Läkarutbildning Wroclaw - Forum

2008-06-03 20:55   A
Till alla som ska läsa till läkare/tandläkare i Wroclaw till hösten: Skaffa er Gray's Anatomy for students och börja plugga redan nu. Första lektionen efter precourses blir man förhörd (sen fortsätter det med förhör i princip varje lektion)och då är det skönt att vara förberedd. Det första provet är i oktober och omfattar alla bones, ligaments och joints. Muskler och inre organ kommer senare. Tempot är högt och man förväntas kunna varje minsta detalj. Samtidigt har man tio andra kurser att hålla reda på. Att ha flera prov varje vecka är snarare regel än undantag. Men pluggar man hårt så går det att klara sig :) Ta första Hepatit B sprutan innan ni kommer hit. De flesta brukar göra en del av sjukhuspraktiken på påsklovet och det rekommenderas att vara vaccinerad. Bo på studenthemmet första året eller i alla fall första terminen. Visst är standarden väldigt låg och man får garanterat en chock när man kommer, men man vänjer sig efter ett tag. Det är en enorm trygghet att bo tillsammans med alla andra. Flyttar man ut för tidigt finns risken att man blir isolerad och inte får del av all information. Precourses kan verka onödiga, men faktum är att det är den enda tiden man har ett riktigt studentliv, samtidigt som man lär känna alla. Man behöver den där månaden för att vänja sig och känna av om det här är rätt grej. Dessutom kan jag säga att nästan all den polska jag kan idag kom från precourses. När terminen sätter igång räcker tiden inte till och då måste man tyvärr prioritera. Man ska vara beredd på att standarden inte alls är som hemma när det gäller lokaler, undervisnings material etc. Om lärarna använder power point blir man nästan chockad. Det är ungefär som att förflytta sig 200 år tillbaka i tiden. Pedagogiken har också fastnat på 1800-tals nivå. Det är inte uppmuntran utan skrämsel som lärarna använder sig av. Det vi lär oss pluggar vi in själva och på lektionerna blir vi förhörda. Lärarna kan inte ifrågasättas och det är sällan man får se sina prov. Med andra ord är allting väldigt subjektivt. Det är tufft att läsa till läkare i Polen. Garanterat mycket jobbigare än hemma eftersom det finns en psykisk press från lärarna. Samt att man läser så många kurser samtidigt och inte kan tenta av en kurs och bli "färdig" med den. Polen i sig är ett väldigt byråkratiskt land och man ska vara beredd på att ingenting flyter på. Det mesta är krångligt, men man vänjer sig vid det. Det positiva är att vi på English Division håller ihop och stöttar varandra. Det finns en stor gemenskap och det är något av det viktigaste. Studentliv som i Sverige existerar inte, men vi hittar ändå på en hel del roliga saker vid sidan av plugget. Jag hoppas att alla blivande ettor ska känna sig välkomna :) Sammanfattningsvis kan jag säga att det här har varit det jobbigaste året i mitt liv, men har man en dröm att bli läkare så är det värt det. Dessutom blir man stark. Ingenting kan krossa en längre. Ingenting! Tips från en första års student

RE: Läkarutbildning Wroclaw
2008-06-04 21:16   Thorsa
Vad är det för terminsavgifter i Polen? Någon som har koll på avgifterna i Ungern? Mvh Thorsa

RE: Läkarutbildning Wroclaw
2008-12-26 12:33   Caroline 4:de året
Jag läser 4:de året på medicin i Wroclaw. Jag håller med "A" till viss del, men det här med psykisk press är väl lite överdrivet. Lärarna ger eleverna mycket uppmärksamhet. Dom ställer krav och testar eleverna mer än vad man gör i Sverige. Men det gör det lättare, inte svårare anser jag, eftersom man måste plugga kontinuerligt. Så när väl tentaperioden kommer är man förberedd. Första året är svårast för man måste vänja sig vid ett nytt land, ny kultur och att studera vid universitetet. /Caroline

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀