Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10 - Forum

2009-10-19 22:22   Emma
Hej! Jag undrar om det är någon annan som kommit in på läkarutbildning i köpenhamn med studiestart september 2010. Fick egentligen en standbyplats i årets antagning och de har inte erbjudit mig en plats än så länge, men är i alla fall garanterad en plats nästa höst!

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-10-20 15:00   Tanja
Hej! Jag har också fått en standbyplats och är garanterad en plats i september. Jag har inte heller hört något än så länge, är det någon annan som har hört något? Hur gör ni med boende?

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-10-21 21:08   liz
KU är otroligt sega med att skicka ut info, så det kan säkerligen dröja före ni hör något. Studentboende: köa på findbolig.nu, alternativt kolla boligportal.dk i vår för andrahandsbostäder/rum. kan va smart o börja köa i tid på findbolig om man vill ha bra bostad i stan (började själv med korridor 2 mil utanför stan, sjysst, billigt ställe men inge höjdare bo så långt från klasskompisar) hälsningar, Liz

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-10-22 11:27   Emma
Hej igen! Jag hade faktiskt tänkt bo i malmö och pendla in, vill gärna ha lite närmare hem.. hur har du tänkt Tanja? Någon annan som tänkt likadant eller har provat att pendla Malmö-Köpenhamn? Liz, vad tycker du om språkbiten? Har hört att det mesta faktiskt är på danska så har sökt en danskakurs till våren, är det värt det tror du? hälsningar Emma

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-10-22 20:12   Tanja
Hejsan! Tack för tipset om boende Liz! Jag har också funderat på att bo i Malmö men vill helst bo på campuset i köpenhamn, jag vet inte riktigt hur jag ska göra ännu... Jag har en kompis som pluggar musik i köpenhamn och hon har det tydligen jättekämpigt med språket så hon går en danskakurs parallellt med sin utbildning. Själv pluggar jag danska på egen hand (fjern-uv.dk/sitem.php) och har också anmält mig till en kurs efter jul. Distans i göteborg, kvartsfart. Det kanske är samma?

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-10-23 13:05   Emma
Blev också lite sugen på campus i köpenhamn nu, vet du hur man gör om man vill bo där eller hjälper skolan till och ordnar det sen isf? Men jag ska nog prova om malmö funkar först. Min danskakurs är också distans på kvartsfart men den är på Linnéuniversitetet (bor själv i Växjö), är ganska nervös över just det med språket nämligen!

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-10-24 08:47   Tanja
Jag har ingen aning om hur man gör för att få rum på campuset så jag får försöka kolla upp det. Det enda jag vet är att man måste veta exakt när man börjar skolan (dvs. om det är i vår eller i höst) för att kunna ställa sig i kö, enligt min syssling som bor på campuset. Jag funderade också på Linnéuniversitet men valde Göteborg istället. Har du valt några andra kurser också?

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-10-27 12:04   Emma
Jag hittade den här sidan; www.studies.ku.dk/housing/degree_students/ där stod lite om hur man skulle ansöka om campusbostad och när.. men jag räknar ju inte med att få börja till våren så jag tar det som att sista ansökningsdag är 1 juni för hösten, så jag man kan ju alltid ansöka och se om man får nåt.. nej har inte sökt några andra kurser, har du? har tänkt jobba det här året och spara ihop lite pengar om man ändå ska plugga i sex år sen.. men tack för tipset för den danska sidan, det ska jag verkligen ta tag i någon gång:)

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-10-28 19:29   Tanja
Hejsan! Tack för sidan, jag ska kolla det nu :) Ja, jag har anmält mig till en serbiskakurs och en kurs som heter Kost, näring och hälsa, så får jag se om jag hinner med allt. Det är ju inte säkert att alla distanskurser blir av heller... Ha det bra :)

RE: RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-11-04 20:18   Besaf
Hej allihopa, skulle bli skitglad om ni kunde skriva lite om hur ni komm in vilket betygsnitt och meriter ni använde er av. Det är så att jag själv vill plugga till läkare och är också inne på danmark spåret, men jag vet inte vad som gäller. Jag har sökt information dag in och dag ut men det är så olika överallt. Jag skulle uppskatta det SUPER mk om ni kunde skriva lite kort om hur ni antogs och vad ni sökte in på. kanske förklara kvote 1 och 2. tack på förhand.

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-11-06 13:21   Emma
Hejsan Besaf! Jag sökte in på både kvote 1 och 2 med betygen 19,6 från gymnasiet och i kvote 2 kunde jag även skriva att jag arbetat som vårdare i tre år vilket jag tror gjorde att jag fick en standbyplats till hösten -10. Antagningsbetygen denna höst var ju högre än tidigare, jag hittade följande på en webbsida: Antagningspoängen för att komma in på läkarutbildningen i Danmark var 2009 i motsvarande svenska betyg: Köpenhamns universitet: 19,81 Syddansk universitet: 19,72 Århus universitet: 19,74 Och har du lägre kan du alltså ansöka i kvote 2 också!

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-11-07 15:21   bp
Hej, först och främst tack för ditt svar:) . Jag är utbildad sjuksköterska och har runt 17 i snitt tror du att det är för långsökt att söka in till kvote 2? eller tycker du man ska fortsätta plugga upp betyg? Har hört från en kompis att man kan söka in i danmark med betyg från folkhögskola stämmer det? mvh Besaf

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-11-07 19:05   Tanja
Hejsan! Jag hade 19.51 i betyg från gymnasiet och sökte direkt efter studenten. Till kvote två hade jag även med att jag jobbat som skidinstruktör och simskolelärare, vilket jag inte tror påverkade så mycket faktiskt... Jag skrev även ett motiverat brev som jag kanske kom in på då... Det är bara att söka och hoppas på det bästa :P Lycka till =)

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-11-11 12:07   Emma
Hej igen! Jag tycker absolut du ska söka ändå, du har ju inget att förlora på det, det är ju en väldigt bra erfarenhet att redan vara utbildad sjuksköterska! Men har tyvärr ingen aning om folkhögskola men i så fall gäller nog detta kvote 2. Jag har tex läst upp betyg till 20.0 på komvux och skickade med det i kvote 2 om jag inte minns fel.. mvh Emma

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-11-14 20:18   Tanja
Hej! Emma, först och främst, jag menade att jag sökt till danskakursen i Uppsala och inte Göteborg (tror inte ens det finns där) Ursäkta, jag blandade ihop mina kurser lite grann... Jag har kollat bostäder nu och om jag förstår rätt så kan vi från Sverige inte bo på campuset? Nu har jag ställt mig i bostadskö till olika kollegium i Köpenhamn, ska även kolla runt lite i Malmö. Har du hittat nåt i Malmö än?

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-11-24 16:09   Emma
Hej Tanja! Jasså? Så förstod inte jag det, men hur som helst verkar det väldigt svårt att få ett boende nära universitet så jag är tillbaka inne på Malmöspåret:) Nej har inte hittat något än men har ställt mig i bostadskö efter lägenhet och hoppas på att få någonting där innan hösten börjar... Själv då?

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2009-11-25 11:55   Tanja
Jag har ställt mig i bostadskö på några kollegium i Köpenhamn, så jag får se hur jag gör =)

RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2010-12-03 17:10   Fredrik

Jag har erhållits en plats på läkarutbildningen i februari 2011. Vet du något bra ställe där man kan söka bostad?

/Fredrik


RE: Läkarutbildning köpenhamn, studiestart september -10
2010-12-06 17:13   Kram emma

Hej Fredrik,
Prova på www.ciu.dk, www.kollegierneskontor.dk och www.dba.dk!
Skriv gärna till mig på emiraclem_85@hotmail.com så kan jag svara på fler frågor!=)


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀