   Pernilla
Hej du som är intresserad att läsa till veterinär i DK Det är bästa är nog att själv kontakta skolan, Det Biovidenskabelige Fakultet, KU. Dom har en jättebra studievejledning. Dom är till för att hjälpa och hjälper en gärna med vilka frågor man än må ha! www.life.ku.dk/uddannelse/studerende/studievejledning/Aabningstider-og-kontakt.aspx studenterservice@life.ku.dk Lycka till med ansökan! MVH Pernilla

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2008-11-25 14:07   Natalie
Ang matten: from 2008 krävs matte E för att söka.

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2009-03-02 20:31   Frida
visste inte att man behövde matte E, men har nu läst upp de på komvux, gäller det i danmark då eftersom dem inte tar "uppluggade" betyg? eller är det helt kört eftersom jag inte läste det på gymnasiet? tack för svar! MVH: Frida

RE: Nån som läser till veterinär i Danmark?
2009-03-03 13:18   Pernilla
Till Frida: Som bekant behöver du Matte E för att ha behörighet, men bara för att du först läst det på komvux är inte dina chanser förbi att bli accepterad till utbildningen. Du kompletterar bara ditt befintliga slutbetyg från gymnasiet med denna kurs. Det kvittar om du fick G eller MVG, då det endast är genomsnittet från slutbetygen från gymnasiet som du kan komma in med. Är inte ditt slutbetyg högt nog för att komma in genom kvot 1, är det minst 6 mån arbetslivserfarenhet med djur (svin eller mjölkkor står högt i kurs på universitetet) och ansökning i kvot 2 som är aktuellt. MVH

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀