Matte E i Danmark?? - Forum

2007-12-16 00:28   Ewa
Todeloo! Jag var nyligen inne på universitetet i Köptenhamns hemsida, och läste att man bl.a. behöver Matte E (!) för att komma in på läkarlinjen. Stämmer detta? Hoppas jag läste fel/missuppfattade texten, för förra gången jag sökte räckte det med D-kursen. Någon som vet mer om det här? Tack på förhand!! Mvh Ewa

Ang: Matte E i Danmark??
2008-01-09 19:35   Louise
Yes, det är Matte E som gäller i Danmark nu. Tidigare var det bara Matte C t.o.m. men nu har de höjt sina intagningskrav och tydligen kommit fram till att deras högsta mattekurs motsvarar Matte E. Surt men sant.

RE: Matte E i Danmark??
2008-01-28 18:04   Erik
Jag tycker att det är jättebra att det numera krävs fler kurser för att få ansöka. Det hindrar taktikval, och folk som verkligen förtjänar platserna (de som har högt betyg i NATURÄMNENA) får dem.

RE: Matte E i Danmark??
2008-03-06 12:41   Ewa
Visst, visst. Men det är ändå surt att de inför det nu. I Sverige behövs ju bara MaD. Klart jag skulle läst MaE om jag vetat att det behövdes. Bättre annars att satsa på bra betyg i resten av ämnena. Knappast att man ens behöver MaD för att bli en bra läkare, båda mina föräldrar arbetar som det, och aldrig att de använder sig av sådan matematik. Men, men, ett urval måste ju göras. För min del så gynnas jag väl eftersom jag ändå ska läsa kursen på Komvux :P Men jag tror fortfarande inte att bra matteegenskaper är nyckeln till framgångsrika medicinstudier. Man kan ju bara beklaga sig på betygssystemet. Förhoppningsvis sållas de bort som inte gick natur, och som fick höga betyg på andra program :P Ingen större hemlighet att 20,0 på natur är hästlängder svårare att uppnå än många andra program. Ciao!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀