Medicin i Rostock (Tyskland), varför inte? - Forum

2006-11-16 18:43   lizzie
Skulle informera folket om att man kan plugga medicin i Tyskland. Kom själv in i rostock i år, har gått här nu i en månad. Förkunskaper i tyska är att rekommendera, eftersom föreläsningar o litteratur är på tyska. Vi är tre svenskar som började plugga här i år och trots att man får panik över plugget, för det är verklgien asmkt att göra, så trivs vi här. Tyskarna verkar gilla oss svenskar! Rostock rekommenderar jag annars, väldigt mysig stad. Inga terminsavgifter förkommer (bortsett från typ 800 kr), vilket är ju en betydligt stor skilnad jämförelsevis med Polen, Ungern etc. Så alla som är intresserade av att plugga i utlandet, ge Tyskland en chans :P Till våren kommer vi tre svenskarna här att göra en hemsida där vi berättar mer detaljerat om plugget osv. MVH, lizzie (fiskelizabeth87@hotmail.com)

Ang: Medicin i Rostock (Tyskland), varför inte?
2006-11-17 15:06   Maria
Hej! Tack för ditt inlägg, Tyskland verkar väldigt intressant! Angående språkkunskaper, hur mycket tyska bör man kunna? Jag har läst tyska sedan 9an, känner att jag kan en del, men det är ju ren skoltyska så att säga! Eller kanske man lär sig när man är där? Hur går antagningen till? Jag skulle vara väldigt tacksaam om du kunde svara på dethär frågorna! Tack på förhand, Maria

Ang: Medicin i Rostock (Tyskland), varför inte?
2006-11-17 16:20   lizzie
har du läst sen nian, så är det lugnt. man kommer in i det så fort, så det ska man inte oroas över. jag läste tre år i grunskolan o ett år på gymnasiet. finns folk som kommit hit med inga tyska förkunskaper alls, o som fixar det. angående ansökningar så söker man via zvs.de rätt mkt papper o sånt, man måste skicka med svensk betygskopia, kopia över dina svenska betyg som är översatat till tyska av en auktoriserad översättare samt ansökningsformuläret görs alltså på zvs.de. man söker ngn gång på vt (innan juni lr juni tror jag). /lizzie

Ang: Medicin i Rostock (Tyskland), varför inte?
2006-11-17 22:07   Maria
Tack jättemycket! Jag ska absolut kolla detdär lite närmare! Behöver man skriva ett inträdesprov eller nåt sånt? Och hur höga betyg bör man ha?

Ang: Medicin i Rostock (Tyskland), varför inte?
2006-11-22 03:12   johan
vad måste man ha läst innan, är det samma behörighet som i sverige som gäller? vet du om det fungerar att ha gått t ex samhälle och sen läst upp fy, ke, bi och kanske ma på komvux och söka på det? mvh/johan

Ang: Medicin i Rostock (Tyskland), varför inte?
2006-11-26 15:48   lizzie
Ja, man måste ju ha gått natur. men jag tror absolut det godkänns ifall du har gått samhäll och sen läst in behörigheterna. Komvux finns inte i Tyskland, de vet nog inte ens vad är för ngt, så även upplästa betyg godkänns. En tjej från sverige som pluggar här i rostock kom in i betygskvoten med sina upplästa betyg (20,0). I rostock behövs inget språkprov/inträdesprov göras, på många andra ställen dock är det ett krav. I rostock när man söker, konkurrerar man i tre kvoter; betygskvoten (högsta betyg krävs, 20 %-kvot), Väntetidskvoten ("äldre" pesoner, ca 23 +, kommer in här, trots betyg på 15 i snitt, 20%-kvot), samt Högskolekvoten (universitet själv gör en egen uträckning på ens betyg i matte, fysik, biologi, tyska, kemi, 60 %-kvot). Dessa kvoter finns som sagt i rostock, hur det är på andra ställen vet jag inte, men betygskvoten och väntetidskvoten finns nog överallt. Kom själv in i den sistnämnda kvoten med mina betyg på 19,1. När man söker (via zvs.de), väljer man fem ställen i tyskland var man vill plugga. det finns en ruta man kan kryssa i: att om man ej kommer in på sina ovannämnda val, så kan man tänka sig att plugga var som helst i tyskland. Lycka till allihop!

Ang: Medicin i Rostock (Tyskland), varför inte?
2006-11-28 15:53   lotta
Hej! Tack för ett bra tips. Själv har jag sökt in till läkare nu i vår och hoppas självklart att jag kommer in. Känner dock att jag har sett för lite av världen och kan alldeles för lite språk. Vet du om man kan läsa en eller två terminer i Tyskland och resten i Sverige? Har själv noll koll på sådant. Kan man bara läsa utomlands på skolor som min svenska skola har utbyte med? Är det samma standard på utbildningarna och har man behörighet att jobba i Sverige dels som vanlig läkare och som AT? Antar att du inte vet alla svar för du har säkert annat att syssla med(!) men jag skulle vara jättetacksam för svar. Ha det bra och lycke till med din utbildning!! Med vänliga hälsningar lotta

Ang: Medicin i Rostock (Tyskland), varför inte?
2007-02-02 00:27   sam
låter grymt intressant alltihopa...men vad behöver man för snitt för att komma in?? o hur e d över andra skolor i Tyskland?? mvh// Sam samiboy86@hotmail.com

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀