Läkarutbildning, Polen HT 2011 - Forum

2011-01-07 22:40   guin

Hej allihopa!!!
tänkte kolla om det är några som också ska börja på läkarprogrammet i Polen HT 2011, jag vill gärna komma i kontakt med några !

Hör av er!


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-12 17:57   caroline

Hej!
Jag ska söka till läkarutbildningen i Polen . Tänkte söka till Gdansk och har fått hem blanketterna, ska skicka in de när som helst. Sedan återstår det att se om man klarar inträdesprovet :) Var i Polen tänkte du studera?

//
caroline


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-13 14:01   guin

Hej Caroline!

Jag har också tänkt söka till Gdansk och har fått hem blanketterna, jag har länge sedan betalt de 3000 kr till Barbara Jedlinski. Men jag har hört mycket gott om Pomeranian Medical University i Szczecin, så jag tänker studera där.....
Och intagningen till studiet i Szczecin är baserad på betyget och jag vill verkligen slippa inträdesprovet till universitetet i Gdansk trots att de flesta säger att provet är ganska lätt :)
Samtidigt är jag lite negativ inställd till universitet i Gdansk ?!!

Så det bär av till Gdansk för din del då ? vad är dina motiv till valet av just detta universitet?

Mvh


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-14 01:04   monir

Hej caroline & guin jag ska också söka till Gdansk och även Wroclaw HT 2011. Hur gör ni med ansökandet, vad mer än betygen är det som ska skickas med och när är sista ansökningsdagen ?

det skulle vara lättare att dela informationen genom msn eller facebook adda så pratar vi mer

msn - mooniir@hotmail.com
fb - monir mhammad ali

//
monir


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-15 12:14   Camilla

Hej!
Jag har också tänkt att söka till Gdansk till hösten. Vart tänkte ni göra antagingsproven? Jag ska göra i Gbg, det hade varit kul att prata lite innan :)

/Camilla


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-15 20:21   dede

Hej vet nån av er hur betygen ska se ut för wroclaw? räcker det med att ha vg i biologi a+b, kemi a+b, fysik a+b? kommer man inte in om man har gi nåt av dessa ämnen? hur ser det ut på de andra skolorna?
tack


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-17 16:06   guin

Hej!
Jag ska söka till Pomeranian Medical University, där är antagningen baserad på betyget, inget inträdesprov.

dede, det är många som säger att det är relativt lätt att komma in i Wroclaw, men du kan ju kontakta Barbara Jedlinski och fråga henne om det, hon har säkert bra svar ;)

Mvh


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-18 13:30   caroline

Jag ska göra antagningsprovet i Stockholm :) är det fler andra som ska göra det?

kontakta mig på
caroline_hall@hotmail.se


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-22 10:39   Erik

Även jag har sökt till Gdansk och ska göra provet i Stockholm. Vet en del om Gdansk men inte speciellt mycket om något annat universitet.

MSN: e-bergvall@hotmail.com (Ifall någon annan som sökt Gdansk vill prata)


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-01-24 11:05   Erik

Hej!

Jag ska också göra provet i Stockholm! Ses säkert där!

Kontakta mig om ni vill på

Mail: bergvall.erik@gmail.com Eller leta upp mig på FB

//Erik


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-02-05 15:50   Joanna

jag planerar också att söka nu till hösten, det finns ett litet häfte man får hemskickat där det står allt som man behöver ha, fyra passfoton ,översättning av betyg till polska eller engelska osv... osv..Vem vet vi kanske ses i höst om ja fixar provet i juni som man skall var konservativt och finklädd till, men pluggar biologi kemi och fysik nu så hoppas på att det skall gå fin /joanna


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-02-21 02:47   B

Hej!

Hur lång tid tog det för henne att svara på ditt mail. Själv har jag mailat men har inte ännu fått något svar?

MvH


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-03-03 21:36   Erik

Jag ringde till jedliska


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-03-10 01:03   A

pluggar sj första året i Gdansk just nu. förstår att många av er undrar saker om skolan, mer n det som står på broschyerna. fråga gärna om ni undrar nåt


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-03-10 09:54   Clara

Hej!
Ja, jag undrar lite om hur ni bor, jag hörde att man får bo på något campus första året? Hur är området i helhet? Min bild av polen är rätt grå, och jag undrar hur mycket det egentligen stämmer. Har ni grönområden, industriområden eller storstad runtomkring där ni bor?
Är det många som har problem med att klara proven och får gå om ett år eller är det ungefär som i Sverige där som min kompis som går i uppsala sa, att man får mycket hjälp för att klara proven och slippa gå om?
Tack på förhand
Clara


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-03-10 13:52   A

När det kommer till boendet får man välja själv. Det lätta alternativet är att bo på studenthem, iaf de första åren i och med att man lär känna andra studenter och det är väldigt nära skolan. Men man får också tänka på att det inte är lyx precis. man delar kök, dusch å toa. dock städas allt varje dag. det kostar runt 1000 sek. dock så kan man gå ihop med nårra andra och skaffa egen lägenhet för nårra hundra lappar mer och då e det riktigt fint.

När det kommer till området i helhet är det väldigt olika i polen. I de stora städerna är det precis som andra storstäder i europa. Gdansk som stad är dock gammalt. Det finns väldigt fina delar av staden, finns industriområden och finns grönområden. Ens intryck av staden beror lite på var man själv kommer ifrån och ens förväntningar. E man själv från en storstad verkar det omodernt men det finns allt här, för fritiden, shopping. För att jämföra kan jag säga att gallerian här är större än de som finns i stockholm. Det är även så att området här heter "tri-city" vilket betyder att det är tre städer som utgör en stor stad. Gdansk representerar nog det gamla medans närstaden Sopot åker man till efter tentorna för att festa elller sola och bada vid stranden där. Allt är även billigt här så ekonomin blir inte det stora problemet.

när det kommer till studierna så är studiesättet väldigt olik sverige. Det är mer traditionellt och det handlar om detaljer. Allmänt så är läkarlinjen hård. Man kan inte förvänta sig att man ska komma ut som en färdig läkare bara man kommer in nånstans. man måste KÄMPA. Men lägger du ner tid så går det bra. Det gäller bara att inte slöa. Dock ska det tilläggas att det inte blir så tråkigt som det låter här för att alla andra gör samma sak och på nåt sätt blir det riktigt socialt. Jag vet inte hur många det är som får gå om men det är några stycken och det är för att proven är svåra. Jag vet inte om de är svårare än i sverige, tror personligen på att orsaken att vissa tror att allt kommer ordna sig av sig själv när de väl kommit in. Du får hjälp om du behöver men man behöver inte hjälp med nåt, materialet är inte svårt, det är bara mycket att läsa in. Första året är svårast då allt är så nytt, andra året är också svårt. men från och med tredje året blir allt lättare (då man e van) och roligare för det blir mer kliniskt. De första två åren är prekliniska. Det här blev en uppsats nu men hoppas att det hjälpte. Fråga gäran om det är nåt annat ni undrar


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-03-13 10:07   Camilla

Hej,

Tänkte höra hur det är med läroböcker i Gdansk. Läste någonstans att man inför terminsstarten får en lista med all kurslitteratur och att man bör köpa den hemma i Sverige innan man åker ned, stämmer detta?
Finns det ingen bokhandel på universitetet som har kurslitteraturen?

Mvh


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-03-24 18:42   Christian

Hejsan allihopa. Jag bor för nuvarande i Polen och pluggar till läkare i Wroclaw. Stort vacker stad och utbildningen är toppen ! Ni får gärna lägga till mig på skype o prata vidare om ni funderar på att bege er till det slaviska landet för era framtida läkastudier :)

Christian Schön
S_c_h_o_n@hotmail.com


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-03-25 12:26   A

Camilla, precis som på alla andra universitet får du en lista med böcker som du ska inhandla. Jag vet inte var du har hört att man ska köpa de i Sverige för det stämmer inte. Finns en bokhandel på campus och så säljs alla böcker på skolans bibliotek under de första veckorna. Jag rekommenderar STARKT att inte köpa några böcker förräns du har kommit ner hit då många av böckerna som står på listan är onödiga. Man klarar sig utmärkt på föreläsnings slides. De enda böckerna man behöver är kurslitteraturen för anatomi och histologi. Finns folk som köpte böcker till andra ämnen som inte har öppnat boken än.


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-05 18:42   E

Hej,

Angående studierna i Gdansk, hur finansierar de flesta svenskarna sina studier och boende?
Är det enbart csn, eller en kombination av privat finansiering och CSN? Finns det svenskar som jobbar parallellt?

Vad skulle du säga är snittåldern på de som börjar första året brukar vara?

Att det är en svår utbildning verkar det inte råda några tvivel om, men realistiskt sett, hur många, enligt din uppfattning, är det som inte klarar sig?

Är de olika nationaliteterna på skolan segregerade, eller umgås alla med alla?

Skulle uppskatta svar på dessa frågor enormt mycket!

E


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-06 22:45   A

det är olika...vissa med rika föräldrar kör helt privat men majoriteten kör med CSN. Men det är ju bra om man har jobbat lite innan och har nånting på kontot som säkerhet. men man klarar sig utmärkt med csn. att jobba parallellt kan man nog glömma...man brukar säga "when you start studying medicine, you sell your soul to it". Det du kommer ha tid med är plugg, mat och träning (för vardagarna). under helgerna gäller det att ta igen det man har missat under veckan + handla + gå ut å äta eller liknande (eller festa om det är efter nån tenta)
snittåldern är jag lite osäker på men ligger nånstans vid 20-21.
hur många det är som inte klarar sig är jag inte stensäker på då man hör olika men enligt va jag har hört så rör det sig om 20 procent ungefär.
Angående nationaliteterna beror det på vad du menar. men English division hänger nog mkt med varandra då det är lättast med språket osv. Men det är också många svenskar här vilket gör att man lätt hamnar i en bubbla men det gäller att variera sitt umgänge å se till att man är med folk från anda länder också. Förutom svenskar är det folk från England, Norge, Kanada och USA.


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-07 22:07   E

Jag uppskattar enormt att du tar dig tid att svara på frågor i den här tråden, det är skönt att få höra svar från en vettig människa =). Om du orkar så har jag tre till frågor som jag undrar över.

Det jag har funderat mest på ang. att plugg i Polen är hur situationen ser ut med AT platser när/om man kommer hem till Sverige igen. När man söker runt så hittar man en massa tvetydiga svar. Har du någon uppfattning om det är svårare att få en AT plats i Sverige efter studierna?

Under somrarna så gör man internship på fyra veckor om jag förstått det rätt? Är det många som gör dem i Sverige? Är det svårt att en plats i Sverige?

Slutligen, vad skulle du estimera månadskostnaden till, om man bor på campus?

Tack ännu en gång för att du tar dig tid och svarar!

E


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-08 13:30   caroline

Hej !! jag undrar hur inträdesprovet till Gdansk var. Vad var det dom lade mest tyngd på så att säga =) Biologi och kemi är mina starkaste ämnen så jag är inte sådär jätteorolig att det inte kommer att gå vägen. Skulle uppskattas om du kunde nämna något angående inträdesprovet!


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-08 14:22   A

När det kommer till AT beror det mycket på var i Sverige du vill göra det. Småstäderna är rätt lätta att få i. Men stockholm är svårt. Även svenska studenter som inte pluggat i sthlm får oftast jobba som underläkare i nåt år innan de kan få en AT-plats. Detsamma gäller för studenter här. Man får räkna med att jobba som underläkare först om man vill göra AT, iaf i sthlm.
Yes, under sommrarna praktiserar man i 4 veckor. Där är det lite olika, första året brukar de flesta göra det på nåt ålderdomshem då det är svårt att få ett liknande jobb på sjukhusen. Detta för att första årets praktik innebär att man ska göra enkla saker som att mata patienter osv. Men från å med andra året blir det mer seriös (andra året är man på akuten). Då brukar ungefär hälften göra det nånstans i Sverige men att dra till Norge och göra det är väldigt populärt, mest för lönen antar jag. Men så svårt är det inte. Gäller att man e ute i god tid helt enkelt.
hmm...bor man på campus så kan man bo på två olika sätt. man delar rum nån annan = ca 1100 sek om månaden eller så skaffar du eget rum = 2200 sek per mån. Efter det beror det på hur sparsam du är. känner folk här som gjorde av med CSN efter två månader medans andra sparar hur mycket som helst. Men sålänge du inte överkonsumerar så klarar man sig rätt bra med 4-5000 i månaden. Men om du vill spara så går det också givetvis. Som exempel kan jag berätta att jag senaste månaden ville spara lite så jag slösade totalt 3000 sek + hyra


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-11 19:29   A

Frågor angående inträdesprovet är lite svårt att svara på för av nån konstig anledning har jag glömt bort allt typ. Men det jag kan säga är att det kommer lite av allt. Var förberedd så kommer det gå bra. Vissa frågor är rena skämtet medans andra kan vara såna som man aldrig har läst om i Sverige. Sorry att jag inte kunde vara till större hjälp.


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-12 19:21   Christian Schön

Wroclaw har inget inträdesprov :) Fantastiskt alternativ om man letar efter en schysst utbildning i en vacker stad! Nästan bara svenskar och jättebra sammanhållning :) Frågor om Wroclaw Medical University kan mailas till mig , Christian; s_c_h_o_n@hotmail.com


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-12 23:43   E

Känns som att jag terroriserar dig med frågor, men hoppas du har lust att svara på några fler =)

Jag har sökt runt en del på forumet om antagningsprovet, men får inga klara svar där heller. På vad bör man lägga mest tyngd på att plugga in?
Pluggade du mycket inför provet? Upplevde du det som svårt?
Som jag förstått det så görs det en bedömning på betygen och provet, om man har mvg i de ämnen som de kollar på, ungefär hur många rätt behöver man?

Hur går intervjun till?

Tänkte även passa på att fråga hur ofta/sällan man har tid att åka hem?

Tack så jätte mycket för dina tidigare svar, de uppskatas enormt!


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-04-13 16:44   A

Den frågan är faktiskt svårt att svara på. Som jag skrev tidigare så har jag glömt allt från provet av någon anledning. Men ring Jedlinska och fråga så lär de hjälpa dig. Jag upplevde det som hyfsad svårt då jag hade tagit ett sabbatsår och jobbade samtidigt. Så man hade glömt mycket samtidigt som man inte hade så mycket tid att plugga. Men du har rätt i att de lägger ihop betygen med provresultatet. Exakt hur de räknar vet jag inte men jag tycker inte att det är något du ska tänka på. Satsa på att lära dig saker istället. Det är ändå kunskaper du kommer behöva senare.

Jag behövde aldrig göra intervjun så jag vet inte men vad jag har hört från andra så är de rätt jobbiga där. Du måste hävda dig själv och visa att du har kunskaper som kanske inte kom fram under provet. De kan också fråga frågor för att kolla hur intresserad du är av medicin generellt, t ex. vem fick nobelpriset i medicin senast och varför osv. Eller vad är ditt mål inom medicin och hur du vill elelr försökt nå målet.

Att åka hem är lite individuellt. Man har ju lov vid jul, slutet på februari och påsk och sommar. Men räkna med att under vissa lov behöver man plugga. T ex har vi nu påsklov från 22 april till 3 maj men har också tenta 5 maj så det lovet kommer inte vara så kul. Men vissa åker hem under nån helg för att ta en paus osv. Det finns verkligen olika fall. Känner en som inte har åkt hem sen han började och en som åker hem varje helg. Du kan göra det mesta om du sköter dig i plugget bara ;)


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-05-04 16:27   Sara

Hej allihopa! Jag ska också börja till hösten, denna tjej bloggar väldigt bra om livet där. Hon skriver inte ofta, men jag har letat efter bloggar. Jag har mailat en del med henne, fick svar på allt :-)

Hennes blogg är www.gdansk.blogg.se

Mvh Sara


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-05-04 23:27   E

Hej

Jag undrar om det är någon som har studerat/ska studera/studerar just nu på London Metropolitan University (LMet) som kan berätta lite om skolan, hur lärarna är, om skolan är bra, hur kurserna är osv?

Jag funderar nämligen på att söka dit till hösten men behöver veta så mycket som möjligt om skolan innan jag beslutar mig!

Vore tacksam för svar!


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-05-11 16:52   Caroline

Är det någon som har fått inbjudan än till inträdesprov och intervju ? :) jag väntar fortfarande... Det börjar bli dags snart! Har ni förberett er något ? :)


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-05-12 18:41   D

Hej Caroline
Jag fick mitt inbjudan idag, så du kommer säkert få din snart också :)
Ska du göra provet i Stockholm?

D


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-05-12 19:00   Clara

Jo, jag fick inbjudan idag till inträdesprovet i Stockholm. Jag har börjat repetera lite från kemi a,b och biologi b, det är väl typ allt man kan göra för att förbereda sig? :)


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-05-17 23:03   Caroline

Ja, jag ska göra inträdesprovet i stockholm :)

Jag har också börjat repetera kemi a,b och biologi b.... Vad har ni för betyg i respektive ämne? Har själv mvg i kemi men vg i biologi :) är det några som går gymnasiet nu som ska göra inträdesprovet? :)


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-05-24 20:34   E

Tänkte höra med alla andra som ska skriva provet hur ni förbereder er?
När jag pratade med Dr. Jedlinska så sa hon att de använder sig av samma prov varje år. Det vore definitivt fördelaktigt om någon har hört något om provet och skulle vilja dela med sig om det, eller om någon som redan har skrivit provet kommer ihåg något ifrån det.

Önskar alla lycka till med provet.


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-06-01 11:08   Alex

Tror egentligen det bästa du kan göra är att repetera biologin och kemin så gott som möjligt de kommande dagarna. Det är iallafall vad jag gör.


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-06-02 16:34   caroline

Nu är det inte långt kvar hörrni :D vill önska er lycka till med provet och eventuell intervju!


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-06-04 17:05   diana

Hejsan, ni som gjorde provet i Stockholm, vad var det som kom, skulle vara tacksam om ni kunde dela med er. Jag har inte haft tid att plugga då jag varit på sjuk och blivit opererad och jag ska göra provet i göteborg på måndag skulle vara mycket mycket tacksam för er hjälp.
här är min mejl skriv gärna det ni kommer ihåg.
tack så mycket för hjälpen
MVH
/Diana

diana.latif@hotmail.com


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-06-04 17:33   S

Hej allihop,

Ni som gjorde provet, i stockholm idag, kan ni vara snälla och dela med er lite av info? Kanske några av frågorna som ni minns? Ni kommer att göra, resten av oss en stor tjänst.

Tacksam på förhand.

Hälsningar
//S


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-06-21 00:12   DD

Är det någon som fått antagningsbesked från Wroclaw än???


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-06-21 09:59   MK

Tror inte någon har fått det än, jag har full mån om att jag inte fått besked än iaf. Har du sökt genom Barbara DD ?

Peace


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-06-22 00:47   DD

MK, okej skönt. känns som att det är dags att få besked.

Nej faktiskt inte. har en vän som pluggar första året där, så skickade allt genom henne. kontaktade jedlinska först men bestämde mig för att spara 3000 och skicka på egenhand. (min vän frågade först om det var möjligt såklart). sökte du genom barbara?


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-07-04 17:03   Jwan

Hej,

jag har gjort intagningsprovet till Gdansk i Stockholm och kom in.

Provet var inte så svårt men jag rekommenderar de som ska göra den att läsa genom biologi och kemiböcker på engelska (gymnasienivå, B-kurser). Jag tyckte det var mycket hjälpsamt att titta genom en formelbok också.

Om nån har frågor kontakta mig gärna på msn: 001@live.se

För er som har kommit in eller är redan läkarstudenter i Gdansk, vilka böcker är det egentligen som behöver inskaffas? Har för mig att boklistan som man fick är för lång och man behöver endast få utvalda.

Hälsningar
Jwan


RE: Läkarutbildning, Polen HT 2011
2011-07-19 08:29   hej

Hej Guin!
Så det spelar ingen roll vad man har i betyg i de fyra ämnerna om man söker till gdansk??

m.v.h

Kristina


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀