läkarutbildning utomlands - Forum

2010-01-03 22:16   hjälp
Hej! Jag heter Anna och går i trean (gymnasiet). Jag behöver lite hjälp. jag vill plugga till läkare utomland men jag fattar inte hur man ansöker! länder som jag är intresserad av är: tjeckien Polen Ungen Danmark Rumänien Slovakien och Norge. jag skulle upskatta om ni kunde skriva vilka olika universitet som finns i respektive land samt hur man ansöker (gärn detaljerat och inte bara "gå inte på deras hemsida"). jag har kollat runt lite själv i internet men blir bara förvirrad, så återigen, jag skulle upskatta er hjälp :D puss

RE: läkarutbildning utomlands
2010-01-16 00:20   A.D
www.annadaas.blogg.se

RE: läkarutbildning utomlands
2010-02-05 23:23   martin
Hej. Jag har sokt till lakarutbildningen i utomlands. Jag har tagit reda pa nastan allt som en student behover veta for att ansoka =), jag kan beratta for dig hur jag gjorde, du kan kontakta mig via mail eller msn. msn / mail : martin_22@hotmail.se mvh martin

RE: läkarutbildning utomlands
2010-02-08 18:24   Swedoctor
angående rumänien Standarden på de olika universitet skiljer sig lite gran. De som studerar i Cluj säger att deras universitet är den bästa , de som befinner sig i Targu Mures hävdar att de är otroligt mycket bättre än Cluj och de som studerar i Bukarest påstår att de är det bästa som har hänt Rumänien sedan Ceausescu tider. Det viktigaste borde vara att alla dessa universitet håller EU standard och är erkända i Sverige. Jag personligen valde Timisoara för den multikulturella , vackra staden , välorganiserad universitet och hyfsat bra pris. Ett år här kostar 4000 euro och vi läser precis samma sak som de i Cluj , Targu Mures och Bukarest. samtidigt finns det möjligheten för att EU- medborgare att komma in gratis genom ett intagningsprov som ä ger rum den 22 juli. Det är en multiplechoise test som innehåller 60 frågor med förslag på svar. Den är uppbyggd på materia från (motsvarighet) Biologi B och ni får en bok med alla möjliga kommande frågor redan nu. Det finns också möjligheter till lektioner med en privat lärar som förklarar all materia samt vägleder dig genom inlärningsprocessen. Gör förberednings tester och fokuserar på just dina behov. Jag skulle också rekomendera att starta så fort som möjligt för att ha gott om tid för att gå igenom all materia. Personligen jag startade studera till intagningsprovet i April och vi var två svenskar som pluggade med samma privat lärare och båda kom in gratis. Kostnaden för en lektion ( 2, 5 timmar ) är 25 euro. Passa på , det finns begränsad med platser. Universitatea de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş“, Timişoara har inga krav på naturvetenskaplig basår eller höga snittbetyg. Angående andra frågor som boende och livet. Lägenheter här kostar mellan 250- 300 euro 2 rum och kök mitt i stan. Det finns också många som delar lägenheter eller bor i större kollektiv. Vanligtvis tar det ungefär 2-3 dagar att hittar något som passar en . Det finns agenturer som tar fram de olika förslag precis efter dina önskemål. Maten här är lite billigare än i Sverige och utelivet är fantastisk. Om ni har fler frågor eller funderingar får ni gärna återkomma. Hoppas vi ses nästa år !

RE: läkarutbildning utomlands
2010-02-20 18:49   pedram
det finns fler skolor i rumänien. jag var inne på medinro.se och kollade sen vidare

RE: läkarutbildning utomlands
2010-05-02 15:11   MW
studera-medicin.se här finner du många olika universitet inom EU och information om hur du söker till dem. Michael

RE: läkarutbildning utomlands
2010-09-22 16:46   s3norita

Hej!

Jag vill bara säga till er som planerar att söka till Slovakien,
bara lägg planerna på hyllan, ni kommer bara ångra er när vi väl är där nere och ser förhållandena mellan student & professor, student & universitet och hur lite du har att säga till om eller komma med.
De ändrar på reglerna konstant, ingen, varken student, professor eller vägledare känner till de ständigt nykommande reglerna. Självklart handlar allting om pengar, så de "sätter dit dig" för allt möjligt trams...
Du kommer finna dig i en situation där du vill byta universitet (transfer) men det blir näst intill omöjligt eftersom curriculumet som Martin går efter inte är förnyat, dvs. inte stämmer överens med resterande univ. i ex. ungern/polen/tjeckien. Det håller på att förändras men det är fortfarande i diskussionstadiet så förvänta er inga snabba förändringar...

När ni väljer, ta er gärna dit det redan finns gott om Svenska studenter för det säger ändå någonting om universitetet


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀