Läkarutbildningen i århus ? - Forum

2009-03-03 19:00   Viktor
Hejsan, har en fråga angående läkarutbildningen i århus. Hur kommer det sig att antagningspoängen år 2008 endast var 16,9 när man jämför med andra år då det legat runt 19 ? Kan man förvänta sig att den ligger kvar vid 17 ? Eller kommer den att stiga till ~19 igen ?

RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-03-08 16:38   Danne
Är det någon som vet om det är många svenskar som studerar till läkare i Århus? Man hör mest talas om folk i Köpenhamn och Odense.

RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-03-08 22:23   tanja
Hej! Jag undrar detsamma, man får hoppas att det ligger kvar :P Men jag tror att det kommer bli högt i år =(

RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-03-13 12:26   Dn
Hej! antagningspoängen räknas från den sista sökande som blivit antagen, dvs den sista man som blev antagen hade 16,9. detta kan ändras då det beror på vilken genomsnittsbetyg de ansökande har i år, har de flesta kring 19 så hamnar det på 19. har helt enkelt med va de som söker har för betyg. vi får väl hoppas på att det är samma antagningspoäng i år med. Mvh Dn

RE: RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-03-14 11:49   AREZ
Hej stämmer det att man inte kan söka till Läkarutbildningen i århus med upplästa betyg till Åhus? Jag har läst upp en del betyg på komvux, så jag undrar om ngn vet vad som gäller.

RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-03-16 13:58   D
hej! jo du kan fortfarande söka till läkarutb i Århus, fast din ansökan kommer att hamna i kvot 2. mvh D

RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-03-18 17:57   ALRO
århus hade högsta intagnings poäng fram till år 2000. efter visad intresse från svenskarna så köpenhamn gick förbi århus. i år tror jag att det kommer att ligga på över 19,3 men man vet aldrig. Mitt tips är att ha århus som 1:a prio. glöm ej Mat.E. Jag tror införande av Matte E som krav 2008 var anledning till att många svenskar missade chansen till danskarnas favör. any comment?

RE: RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-04-07 21:25   Madeleine
post Hej! Jag läser i Århus på läkarutbildningen, 3e terminen. Vi började 5 svenskar av 188 nya studenter, och jämför man med föregående terminer, dvs de som läser över mig - så är det en stor skillnad på antal svenska studenter. Det börjar betydligt färre svenskar nu än det har gjort. Tror det bara för några år sedan började omkring 25 st per termin i Århus. Hur snittet ändå kan sjunka tror jag helt enkelt beror på att dom inte tar in de med högst betyg, utan tror dom tittar på vad man har läst för ämnen. Mvh/Madeleine maadeleinee@gmail.com

RE: RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-04-08 12:46   Patrick
Hej! Vet någon om de danska universiteten tar in till vårterminen 2010 eller bara på hösten? Patrick

RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-04-14 10:58   Vendela
Hej, Är det någon som funderar på att söka till läkarprogrammet i Århus hösten 2010? Jag skall göra det och det vore kul att få kontakt med någon likasinnad.

RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-04-17 23:02   malin
Hej! Jag är intresserad av att börja studera i danmark 2010. Jag måste söka in till kvote 2, och undrar om det endast höga betyg som gäller. Eller väger arbete, andra studier m.m lika tungt? Har universiteten antagningar 2ggr/år som här i Sverige? Vore trevligt om någon som studerar till läkare i danmark, ville dela med sig av sina erfarenheter m.m. Mvh// Malin

RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-04-23 11:34   LES
Hej, Lite information om läkarstudier i Danmark. Antagningsproceduren för Kvote 2 skiljer sig mellan universiteten. I Kvote 2 bedöms du - dels efter ditt gymnasiebetyg - dels efter andra erfarenheter som arbetslivserfarenhet, utlandsvistelser, högskolestudier mm. Här kan du alltså även skicka in ditt samlade betygsdokument om du har tentat upp kurser. Även tester och intervju är vanligt. Antagning sker en gång per år och sista ansökningsdatum är 15 mars.

RE: RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-10-24 14:26   Johanna
Hej jag har också tänkt söka till läkare i århus hösten 2010 :)

RE: RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-11-30 09:42   Khsotaba
post Jo Venedela det är min dotter som vill helst studera Läkarprogrammet i Danmarks 3 universiteten med läkarprogrammet på HT 2010 i kvot 1 .hon har inte så mycket tid att kolla på internet därför skrev jag till dig. Ha det bra

RE: RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-11-30 09:50   Khsotaba
post Hej! De som funderar på söka läkarprogrammet i de 3 Danmarks universiteten för ht 2010 vil jag helst ha kontakt med och skriva lie till varandra. MVH

RE: RE: Läkarutbildningen i århus ?
2009-12-24 11:38   Felicia
Hej! Jag ska också söka till Läkarprogrammet i Århus, men vet dock inte hur man gör. Vår syo på min skola är urdålig och ger inga som helst vettiga svar så nu har jag bestämt mig för att ta tag i problemet själv. Jag har velat bli läkare sen många år tillbaka i tiden, men kommer ej in här i Sverige. Skulle vara jättekul at få kontakt med någon som också ska söka in. Jag tror jag kommer gå ut gymnasiet med ung. 18 i betyg och kommer söka i kvot 1. Tror ni jag har någon chans överhuvudtaget? Tack för svar!! MVH: Felicia

RE: RE: Läkarutbildningen i århus ?
2010-01-07 19:55   carolina
Förra året låg det på ca 19,6-19,8 på de olika universiteten. Om 18 räcker kan bara tiden utvisa.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀