Läsa till veterinär i Australien eller Nya Zeeland!! - Forum

2005-10-07 21:09   Maria R
Hej alla! Jag vill läsa till veterinär och jag undrade om man kunde läsa till det i Australien eller Nya Zeeland??? Har någon här utbildat sig till veterinär i Australien??? Hoppas att någon svarar MvH Maria R p.s.Har nån av er studerat i Ungern? Hur gick det? Är det fint i Ungern?

Ang: Läsa till veterinär i Australien eller Nya Zeeland!!
2006-01-17 16:19   Lotta
Hej! har själv tänkt på Australien. Man kan utbilda sig som veteribär där, möjligtvi s att man behöver komlpttera en kurs när man komemr hem, men det är absolut max 36 veckor. Finns en veterinärskoa o Perth som heter Murdoch university. problemet är att det är välsigt dyrta tt plugga där om man kollar på deras hemsida. står att en kurs kostar från 15000-34000 dollar/termin. känner för övrigt en kille osm pluggat i ungern. funderar på det själv faktiskt. Du måste göra ett kunskapstest. med adra ord spelar ditt snitt inte så stor roll, men det är ju en stor fördel om du är duktig i naturämnene efter det är dem som testas på kunskapstestet. lyckas du hyfsat bra på det kan du bli antagen. det kostar dock att göra provet o utbildningen kostar ca 100 000 om året plus boende o mat mm. skolan är skabbig, lärarna är bra men vissa är lite dåliga på negelska o då säger de kanske ett ord på ungerska o då får man allt vackert gissa sig till vad de menar.händer inte så ofta dock. deras undervisning är av gammaldags typ, med andra ord skall man lära sig allt utantill. inte ovanligt att man pluggar10 timmar om dagen, lektioner inkluerat. så mycket disciplin gäller o man får vara beredd på lite fritid. själva staden är väldigt fin, kan i många fall jämföras med Rom, i varje fall när det gäler arktitektur. en fin satd helt enklt om man gilar den stilen. Det sägs dock att man skall akta sig lite som tjej, männen skall vara ganska påträngande o envisa. med andra ord skall man inte gå själv om man ser för dem utländsk ut, kanske inte så lyckat om man är blond o har ljusa ögon. i vrigt skall de ara ett trevligt folk o gäsvänliga. hoppas det var till lite hjälp. // Lotta

Ang: Läsa till veterinär i Australien eller Nya Zeeland!!
2006-01-18 13:35   Maria R
Hej Lotta, tack så väldigt mycket!:-) Hoppas att du mår bra MvH

Ang: Läsa till veterinär i Australien eller Nya Zeeland!!
2006-10-19 14:29   Sara
Hej Maria! Jag har bott i Nya Zeeland i 3 år där jag utbildade mig till veterinär sjuksköterska. Efter en tid ville jag fortsätta och börja på deras veterinär utbildningen, det finns bara en skola, Massey University som ligger i Palmerston North. Så jag kontaktade dem och tog reda på så mycket info jag kunde. Nu var det tyvärr det finansiella som stoppade mina planer. Att gå på universitet där är ju inte gratis som i Sverige och de tar betalt för varje kurs, eller "paper" som de kallar det. Är du internationell student, dvs inte NZ-medborgare kostar dina kurser 5 gånger så mycket som en kiwi's. Ett enda papper kunde gå på runt 5000 NZdollar (ca 25.000 SEK) och det var ca 36 papper (om jag minns rätt) som man var tvungen att göra för att få sin legetimation. Jag räknade ut att det skulle kosta över 1miljon kronor, bara i kurs avgifter! Sen tillkommer kurslitteratur och levnads kostnader och jag är inte säker på att CSN är så villiga att låna ut så mycket pengar. Vem vill gå ut skolan med ett lån på över en miljon i alla fall? Det skulle ju ta mer än en livstid att betala tillbaks. Australien är jag inte säker på men eftersom deras skolsystem är väldigt likt det Nya Zeeländska så är det nog samma där. Dessutom är termins avgifterna högre i Australien men de har ju å andra sidan fler än en skola att välja på. Leta runt på nätet om du vill veta mer, alla skolor har någon man kan maila sina frågor till. Det är big business för dem att rekrytera nya studenter så de är vanligtvis väldigt snabba och bra på att skicka information. Lycka till!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀