Läkarutbildning i Tyskland - Forum

2005-07-07 20:49   Axel
Tips till alla som vill bli läkare - läs i Tyskland! Jag läste tidigare till civilingenjör men bytte efter ett utbytesår i Tyskland till att här läsa medicin. Det är relativt hårda studier, iallafall det prekliniska, men det är borde inte vara några problem att få en plats. Jag hade 15,6 och blev uttagen i första urvalet. Krav på språkliga förkunskaper varierar från universitet till universitet, men i mitt fall är det ingen som har velat kolla om jag kan nån tyska. Jag kunde inte ett skit när jag kom ner, men man lär sig efter hand. Surfa in på www.zvs.de Det är dom som processar ansökningarna. Det infördes nyligen i vissa tyska Bundesländer (typ landskap) att man måste betala terminsavgift för att plugga (utöver motsvarande kåravgift). Det rör sig om kanske 3000-5000 kr per termin. I mitt bundesland (Mecklenburg-Vorpommern) har dom dock ännu inte infört detta. MVH, Axel

hur är språket??
2005-07-09 01:06   sos
Hej Finns där inga universitet som har medicin på engelska, om inte är språk situationen så enkelt som du beskriver den???? All in info är man tacksam för. Med vänlig hälsning sos

hej
2005-07-16 18:05   phifra
Hej Meddela gärna om du fått reda på om det finns studier på engelska i Tyskland. MVH

Engelska i Tyskland
2005-07-17 21:52   Axel
Såvitt jag känner till finns det inga läkarutbildningar i Tyskland som är på engelska. Fast om man vill kan man naturligtvis ha sina egna böcker på engelska, men föreläsningar, tentor osv kommer alltid att vara på tyska.

SVARA GÄRNA!!
2005-07-18 17:39   HOTE
Hej!! Jag undrar hur är tentorna är dem svåra eller klarar man sig om man kan hyfsat tyska!!

behöver all hjälp!!!
2005-07-29 02:48   Sos
hej!!! läste just att du har läst medicin i tyskland... jag tänker att söka dit till vårterminen... men vet inte hur jag ska till väga och vilka universiteter som har medicinutbildning??? vilket snitt det behövs och om det finns antagningsprov eller liknande?? jag är väldigt tacksam för all info. jag vet verkligen inte hur jag ska börja med allting :S:S ' skulle vara väldigt tacksam...

Tyskland
2005-08-03 14:11   Axel
Kolla på www.zvs.de Principen är att du översätter ditt svenska betyg till tyska (måste ske hos en auktoriserad översättare), och att du skickar in denna översättning plus original samt ett ansökningsformulär till ZVS (motsvarande Högskoleverket i Sverige). Om du kollar på hemsidan ovan kan du finna information för utlänska ansökande. Det är naturligtvis bra om man kan LITE tyska innan man börjar läsa. Men man lär sig mycket när man är på plats, även om det naturligtvis blir en extra belastning utöver studierna. Man kan dock inte förvänta sig att förstå nåt på föreläsningar eller gruppövningar osv i början, men det är inte heller det viktiga. Det viktigaste är att man kan sitta hemma och läsa och förstå, och det kan man bra med tyska böcker. Det är medicinsk facklitteratur och man måste slå upp en del ord i början men när man kan dessa nyckelord kan man läsa böckerna flytande. Det svåra är inte att ta sig in i Tyskland, det är att ta sig igenom utbildningen. Det är väldigt hårda studier, framförallt de första två åren. Vilket snitt som krävs vet jag ej, det beror på hur många andra utländska ansökande som konkurrerar med dig. Men vad jag vet brukar dom flesta bli antagna (jag hade 15,6).

Tyskland
2005-08-03 14:19   Axel
Hos oss (i Rostock) är nästan alla tentorna muntliga. Vi har i princip inte haft någon skriftlig tenta (det varierar dock i Tyskland, i vissa orter är allt skriftligt). Nackdelen med muntliga examina är att du är förbanant nervös, föredelen däremot är att professorerna kan ha överseende med dina språkligt begränsade kunskaper. Dessutom är t ex anatomin inte speciellt svår "språkligt", ofta handlar det bara om att säga med några få ord på latin det som professorn är ute efter. Tyska är inte SÅ svårt när man kan svenska. Jag tycker det svåra har varit att lära sig prata tyska, absolut inte att läsa i böckerna hemma eller att svara på frågor på tentorna.

Axel
2005-08-03 14:23   Tyskland
Men veterligen finns det INGA universitet i tyskland där man kan läsa på engelska. Personligen förstår jag dock inte varför det måste vara på engelska. Man kan ju köpa egna böcker på engelska som man kan ha att plugga med. Problemet är ju då med föreläsningar, men det kan man enkelt lösa med att inte gå dit. Jag har inte varit på en enda föreläsning (kanske en eller två) sen jag kom hit. Det ger helt enkelt ingenting. Det är hemma vid skrivbordet man lär sig saker.

hej axel!
2005-08-12 16:07  
hej axel! Skulle vilja fråga dig några saker angående utbildningen i Tyskland, bl.a. om det är lätt att sedan få arbete i Sverige osv. Vore tacksam om du ville mejla mej på fiskelizabeth87@hotmail.com

hej Sos!
2005-08-13 17:06   lizzie
jag är i samma sits som dej. Jag funderar oxå på att söka dit till vårterminen. Skulle vi inte kunna byta erfarenheter med varandra. Mejla mej gärna på fiskelizabeth87@hotmail.com

Läkarutbildningen i Rostock? HJÄLP!
2005-08-13 17:18   lizzie
jag har många frågor angående läkarutbildningen i Rostock( Tyskland). Är det dyrt att gå där? Hur lång är utbildningen? Finns där många svenskar? Är det lätt att efter utbildningen, få arbete i Sverige? Mejla mig på fiskelizabeth87@hotmail.com

Ang: Läkarutbildning i Tyskland
2005-10-06 12:25   JJ
tjena!! jag är jätte intresserad av att läsa till läkare, å då är tyskland ett alternativ...... så då undrar jag när sista ansökningsdagen brukar vara till dessa i tyskland??? och sen undrar jag också om man måste skicka in något personligt brev dit, ja , helt enkelt hur man tar sig väga??? ytterst tacksam för svar!!! min e-mail är: sp02jjo@hotmail.com

Ang: Läkarutbildning i Tyskland
2006-08-09 21:58   tubba
Du e fan grym, helt kass på tyska men går där ändå. kör hårt vi ses till våren

Ang: Läkarutbildning i Tyskland
2006-08-30 12:12   Agnes
Hej! Jag har kommit in i Rostock nu till WS 2006/07 och letar efter boende. Är det någon mer som ska plugga där? Ni får gärna kontakta mig! a_skovdal@hotmail.com

RE: Läkarutbildning i Tyskland
2008-10-06 23:36   Malin
Hej! Jag undrar lite om blanketten som skall skickas till ZVS, är det en separat blankett för varje universitet man sökt eller räcker det med en? Betygen som man översätter skall de skickas tillsammans med någon mer blankett när man söker till de olika universiteten? En sista fråga är om blanketterna till samtliga ställen skall skickas via ett traditionellt brev? Mvh Malin malin_bosson@hotmail.com

RE: Läkarutbildning i Tyskland
2008-11-26 19:47   Axel W
Det skall bara skickas ett enda brev till ZVS. När jag sökte var det ansöknadsforumlär, betyg på originalspråk samt översättning av betyg. Tänk på att inte skicka originaldokument utan STÄMPLADE kopior där äktheten intygas. Det kan inte va för mycket stämplar på dokument i Tyskland. Gärna nån underskrift också från den som har kopierat typ. När jag sökte skulle detta enda brev som alltså innehåller 3 komponenter skickas den normala postvägen till ZVS.

RE: Ang: Läkarutbildning i Tyskland
2009-02-21 13:48   Rola
Hej jag funderar på att läsa till läkare i Tyskland men är lite orolig pga att jag inte har så höga betyg. Komemr man in med 16.10 eller 16?

RE: Läkarutbildning i Tyskland
2014-06-09 00:25   Husam

Hej!
Någon som kan hjälpa mig här pless, jag fattar inte mig på de olika internet sidor om hur man söker in till läkare i Tyskland! Är det svårt att komma in eller hur är det? Uppskattar verkligen svar :)


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀