Medicin utomlands/Sverige - Forum

2011-02-22 11:27   Johan

Går tvåan på gymnasiet och funderar på att läsa till läkare efter studenten, då jag sedan barnsben drömt om det. Trots att mina betyg vid studenten kommer vara bra (ca. 20,5 baserat på realistiska beräkningar jag gjort), kommer de med största säkerhet inte att vara goda nog för att studera i Sverige.

Så jag undrar, som många andra, hur det är att studera utomlands. Hur står sig utbildningar i exempelvis Polen jämfört med de svenska?

Har kikat på Danmark och Norge, och av praktiska skäl hade det naturligtvis passat bra att studera i något av våra grannländer.

Tacksam för svar!

Mvh Johan


RE: Medicin utomlands/Sverige
2011-02-23 17:20   D

Hej Johan!

Polen, Ungern osv osv har jag ingen aning om, men jag har hört att just Polen ska vara ganska hårt att plugga i.

Jag har pluggat i Köpenhamn några terminer, men har sedermera bytt över till Sverige ("bytt" är nog fel ord, då jag var tvungen att komma in på vanligt vis på termin 1 och sedan tillgodräkna mig, men ändå). Således är jag nog rätt lämpad att jämföra Sverige och Danmark åtminstone.

Jag skulle kunna skriva två böcker åt dig om ämnet, så du får nog precisera lite närmare vad du vill veta? Är det skillnader i undervisningsformen du menar? Eller är det skillnader i svårighetsgrad/arbetsbörda (den finns i hög grad), möjlighet till arbete, utbildningsbredd?

Vad gäller vilket som "smäller högst" på diplomet så tror jag inte det är någon större skillnad mellan Danmark och Sverige. Köpenhamn är ett valrespekterat universitet internationellt och jag tror inte det är någon nackdel att ha pluggat där alls.

Men specificera dig lite mer så ska jag gladeligen svara på dina frågor. =)


RE: Medicin utomlands/Sverige
2011-03-02 20:05   Johan

Hej och tack för ditt svar!

Det jag främst tänkte på var väl egentligen om man kan säga att det skiljer sig mycket mellan utbildningar i ex Sverige/Norge/Danmark och länder som Polen och Ungern. Förstår dock om du inte kan svara på det, då du själv säger att du inte riktigt har koll på ex Polen.

Alltså, kan man löpa risken att i det rent teoretiska inte få en lika bra utbildning som i Sverige om man studerar utomlands? Kanske är jag helt ute och cyklar, det kanske är ganska likt var man än kommer? Överallt vill man ju leva...

Om du jämför Sverige och Danmark; hur skiljer sig utbildningarna?

Ha det! Johan


RE: Medicin utomlands/Sverige
2011-03-09 16:16   mal

Hej.

Jag ska söka till rumänien till hösten 2011 men vet ej till vilken stad.

Jag har sa många frågor, känner mig lite vilse nu =(

är det några fler som ska söka till rumänien? hör av er sa kan vi hjälpas åt att svara på vara frågor.

Hör av er//// malin_20@writeme.com.

malin//


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀