Läkarutbildning på engelska i Belgrad, Serbien HT 2013 - Forum

2013-02-23 23:58   Alex
Hej, jag har funderat på att söka till läkarprogrammet i Belgrad, Serbien. Har hört att det finns en del svenskar som pluggar där just nu (de flesta har säkert serbisk bakgrund, men det finns även riktiga svenskar där). Undrar om det finns någon här som också tänkt plugga där?? Har pratat med socialstyrelsen osv och de säger att man kan komma tillbaka till Sverige efter utbildningen där nere för att påbörja sin AT här. Kontakta mig gärna!! a.popovic.a@gmail.com

RE: Läkarutbildning på engelska i Belgrad, Serbien HT 2013
2013-03-08 20:21   Blivande läkarstudent

Läser man utbildningen på engelska eller serbiska?


RE: Läkarutbildning på engelska i Belgrad, Serbien HT 2013
2013-03-14 12:11   Alex

Läs rubriken på mitt inlägg igen ;) Läkarutbildning på engelska i Belgrad, så ja på engelska är det haha


RE: Läkarutbildning på engelska i Belgrad, Serbien HT 2013
2013-04-13 16:22   Marco

Hej, Jag har sökt in till Prag, både till första och tredje fakulteten. Antagningsproven är i Stockholm den 4e och 5e maj. Charles University är bland de bästa skolorna i Europa. Det sköna med att söka hit är att antagningsproven är gratis och man behöver bara "show up" efter provanmälan. Klarar man det så får man till den 14e Juni att skicka in sina papper. Man kan bli antagen utan att ha betyg i några naturvetenskapliga ämnen överhuvudtaget, men för att klara provet så bör du ha minst VG i dessa ämnen. Efter examen är du fullt legitimerad läkare och kan börja jobba på en gång, även i USA. Priset per skolår ligger vid den övre gränsen, men jag tycker det är värt att lägga ut lite extra pengar om man får en bra utbildning från en väldigt respekterad skola. Om det är något du undrar över så är det bara att fråga :)


RE: Läkarutbildning på engelska i Belgrad, Serbien HT 2013
2013-04-30 21:33   en fråga

Jag har en fråga. Tänkte nämligen plugga i Belgrad, men jag vet inte om diplomet gäller i Sverige när man sedan avslutat sina studier där. Och om de inte gäller vet kanske någon av er om man måste läsa till något extra ämne när man kommer till Sverige?


RE: Läkarutbildning på engelska i Belgrad, Serbien HT 2013
2013-05-13 23:40   Alex

Jag har ringt runt och pratat med bland annat Socialstyrelsen, som delar ut läkarlegitimation. De säger att det enda man behöver göra när man återväder från Serbien är att läsa ett ämne som är typ 3 högskolepoäng (tar inte ens månad skulle jag gissa på), där man lär sig att skriva ut recept osv enligt det svenska systemet. Däremot kan jag ju inte garantera att det är så, jag skriver bara det de har sagt till mig.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀