Läkarutbildning i Ungern - Forum

2011-11-28 14:38   Angelica

Jag undrar om någon kan förklara hur kan man klara ekonomin där eftersom de höga undervisningskostnaderna i Ungern? Är böckerna dyra? Är det dyrt att leva där?
Jag ska söka till Ungern i år och skulle bli jätte tacksam om någon svarar på detta! :)

/Angelica


RE: Läkarutbildning i Ungern
2011-12-31 11:45   callemaj

Man klarar sig precis som man gör överallt annars. Antingen har man rika föräldrar som står för studiekostnaderna och fickpengar, eller så tar man 100% studielån med maximalt tillägg på lånet. Under sommaren kan man tjäna in rätt mycket pengar själv exempelvis i norge.

Ungern är bra mycket billigare än Sverige. Man kan hyra en bra lägenhet mitt i stan för ca 3000/mån. I Budapest kan man enklast hitta bra lägenheter under sommaren, men var ute i god tid då det är många nya studenter som kommer och alla ska ha en lya. Det kan vara värt att boka in ett flertal visningar så att man inte nöjer sig med första bästa. Många hus är gamla och har möjligtvis renoverats på ungerskt vis, alltså genom att sopa problem under mattan och täcka över skador med tejp eller målarfärg. Man bör absolut införsaffa sig en kolmonoxidvarnare då många lägenheter har gas.

Böckerna är i samma prisklass som i Sverige. Semmelweis gillar att kränga sina egna böcker som tillägg till många kurser, de är inte speciellt dyra dock.

Kort sagt, det går att leva bra för rätt lite pengar. Det underlättar om man är van i köket så att man slipper äta ute så ofta. Man kan även ha kul på krogen för en bråkdel av en svensk utekväll.

Lycka till!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀