Lite frågor - Forum

2007-07-18 23:17   Fadi
Hejsan. Jag läser ut natur om ett år och har planerat att läsa vidare som tandläkare utomlands inom europa. - Jag har läst att utomlandsstudier inom europa ska vara gratis, men när jag sitter här och läser era inlägg så står det att man ska betala för själva stuiderna så blir jag lite förvirrad. Hur kan csn på sin hemsida då skriva att det skall vara gratis? - När man ska söka till ett visst universitet, vart ska man då vända sig? Själva universitetets hemsida eller? - Hur lång är själva utbildningen respektive praktiken, och blir man då betaldfull tandläkarlön? SKulle bli extremt glad om någon människa kunde svara på frågorna med fakta och ej sånt ni är osäkra på. Tack så hemskt mycket

Lite frågor
2007-07-23 13:34   KI
Du kan finansiera dina studier med CSN, men utbildningen utomlands behöver inte vara gratis, dvs utbildningen är CSN berättigad. Säg att utbildningen kostar 100 000 kr per år, då lånar du de pengarna av CSN. Inga pengar du behöver ha i bakfickan, men likväl får du betala tillbaka det.

Ang: Lite frågor
2007-07-23 15:21   Mvh Jimmy
Hej! För några månader sedan ställde jag mig själv samma fråga, och kom fram till att det är de statliga skolorna som är gratis att studera vid, men konkuransen är ju då densamma som i Sverige. Skolorna som tar studieavgift drivs precis som ett företag om jag inte har helt fel.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀